Uusi Katsastustilasto julkaistu

78 kommenttia
2
  • Täydennä lauseet tämän esimerkin mukaisesti:
    keskinkertaisia autoja tehdään keskivertoihmisille

    1. Parempia autoja tehdään (tähän adjektiivisi) ihmisille

    2. Huonompia autoja tehdään (tähän adjektiivisi) ihmisille

      
  • Se rumasti sanominen muuten liittyi siihen että on hiukan loukkaavaa mennä sanomaan kenellekään että hankkimasi tuote on keskinkertainen varsinkin jos puhutaan autosta jonka hankinta on usein ollut iso päätös.

    Harvemiin näitä kommentteja tulee sen kummemmin harkittua. Joskus kun jotakin asiaa on omista lähtökohdistaan pohtinut niin sen on saattanut kiteyttää itselleen muotoon joka ei välttämättä enää muille ilman selittelyjä aukea.

      
    1. Parempia autoja tehdään maksukykyisemmille ihmisille

    2. Huonompia autoja tehdään vähemmän maksukykyisille ihmisille

    Kustannukset harvemmin laskevat kun tuotetta parannetaan, tässä asian logiikka. Nykymaailmassa maksukykykään ei kerro mitään siitä onko ihminen parempi vai huonompi.

    Toisaalta mikä on parempi tai huonompi riippu kriteereistä. Maksukykyisille ihmisille myydään myös huonoja ja samalla äärimmäisen kalliita tuotteita. Toisaalta statussymbolia ostettaessa muut ominaisuudet lienevät toisarvoisia.

      
  • Kiitos SP. Kyllä nuo kommenttisi selvittävät riittävällä tasolla asian laidat.

      
  • "Huonompia autoja tehdään vähemmän maksukykyisille ihmisille"

    Missä niitä tehdään? Intia/Kiina vai??

      
  • Järkeistetään tuota lausetta hieman säästyy osa keskustelijoista toistuvilta päänsäryiltä. Halvempia autoja (kansanautoja) valmistetaan vähemmän maksukykysille ihmisille.

      
  • tracktest:
    Järkeistetään tuota lausetta hieman...

    Niinhän sitä luulee sellainen, jonka ajatusmaailma on mustavalkoinen, oikoo mutkissa yms.

    Halvempia autoja (kansanautoja) valmistetaan vähemmän maksukykysille ihmisille.

    Ahaa? Auto-m:ää mukaillen siis raha-asiansa huonommin hoitaneille?

    Mitenkäs tämä jako menee? Riittääkö näin karkea jako: halvat - keskihintaiset - kalliit.

    Kenen kukkaron mukaan se "kalleus", tai "halpuus" määritetään? Minkä maan elintason mukaan vielä päälle?

      
  • Onko ne vähemmänmaksukykyiset ihmiset niitä samoja jotka raahaa Saksasta käytettyjä mihin heillä ei uutena ole varaa.

      
  • Kumppani:
    "Niinhän sitä luulee sellainen, jonka ajatusmaailma on mustavalkoinen, oikoo mutkissa yms."

    Ei ole koskaan ollut tapana oikoa mutkissa. Laitat sanoja toisen suuhun kuten tapoinasi on kun et muuta keksi. Säälittävää ei voi muuta todeta.

    Häirikkö:
    "Onko ne vähemmänmaksukykyiset ihmiset niitä samoja jotka raahaa Saksasta käytettyjä mihin heillä ei uutena ole varaa."
    Vähälahjainen ei tajua tätäkään asiaa vaikka tämäkin on puitu moneen kertaan. Toisilla ei vaan mene mikään jakeluun, mutta mitä väliä.

      
  • Minä tiedän että lahjakas ihminen ostaa auton käyttötarpeiden mukaan ei varallisuuden mukaan.
    Joillekakin lapsenmielisille on jäänyt päälle että varallisuus mitataan auton mukaan, haloo se on jo Suomessakin mennyttä aikaa.
    Jos on bemari voi olla komari jos se on käytettynä ostettu niin on duunari.

      
  • tracktest kerro miten tämä pitää tukita että se menee jakeluun:
    Järkeistetään tuota lausetta hieman säästyy osa keskustelijoista toistuvilta päänsäryiltä.
    Halvempia autoja (kansanautoja) valmistetaan vähemmän maksukykysille ihmisille.

    Kysyn:
    Olemmeko me Toyotan omistajat maksukyvyttömiä kansanauton omistajia.
    Soidin seremoniat on jo suoritettu koristevanteilla aikanaan.

      
  • 2016: "Onko ne vähemmänmaksukykyiset ihmiset niitä samoja jotka raahaa Saksasta käytettyjä mihin heillä ei uutena ole varaa."

    "Olemmeko me Toyotan omistajat maksukyvyttömiä"

    Parkkipaikalla näkee valinnan lopputuloksen, mutta ei valintaan johtaneita motiiveja eikä sitä mitä jäi jäljelle.

    2016:"Joillekakin lapsenmielisille on jäänyt päälle että varallisuus mitataan auton mukaan"

    Näköjään. Mutta ei niille mitään mahda salkkua avaamatta, joten voidaanko keskittyä autoihin?

      
  • "Halvempia autoja (kansanautoja) valmistetaan vähemmän maksukykysille ihmisille."

    Ei tuollaisia heittoja voi sivuuttaa.

      
  • tracktest:
    Ei ole koskaan ollut tapana oikoa mutkissa. Laitat sanoja toisen suuhun kuten tapoinasi on kun et muuta keksi. Säälittävää ei voi muuta todeta.

    En minä mitään sanoja sinulle laittanut - höpöhöpö. Mutta en kyllä nähnyt, että olisit avannut tuota ajatusta, josta kysyin. Taisi käydä niin, että sinulta loppuivat sanat? Toivomasi "järkeistäminen" meni mutkien oikomiseksi siis. Eli loppujen lopuksi et keksinyt oikeasti mitään muuta kuin tyhjän tokaisun ilman tyhjentävää vastausta.

    Jos kansa tarkoittaa sinun mielestäsi vähemmän maksukykyä, niin mihin porukkaan kuuluu se maksukykyisempi omasta mielestään, tai sinun mielestä?

      
  • Lyhimmän varustelistan kulkineella ajava henkilö vetää tästä selvästä lauseesta herneet nenään. Tämä sama henkilö kertoo ajavansa pidemmät matkat autovuokraamon vanhalla "mersulla" joka on todennäköisesti tuotu vähän käytettynä Saksasta. Halu ajaa paremmalla autolla on ilmeinen, mutta sen kansanauton oston jälkeen jokainen voinee tehdä johtopäätöksen tykönään mitä kansanauton oston jälkeen oikein jäikään jäljelle. On hieman erikoista että muutaman totuuden sanominen aiheuttaa suoranaista ruikutusta henkilössä joka ei ymmärrä miksi joku ostaa käytetyn saksalaisen premium-auton. Jossa kalleimmat kilometrit ajaa se ensimmäinen omistaja ja toinen omistaja ajaa hyvin huolletun ja pidetyn (sisäänajetun) auton seuraavat kilometrit, jonka jälkeen se kolmas omistaja ajaa vielä pitkän pätkän. Noudattaen tietenkin valmistajan huolto-ohjelmaa saadessaan nauttia ajamisen ilosta myös hyvällä autolla. Ja tämäkin on suotavaa henkilöille jotka haluavat nauttia ajamisesta eikä vain siirtyä pelkistetysti käyttötarkoituksen mukaisesti paikasta toiseen. Ja Suomessa tämän premiumin taival kestää sen 20 vuotta tai enemmän päätyen sitten lopuksi täysin palvelleena kuusankoskelle paaliin.

    Ei tässä mitään mutkia oiota selvempääkin selvempi lause se joko aukeaa tai ei aukea. Halvempia autoja (kansanautoja) valmistetaan vähemmän maksukykysille ihmisille. Typerien kysymysten esittämisen sijaan voidaan tosiaan keskittyä olennaiseen eli autoihin kuten 740 GLE tuolla edellä osuvasti totesi.

    On ymmärrettävää että tietyt automerkit herättävät tunteita joissakin ihmisissä, mutta kyllä lapsellisuudellakin on rajansa.

      
  • Hyvä Herra? tracktest ei enää kymmeniin vuosiin ole aikuisten joukossa hankittu autoa korostamaan yhteiskunnallista asemaa.
    Se että kokee Eemelin hankalaksi käyttö esineeksi esim. Erottajan parkkihallissa ja käyttökelpoiseksi pidemmillä matkoilla osoittaa järkevää suhtautumista autoon.
    Tässä keskustelussa oli kysymys katsastustilastoista.
    On kiistämätön totuus että Suomeen tuodut käytetyt nostaa autojen keski-ikää ja hylkyjen määrää.
    tracktest älä anna tunteille liikaa valtaa, auto on vain käyttöesine ja maatuu aikanaan.

      
  • Vuosikatsatuksessa hylätyty autot kertovat enemmän autojen omistajista ja heidän suhtautumisestaan autoonsa kuin autojen paremmuudesta. On toki osoitettavissa, että jotkut merkit ja mallit ovat vuodesta toiseen kymmenen huonoimman listalla. Näitä ei voi kukaan puolustella vaan kyseessä täytyy olla jo kehno laatu. Pitkät huoltovälit ovat yksi syy siihen miksi hylkyjä tulee. Oma joukkonsa on myös nämä jotka hakevat katsastuksesta ns vikalistan ja laittavat kuntoon vain välttämättömän. Autojen kilometrimäärät pitäisi myös huomioida on nimittäin nurinkurista, että autoja pannaan paremmuusjärjestykseen vaikka ei tiedetä ajetuista kilometreistä mitään. On selvää että mitä enemmän autolla ajetaan sitä enemmän mahdollisten vikojen määrä kasvaa. Jos verrataan saman ikäisiä autoja keskenään niin kilomerimäärät pitäisi aina olla huomioitu. Muuten homma ei ole mitenkään taspuolista, koska kuluvia osia on auton alustassa ja näistä paljon ajetuissa autoissa etuakselistosta ja jarruista tulee yleisimmin korjauskehotus tai hylkäys. Ja ompa niinkin näkyvä ja jokaisen tarkistettavissa oleva asia kuin renkaat aiheuttaneet hylkäyksiä. Tuota voinee pitää jo räikeänä huolimattomuutena jos ei renkaat edes ole lainmukaisessa kunnossa.

    Itse toimin siten että huollatan autoni aina ennen katsastusta ja näin toimien ei hylkäyksiä ole koskaan tullut. Auton ikä ja ajetut kilometrit on yhdistävä tekijä mikä pitää huomioida autoja vertailtaessa, sillä juuri tämä selkeä tekijä selittää myös lisääntyvän vikojen määrän auton ikääntyessä.

    "On kiistämätön totuus että Suomeen tuodut käytetyt nostaa autojen keski-ikää ja hylkyjen määrää."

    Oletko tosiaan sitä mieltä että vähän ajetut uudehkot tuontiautot nostavat autojen keski-ikää ja hylkyjen määrää? Tuosta taitavat näitä tuovat ja näillä ajavat olla täysin toista mieltä.

    Saksalaiset harrasteautot Audin RS-sarjalaiset, BMW:n M-sarjalaiset ja MB:n AMG:t ovat sitten kokonaan oma juttunsa ja tarinansa.

      
  • "Oletko tosiaan sitä mieltä että vähän ajetut uudehkot tuontiautot nostavat autojen keski-ikää ja hylkyjen määrää?"

    Tilastollinen tosiasia mitä ei voi välttää.

      
  • Kun pointti menee ohi, niin se menee näköjään ihan kunnolla.

      
  • 2016:"”Oletko tosiaan sitä mieltä että vähän ajetut uudehkot tuontiautot nostavat autojen keski-ikää ja hylkyjen määrää?”

    Tilastollinen tosiasia mitä ei voi välttää."

    Minun tilastossani vähemmistönä olevat bensa-autot tuodaan mediaani-iältään aika tarkasti samanikäisenä kuin Suomessa jo ennestään olevatkin, eli noin 10 - 11 vuotiaina.

    Minun tilastossani enemmistönä olevat dieselit tuodaan mediaani-iältään puolta nuorempina kuin Suomessa jo ennestään olevat, eli tämä tuonnin pääosa siis alentaa autojen keski-ikää:

    https://www.vero.fi/fi-FI/Tietoa_Verohallinnosta/Tilastoja_ja_tutkimuksia/Tilastotietoa_ajoneuvojen_autoveropaatok(41403)

    Annatko linkin sinun tilastoihisi?

    Miksi muuten järkevästi auton ostoon suhtautuvan aikuisen pitäisi ostaa uusi auto?

      
  • tracktest:"Halvempia autoja (kansanautoja) valmistetaan vähemmän maksukykysille ihmisille."

    Edelleen sillä oletuksella, että maksukykyä ei näe parkkipaikalta vaan siitä mitä jäi jäljelle, ehdotan termiä "maksuhaluinen".

    Auto on meille kaikille huono sijoitus, mutta emme silti näe autonvalinnan perusteella oliko vähällä rahalla tehty valinta varallisuuden pakottama vai sijoitusomaisuuden tuoton optimointia.

    Ja vastoinpäin, emme tiedä riittikö kalliiseen autoon lyhyen ajan vapaasti kulutettavissa oleva osa tuloista, vai onko siihen käytetty kaikki omat ja osa lainattuakin.

      
  • Ostan tuon "maksuhaluisen" välttääksemme tässä keskustelussa syntyneitä erimielisyyksiä. Auto on huono sijoitus, siksi saavat uuden auton ostajat ajaa kalleimmat kilometrit.

      
  • Suomeen tuodut käytetyt on jo muutaman vuoden ikäisiä usein jo Suomen autojen keski-iän ylittäneitä ja tällä palstalla mainitaan niiden käyttöiäksi 20v ja ylikinkun Suomen autojen keski-ikä on 11v niin kyllä ne nostaa autojen keski-ikää taikka sanotaan pitää korkealla, sekä katsastuksen hylkäysprosenttia väljähtyneillä alustoillaan.

    Auton järkevän koon valinta käyttötarpeiden mukaa ei ole este uuden hankinnalle. Kaikki meidän perheeseen hankitut auton on ollut uusina ostettuja taikka hyvin monta vuotta leasing työsuhde autoja sillon kun vielä töitä tehtiin, nyt sillaillaan tehdyn työn tuloksilla.

      
  • Autot jotka itseäni kiinnostaa on vähän ajettuja 3-5 vuotiaita tuontiautoja. Suomen keski-iän ylittäneitä autoja tuodaan jos niille on kysyntää se on selvä. Suolassa uineita Suomi-autoja ja tuontiautoa ei voi verrata keskenään jos huoltokirja löytyy ja kilometrit on tarkistettu. Valitsen aina mielummin tuontiauton kuin suolassa uitetun auton. Alustan pesu on Suomen talvessa suoritettava ainakin kerran kuukaudessa jos haluaa auton säilyvän alustaltaan kunnossa ilman ruostevaurioita. Kuvia löytyy googlettamalla.

      
  • Mikä selittää Saksan autojen 8,3v keski-iän kun ne ei ui edes suolassa? Laittaako Saksalaiset paaliin parhaassa iässä olevaa kalustoa.

    Keski-Euroopassa keskimääräinen romutusikä on noin 13-14 vuotta, Suomessa se on 20,4 vuotta.

      
  • Olet oikeassa, tuosta löytyy videoita.

      
  • Onko autoveron puute ja vain 19% ALV syynä että autoja kohdellaan niin huonosti että ne on paalauskunnossa 13-14v iässä.
    Ei niitä alkuvuosinakaan siinä tapauksessa hyvin pidetä.

      
  • Tuo maksuhaluinen on todellakin paljon parempi termi kuin maksukykyinen. Ja onhan se niin että kaikki maksuhaluiset eivät aina ole maksukykyisiä. Autovalmistajan näkökulmasta kultakin asikasryhmältä halutaan kaikki irtoava raha pois kuljeksimasta tarjoamalla mahdollisimman kiinnostavia tuotteita.

    Saksassa autojen matalampi hinta suhteessa ostovoimaan johtaa varmaankin automaattisesti siihen että kierto on nopeampi ja romutusikä laskee. Tai jonnekin ne kierrosta poistuvat auto pitää dumpata. Voisin veikata että siellä päätyy vaihdossa autoliikkeisiin paljon vaihdokkeja ja kaikille ei enää löydykään asikkaita ja ehkä osa saatetaan jopa haluta poistaa kierrosta häiritsemästä markkinoita.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit