Mercedes E-sarja on paras auto.

93 kommenttia
13
  • "Samaa ihmettelen, joku Antti Liinpää on maailman napa ja laittaa autot järjestykseen. Enemmän luotan tähän ajovalo.net -järjestykseen, täällä sentään on laajasti käsitelty asioita. Tässä kiistaton top-5 järjestys näille autoille:

    1. MB E
    2. Audi A6
    3. BMW 5 (vanha malli, F10)
    4. Volvo S90
    5. Lexus GS

    http://www.ajovalo.net/uudet_isot.htm

    Mitä tulee Mp-autoilijan vaahtoamiseen, niin nyt on pahasti lähtenyt mopedi käsistä. NHB on täysin puolueettomasti tarkastellut asioita. Mp taas Volvo-lasit päässä. Harmi kun tämän parin vuoden ajan mitä olen seuraillut keskusteluja mp-vaahtoaminen on vain pahentunut. Mitä AMS:n testeihin tulee, ovat ne ehkä kuitenkin hieman toista luokkaa ja isommilla budjeteilla toteututteja kuin Antti L:n testaukset.

    Täysin normaalia on olla antamatta korkeita turvallisuuspisteitä testeissä jos ei ole näyttöä, ilmeisesti Mp:een Mustang olisi ansainnut myös hyvät arviot ennen testejä, jotka sitten todistivat että auto on täyttä pahvia. MP, olettamuksia saa olla mutta testitulokset eivät saa perustua olettamuksiin."

    Alkaa tämä saksalaisautoilijoiden röyhkeys ja ylimielisyys saada jo melko arveluttavia piirteitä. Kaikki kolme kirjoittajaa NHB, tracktest ja WhatCar ovat yhden kirjoittajan kimpussa.

    Mikset muuten WhatCar tilaa itsellesi tätä Vi Bilägaren testiä ? Vi Bilägarehan pystyi arvioimaan Mercedes E:n, Audi A6:n ja Volvo S90:n turvallisuusvarusteet ilman että lehden olisi tarvinnut tukeutua Euro Ncap - testeihin.

    Sitten vielä tästä Antti Liinpäästä. Hän on tehnyt auto-ohjelmia vuodesta 2006 lukien enkä kiistä hänen asiantuntemustaan. On varmaankin parhaita autotoimittajia Suomessa. Itse muuten olin ensimmäinen henkilö tällä palstalla joka laittoi tänne videoita tuosta KaaraTV:n vertailusta S90 - Mercedes E. Onko kukaan näistä nimimerkeistä WhatCar, tracktest tai NHB edes tutustunut tähän KaaraTV:n vertailuun ?

      
  • Tässä Vi Bilägaren arvio Volvon takatiloista. Takajalkatilaa kehuttiin ihan samalla tavoin kuin Antti Liinpään vertailussa.

    "Sittdynan är ganska låg i S90, men baksätet är ändå bekvämt och benutrymmet är bäst i test. Även i övrigt erbjuder Volvon en luftig och generös miljö för baksätesåkarna. Mugghållare och förvaringsfack finns i mittarmstödet. Sätesvärme, integrerade bälteskuddar och 230 V-uttag är tillval."

    Tässä lehden arvio Audin takatiloista. Kokonaisuutena tilaa on riittävästi vaikka takajalkatila on hieman ahdas.

    "Audins sluttande taklinje gör insteget till baksätet lite knöligare än i testkonkurrenterna. Den extremt breda kardantunneln gör också att mittplatsen är svåranvänd. Annars finns inte så mycket att klaga på. För två vuxna är sätet både bekvämt och rymligt, även om det är lite trångt för fötterna under framstolarna."

    Tässä vielä tämä arvio Mersun takatiloista. Kuten NHB antoi ymmärtää, niin istuinmukavuus on Mersussa huippuluokkaa. Takajalkatila on kuitenkin ahdas, millään muulla tavoin ei näitä sanoja "ganska trångt" voi tulkita.

    ”Mercedes baksäte har den totalt sett bästa sittkomforten, men det är ganska trångt för fötterna under framstolarna. I övrigt räcker utrymmena gott och väl till för vuxna. I mittarmstödet finns mugghållare och förvaringsfack och som tillval finns bland annat sätesvärme och iPad-hållare.”

      
  • @NHB, faktapohjaista keskusteluasi on kiva seurata, vaikkei kaikesta samaa mieltä olisikaan. Lisäksi sinulta opin itsekin uutta.

    @muut: sanokaa sitten, kun aletaan jakaa lisää tähtiä omille suosikeille. Mulla roikkuu eri syistä tallin seinällä useitakin, voin sponsoroida lisätähtiä ilman jääneille niin kauan kuin varastoa riittää.

    Jos laitatte arvostelusta mielestänne puuttuvan tähden selkeästi näkyviin omassa autossanne, lähetän ensimmäiselle ilmoittautujalle vaikka oman autoni alkuperäisen nokkatähden, joka ei sekään ole sattuneesta syystä ollut aktiivikäytössä viime kesän jälkeen.

    @kaikki: Vaihdon syyn oikein arvanneille tarjoan virtuaalikaljan :D

      
  • Mistä tracktest edes kirjoitat? Mitä NHB:n kertomia asioita ei pysty muuksi muuttamaan ja mitä tässä on syytetty? Tässä alkaa mennä jo vähän puurot ja vellit sekaisin ja ei tiedä edes mistä kukin kirjoittaa. Etkä edes luetellut niitä Volvon puutteita, että niitä voisi kommentoida.

      
  • @Mopoautoilija: ei tässä ole moneen sivuun ollut kyse autoista, vaan keskustelutavasta. Jos on eri mieltä, niin referenssit näkyviin ja sitten verrataan.

    Lehtien eri mittaustapojen erot on hyvä ymmärtää, mutta kun mitat ovat selvillä, niin mitäpä niiden pisteytyksestä väittelemään?

    Voin lähettää lisätähden Volvoosi, mutta matala ja etuvetoinen se silti on. Turvallinen törmääjä tosin, eli huonomminkin voisi valita.

      
  • Mp-autoilija nyt ilmeisesti tunnustat itse olevasi jokseenkin sekaisin käydyistä keskusteluista. Ei minulle ole epäselvää mistä keskustellaan ja miksi. Tämä keskustelu etenee liiaksi tunteiden vallassa, pitäisi pystyä hyväksymään annettu kritiikki ja jotta keskustelu etenisi järkevästi pitäisi pystyä erottamaan faktat ja mielipiteet eikä sotkea kaikkia erottelematta keskenään. Provosoitumista kannattaa välttää ja itsehillintää kehittää jos siinä muutkin huomaavat korjattavaa. On siis peiliin katsomisen paikka.

      
  • Nimenomaan keskustelutavasta tässä on ollut kyse ja se voisi olla joillakin fiksumpikin. Ja tässä tuntuu menevän puurot ja vellit sekaisin useammallakin mistä kukin on kirjoittanut. Jos täällä osattaisikin kirjoittaa asioista, eikä aina alkaisi se henkilöön kohdistuva hyökkäily.

      
  • "Alkaa tämä saksalaisautoilijoiden röyhkeys ja ylimielisyys saada jo melko arveluttavia piirteitä. Kaikki kolme kirjoittajaa NHB, tracktest ja WhatCar ovat yhden kirjoittajan kimpussa.

    Sitten vielä tästä Antti Liinpäästä. Hän on tehnyt auto-ohjelmia vuodesta 2006 lukien enkä kiistä hänen asiantuntemustaan. On varmaankin parhaita autotoimittajia Suomessa. Itse muuten olin ensimmäinen henkilö tällä palstalla joka laittoi tänne videoita tuosta KaaraTV:n vertailusta S90 – Mercedes E. Onko kukaan näistä nimimerkeistä WhatCar, tracktest tai NHB edes tutustunut tähän KaaraTV:n vertailuun ?"

    En ole yhdenkään kirjoittajan kimpussa, mutta otan kantaa useidenkin kirjoittajien argumentteihin, jotka koen virheellisiksi. Tässä keskustelussa on esimerkiksi nähty lukuisia syytteitä AM&S:n puolueellisuudesta, joissa ei ole mitään logiikkaa. AM&S on jopa niin kammottavan puolueellinen, että antoi numerossaan 19/2016 turvallisuudesta parhaat pisteet kahdelle Volvolle. Kumma kyllä, siihen ei ole kukaan testien vääristä tuloksista itkevä kirjoittaja ottanut kantaa ja tämän keskustelun aihe eli viimeisinkin testi on jäänyt lähes täysin ilman huomiota.

    En ole koskaan katsonut KaaraTV:tä. Liinpään naama on tuttu jostakin kymmenen vuoden takaa jollakin suomitelkkarin kanavalla pyörineestä aika turhasta auto-ohjelmasta. Jos tuntuu, että KaaraTV:llä on jotain annettavaa, niin ole hyvä ja linkitä joku esimerkki. Totuuden nimissä sanottakoon, että paljoa en kyllä odota, koska tuo lienee joku hyvin pienen budjetin projekti, eikä tuosta Liinpäästäkään jäänyt aikoinaan sellaista kuvaa, että hänelä olisi mitään mielenkiintoista annettavaa.

      
  • "@Mopoautoilija: ei tässä ole moneen sivuun ollut kyse autoista, vaan keskustelutavasta. Jos on eri mieltä, niin referenssit näkyviin ja sitten verrataan."

    Ymmärsinkö nyt oikein, löysit siis jotakin moitittavaa Mp-autoilijan keskusteletavasta ?

      
  • Suurin syy tähän on se että tässä keskustellaan kuin uuden aiheen pohjalta, mutta samat asiat kuin kertauksena toistuvat ketjusta toiseen. Uuden testin ilmaantuessa keskusteluun kaivetaan vanhat testit sitä kuin täydentämään vaikka pitäisi pitäytyä yhden testin keskustelussa kerrallaan. Tässä menevät ilmeisesti joillakin testit ja asiat sekaisin. On faktoja ja mielipiteitä höystettynä voimakkailla tunteilla ja kaikki menevät iloisesti sekaisin. Onhan tässä soppaa kerrakseen.

      
  • "En ole yhdenkään kirjoittajan kimpussa, mutta otan kantaa useidenkin kirjoittajien argumentteihin, jotka koen virheellisiksi. Tässä keskustelussa on esimerkiksi nähty lukuisia syytteitä AM&S:n puolueellisuudesta, joissa ei ole mitään logiikkaa. AM&S on jopa niin kammottavan puolueellinen, että antoi numerossaan 19/2016 turvallisuudesta parhaat pisteet kahdelle Volvolle. Kumma kyllä, siihen ei ole kukaan testien vääristä tuloksista itkevä kirjoittaja ottanut kantaa ja tämän keskustelun aihe eli viimeisinkin testi on jäänyt lähes täysin ilman huomiota.

    En ole koskaan katsonut KaaraTV:tä. Liinpään naama on tuttu jostakin kymmenen vuoden takaa jollakin suomitelkkarin kanavalla pyörineestä aika turhasta auto-ohjelmasta. Jos tuntuu, että KaaraTV:llä on jotain annettavaa, niin ole hyvä ja linkitä joku esimerkki. Totuuden nimissä sanottakoon, että paljoa en kyllä odota, koska tuo lienee joku hyvin pienen budjetin projekti, eikä tuosta Liinpäästäkään jäänyt aikoinaan sellaista kuvaa, että hänelä olisi mitään mielenkiintoista annettavaa."

    Jos ajattelen itseäni, niin jos haluan muodostaa mielipiteeni vaikkapa autosta Volvo S90, niin silloin perehdyn useisiin lähteisiin. Tutustuttani esimerkiksi Automotorsportin, Vi Bilägaren ja KaaraTV:n vertailuihin, niin vasta tämän kattavan tutustumisen jälkeen olen valmis muodostamaan mielipiteeni autosta. Lisäksi on suositeltavaa että perehdytään eri maiden lehtien autotesteihin.

    Ei ehkä ole oikein väittää AMS:in testausta puolueelliseksi, mutta kyllä kai se nyt on selvää, että lehti noudattelee tällaista saksalaista testaustraditiota. Tämän vuoksi on tukeuduttava myös muihin lähteisiin.

    Myönnän sen, että tässä keskustelun alkuvaiheessa laitoin joitakin vääriä väittämiä testin väitetystä puolueellisuudesta. Olen edelleen kuitenkin sitä mieltä, että Volvo sai liian alhaiset pisteet tässä turvallisuus-osiossa, mikä johtunee tästä saksalaisesta testaustraditiosta. Vi Bilägaren testissä Volvon testivoittoon vaikuttivat nimenomaan nämä kattavat turvallisuusjärjeselmät vakiona, AMS:n testissä nämä järjestelmät jäivät vähemmälle huomiolle. Kaikkiin Volvo S90 - malleihin saa tämän kattavan turvallisuusvarustelun vakiona.

    Mitä tulee etutilojen arviointiin, niin tältä osin Vi Bilägaren testi vaikuttaisi hieman puutteelliselta, koska siinä ei arvioitu etutilojen suuruutta, todettiin vain se että Mersussa on paras kuljettajan ympäristö. Sen sijaan AMS:n testissä kiinnitettiin huomioon etutilojen suuruuteen sinsänsä, oli jopa tämmöinen asteikko käytössä (smal - bred ja hård - mjuka). Takatilojen arviointi oli AMS:in testissä erittäin puutteellinen kun taas Vi Bilägaren testissä oli perusteellinen takatilojen vertailu, joista voi päätellä että ainakin sen että Volvossa oli eniten takajalkatilaa.

    Lisäksi tuo Vi Bilägaren testi oli aika krittinen autojen ajo-ominaisuuksien suhteen. Siinä suoritettiin tämä autojen hirvenväistökoe, jonka Volvo selvitti ihan hyvin, kun taas E-sarjan Mersu käyttäytyi täysin holtittomasti 20 tuuman vanteilla. Sen jälkeen kun autoon vaihdettiin pienemmät vanteet, niin hirvenväistökoe onnistui. Tässä testin johtajan Mikael Schultzin kommentti asiaan liittyen.

    "Jag gillar nya E-klass ganska skarpt. Det är en fin bil, både att köra och åka i. Vad jag däremot har svårt att fatta är hur man kan släppa ut den med däck som gör att den hoppar som en groda i älgtestet. Märkligt! Är det ingen som har provat hur chassit funkar ihop med däcken? En annan sak jag gillar högt och rent är Volvos generösa säkerhetsfilosofi. Nya S90 har världens förmodligen bästa skyddsutrustning – och den är standard på alla modeller. Respekt!"

    Tässä vielä testiajaja Christin Ellmarkin kommentti Mercedeksen ajettavuudesta.

    "Mercedes E-klass är i det utförande vi körde i testet en besvikelse – och det bara på grund av fjädringen. Den bottnar och bilen börjar studsa när den pressas hårt. Audi A6 är det körglada alternativet med rapp motor och spänstigt chassi. Men i detaljerna märks att bilen inte är helt färsk. Mitt val faller på Volvo S90 – bekväm, körsäker, rymlig. Som en lyxig storsedan ska vara. Volvos pekskärm för vissa reglage är dock inte helt lättmanövrerad."

    Sitten vielä tästä vuosikausia palstalla jatkuneesta Volvo-provoilusta, johon nimimerkki NHB ei siis ole syypää. Tuolla Vi Bilägaren testissä on laajat selostukset Mercedeksen pohjaavasta jousituksesta sekä ihmeellisestä käyttäytymisestä hirvenväistökokeessa. Mikäli tähän kauan jatkuneeseen Volvo-provoiluun ei tule mitään tolkkua, niin voitte olla varmoja siitä että tätä Mercedeksen ajokäyttäymistä tullaan käsittelemään laajasti erillisessä keskusteluketjussa. Ottaen huomioon että Volvo-provoilu on ollut laajaa ja pitkäkestoista, niin omaa omatuntoani ei kolkuta yhtään tällainen kirjoitteluni.

      
  • On faktoja ja mielipiteitä höystettynä voimakkailla tunteilla ja kaikki menevät iloisesti sekaisin.

      
  • ? Logo kuvaa hyvin Volvoa tulee eräs mainos mieleen on logo tarkoituksenhakuinen.

      
  • "? Logo kuvaa hyvin Volvoa tulee eräs mainos mieleen on logo tarkoituksenhakuinen."

    Itselläni oli kyllä mielessäni Tekniikan Maailman keskustelupalsta premiumauto-listoineen kun tuon kakka-logon laitoin.

    Itselleni muuten on kohta tulossa moottorivauriotilastojen peränpitäjiin kuuluva "Espanjan ihme" Seat Ateca muovisine takapanssareineen.

      
  • Minun ostoslista menisi näin:
    1. Lexus GS
    2. BMW 5
    3. MB E
    4. Audi A6
    5. Volvo S90

      
  • "Minun ostoslista menisi näin:
    1. Lexus GS
    2. BMW 5
    3. MB E
    4. Audi A6
    5. Volvo S90"

    Kaikilla näillä autoilla varmaan päästään turvallisesti pisteestä A pisteeseen B, tämä kai on autolla ajamisen perimmäinen tarkoitus. Joku saattaa päätyä johonkin näistä merkeistä ylipäätään vain siksi että tarvitsee auton.

    Tämä seuraava kommenttini menee jo vähän turhaksi autokuolaamiseksi, mutta tässä uudessa isossa Lexus LS:ssä on todella hieno muotoilu japanilaiseksi autoksi. Keulan säleikkö on todella laaja, mutta kai se sitten soveltuu tämmöiseen isoon autoon. Videon perusteella auton viimeistely on sekä sisältä että ulkoa ehdotonta huippuluokkaa.

      
  • No on kyllä ihme kitinää taas volvo-fanipojuilla (mopoautoilija, toisinaan ajattelija ja Derrick"paskaläjä"). Väärin mitattu, jos Ruåtsin jumalauto ei olekaan maailman turvallisin. Kun argumentit loppuu, niin kaivetaan jotain vanhoja testejä, jossa joku vanha 5-sarjalainen oli Volvoa turvallisempi ja siksi uusi Mersu ei voi voittaa Volvoa! Ja joku Liinapää toteaa videollaan ilman mittanauhaakin, että Mersu on selvästi ahtaampi kuin Volvo, vaikka mittanauhan mukaan asia olikin päinvastoin!

    Mä voin kanssa lahjoittaa pari lisätähteä Volvolle, sanotaan vaikka 6/5, niin sovitaanko, että Volvo on sittenkin universumin paras auto ikinä. Saataisiin toi narina loppumaan vihdoinkin.

    Puolueettomimmat ja eniten faktaan pohjautuvat kommentit tällä palstalla ovat kirjoittaneet ainoa todellinen VOLVO-harrastaja 740 GLE ja nykyisin KansanWagenilla suristeleva NHB. Itkupillijengi lähinnä koittaa puolustella toistensa tuulesta temmattuja väitteitä "saksalaisautoilijoita" vastaan (jotka kirjoittaa germaaneiksi kyllä ihmeen hyvää suomea!)

      
  • Vaikeaa näillä parilla Volvofanilla tuntuu olevan myöntää faktoja. Niitä on tässä monesta lähteestä tuotu esiin ja aina vaan Volvofanit kiukuttelee kiistäen tosiasioita.

    Hyvä myös muistaa millä budjeteilla ja resursseilla saksalaiset ovat matkassa. Lopputulos on parasta taattua. Volvolle on plussaksi ehdottomasti mainittava se, että ovat vihdoin päässeet kehitykseen mukaan. Jos tämän päivän S/V90 ovatkin vielä saksalaisia perässä, niin todennäköisesti seuraava generaatio joskus 2026 on taas lähempänä saksalaisia (jos Kiinan Geely suo rahoitusta). Taaksepäin miettien nuo S80/V70 taas olivat rehellisesti reilusti enemmän perässä joka alueella. Niissä kuitenkin oli sentään vielä 5-sylinterisiä moottoreita, jotka omalla laillaan olivat osa Volvo-identiteettiä. Nyt sekin on mennyttä ja tilalla kaikissa polttomoottorimalleissa tuo sama 4-pytty 1,9-litrainen mylly.

    Mitä testeihin tulee, niin tällaiset kylä-tason Liinpään testit ovat sama kuin meistä kuka tahansa videoisi koeajoja. Puolueetonta näyttöä ovat taas esim. TM:n ja AMS Sverigen eritäin kattavat testit tarkkoine mittauksineen, joissa Mercedes-Benz E-sarja on ylivoimaisesti paras auto luokassaan.

      
  • "No on kyllä ihme kitinää volvo-fanipojuilla (mopoautoilija, toisinaan ajattelija ja Derrick”paskaläjä”). Väärin mitattu, jos Ruåtsin jumalauto ei olekaan maailman turvallisin. Kun argumentit loppuu, niin kaivetaan jotain vanhoja testejä, jossa joku vanha 5-sarjalainen oli Volvoa turvallisempi ja siksi uusi Mersu ei voi voittaa Volvoa! Ja joku Liinapää toteaa videollaan ilman mittanauhaakin, että Mersu on selvästi ahtaampi kuin Volvo, vaikka mittanauhan mukaan asia olikin päinvastoin!

    Mä voin kanssa lahjoittaa pari lisätähteä Volvolle, sanotaan vaikka 6/5, niin sovitaanko, että Volvo on sittenkin universumin paras auto ikinä. Saataisiin toi narina loppumaan vihdoinkin.

    Puolueettomimmat ja eniten faktaan pohjautuvat kommentit tällä palstalla ovat kirjoittaneet ainoa todellinen VOLVO-harrastaja 740 GLE ja nykyisin KansanWagenilla suristeleva NHB. Itkupillijengi lähinnä koittaa puolustella toistensa tuulesta temmattuja väitteitä ”saksalaisautoilijoita” vastaan (jotka kirjoittaa germaaneiksi kyllä ihmeen hyvää suomea!)"

    Oma listani puolueettomasti kirjoittavista Volvo-kommentaattoreista on tämä, tässä on mainittu kirjoittajat puolueettomuusjärjestyksessä parhaimmasta huonoimpaan. WhatCar on ehdoton ykkönen puolueettomuudessa. Hän ei ole edes kiinnostunut Volvosta, mutta kirjoittaa kuitenkin Volvosta ahkerasti. WhatCaria on kiittäminen myös siitä, että kaikki negatiivisetkin uutiset Volvosta tulevat tänne TM:n palstalle silmänräpäyksessä sen jälkeen kun ne on Ruotsin autolehdistössä julkaistu.

    1. WhatCar

    2. FARwd (ei siis FARTwd)

    3. 2016

    4. Tracktest

    5. 740 GLE

    6. NHB

    Kaikkia näitä kirjoittajia yhdistää laaja-alainen autotesteihin perehtyminen.

      
  • "Väärin mitattu, jos Ruåtsin jumalauto ei olekaan maailman turvallisin."

    Mitähän tämä FARwd on lukenut tai mitä nauttinut, kun ei ole ymmärtänyt lukemaansa yhtään, vaan sepustelee ihan omia päätelmiään. Vaan mitäpä sanot tästä:

    https://ls24.fi/autorauma/volvo-s90-ja-v90-saivat-euro-ncap-lta-huippuarvosanan-jalankulkijaturvallisuudesta

    P.S Tämä palsta on kyllä varsinainen sontaläjä, joten Derrickin logo kuvastaa tätä palstaa varsin hyvin.

      
  • Tämän päälle saunailta vaikka perjantaille. Päästäisiin iltapäivälehtien nettilööppiin todennäköisesti jo samana iltana.

      
  • "Mitä testeihin tulee, niin tällaiset kylä-tason Liinpään testit ovat sama kuin meistä kuka tahansa videoisi koeajoja. Puolueetonta näyttöä ovat taas esim. TM:n ja AMS Sverigen eritäin kattavat testit tarkkoine mittauksineen, joissa Mercedes-Benz E-sarja on ylivoimaisesti paras auto luokassaan."

    Mitä vikaa tässä Antti Liinpään koeajossa oli ? Hänhän totesi että valitsisi E-sarjan Mersun jollei rahalla olisi väliä, koska Mercedes oli tunnokkain ajettava. Mercedeksen hinta tuossa koeajossa oli kuitenkin 91.000 euroa. Volvon hinta oli 73.000 euroa.

    Koska rahalla kuitenkin on väliä, niin hän piti Volvoa testivoittajana, ja Volvo voittikin tuon koeajon pisteiden perusteella.

    Oletko edes WhatCar perehtynyt tuohon Liinpään koeajoon, voisi kuvitella että testiin perehtyminen onnistuu jopa ammattikoulu-pohjalta.

      
  • 740 GLE;"Voin lähettää lisätähden Volvoosi, mutta matala ja etuvetoinen se silti on. Turvallinen törmääjä tosin, eli huonomminkin voisi valita."

    Niin, onkohan se tosiaan niin, että osa ei todellakaan ole ajanut kuin näillä tutuksi jo vuosikymmeniä sitten käyneillä takatuuppareilla. Tämä tuli selväksi erään MB miehen osalta, joka sitten oli kokeillut MB:n osalta myös etuvetoisia malleja ja jopa etuvetoon perustuvia 4 matic malleja. Keskusteltuamme hetken aikaa kokemuksista, vahvistui taas kerran, että kun johonkin tottuu, ei edes halua opetella ajamaan eri vetotavalla. Kuitenkin suosittelen muitakin kokeilemaan vaikkapa vertailua MB C 4maticin ja vastaavan hintaisen CLA 4 maticin välillä. Yllättävää on, että eroa kuvitellaan oikeasti olevan runsaasti ilman, että on koskaan kokeillut. Niin, ja pelkillä kaksivedoilla varustettuna lähtisin kunnon lumikeliin tuolla CLA:lla.

    Mataluus on sitten pahe, joka vaivaa tämänkin ketjun kaikkia mainittuja malleja. Leveillä renkailla ja matalilla profiileilla kaikkea muuta kuin kunnon ajajan autoja talvikelillä- paitsi tietysti jos on tottunut ajamaan ja ohjaamaan sitä autoaan valojen vilkkuessa suorillakin teillä koko ajan. Käyhän se harrastuksesta.

      
  • Derrick: "Oletko edes WhatCar perehtynyt tuohon Liinpään koeajoon, voisi kuvitella että testiin perehtyminen onnistuu jopa ammattikoulu-pohjalta."
    Katsoin pari videota alusta loppuun. Ja olen edelleen sitä mieltä, että kaikki me tässä ketjussa saisimme samanlaisia videoita aikaan. Ja näissä jutuissa jos koskaan henkilökohtainen mieltymys ratkaisee järjestyksen. Onhan näitä vastaavia videoita julkaistu muidenkin toimesta, silti tällaiset tekeleet oikeiden autolehtien rinnalla ovat täysin mitättömiä.

    Derrick, tiedät varmasti mitä tuollaisen videon teko maksaa, oikein, ei mitään. Mitä mahtaa vaikkapa TM:n viimeinen vertailu, Audi/MB/Volvo tai esim. talviautovertailu maksaa? Mikä on budjetti ja millaisia mittalaitteita ja ammattitaitoa on käytettävissä.

      
  • WhatCar

    Kun on kyse ajettavuuden arvioinnista, niin kyllähän sillä on merkitystä kuka henkilö tuon ajotestin suorittaa. Missään kai ei ole vahvistettu sitä, että esimerkiksi yleislehti Tekniikan Maailman testikuskit olisivat jotenkin pätevämpiä arvioimaan autojen ajo-ominaisuuksia kuin esimerkiksi tämä Antti Liinpää.

    Liinpäähän tulee tässä alla olevassa videossa siihen lopputulokseen että AMG-paketilla oleva Mercedes on sporttisempi ajettava kuin Volvo, vaikka sekin on erinomainen ajettava. Mersun hinta tosin oli aika hulppea tuossa testissä, 91.000 euroa.

    Lisäksi mitä tulee Mersun moottoriin, niin Liinpää toteaa (toinen video) että moottorissa on valtavasti voimaa ja lisäksi hän vielä toteaa että automaattivaihteisto vaihtaa todella nykäyksettömästi.

    Joten en lähtisi tätä KaaraTV:tä (rahoittaja Calix) pahemmin dissaamaan pelkästään sillä perusteella että kyseessä on pienellä rahoituksella toimiva testaus.

    Lisäksi onhan noita muitakin "autovideoiden" tekijöitä kuten esimerkiksi saksalainen Autogefuhl.

    KaaraTV:n päätösvideo.

      
  • Autogefuhl tekee erinomaisia yli tunninkin videoita yhden auton esittelystä ja siellä on kaikki yleisimmät premium-luokankin autot uutta 5-sarjaa myöten. Lisäksi on kahden tai kolmen auton vertailuja tuon kaara.tv:n tavoin. Mikä on sen parempi tapa tutustua johonkin autoon, kuin katsoa hyvä esittelyvideo? Tuonhan voittaa vain oma koeajo.

    Ainut mikä tuossakin S90 vs E-sarja videossa on vikana, on se kun siinä on Volvo ja sehän on niin "paska" auto, ettei sitä voi verrata Mersuun. Jos olisi ollut parivertailussa E-sarja vs 5-sarja, niin täällä kilvan ylistettäisi videota ja linkitettäisi sitä joka paikkaan. Sitä paitsi tänne on linkitettykin kaaran koeajoa ainakin BMW 7-sarjasta, koeajajana siinä on Peter Geitel ja kyllä video silloin kelpasi. Tuolla sivulla voi muuten äänestää mikä on seuraava parivertailu kolmesta vaihtoehdosta ja kommenttikenttään voi lisätä oman vaihtoehtonsa.

    https://kaara.tv/kaara-tvn-vertailu-on-kerannyt-viikossa-10-000-katselijaa/

    Katsoisin ilomielin esim. TM:n tekemiä vertailuvideoita autotesteistä, jos sellaisia olisi saatavilla. Vaikkapa video per auto ja sitten yhteenvetovideo, jossa paljastettaisiin lopputulos. Tuommoinen videopaketti voisi olla vaikka myynnissä katseltavaksi, maksu esim. kännykällä kuten ennen muinoin arkistokin toimi.

      
  • Avauksen otsikko oli tämä:

    "Mercedes E-sarja on paras auto."

    Ihmettelen tätä joojoo-porukkaa mitä tällä palstalla on (tuo kuuden hengen lista). Jos joku esittää väitteen, jonka mukaan E-sarja on paras auto, niin tottakai tämä väite pitää voida riitauttaa eri keinoin. Mutta tällä palstalla ihan pätevä riitauttaminenkin leimataan kitinäksi. Pätevällä riitauttamisella tarkoitan vetoamista eri lähteisiin kuten esimerkiksi autotesteihin

    Miksi muuten ei tule mitään kommentteja Vi Bilägaren testistä ?

      
  • Minä en jaksa pahemmin WhatCarin tarkoitukselliseen provoiluun tarttua, eikä kyllä muidenkaan kannattaisi, koska sitähön hän nimenomaan näillä jutuillaan kerjää.

    Ihmettelen kuitenkin tätä vimmaa, jolla muut näiden kyseisten autojen paremmuudesta vänkäävät. Vaikka itsekin vastaavaan usein syyllistyn, niin tämä alkaa saada jo farssin piirteitä koko aihe. Eiköhän autojen paremmuus ole erittäin pitkälti käyttäjän tarpeista ja mielihaluista kiinni. Siksi eri testeissä tullaan erilaisiin tuloksiin, välillä Volvo voittaa Mersun ja välillä toisinpäin ja myös siksi koko ketjun otsikko on jokseenkin huvittava. Merkkifanaatikolle tietenkin kelpaavat vain ne testit, joissa oma suosikki pärjää. Testeistä ja arvosteluista voi tietenkin aina keskustella, mutta nyt yleisesti vain teilataan ne testit, joissa oma suosikki ei pärjää.

    Minulle Volvo oli kokonaisuutena paras auto ja siksi sellaisen tilasin. Jollekin muulle E on kokonaisuutena paras auto ja hän tilaa E:n. Ominaisuuksien paremmuus menee ristiin ja rastiin, eikä merkkifanaatikkoja (tai jotain tiettyä asiaa ehdottomasti vaativaa) lukuunottamatta todellakaan ole helppoa sanoa, kumpi näistä on sitten itselleen parempi. Minulle ratkaisu oli lopulta helppo, koska Mersuun ei saanut nelivetoa hybridin kanssa. Jos olisi saanut, olisi autovalinta ollut huomattavasti hankalampi. Ihmiset ostavat erilaisia autoja, koska tarvitsevat ja haluavat eri ominaisuuksia. Esimerkiksi 740GLE:n vaatimat/haluamat ominaisuudet tuntuvat minusta täysin vierailta, mutta niin ilmeisesti minunkin haluamat ominaisuudet hänestä. Eipä siis ihme, jos päädymme erilaisiin autoihin.

      
  • Auto-m; muista kirjoitella kokemuksia tulevan autosi osalta, koska kaikkien merkkien osalta minua kiinnostaa (luulen, että aika montaa muutakin) näiden hybridien omistajien todelliset kokemukset. Tänä vuonna taitaa vasta alkaa kunnolla tulemaan usealta Eurooppalaiselta valmistajalta erilaisia hybridejä, jossa joukossa myös nelivetoja. Ja kun kerran autoveroratkaisut eivät toistaiseksi muuttuneet, hybridit ovat kilpailukykyisiä hinnoiltaan ainakin Suomessa.

      
  • Voin niitä kyllä kirjoitella, mutta tässä menee vielä noin puoli vuotta, ennen kuin saan hybridin alleni. Hieman suoraan sanottuna ärsyttää, että Volvo hinnoitteli auton muistaakseni marraskuun lopussa tietämättä tarkalleen milloin tuotanto alkaa, mutta näillä näkymin auto kuulemma tulee tuotantoon vasta keskikesällä. Jos olisin tiennyt, että toimitusaika on näin pitkä, olisin saattanut päätyä johonkin toiseen autoon, tai odottaa vielä muita vaihtoehtoja. Elän toivossa, että olen tyytyväinen autoon kaiken odotuksen jälkeen. Toisaalta lähes vastaavia toimitusaikoja Mersullakin käsittääkseni on.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit