Uusi Volvo XC60

74 kommenttia
«13

Tulossa.

  
  • Joo, tulossa taitaa olla...

      
  • Niinpä. Paremmin ei voi sanoa.

      
  • Onpa lyhyitä ja ytimekkäitä viestejä. Päteekö tässä vanha mainos: niin hyvää, ettei sanotuksi saa? ;)

    Mielenkiintoista nähdä miltä uutuus näyttää. Ainakin kylkilinja on ilmeisesti linjakkaampi kuin 7 paikkaisessa isoveljessä. Myös automaattisesti toimivat törmäyksenestojärjestelmät paranevat entisestään, kun jarrutuksen lisäksi auto myös väistää törmättävää kohdetta.

      
  • Kone pitkittäin?
    A-W mäkeen ja ZF-8 tilalle?
    Kova neliveto tai takavetoon prosessorin ohjaamana liitettävä etuveto?
    Värikoodi mustaherukka yhä tuotannossa?

    Ja nimi paperin alareunaan...

      
  • Ai meinaatko 740 ostaa maasturin seuraavaksi? Käsittääkseni aikaisemmin maasturi ei ole kelvannut sinulle. Ja aivan uutenakin vielä?

      
  • Jännää miten samat TM:n ja Tuulilasin toimittajat jotka haukkuvat saksalaisia katumaastureita, anteeksi siis TM:n kielellä korkeakattoisia autoja (voi v...tu, vain TM:n toimitus voi keksiä tälläisen termin), saastuttaviksi monstereiksi ja ihmettelevät miksi ihmiset eivät osta vastaavan luokan henkilöautoja kun niiden persetuntuma rata-ajossa on paljon parempi, muutuvat intohimoisiksi, siis korkeakattoisten, faneiksi saadessaan ajoon Volvon, siis korkeakattoisen, malmiläjän. Jo kääntyy toimittajan takki ja siitä, siis korkeakattoisesta, tuleekin vuoden ympäristöteko.

    Satuinpa eilen kahden Volvo-taksin kyytiin. Ensin istuttiin tähän jumaloituun XC60. Siinä sitä istuttiin käsittämättömässä kulmassa olevalle takapenkille pomppimaan joka kuopassa tuntien jokaisen hiekoituskiven perseen alla. Matka eteni pienistä ikkunoista tihrustellen ja ihmeelistä 70-luvun kojelautaa ihmetellen. Näyttöruutukin oli pieni kun espoolaisen taksikuskin pili, mutta juttua tuli persukuskilta kun suuemmastakin kovaäänisestä. Paluumatkalla taaskin jumalat suosivat kun alle sattui TM:n testivoittaja V60. Polvet suussa takapenkillä premiumin rengasmelua ihmetellen, nyt tosin kuski oli kaukoviisaasti hiljaa ja niin oli radiokin sillä ei kummastakaan mitään olisi kuullut kuitenkaan. Jos XC60:ssä oli pienet sivuikkunat niin V60:ssä ne tuntuivat puuttuvan kokonaan, onneksi ei ollut Uber-auto joten pystyi luottamaan kuskin ammattitaitoon. Sama mikroskooppinen näyttöruutu kun siinä korkeakattoisessakin. Ei voi kyllä kun ihmetellä miten kumpaakin näitä Volvoja autolehdissä jumaloidaan ja sen jälkee vielä ostetaan, siis Suomessa. En ole VW fani mutta kyllä näiden Volvon ihmeiden hinnalla WAG:lta saa monta kertaa paremman auton joka käyttötarkoitukseen. Mutta tietylle kansanosalle Volvo onkin uskonto kehdosta hautaan kun parempaan ei haluakaan tutustua. Volvon valtava markkinoitibudjetti ja etenkin takavuosien härski veronkierto ja lobbaaminen ovat siis tuottaneet tulosta. Volvo on hyvän ihmisen auto ja keski-eurooppalaiset premiumit ovat pahiksia. Mot.

    Suurin Volvo-hypetys on vielä aluillaan. Uudesta 90 sarjasta on osattu tehdä muutamassa kuukaudessa elämää suurempi automalli ja sama tullee tapahtumaan XC60 kohdalla. Kiinalaisilla on kyllä rahaa markkinointiin ja mitä asiantuntemattomampi ja perseaukisempi maakuntalehden autotoimittaja sen paremmin uppoaa. Onneksi ammattitaitoinen TM osasi vertailutestissään panna suureen kohdalleen ja uskalsi myös kertoa uuden V90 huonoista puolista. Toisin kun eräät muut autolehden omaiset aviisit...

    Vielä lisää puukkoa Volvo-uskovaisten haavaan. Jotkut pitävät uutta V90 helvetin hyvännäköisenä itselle V90 tulee mieleen keskeltä notkahtanut itä-saksalainen tykinvetolavetti. Uusi E-sarjan Mersu on todella kaunotar ja nykyaikainen niin sisältä kuin päältä verrattuna jenkeille, aasialaisille ja ryssille suunnatuun lohikäärmevolvoon. Puolimoottorit, valtava kääntösäde kaupunkiajossa, voimansiirtopuutteet ja surkea kosketusnäyttöideologia tiputtaa leuhkat volvoilijat persutaksikuskien tasolle.

      
  • Onpa hauskaa tekstiä. Kylläpä automerkki voi korventaa jonkun tunteita. Onneksi Suomi on vapaa maa, eikä sinun tarvitse Volvoa ostaa, vaikka aika moni muu ostaakin.

    En kyllä ollenkaan kiellä sitä, että nykyinen XC60 on erittäin vanhanaikaisen näköisen sisältä. Sitä se oli jo pari vuotta sitten ja sen jälkeen sisämuotoilu on vielä harpannut askeleen eteenpäin. Olisihan se outoa, jos lähes 10-vuotta vanha malli ei olisi vanhanaikaisen näköinen. Enkä myöskään kiellä sitä, että V60 on luultavasti takatiloiltaan melko ahdas. Ei missään nimessä mikään varsinainen taksiluokan auto, mutta toisaalta, ovatko sitten kilpailijatkaan.

    Sitä sen sijaan ihmettelen, että missä näitä kahta mallia olisi nyt niin tolkuttomasti ainakaan enää viimevuosina kehuttu. En ainakaan itse muista lukeneeni suuria kehuja. Tai missä lehdessä saksalaisia katumaastureita oltaisiin ylettömästi haukuttu. Ei ymmärrä.

      
  • Onhan se XC60 jo vanhentunut, niinkuin on jo V60. Mutta ei nuo kumpikaan ole kovin huonosti aikaa kestänyt ja ominaisuudet, joista moni pitää, ei ole useasssa autossa, jopa paljon uudemmissa malleissa, sen kummoisempia- oli sitten moottori miten päin tahansa. Se näkyy edelleen myyntiluvuissa. Persaukiset ja tarkat suomalaiset ostavat niitä, millä uskovat saavansa parhaan vastineen rahoilleen (no sitähän ei ole Volvo eikä saman hintaluokan Saksalaisetkaan...).

    Enemmän minä olen huolestunut Volvon osalta siitä, että uusista malleista karsiutuu tänne pohjolaan hyvin sopivia ominaisuuksia ja vakiovarusteita pois. Ja samalla alkavat rahastamaan aiemmin vakiona olleilla varusteilla ja laittamaan listoille turhaa potaskaa, joista osa kilpailijoista on rahastanut jo aiemmin.

      
  • Eihän nämä uudet Volvot kaikkia vakuuta ja miksi pitäisi. Auto-m tuskin sinäkään kuvittelit, että nämä uudet Volvot saavat kaikkialla pelkkää suitsutusta. Kritiikkiä tulee ja aivan aiheesta toivotaan ettet vaihtanut Audia Volvoon vaihtamisen pakosta. Hypetystä ja Volvon yletöntä kehumista olet harrastellut jo pitkään ja voi vain ihmetellä miksi päädyit aikoinasi Audiin? Volvo-uskovaiseksi sinut on helppoa luokitella, kun kritiikkiä Volvon suhteen et ole koskaan sulattanut. Toivotaan parasta ettet ostanut sikaa säkissä sillä niitäkin on jotka eivät sorru pelkkään hypetykseen Volvon osalta vaan antavat pyyhkeitä, kun sille aihetta löytyy. Toimittajissa on riittävästi joo joo miehiä jotka eivät omia mielipiteitään uskalla lehteen laittaa vaan tyytyvät toistamaan yleistä hokemaa Volvon ylivertaisuudesta melko sokeasti. Kysymysmerkkejä riittää tulevaisuudessa varmasti riittämiin tässä jutussa hieman ristiriitaisia tunteita uuden Volvo S90:n pureskelun jälkeen.

    https://www.taloustaito.fi/Teemat/Auto/Autoesittelyt-ja-merkkiuutiset/Volvo/volvo-s90-herattaa-ristiriitaisia-tunteita/

      
  • No jos alku oli hidas, niin taas lähtee rumba käyntiin. Volvon uudet mallit saivat aika lailla kuraa Top Gear Jeremy Clarksonilta ja nimenomaan huonon 4-pytty mopo-moottorin ja alzheimer-vaihteiston osalta Tämä siis noteerattiin myös ruotsin mediassa:
    http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170228/jeremy-clarkson-alskar-interioren-i-volvo-v90-men-d5-motorn-forstor-allt/

    Jenkeissä Volvolla menee myynnissä huonosti, alkuvuoden lukemat tässä verrattuna edelliseen vuoteen:

    Audi: 26,942 kpl--------------- +14,3%
    BMW 40,667 kpl--------------- +0,2% (5-sarja tulossa)
    Jaguar: 6,423 kpl------------- +124,3%
    Mercedes 54,611 kpl------ +5,5%
    Porsche 8,239 kpl------------ +4,1%
    Tesla 7,700 kpl----------------- +61,3%
    Volkswagen:48,655 kpl-- +14,8%
    Volvo 8,123 kpl------------------ -14,5% (miinus)

    Kuten nähdään ISOOOILLA markkinoilla Jaguar ja Tesla tulevat kovaa. Volvo vikisee. Pian saadaan myös uusi BMW 5 täysillä mukaan.

      
  • Auto-m: "Ai meinaatko 740 ostaa maasturin seuraavaksi? Käsittääkseni aikaisemmin maasturi ei ole kelvannut sinulle. Ja aivan uutenakin vielä?"

    Kolme Volvoa on ostettu uutenakin, vaikka viimeisen 10 vuoden aikana on tottuminen salkun tuottoon säätänyt autotoiveita vaatimattomampaan suuntaan.

    Eemeli ei lähde minnekään vielä vuosikausiin. Pian kuusivuotias auto on ollut meillä kolme vuotta ja takana on vasta kolmasosa budjetoidusta ajomäärästä. Seuraavaksi on Rouvan auton vuoro, ja vaatimukset ovat erilaiset. Ei tuo mahdoton olisi, koska GLK kuulostaa ihan mahdolliselta vaihtoehdolta, vaikkei kovin suurta kuulemma ollakaan hakemassa. Mutta Rouva valitsee tasapuolisesti omansa vuorollaan. Kun hänelle toimitettiin uusi S80, minä ajoin arkiajoni 16-vuotiaalla 740 GLE:llä. Hänen valintaansa helpottaa, ettei koko perheen lomareissuauton tiloista tarvitse välittää, koska sellainen on jo. Samoin kulutus ei ole ihan niin kriittinen kuin paljon ajettavassa matka-autossa, koska yhteisiä ajoja voi säätää eri autojen välillä.

    Mutta kiirettä ei ole, kun vasta 14-vuotias nykyinen auto menee niitä vuosiaan, jolloin sen vaihtamisessa ei ole rahallisesti järjen häivää.

      
  • Tracktest, päädyn siihen merkkiin, jonka kulloinkin itselleni parhaaksi näen. Viimeksi Audi, nyt Volvo, ensi kerralla varmaan jokin muu. Jospa sinä nyt lopettaisit muista merkkiuskovaisista puhumisen, kun jokainen täällä tietää, kuka on se uskovainen. Olet kutsunut minua myös Audi-uskovaiseksi/fanaatikoksi aikoinaan. Eikö ole hieman ristiriitaista, jos kutsut minua merkkifanaatikoksi, mutta merkki vaihtuu?

    Ei minkään merkin tarvitse kaikkia vakuuttaa, eikä niin voikaan olla. Jos jokin vakuuttaisi kaikki, niin ei kai muita autoja myytäisi.

    Äläkä murehdi. En ostanut sikaa säkissä, vaan tutkin pari vuotta useita vaihtoehtoja ja Volvo sitten miellytti eniten, kun se tuli uunista ulos. Täällä on jo pari BMW-fanaatikkoa tullut selittämään minulle 5-sarjasta ja minä olen siitäkin tiennyt enemmän kuin he.

    Jos edes luit mitä kirjoitin, niin kyselin kirjoittajalta, että missä vanhenevaa XC60:sta tai V60:sta olisi viime aikoina pahemmin hypetetty. En ainakaan itse muista sellaista nähneeni. Jos olisi, niin olisin kyllä itsekin ihmetellyt.

      
  • WhatCar ja tracktest taas näköjään vauhdissa.

      
  • Derric, jos et muuta keksi, niin kannattaisiko olla vain hiljaa?

      
  • Auto-m ymmärsin kyllä. Tarkoitin hypetystä uuden Volvo S/V90 osalta ja aikoinaan nyt jo lähes kymmenen vuoden ikään päässyt vanha Volvo XC60 sai tiettyjen lehtien kautta oman ylistyksensä.

    " Täällä on jo pari BMW-fanaatikkoa tullut selittämään minulle 5-sarjasta ja minä olen siitäkin tiennyt enemmän kuin he."

    Tarkenna hieman mitä tiedät enemmän?

      
  • Mitä minä uudesta Volvosta olen hypettänyt? Toin Suomen myyntimäärät julki. Onko tosiasioiden kertominen hypetystä? En ole esimerkiksi kirjoittanut, että S90 tulee voittamaan kaikki testit, kuten sinä kirjoitit tulevasta 5 sarjasta.

    Olen myös sanonut, että Volvo ei varmaankaan ole luokkansa paras auto, jos hinnalla ei olisi merkitystä. Saman tehoinen ja samoin varusteltu BMW 5-sarjalainen on varmasti parempi auto kuin S90, mutta hinta myös nousee (ainakin minun autoni varusteilla) huomattavasti Volvoa korkeammaksi, kuten on jo monta kertaa puitu läpi. Joko siis ottaisin Bemarin paljon huonommilla varusteilla ja huonommalla suorituskyvyllä, tai sitten lappaisin rahaa lisää n. 20 k€, jolloin autoni maksaisi jo noin 100 tonnia. Karkeasti heitettynä alle 200.000 euron auton ostajalle hinnalla on merkitystä, jonka vuoksi Volvo nousee monilla ykkösvalinnaksi. Aika monen mielestä tietyllä rahalla Volvoon saa paljon enemmän autoa, kuin vaikka E Mersuun tai 5 Bemariin. Riippuu toki myös siitä mitä haluaa. Jos haluaa urheilullista ajettavuutta, niin varmasti BMW nousee Volvon ohi varusteista ja hinnasta huolimatta, mutta moniko tämän luokan uuden auton ostaja kaipaa urheilullista ajettavuutta Suomessa? En minä aja urheilullisesti mutkateillä, joten Volvon ajettavuus on aivan riittävän hyvä tuossakin mielessä.

    Senkin olen monta kertaa kirjoittanut, että Mersu olisi ollut pidempään mukana listallani, jos Eemeliin olisi ollut saatavilla nelivetoinen hybridi, tai ylipäätään paremmin nelivetoja. Luultavasti olisin silti kallistunut Volvoon, mutta ei näin selvästi. Viitos Bemarista tulee nelivetoinen hybridi, mutta Volvon olin jo tilannut, enkä usko, että tuokaan Bemari olisi Volvon edelle mennyt, kun hinta huomioidaan. Myös Audi A4/A5 oli jossain vaiheessa harkinnassa, mutta kuten kirjoitin, tuo auto on hinnoiteltu täysin järjettömästi. Uutta Passat CC:täkin odottelin innolla, mutta siitä ei vain kuulunut mitään odotuksesta huolimatta. No pian sekin kai julkaistaan. Tällaista on elämä, kun ei ole merkkifanaatikko. Valinnanvaraa on vaikka kuinka.

    Mutta nyt mentiin taas pahasti ohi otsikon.

      
  • Laitat sanoja suuhuni. En ole missään keskustelussa väittänyt, että uusi BMW 5-sarja tulee voittamaan kaikki testit. Totesin sen että kun Audin uusi A6 tulee testeihin mukaan niin nämä kolme saksalaista Audi A6, BMW 5-sarja ja MB E-sarja tulevat viemään testejä kukin vuorollaan tässä kokoluokassa. Painotuksista ja mieltymyksistä riippuen toimittajat saavat oman näköisensä järjestyksen näiden kolmen kesken.

      
  • Vaikka ketjun aiheena on uusi Volvo XC 60, niin yhdessäkään viestissä ei ole puhuttu tästä uudesta automallista. Onko tässä kyseessä autokeskustelun uusi pohjanoteeraus ?

    Toiseksi, jos haluaa ettei Volvosta puhuta automerkkinä, niin onko pakko avata keskustelu joka koskee Volvon jotakin mallia ? En liioin oikein ymmärrä sitä että autokeskustelu avataan lähes yksinomaan kiukuttelun tarkoituksessa.

      
  • Derrick voisitko ystävällisesti poistaa tuon ensimmäisen sivun ala-arvoisen kommenttisi koska moderaattori ei ole vielä sitä tehnyt. Uuden Volvo XC60:n kohdalla keskustelua syntyy varmasti lisää, kun saadaan hieman enemmän tietoa kyseisestä autosta. Pelkistä takavaloista, kun keskustelua ei vielä kovin paljon voi saada aikaiseksi. Tällä hetkellä on enemmän kysymyksiä kuin vastauksia joten hieman lisää tietoa kaivataan. Ja tietoa tulee, mutta hieman verkkaiseen tahtiin kuten nykyisin on tapana.

      
  • Jotta tästä keskustelusta tulisi jotakin, niin keskustelijat voisivat puhua esimerkiksi seuraavista aiheista.

    1. Mahtuuko uuden XC 60:n takapenkille hyvin ?

    2. Autoon on tulossa 1,5 litrainen moottori hybridillä

    3. Auton ajojärjestelmät; esimerkiksi sellainen ominaisuus on tulossa jossa auto kolaritilanteessa ohjaa tarvittaessa sivuun törmäyksen välttääkseen.

    4. Pohjautuminen 90 - sarjaan.

      
  • "Vaikka ketjun aiheena on uusi Volvo XC 60, niin yhdessäkään viestissä ei ole puhuttu tästä uudesta automallista. Onko tässä kyseessä autokeskustelun uusi pohjanoteeraus ?"

    Kaikki palstan pahimmat pohjanoteeraukset jo vuosien ajalta ovat sinun tuotoksia. Fantasiasi taitavat hallita elämääsi niin voimakkaasti, ettet vain pysty olemaan kirjoittamasta niistä - ikävä kyllä.

      
  • Derrick kiitos, kun toimit oikein voidaan jatkaa keskustelua sivistyneesti kuten asiaan kuuluu.

      
  • "Kaikki palstan pahimmat pohjanoteeraukset jo vuosien ajalta ovat sinun tuotoksia. Fantasiasi taitavat hallita elämääsi niin voimakkaasti, ettet vain pysty olemaan kirjoittamasta niistä – ikävä kyllä."

    Eli kun NHB ei vastaa yksinkertaiseen kysymykseen, niin hiljaisuus lienee tulkittavissa siten että tämä keskusteluketju Volvo XC 60:sta edustaa korkealuokkaista autokeskustelua alusta alkaen.

      
  • "Derrick kiitos, kun toimit oikein voidaan jatkaa keskustelua sivistyneesti kuten asiaan kuuluu."

    Sivistyneisyys autokeskustelussa tarkoittaa sitä että henkilön keskusteluviestit ovat hyvin perusteltuja ja objektiivisia. Ainoastaan tätä kautta voidaan saavuttaa toisen keskustelijan kunnioitus.

      
  • Kysy jotain fiksumpaa, niin mahdollisuutesi saada vastauksia paranevat. Tätä sinun kannattaa tulkita tarkkaan.

      
  • Tämä keskusteluhan tulee etenemään siten, että kun auto 7.3.2017 esitellään, niin vähintään kolme palstan autotietäjää ilmoittaa juhlallisesti, ettei uusi automalli Volvo XC 60 herätä mitään suuria tunteita.

      
  • Derrickin lista oli:
    1. Mahtuuko uuden XC60:n takapenkille hyvin?
    2. Autoon on tulossa 1,5 litrainen moottori hybridillä
    3. Auton ajojärjestelmät; esimerkiksi sellainen ominaisuus on tulossa jossa auto kolaritilanteessa ohjaa tarvittaessa sivuun törmäyksen välttääkseen.
    4. Pohjautuminen 90 – sarjaan
    -->

    1. Onko siinä kaasujousitus kaikissa nurkissa, vähintään optiona, jos ei vakiona
    2. Onko kojetaulumuovit laatua vai kuraa?
    3. Kuinka pitkä on ruksattava varustelista?
      
  • Inspektor70: " Onhan se XC60 jo vanhentunut, niinkuin on jo V60."

    Tämä juuri on se Volvon ongelma ollut, mallit vanhenevat nopeasti. Se liittyy aiheeseen josta on puhuttu paljon. Tempoillaan muutoksissa, yhtäkkiä on uusi lookki kuin S/V90 ja taas 3 vuoden päästä näyttää kuluneelta. Volvon tulisi päättää mikä on design.

    Myös miten mallit merkitään, on ollut C30,S/V40,V50,S/V60S/V70,S80 (ei V80!),S/V90,S100 (tulossa) ja kaiken mailman V70XC,V60XC ja XC60 ja XC90. Huh huh mitä kuraa. Myös XYZ95 on tulossa :)

    Vertaa saksaan,
    A3, A4, A6, A8, Q3, Q5,Q7
    1,3,5,7 -series, x1, x3, x5,x7 series, I-series
    A, B, C, E, S -Class, GL-Class etc.

    Aika selkeää!

    Volvon puolustukseksi on sanottava, että merkki on käynyt kyllä vaikeat ajat läpi Saabin kanssa. On ollut Ford, GM ja Geelyt, ja nykyään kiinalaiset omistajana, ei ole helppoa ollut.

      
  • Jälleen aivan käsittämätöntä sekoilua WhatCarilta.
    "Mallit vanhenevat nopeasti."

    XC60 on noin 10 vuotta vanha malli, joten voidaanko puhua nopeasta vanhenemisesta? Päinvastoin, tuo on vanhentunut erittäin hyvin verrattuna moniin muihin autoihin, mutta eihän siitä mihinkään päästä, että yli 5 vuotta vanha automalli alkaa aina olla hieman ikääntynyt. Ongelma ei ole nopea vanhentuminen, vaan ongelmana ovat olleen aivan liian vanhat mallit, jotka onneksi pian uudistetaan.

    Uudet Volvot saavat jatkuvaa kiitosta nimenomaan designista, joten josta lopettaisit jo tuon itkuvirren. Oma mielipide sinulla voi olla ja kukin pitää mistä pitää, mutta yleinen mielipide on aivan toinen. Esimerkiksi XC90 on voittanut palkintoja muodoistaan.

    Et sitten enää mitään muuta keksinyt, kuin mallimerkinnöistä inisemisen? Mitenkäs nämä Mersut? Mallimerkinnät ovat juuri vaihtuneet. On SLK, CLK, CLS, CLE, ML, GLE, GLK, GLC,...kuinka hyvin ihmiset ovat näistä kärryillä? Miksi et noista valita? Entä mitä tarkoittaa BMW 525, 528, 530, 535, 540, 550? Mihin jäivät BMW X4 ja X6 ja entä mikä on X7, kun sellaista ei ole vielä edes myynnissä. Sitten on jotain Z:aa ja i:tä. Ja ai niin, löytyy 3 GT ja 4 Coupe ja 4 GC, 5 GT, 6 Coupe ja 6 GC. On ihan perkeleen selkeää kenelle tahansa. Osaatko itsekään noita? Huhhuh mitä kuraa, totta tosiaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit