Kosketusnäyttö vaarantaa turvallisuuden!

329 kommenttia
15791011
  • Pistää miettimään mihin tässä on keskitytty, suora tie

    Julkaistu: 7.9. 10:35 , Päivitetty: 7.9. 12:26
    Heinolan Lusissa tapahtuneessa kolmen henkilöauton kolarissa loukkaantui useita. Poliisin mukaan kaksi henkilöä on kuollut onnettomuudessa ja kolme on kuljetettu sairaalaan.
    Heidän tämän hetkisestä tilasta poliisilla ei ole tietoa.

    Kolarin syytä selvitetään, mutta alustavasti epäillään että toinen nokkakolarin ajoneuvo on tuntemattomasta syystä ajautunut vastaantulevien kaistalle. Molemmat nokkakolarissa olleet autot olivat henkilöautoja.

      
  • Kun henkilöautot törmää tuolla tavoin vastakkain, niin kyllä valitettavasti tulee mieleen kuljettajan räpeltäminen auton laitteiston tai puhelimen kanssa. Viime aikoina tuntuu vain entistä enemmän lisääntyvän autossa (tai minkä kulkuneuvon kanssa tahansa, myös kävellen)tapahtuva puhelimen erilaisten Appsien käyttö. Usein ei tosiaankaan ole kysymys, että puhelimeen puhuttaisiin. Seurailin tuossa kevätpuolella hetken aikaa erään autoilijan touhuja moottoripyörän selässä 9-tiellä välisuomen alueella. Auton (uudenkarhea kookas auto) nopeus heitteli aika runsaasti ja auto poikkoili reunaviivan ja keskiviian välillä. Käväisin hiukan lähempänä ja mp:n selästi näki hyvin, että kuljettaja räpelsi ratin päällä puhelinta. Lopulta ohitin auton, jossa yhteydessä vahvistui aiempi havainto autoilevan naishenkilön touhuista. Ja tämä asia koskee meitä autoilijoita aika usein ja myös taajamaliikenteessä, jossa kyseistä asiaa voi nähdä hämmästyttävän usein- niin miehillä kuin naisilla. Ei ihme, että välillä tapahtuu. Ja seuraavat sukupolvet tulevat hienosti perässä, kun nuoriso ajelee pyörillä ja mopoilla sormet ja katse kännykällä...

    Ai niin, se itse puhuminen autoillessa. Onko kukaan muu hämmästellyt sitä, että todella usein känny on korvalla autoissa, joissa on ihan varmasti HF vakiona. Eikö ihmiset osaa, tai halua kytkeä puhelinta autoon vai mistä on kysymys?

      
  • Lisäyksenä edelliseen voi todeta, että toivottavasti kaiken kokoisiin ja hintaisiin autoihin tulisi pikaisesti vakioksi näitä avustimia, jotka varoittaa ja tarvittaessa ohjaa kuljettajan puolesta, oli sitten epähuomio, sairaskohtaus tai mikä muu syy tahansa. Vielä kun verotuksellisesti voitaisiin edistää näiden varusteiden lisääntymistä- vai voiko tämmöinen olla Suomessa mahdollista poliitikot ja päättäjät ?

      
  • Voihan sitä lapsenmielisesti ajatella että nämä asiat saadaan kuntoon käymällä katsastuskonttorilla.
    Sillä voidaan opettaa uusavuttomia katse takaisin liikenteeseen pois ylimääräisistä liikenteen seuraamista häiritsevistä "tarpeellista" näytöistä ja toiminnoista säädä sitä ja säädä tätä niin jne.

      
  • Se on autoilijan omalla vastuulla, että ei räplää ylimääräisiä laitteita, tai touhua muuta ylimääräistä ajaessa. Sitä ei inssiajossa testata. Sitä sen sijaan voidaan testata, pärjääkö vanhus tai nuorempikin kuski nykyliikenteessä.

      
  • Onko se ajokokeen jälkeen inssin vastuulla että annettuja oppeja noudatetaan.

      
  • En tiedä mistä tuo katsastuskonttori nyt hyppäsi tähän mukaan, mutta nuo mobiililaitteet ja tekniikka koukuttaa näköjään nykyihmistä niin pahasti, että normaali liikennenympäristön havainnointi ja liikenteen riskien havaitseminen jää täysin alkeelliselle tasolle. Ja nuo ikäihmisten testaukset (mm. Valviran ohjeet)jättää aika paljon liikkumavaraa yksittäisille lääkärin päätöksille. Vaikka ei nuo ikäihmiset paljoa Appseja katsele autoillessaan...

      
  • Näiltä kännykkä korvalla ajelevilta tuntuu napsahtavan aivot narikkaan siinä vaiheessa, kun puhelin nostetaan korvalle. On tullut eteen kuljettajia joilta unohtuu liikennesäännöt, kun luuri on nostettu korvalle. Ajetaan päin punaisia, tasa-arvoisen risteyksen tullessa eteen väistämisvelvollisuus unohtuu. Tapahtuisi paljon vahinkoja jos näitä epä-älyllisesti käyttäytyviä liikenteessä ei ennakoisi riittävästi olemalla valpas kaiken aikaa. Enemmän näitä on liikenteen seassa kuin ennen, liikennekuri tältä osin on höltynyt paljon, koska poliisia ei näe liikenteen tarkailussa kuin ani harvoin.

    Poliisien resurssien turvaaminen on tärkeä sillä tällä menolla mennään siihen, että poliisin saaminen paikalle sitä tarvittaessa ei ole enään itsestäänselvyys vaan tehtävien kasaantuessa valitaan kohteet kiireysjärjestyksessä ja siinä jää moni soittaja oman onnensa nojaan. Äärimmäisyydessä oikeus otetaan omiin käsiin, kun apua ei saa pyydettäessä, tämä asia pitäisi päättäjien ymmärtää ajoissa ennen kuin on liian myöhäistä. Nyt on ilmassa asioita mitkä ei ole enään pitkään aikaan olleet kenenkään hallinnassa. Tämä nykyinen kehitys turvallisuutta noin laajemminkin ajateltuna on erittäin huolestuttavaa.

      
  • Tracktest: "klikkaat Nettiautosta kohtaa loistoautot alkaa kronkelimmallekin löytyä vaihtoehtoja"

    En edes tiennyt tuollaisesta valinnasta! Säädettävien istuinten tarjonta sillä parani, mutta manuaalivaihteisten tarjonta on heikkoa, eikä kaikissa ole edes suksiluukullisia.

    Jos haussa on maahantuojan Premium Business-paketista puuttuvia varusteita, ne löytyvät helpommin Ruotsista tai Saksasta.

      
  • Inspektor70: " Onko kukaan muu hämmästellyt sitä, että todella usein känny on korvalla autoissa, joissa on ihan varmasti HF vakiona."

    On. Todella vaikea näyttää fiksulta ostettuaan erittäin kalliin auton ilman HF varustusta tai ostettuuan HF varustuksen, jota ei osaa käyttää. Näyttävät ihan lottovoittajalta tai muun sattumaperinnön saajalta.

    Kosketusnäytöistä pidän vaikkapa puhelimessa. Ajaessani en silti halua hallintalaitteita, jotka vaativat säätöpaneliin katsomista. Jos ulkoa opetellun tutun kojetaulun käyttö myös hanskat kädessä onnistuu kojetaulua katsomatta, niin kelpaa minulle.

      
  • 740 GLE: "Jos haussa on maahantuojan Premium Business-paketista puuttuvia varusteita, ne löytyvät helpommin Ruotsista tai Saksasta."

    Juuri näin.

      
  • Otan tämän käyttöliittymäkeskustelun oikeaan ketjuun:

    Derrick: "Uusi A6 ei ilmeisesti sitten enää olekaan premiumia kun rullalla ohjattava käyttöliittymä väistyy kosketusnäytön tieltä ?

    ”Rullalla ohjattava käyttöliittymä jää uusissa Audi-malleissa historiaan. Vanhan käyttöliittymän korvaa kosketusnäyttöteknologiaan perustuva Virtual Cockpit -teknologia.”

    Ei tämä sulje mitään ulos. BMW:ssä voi ohjata asioita puhumalla, eleellä, rullahiirellä ja kosketuksella. Tuo Audin päätös viittaa rahan säästöön. Edelleenkin näytön sijainti on tärkeintä turvallisuuden kannalta, Audi ja BMW ovat parhaita, MB seuraavana. Toivottavasti TM testaisi nämä käyttöliittymät, oma veikkaus BMW/Audi 1-sija, MB 3-sija, Peugeot ja Citroen 4-sija, Nissan ja Toyota 6-sija, 8-sija Tesla ja Volvo.

      
  • Esimerkiksi Porschen huippumalli Panamerassa on kosketusnäyttö, tuskin Porschella on tarvetta rahaa säästellä mistään. Lisäksi tuohon Porschen kosketusnäyttöön joutuu jopa kurottamaan hieman, Volvossa näyttö sentään on ihan käden ulottuvilla.

    Veikkaan että kaikki valmistajat siirtyvät kosketusnäyttöihin koska niillä voidaan käsitellä informaatiota nopeammin.

      
  • Volvohan sai jokin aika sitten palkinnon juuri kosketusnäyttönsä ansiosta. Laitoin tuolloin linkin tännekin, kun WhatCar sitä kuitenkin pyytää.

    Itse sanoisin, että on makuasia tykkääkö kosketusnäytöstä vai pylpyröistä. Tesla ja Volvo ovat saaneet aika paljon kehuja näytöistään, vaikka tietenkin on niitäkin dinosauruksia, jotka eivät kosketusnäytöstä pidä. Minulle käy kumpi tahansa, kunhan toteutus on hyvä. Volvon kosketusnäyttö oli ainakin itselleni helpompi ja loogisempi käyttää, kuin C Mersun tai A4 Audin rinkula, mutta nopeasti niidenkin logiikat opin.

    Kosketusnäytön ainoa miinus on sormenjäljet näytössä.

      
  • Auto-m: "Itse sanoisin, että on makuasia tykkääkö kosketusnäytöstä vai pylpyröistä."

    Kuten totesin BMW:ssä on 4 tapaa hoitaa asiat, jopa elekieli joka on tulossa myös kännykköihin lähivuosina. Volvon tulee nostaa tuo näyttö reippaasti ylemmäksi, se ei voi olla tuolla jalkatilassa. Todennäköisesti facelift S/V90 saa tuon näytön ylös.

      
  • Porschen kosketusnäyttö.

      
  • "Ei tämä sulje mitään ulos. BMW:ssä voi ohjata asioita puhumalla, eleellä, rullahiirellä ja kosketuksella. Tuo Audin päätös viittaa rahan säästöön. Edelleenkin näytön sijainti on tärkeintä turvallisuuden kannalta, Audi ja BMW ovat parhaita, MB seuraavana. Toivottavasti TM testaisi nämä käyttöliittymät, oma veikkaus BMW/Audi 1-sija, MB 3-sija, Peugeot ja Citroen 4-sija, Nissan ja Toyota 6-sija, 8-sija Tesla ja Volvo."

    Eli olet sitä mieltä, että yhden tavisnäytön ja muutaman kytkimen korvaaminen kolmella kosketusnäytöllä mittavan kehitystyön kera olisi jotenkin perusteltavissa säästösyillä. Toivottavasti tuollaisten asioiden arvionti ei liity millään tavalla alaasi. Aika on jo ajanut noiden nappikäyttöliittymien ohi. BMW:kin kehitysjohtaja on jo ilmoittanut, että sielläkin kehitys tulee hautaamaan napit. Onhan noita käyttöliittymiä jo vertailtu. AMS esimerkiksi arvostelija hiljattain faceliftiä edeltäneen Golfin käyttöliittymän parhaaksi. Golf sai juuri jo täysin uusitun infotainmentin, joka oletettavasti vain lisää eroa kommunikaattoriukoille kotoisiin nappiviritelmiin.

      
  • Kuvitteleeko joku todellakin, että kosketusnäytön käyttö olisi ajon aikana jotenkin turvallisempaa kuin esimerkisksi iDriven käyttö BMW:ssä. Kosketusnäytön sörkkiminen ajon aikana on erittäin vaarallista koska sormea viedään näytölle ja samalla katsetta pitää kohdistaa samaan suuntaan ja jos se sijaitsee vielä alhaalla kuten muutamassa mainitussa merkissä ajosta tulee varmasti vaarallista. Kallistun ehdottomasti BMW:n iDrive käytön kannalle se on erittäin kätevä ja jatkojalostettu käyttöä helpottavilla pikanapeilla.
    Kaiken lisäksi käyttöliittymä on saatavissa Suomen kielellä kaikkiin malleihin. En silti suosittele näiden käyttöä ajaessa, vaikka sitä harrastaa lähes kaikki joskus ajaessaan joilla tämä kyseinen käyttöliittymä tai vastaava toiminto on.

    Vanhaa tekniikkaa, mutta käyttökelpoista ja kätevää edelleen.

      
  • Asia on juuri niin kuten NHB sanoi, vanhanaikaiset nappikäyttöliittymät tulevat jäämään historiaan.

    Esimerkiksi kun auto on paikallaan, niin on varmaankin melko turhauttavaa vaikkapa navigoitaessa räplätä jotakin nappikäyttöliittymää minuuttitolkulla kun kosketusnäytöllä navigoinnin käynnistämisen voi suorittaa hetkessä.

      
  • "Vanhaa tekniikkaa, mutta käyttökelpoista ja kätevää edelleen."

    Napeilla valikoiden selaaminen on kaukana kätevästä. AMS 11/2016 infotainment-järjestelmien vertailussa Golf voitti selvästi 7er:in, vaikka autojen hintaerosta voisi olettaa järjestyksen olevan vastakkainen.

      
  • Millä VW-konsernin järjestelmällä ohitetaan uuden BMW 7-sarjan kosketusnäyttö, eleohjaus ja puheohjaus? Sama järjestelmä löytyy uudesta BMW 5-sarjasta. Täytyy olla melko vahvat VW-lasit päässä, että tuo ostetaan ilman huutonaurua.

      
  • Eikö se ole aika ilmeistä, että kyseessä oli viime vuoden puolivälissä myynnissä ollut Golfin järjestelmä?

    Oliko sulla mitään muuta perustetta huutonaurullesi kuin se, että väärä merkki voitti? Golf ohitti 7er:in käytön nopeudella.

      
  • VW-uskovainen etsii testit missä omaa merkki loistaa. AMS on VW-konsernin äänitorvi, rahalla saa ja hevosella pääsee. Puolueettomuus on tämän päivän elinehto jos meinaa julkaista tulevaisuudessa yhtään mitään. Tosin VW-konsernin tuotteet on valintana paras, mutta ei edesauta puolueettoman julkaisun statusta nimeksikään päinvastoin.

      
  • Tuossa tekstissä perusteita sille miksi Audi luopuu rullapyörästä. Rullapyörän pois jättäminen tekee infotainmentin käytöstä helpompaa. Audiin tulee kaksi kosketusnäyttöä jonnekin keskikonsolin kohdalle. Järkevintähän olisi sijoittaa näytöt mahdollisimman lähelle kuskia eikä minnekään kojelaudan päälle.

    "Audi’s MMI infotainment system is presently operated via a rotary controller and this is expected to be phased out in favour of two large touchscreen displays integrated into the centre of the dashboard. The disappearance of traditional physical controls is intended to make interaction far simpler and more user-friendly, and Audi promises to use haptic touchscreens that provide sensory feedback to your finger in the manner of a smartphone. This will be an industry first."

    http://www.carbuyer.co.uk/news/155991/high-tech-new-audi-a6-set-for-2018-launch

      
  • Voisit joskus kasvaa aikuiseksi ja olla vajoamatta henkilökohtaisuuksiin aina kun BMW loista. Aika tuolle tason nostolle taitaisi olla jo kypsä. Olisi myös tavattoman piristävää, jos pystyisit ottamaan kantaa itse aiheeseen sen sijaan, että yrität epätoivoisesti jankuttaa muiden kirjoittajien ja lehtien puolueellisuudesta.

    Nämä infotainment-vertailut ovat sen verran harvinaisia, ettei niitä pahemmin valikoitavaksi asti löydy. Jos AMS on niin puolueellinen VW.konsernin äänitorvi kuin väität, niin kuinka on mahdollista, että uudet E-Klasse ja 5er ovat jakaneet kärkisijat vertailuissa A6:n jäädessä kolmanneksi?

      
  • Ei kai niin räikeätä kootiinpäin vetoa salli edes VW-konsernin johto, että vanha A6 voittaisi AMS:n vertailussa uudet BMW:n 5-sarjan ja MB:n E-sarjan. Se olisi jo käsittämättömän absurdia toimintaa, mutta NHB:lle ilmeisesti täysin luontevaa.

      
  • Eli vanhan A6:n voitto uudesta 5er:stä olisi jotenkin suurempi järkytys sinulla kuin vanhan Golfin voitto uudesta 7er:stä. Näille sun hätäselityksille saa nauraa koko ajan.

      
  • Koko tämä kosketusnäyttö-keskusteluhan on pelkästään osa WhatCarin Volvo-propagandaa. Propagandalta putosi pohja pois kun Audikin siirtyy pois näistä rullapyörä-järjestelmistä.

    Nyt siis enää Mersulla ja BMW:llä on rullapyörä-systeemi kun taas Audilla, Teslalla, Porschella ja Volvolla on kosketusnäytöt.

      
  • Typeriä selityksiä taas kerran, vaikene hyvä mies jos osaat. Ymmärrä vihdoinkin ajoissa äläkä tee itsestäsi täydellistä typerystä kaikkien silmissä. Vaikeinta sinulle näyttää olevan se että virheitä mitä teet et pysty koskaan myöntämään. Ei se fiksun keskustelijan mainetta pilaa jos rehellisesti joskus tunnustaa, että virheet kuuluvat asiaan ja niitä tulee joskus kaikille.

      
  • Derrick BMW:llä on kosketusnäyttö, eleohjaus ja puheohjaus siis kattava paketti. Ei kai se ole huono asia jos tarjoaa tämän kaltaista pakettia asiakkaille. Hieman turhaakin tämä keskustelu jossa teilataan hyviä ratkaisuja kuin se ainoa oikea olisi se oman mieltymyksen merkki joka tietää mikä on oikea ja mikä väärä tapa toteuttaa kyseinen järjetelmä. Tämä on lähinnä tottumus ja makuasia mistä kukin pitää enemmän. BMW:n iDrive järjestelmä on minulle tehty ja toisen valmistajan tekemä on taas toiselle se sopivin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit