Mercedes E-sarja on paras auto.

93 kommenttia
124»
  • Derrick:"Joku saattaa päätyä johonkin näistä merkeistä ylipäätään vain siksi että tarvitsee auton."

    +1.

    Melko monessa autossa on jotain sellaista, jota on vaikea löytää muista. Jos se on itselle tärkää, ovat vaihtoehdot vähissä. Usein kuulee arvioitavan muiden valintoja kuvitellen toisen tehneen valintansa niiden omianisuuksien perusteella, joilla itse jätti kyseisen valinnan tekemättä.

    Täältä lisäpisteitä Lexus GS:lle nykyajan valoiksi hämmästyttävän hyvistä kaukovaloista. Pieni, matala virtaviivainen valaisin on tehty selvästi muotoilun ehdoilla ja nykytekniikalla, silti se valaisee kohtuullisen hyvin.

      
  • Auto-m: "Toisaalta lähes vastaavia toimitusaikoja Mersullakin käsittääkseni on."

    Jos neliveto on vaatimuksena, on myös 4Matic pitkällä tilauslistalla vaihteiston päivittyessä nelivetoiseksi vajaavetoisia malleja myöhemmin. Mersun rakenteessa pitää 5G/7G/9G-Tronicin kardaanin päähän modata ylimääräinen rataspari etukardaania pyörittämään.

    Nyt on tosin ensi kertaa luvassa modulaarinen rakenne, koska ainakin W213 AMG:n neliveto on toteutettu vaihteiston ulkopuolisella sovitusmurikalla. En tiedä onko syynä modulaarisuusvaatimus, vai eikö 9G-Tronicin kuorista enää löytynyt tilaa "drift mode" kytkimelle, jolla autosta saa takavetoisen?

    Oli syy mikä tahansa, toivottavasti tuo kesäksi lepuutettava neliveto tulee tarjolle myös mörkömoottoria halvempiin kansanautoihin "ECO-moodina".

      
  • Inspektor70: "Niin, onkohan se tosiaan niin, että osa ei todellakaan ole ajanut kuin näillä tutuksi jo vuosikymmeniä sitten käyneillä takatuuppareilla.
    Perheessä on ollut useita etuvetoisia ja on edelleen. Ajoin itsekin muutaman talven V70:lla, kunnes raskaasti nokkapainoisen etuvetoisen ajettavuus alkoi ahdistaa. En enää toista tässä koeajoselostustani, jonka postasin tuonne 21.1.2017 kello 20:32:

    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/uusi-bmw-5-sarja-g30/page/21/

    En vetoa testaajien arvioihin ajettavuudesta, vaan sanon suoraan, että kolme talvea yritin, mutta kun en keksinyt mihin tarvisin autossa mahdollisuutta ajaa muuhun kuin etupyörien osoittamaan suuntaan, annoin periksi. En vain osaa. Jätän etuvetoiset suosiolla minua osaavammille.

    Luulin tarvitsevani hermojeni pelastukseksi nelivedon, mutta yllätin itsenikin havaitsemalla, että vetovoima ei ole minulle kynnyskysymys, kunhan vain kääntyy liukkaallakin.

    Inspektor70: "Tämä tuli selväksi erään MB miehen osalta, joka sitten oli kokeillut MB:n osalta myös etuvetoisia malleja ja jopa etuvetoon perustuvia 4 matic malleja. Keskusteltuamme hetken aikaa kokemuksista, vahvistui taas kerran, että kun johonkin tottuu, ei edes halua opetella ajamaan eri vetotavalla.
    Kokeilin kyllä, mutta kun en keksinyt hyvää syytä ajaa autoa, joka pakottaa minut toimimaan eri tavoin kuin mihin olen tottunut? Kaupasta saa sellaisiakin, jotka ensimmäisellä koeajolla käyttäytyvät tavalla, joka vastaa 25 vuotta ennen kyseisen auton suunnittelun aloittamista oppimaani.

    Hieno esimerkki on Audi A4 quattro, joka lähtee takavetokuskin mukaan ilman mitään ajotavan muutosta. Nelivetokuskin mukaan quattro lähtee vielä lujempaa. Etuvetokuskin mielikuvaa quattrosta en tiedä, koska en osaa sitä itse kokeilla?

    Inspektor70: "Kuitenkin suosittelen muitakin kokeilemaan vaikkapa vertailua MB C 4maticin ja vastaavan hintaisen CLA 4 maticin välillä. Yllättävää on, että eroa kuvitellaan oikeasti olevan runsaasti ilman, että on koskaan kokeillut.
    Mersun vale-4Maticia en ole kokeillut, muita kylläkin. Edes katuauton nelivetoja ei pidä yrittää asettaa paremmuusjärjestykseen ilman käyttöskenaariota ja vaatimuksia.

    Etuvetoon lisätty kytkeytyvä neliveto simuloi mainiosti Kempin lukkoa keskilaatikossa, joten vene nousee rannasta ja auto kinoksesta jopa kovaa nelivetoa paremmin, niin kauan kuin lämmöt pysyvät kurissa ja neliveto jaksaa toimia.

    Kun vauhtia on 80 - 100 km/h jääpolanteisella tiellä, on kaasun noston vaikutus auton käytökseen dramaattisesti erilainen riippuen siitä, onko alla kytkeytyvä vai kova neliveto. Minulle tässä on se nelivedon pointti, joten mielipiteeni on ilman muuta värittynyt kovan nelivedon puolelle plus xDrive, joka säätää voimanjakoa aktiivisesti, mutta takavetokuskin ideoiden mukaisesti.

    Subarun automaattivaihteisissa ei neliveto ole ollut mekaaninen enää muutamaan vuoteen, mutta muista kytkeytyvistä nelikoista poiketen, Subaru tuntuu nelivetoiselta eri tilanteissa. Suunnittelussa näkyy vahva nelivetoperinne, jonka turvin taka-akselille työnnetään voimaa enemmän kuin etuvetoisiin Haldexeja kytkevät uskaltavat unelmoidakaan.

    Inspektor70:"Niin, ja pelkillä kaksivedoilla varustettuna lähtisin kunnon lumikeliin tuolla CLA:lla.
    Minä lähtisin sillä takavetoisella, jossa on kunnon talvirenkaat, takana suksiluukku ja edessä NBB Alpha xenon-pari.

    Rouvalle kaarretasapaino ei ole samanlainen fetissi kuin minulle, mutta ohjaamon mitat pienelle kuskille on, joten CLA on ostoslistalla. Kakkosauton ei tarvi hirveitä tiloja tarjotakaan, mutta Shooting Brake ei olisi niin rajoitettu kuin perus-CLA. On vain vaikeuksia perustella CLA SB:n lisähinta perus-A:han, joka tarjoaa käytännössä saman ohjaamon halvemmalla?

    Lexus IS 300H kiinnostaa myös. Aakkosta kalliimpi uutena, mutta vähän eri kokoluokan auto ja hyvin toimiva hybridi nelosmoottorin kanssa on kohtuullisen taloudellinenkin.

    Inspektor70: "Mataluus on sitten pahe, joka vaivaa tämänkin ketjun kaikkia mainittuja malleja. Leveillä renkailla ja matalilla profiileilla kaikkea muuta kuin kunnon ajajan autoja talvikelillä- paitsi tietysti jos on tottunut ajamaan ja ohjaamaan sitä autoaan valojen vilkkuessa suorillakin teillä koko ajan. Käyhän se harrastuksesta."
    Minulle talvikäytössä ylileveä rengas oli niinkin vaatimaton kuin 225/55R16. Ensimmäinen lumimyrsky mökillä uudella autolla oli järkytys. Oli ihan rajatapaus, nouseeko vajaavetoinen mökkirannasta ilman apua. Kelikin oli tosin paha, koska kuulin myöhemmin, että naapurin katumaasturi hinattiin ylös, kun ei pystynyt seuraamaan jo surkeilla talvirenkailla poistuneen takavetoisen pyöränjälkiä. Renkaat olivat lähes uudet, mutta Michelinin keskinkertaisuus yhdistettynä liikaan leveyteen lumella.

    Mataluutta on monessa kohdassa. Renkaan lisäksi tuo keli oli autoni tehdastilauksena 15 mm korotetun mukavuusalustan maavaran rajoilla, kun lumeen jäi vetopyörästön banjon lisäksi myös joustoliikkeissä muiden alutan osien jälkiä. Vajaavetoinen eteen lumessa samalla periaatteella kuin armeijan Sisu A45. Jos jäinen pohja pitää, kumpikin painuu ehjään kinokseen niin kauan, kunnes etupuskuri alkaa rullata lumipalloa edellään. Sisun puskuri on vaan aika paljon korkeammalla kuin E-sarjalaisen :D

    Omassa hiihtäjäperheen lumikiitäjän valinnassani painaa silti eniten korin mataluus, joka vie sisätilaa.

    Ei ole minulta pois, jos joku haluaa erilaisen. Mutta eipä tarvi omiakaan valintoja perustella jollain testituloksilla, kun löytää ihan itse koeajamalla mieleisensä. Joka kerta on löytynyt myös enemmän kuin yksi mitat täyttävä vaihtoehto, että on päässyt käyttämään seulan läpäisseiden kesken puhtaasti rehellisintä valintakriteeriä: "mä halusin tällasen".

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit