Rengaskoko

18 kommenttia

Hei

Ostin käytetyn BMW E61:n(selvisi myöhemmin että autossa on sport iskunvaimennus ja jouset) ja siinä on talvi/kesärenkaina koot 205/60/16.
Rekisteriotteen mukaan tyyppihyväksytyt rengaskoot ovat
etu ja taka-akseleille: 225/55/16 max.molemmille akseleille 245/45/17.

Onko sallittua laittaa kesärenkaiksi esim.215/65/16 jolloin maavara kasvaisi hiukan.

kiitos,Jukka

  
  • Suositeltava rengaskoko BMW E60/61.

    205/60R16 225/55R16 225/50R17 235/45R17 245/45R17 255/50R17 265/45R17 245/40R18 265/35R18 275/35R18 235/35R19 245/35R19 275/30R19 285/30R19 245/30R20 285/25R22

    BMW E60/61 xDrive

    225/50R17 235/45R17 245/45R17 245/40R18 235/35R19 245/35R20

    http://www.vannehaku.fi/soveltuvuus/BMW/

      
  • Kenties parempi tarkistaa mahdolliset rengaskoot omasta rekisteriotteesta, kuin vannefirman kesäreiskan päivittämästä konfiguraattorista.

      
  • PiiJei vaikeuksia luetun ymmärtämisessä niinhän aloittaja on tehnyt. Ei noissa linkin suosituksissa ole mitään ongelmaa. Näitä heittojasi tuskin kaipaa kukaan nämä kun ei uppoa oikein edes huonosta huumorista.

      
  • No etpä sinäkään tracktest mitään lisäarvoa tuonut. Rekisteriotteen tieto on aika yksiselitteinen mitä tulee vastaukseen aloittajan kysymykseen: 215/65/16 ei vaan käy.

    Mikä noista sinun lisäämistäsi muista optioista nostaisi maavaraa sitten? Vai yhtään mikään...

      
  • Kumppani ei tämä kaipaa mitään viisastelua, asia on täysin selvä kaikille jotka osaa lukuja käsitellä ja niistä jotain päätellä.

      
  • Jos viisastelultasi ehdit tracktest, niin mitä veikkaat, miksi kysyjä voisi olla liikkeellä täällä?

      
  • Aloittajan kysymys: "Onko sallittua laittaa kesärenkaiksi esim.215/65/16 jolloin maavara kasvaisi hiukan?"

    Vastaus ei käy vaan esimerkiksi 215/60/16 käy.

    Case closed.

      
  • NHB siis näin.

    Auto on muutoskatsastettava, jos vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm (1 tuuma = 25.4 mm) tai renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm. Tätä pienempiä muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi.

    Rengaskokomuutos pitää merkitä rekisteriotteeseen, eli autolle on tehtävä muutoskatsastus. Käytännössä katsastusmies vain varmistaa, että rengas mahtuu pyörimään vapaasti. Aika moni noin pienen muutoksen tehnyt ajelee tyytyväisenä, vaikkei olekaan käyttänyt autoa muutoskatsastuksessa. Toki vuosikatsastus voi tyssätä tähän, jolloin muutoskatsastus on tehtävä.

    Muutoskatsastamalla alkuperäisestä rengaskoosta.

    Renkaan leveyttä saa muuttaa enintään 102 mm.
    Renkaan halkaisijaa saa muuttaa enintään 51mm.

      
  • Tuo kysytty koko taitaa mennä muutamalla millillä yli muutoskatsastuksen rajan. Katsastamalla menee läpi jos vain sopii pyörimään. Jos maavaraa tarvitset, niin jousia vaihtamalla sitä saa helposti.

      
  • NHB avaatko hieman mikä tämä klo 14.13 tullut purkaus oli? Oli fiksu teko poistaa se melko nopeasti sillä se oli täysin asiatonta.

      
  • Purkautumisen voit hoitaa keskenäsi. Ihmettelen vain intoa tämän ketjun alussa on kirjoittaa paljon itse kysymyksen vierestä vastaamatta itse kysymykseen.

      
  • Kumppani ei tainnut avautumistasi keretä näkemään kun ei noteerannut sitä mitenkään vaikka se oli suoraan nimetty siihen suuntaan. Helvetin lapsellinen ulostus. Entinen keskustelutyylisi oli suoraan perseestä joten älä vajoa samalle tasolle uudestaan. Ongelmasi on edelleen se jos olet jossain asiassa väärässä et pysty sitä koskaan myöntämään vaan hyökkäät usein syyttä toisten keskustelijoiden kimppuun kuin hyeena.

      
  • Hei

    Asia selvisi kuten tracktest vastasi:Vastaus ei käy vaan esimerkiksi 215/60/16 käy.En halua muutoskatsastaa.

    Kiitos,minun puolesta Jukka

    Ps.Mielestäni tämä TM:n foorumi on hyvä,että noviisikin saa asiantuntevia
    vastauksia.

      
  • Tervetuloa mukaan Jukka.

      
  • "Kumppani ei tainnut avautumistasi keretä näkemään kun ei noteerannut sitä mitenkään vaikka se oli suoraan nimetty siihen suuntaan. Helvetin lapsellinen ulostus. Entinen keskustelutyylisi oli suoraan perseestä joten älä vajoa samalle tasolle uudestaan. Ongelmasi on edelleen se jos olet jossain asiassa väärässä et pysty sitä koskaan myöntämään vaan hyökkäät usein syyttä toisten keskustelijoiden kimppuun kuin hyeena."

    Että osaatkin repiä raivoa viestistä, jota ei edes ole. Kun nyt aloit tuomitsemaan, niin kerrohan, että mitä oikeaa tai ylevää on jaaritella kysymyksern vierestä viestikaupalla, kun suorakin vastaus olisi hyvin helppo antaa?

      
  • Ei tässä ole oikein aineksia jatkaa kiistelyä tämän enempää. Osaat keskustella fiksusti halutessasi. Tiedän että pidät suoraviivaisesta keskustelusta, samoin. Näin sen viestin riittävän pitkään lukeakseni sen kokonaan. Ei siitä sen enempää. Mahdutaan tänne foorumille molemmat. Jatketaan asiallisella tavalla kuten sivistyneet ihmiset tähänkin asti. Sotakirveet hautasimme aikaa sitten, jatketaan siltä pohjalta eteenpäin ilman kaunoja jos sopii.

      
  • Ellei 205/60R16 renkaassa ole muuta vikaa kuin auton mataluus, en lähtisi hakemaan lisää maavaraa rengaskokoa vaihtamalla. Yhtään merkittävä korkeuden muutos vaatii niin suuren muutoksen renkaan vierintäkehään, että sitä on vaikea tehdä ilman sivuvaikutuksia.

    Jos alustan mataluus on ongelma, vakiojousilla se parhaiten korjautuu.

    Jos taas 205/60 renkaan epävakaus sivutuulessa ja ohjaustuntuman epätarkkuus vaivaa, siihen on parempi korjaus (suunnilleen) saman vierintäkehän matalampi ja leveämpi rengaskoko. Tällä tiellä tulee sitten vastaan jossain kohdassa uraheekkyys, joten isoja siirtoja ei kannata tehdä kokeilematta ensin.

    Jos nykyiset vanteet ovat kunnossa, niille voi vääntää 205/60 koon tilalle 225/55 R16 kokoiset, mutta vaikutus alustan korkeuteen on tällä vaiholla tietenkin minimaalinen, kun nämä ovat vaihtoehtoisia rengaskokoja.

    Itse mietin aikanaan mittarivirheen nollaamista vaihtamalla 205/60 R16 tilalle 215/60 R16, mutta tekemättä tuo on jäänyt, vaikka en muutakaan tapaa mittarivirheen eliminointiin ole löytänyt.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit