Uusien autojen öljynkulutus

10 kommenttia

Miten voi olla mahdollista että maahantuojien mielestä uusien,vähän ajettujen autojen öljynkulutus voi olla jopa 0,5 - 1, 0 litraa / 1000 km ja tämä on vielä "normaalia " ( VAG 0,5 l / 1000 km )
Voisin jotenkin ymmärtää moisen kulutuksen kyllä jos autolla olisi ajettu päälle puolen miljoonaa kilometriä, mutta että uuden auton ??
Entisaikaan olisi moottoriremontti tehty jo neljäsosallakin tällaisista kulutuslukemista
Tällä 0,5 l / 1000 km kulutuksella ja 30000 km huoltovälillä olisi öljyä lisättävä koneeseen 15 litraa.
Ei paljon kannata huollossa enää kallista öljynvaihtoa suorittaa kun ne ovat jo vaihtuneet kolmeen kertaan huoltovälin aikana.
Moottorihan on pahasti rikki jos öljynkulutus on tällaista.
Mitenköhän mahtaa päästörajat suhtautua tällaiseen öljynkulutukseen ?
Tuntuu olevan nettikirjoittelun perusteella varsinkin VAG konsernin autoja koskeva ongelma.
Tässäpä olis TM:lle oiva aihe tutkia ja selvittää, vai olisiko liian arka

  
  • Itse olen ostanut uutena kolme autoa, joista kaksi dieseliä ja yksi bensa-hybrid. Autoilla olen ajanut ennen vaihtoa tavallisesti 80-160tkm ja sitten vielä pienehköllä välillä uuteen. Yksikään uusista ostamistani ei ole kaivannut huoltovälillä öljynlisäystä. Tosin yksikään ei myöskään ole ollut VAG - joten en tiedä kuinka paljon ne polttaa öljyä. Mutta minun kokemusteni mukaan uudet autot ei vie - eikä kuulukaan viedä - öljyä. Eikä niissä ole tai saa olla muita vikojakaan!

      
  • Oma kokemus dieselvolkkarista on sama kuin nimimerkillä ee58.

    Oma kokemus muun merkkisistä bensa- ja dieselkoneista on sama kuin Premiumajattelijalla.

    Otanta on pieni, mutta onpa jännä sattuma.

      
  • VW-konsernin ilmoittama öljynkulutus 0,5–1,0 l/1000 km:llä ei ole normaalia. Öljynkulutus 0,5-1,0l/10 000 km:llä kuulostaisi normaalilta ja onkin sitä. Moottori tuhotaan aivan varmasti sillä jos kuvitellaan, että lisätään tuo määrä öljyä öljynvaihtovälillä ja jätetään öljynvaihto väliin. Öljyn joukkoon muodustunut mustaliete (paska) pitää päästää koneesta ulos. Muuten tuon moottorin elämä on hyvin lyhyt. Öljykanavat kun tukkeutuu ja voitelu heikkenee, kiertokangenlaakerit, nokka-akselit kuluvat ja kalliit remontit ovat pian edessä. Öljynvaihto on elinehto moottorin toiminnalle suodattimien vaihto myös. Suodattimet tekevät minkä voivat, mutta mahdottomaan nekään eivät yllä joten tehkää suodattimen ja öljynvaihdot vaikka jotkut moottorit kuluttaisivat öljyä miten paljon hyvänsä. Näissä huolto-ohjelmissa ei oikoteitä ole.

      
  • Jos nuo Volkkarin ilmoittamat mahdolliset kulutukset eivät ole normaaleja, niin silloin varmaankin BMW:n ilmoittamat vielä suuremmat kulutukset ovat täysin normaaleja, kun oikein silmälasein katselee...

    Valmistajien ilmoitukset ovat mitä ovat, mutta eipä niistä kannata panikoida. TM:kin monien muiden tavoin testaa ja ilmoittaa käyttötestiensä 60 000 kilometrin aikana havaitut öljyn lisäystarpeet. Katsoin kolme viimeistä käyttötestiä (Mondeo, Vitara ja 218i) läpi, eikä yksikään noista vaatinut lisäyksiä. Viimeisin käyttötestissä ollut Volkkarin malli eli Octavia kulutti niinkin valtavasti, että ennen ensimmäistä huoltoa TM lisäsi puoli litraa öljyä. Toinen väli menikin ilman lisäyksiä. Itsellä edellinen ei tarvinnut lisäyksiä kertaakaan, eikä nykyinenkään ole sellaista vaatinut vielä toistaiseksi, kun ensimmäiseen huoltoon on reilu tuhat kilometriä matkaa.

      
  • Nyt kun vedit BMW:n tähän mukaan vaikka aloittaja puhui VW-konserin moottoreista niin ei se ole normaalia minkään moottorin suhteen tuo kyseinen öljynkulutus. Mitkään omistamani BMW 5-sarjan autot ei ole kuluttaneet öljyä enempää kuin 0,5-1,0l/10 000-15 000 km:llä. Itse puhun BMW:n kohdalla kokemuksen äänellä, NHB mutu pohjalta kuin kokemusella. Tässä se ero meidän välillä suhteessa BMW:hen.

    Mistä johtuu että osa VW-konsernin autojen kuljettajista puhuu avoimesti suuristakin öljynkulutuksista avoimesti osa taas kieltää tämän täysin kuten NHB?

      
  • Mistä johtuu se, että keksit valheita? Olen tälläkin palstalla kirjoittanut Volkkarin öljynkulutusongelmaisesta toisen sukupolven EA888:sta, mutta silti vain kirjoitat minun kieltävän ongelman. En ole kieltänyt tuon moottorin öljynkulutusongelmaa milloinkaan. Ongelmahan on jo aika tyhjentävästi dokumentoitu ja korjattukin.

    Sinä kun kerta puhut kokemuksen äänellä, niin kerrohan, että mitä BMW ilmoittaa Bemarisi hyväksyttäväksi kulutukseksi. Saadaan vähän faktaa kokemuksen syvällä rintaäänellä kehiin. Noista ilmoitetuista kulutuksistahan tuossa kirjoitin. Jonkin yksittäisen merkin ilmoitusten osoittelu on aika typerää, koska kaikki merkit ovat tässä suhteessa samassa veneessä.

      
  • Valmistajan ilmoittamat öljynkulutukset ovat mitä ovat turha niistä on kiistellä. Samassa veneessähän ollaan siinä olet oikeassa. Omien autojeni kokemukset öljynkulutuksesta kerroin edellä ja se on fakta. Pidän kuitenkin normaalina öljynkulutuksena tuota 0,5-1,0 l 10 000-15 000 km:llä jossa itse vaihdan autoni öljyt noin vuoden välein. Öljynvaihtovälin ollessa tuo 30 000 km:iä normaalin öljynkulutuksen raja on mielestäni tuo 2l/30 000 km:llä niin BMW autoissa kuin muissakin merkeissä. Aloittajan kertomus huimasta öljynkulutuksesta on mielestäni se että tuolla öljynkulutuksella moottorista täytyy vuotaa öljyä ulos taikka ohivirtaus on todella huimaa ja moottori on alunalkaen kelvoton tai isoa remonttia vailla. Kyllä normaalisti lisääntyneelle öljynkulutukselle täytyy löytyä pätevä syy.

    BMW:n kohdalla vielä se, että tuontiautoissa on ollut huohotinpaketteja jotka on vaihdettu kylmän maan eristettyihin malleihin (cold countryyn), kun talvella eristämättömään huohotinputkeen on tullut jäätymisongelmia. Jokainen automies/nainen tietää, kun huohotinsysteemi jäätyy kovalla pakkasella öljyt tulee jostain ulos ja tiivisteet on paikka mistä ne paineella ulos karkaavat. Tähänkin löytyy apu kun ymmärtää sitä oikeasta paikasta hakea (merkkihuollosta tai monimerkkihuollosta).

      
  • Oman kokemukseni mukaan (omat ja lähipiirin autot) on, että alta 200 tkm ajetulle koneelle normaali kulutus on se, ettei pinta paljon vajoa ylämerkistä. 300 tkm ajetussa koneessa kulutus jo lisääntyy ja on ehkä hyväksyttävää lisätä kerran öljyä huoltovälillä (20 tkm). Yhdestä Volkkarista on kokemusta ensimmäiseltä 90 tkm matkalta, eikä siihen ole tarvinut kertaakaan lisätä öljyä, vaikka huoltoväli on ollut n. 28 tkm.

    Ensimmäinen autoni oli 70-luvulta. Kilometreistä ei ole tietoa, mutta koneremontin jälkeen tuo kulutti öljynvaihtovälillä (7500 km) sen verran, että juuri ja juuri öljyt riitti ilman lisäystä. Joskus taisi olla tarvetta kerran jopa lisätä. Elettiin kuitenkin 90-lukua, joten öljytkään ei enää ihan pelkkää tervaa ollut, joten lievä pettymys tuo oli. Mutta koneremonttihan onnistuu juuri niin hyvin, kuin se sillä kertaa sattuu onnistumaan ja kuinka hyviä osia käytetään.

      
  • Volvo 740 GLE, 415.000 km, vailtuu alarajamerkille 10.000 huoltovälillä = 1 litra. Ei lisäystarvetta.

    Mersu 250D, 450.000 km, alle litra 10.000 km huoltovälillä, ei lisäyksiä.

    Volvo S70, 300.000 km, pinta alenee hieman 20.000 km huoltovälillä.
    Volvo S80 245.000 km, sama tilanne.

    Mersu 220 CDI, 155.000 km, ei lisäyksiä 25.000 km huoltovälillä.

    Otan ketunhännän kainalosta näkyviin myöntämällä traumaattisen VW kokemukseni olevan viime vuosituhannelta. Trauman vakavuus estää uudempien näytteiden hankkimisen, joten nykytilanteesta ei kokemusta. Hyvä jos moottoritekniikka on parantunut, kun VW:n korimallien suunnittelu on nykyautojen käytännöllisimmästä päästä.

      
  • Kerrottakoon että ei ole ollut tarvetta lisätä öljyä öljynvaihtovälillä. Öljynvaihdossa kun on tikkuun katsonut niin viivojen välissä on ollut. Tietokone ilmoittaa jos on tarvetta lisätä öljyä, mutta ei ole tullut kyseisiä ilmoituksia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit