BMW:n jarrulevyt

6 kommenttia

Hei

Jos omistaa BMW:n ja haluaa kestävät jarrulevyt niin kannattaa ostaa
alkuperäiset,sillä ne valmistaa BMW itse.

T:Jukka

  
  • Tuskinpa BMW jarrukomponentteja tekee itse.

      
  • Niin minäkin luulin ja ihmettelin,koska omani E61:ssä oli vaihdettu vasta 140000km:ssä.
    http://www.bmw-werk-berlin.de/de/werk/produktion.html
    Kohta Bremsscheiben
    Vapaasti käännettynä:
    6 miljoonaa levyä vuodessa BMW Groupille.
    Mallistot,joissa niitä käytetään esim.BMW 1:stä Rolls-Royce Phantomiin.

      
  • BMW:n jarrulevyt ovat alihankkijan valmistamia on totta, että alkuperäiset ovat laadultaan ne kestävimmät. Laadultaan alkuperäisiä vastaavia valmistaa ainakin BREMBO, TRW, BENDIX, VALEO, BOSCH ja ATE. Itsellä kokemuksia vain alkuperäisistä, kun ei ole tarvinnut vaihtaa jarrulevyjä. Jarrupaloja viimeksi joskus 90-luvulla.

      
  • Ihmettelen, että mikäs tässä nyt on se pointti. Onko 140000 km jotenkin harvinaisen pitkä jarrulevyjen vaihtomatka? Kokemukseni mukaan ei ole, voivat kestää paljon pidempäänkin. Tosin voivat olla vaihtokunnossa jo 100000 km paikkeillakin. Riippuu ihan minkälaista ajoa autolla on ollut.

      
  • Ei tuo ajomäärä mikään mahdoton ole, vaikka etenkin isojen ja painavien automaattivaihteisten levyjä vaihdetaan vähemmilläkin kilometreillä.

    Olennaista minusta avauksessa onkin se, mitä tapahtuu alkuperäisten levyjen kuluttua vaihtokuntoon. Edelliseen Mersuuni vaihdoin mielestäni laadukkaat tarvikelevyt, mutta niin vain olivat parin ruhannen kilometrin jälkeen molemmat vaihtokunnossa kierouden vuoksi -> alkuperäistä tilalle ja loppuu se värkkääminen.

    Minulle olennaista ei ole kuka oikeasti tekee osat, vaan yhden pysähdyksen taktiikka aamulla työmatkalle tarvittavaa autoa illalla rempatessa.

      
  • Käytöstä varmasti riippuu kuten moni muukin asia. Tarkemmin muisteltuani 90-luvulla meni jarrutuksessa ravistavat jarrulevyt vaihtoon ja jarrupalat vaihdettiiin samalla kuten kuuluu. Yhdessä autossa oli 240 000 km:n kohdalla auton mennessä vaihtoon alkuperäiset jarrulevyt paikallaan edelleen. Ei kai jarrulevujä kannata vaihtaa varmuuden vuoksi. Näyttää olevan 40 000 km:n kohdalla vaihdettu jarrulevyjä joten merkkikohtaisia eroja löytyy ja sitten valmistevikaiset päälle. Näitä tarinoitahan riittää. Ei kai ole mitään normia mitä jarrulevyjen pitää kestää, joten 140 000 km:ä kovassa käytössä olleille jarrulevyille on varmasti keskimäärin ihan hyvä kestävyys.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit