Uusi VOLVO XC90- susi vai ei ??

625 kommenttia
11516171820
  • XC90:n myynnin romahdus Jenkeissä tuli varsin nopeasti. Ensimmäisen sukupolven mallia Jenkkilässä myytiin noin kolmen tuhannen kuukausivauhdilla ensimmäiset viisi vuotta. Uusi malli löysi helmikuussa enää 1341 ostajaa. Kammottavan designinsa vuoksi huonosti myyvä Q7 on löytänyt alkuvuonna Jenkkilässä 4900 ostajaa, mutta XC90 on jäänyt tuostakin kauas 2900 alkuvuoden myynnillään.

    http://www.goodcarbadcar.net/2017/03/february-2017-ytd-usa-suv-crossover-sales-figures-by-model.html

      
  • Mistä päättelet NHB, että juuri design painaisi noin paljon jenkkiostajakunnalle vaakakupissa XC90:ssä ja Q7:ssa?

      
  • Vähän taustatietoa tähän NHB:n viestiin joka on lähinnä valehtelua. En tosin mitään muuta odottanutkaan tältä henkilöltä.

    USA:n myynnin vuoden 2017 romahdushan johtuu siitä että Volvo on kirjannut myydyiksi sellaisia autoja jotka on vasta toimitettu jälleenmyyjille mutta joita ei ole vielä myyty lopullisesti kuluttajille. Tämä tietenkin on väärin toimittu. Virhe koskee 3.000 autoa. Virheen oikaisuhan selittää tämän vuoden 2017 romahduksen.

    Tästä on olemassa pitkä artikkeli, jonka nyt postaan tähän. (Ja mitä tulee Volvon koko myyntiin USA:ssa, niin tammikuussa 2017 tuli pudotusta 18,2 prosenttia ja helmikuussa 2017 14,5 %, johtuen siis siitä että aiemmilla myynneillä oli kikkailtu, vuoden 2016 myyntiluvut ovat liian suuret).

    "Återförsäljaren hävdar alltså att Volvo fuskat med statistiken för 3000 av de 10 219 sålda bilarna i december."

    https://www.svd.se/volvo-stams-i-usa--anklagas-for-fusk-med-tusentals-bilar

    Sinänsä maailmanlaajuisesti ei mitään kovin suurta romahdusta ole XC 90:n myynnissä tapahtunut. Tänä vuonna on myyty maailmanlaajuisesti 11.509 autoa ja viime vuonna myytiin 12.274 autoa. Saksassa muuten tälläisen XC 90:n toimitusaika on kolme vuotta.

      
  • "Mistä päättelet NHB, että juuri design painaisi noin paljon jenkkiostajakunnalle vaakakupissa XC90:ssä ja Q7:ssa?"

    Opin tuon eräältä suurelta ajattelijalta tästä keskustelusta. Volvon Audia paremman myynnin selittää tämän suuren ajattelijan mielestä siis vain Audin rumuus. Nyt olen tosin ymmälläni, koska luvut ovat päinvastoin, kuin mitä tämä suuren ajattelijan teoria todistaa. Ehkä on käynyt vain niin, että aika ajoi vuodessa XC90:n designin ohi ja Audin design oli vain vuoden edellä aikaansa.

    "Vähän taustatietoa tähän NHB:n viestiin joka on lähinnä valehtelua. En tosin mitään muuta odottanutkaan tältä henkilöltä."

    Ei pitäisi ruokkia trollia, mutta kirjoittelet jälleen kerran niin paksuja suoria syytöksiä, että korjataan kuitenkin faktat kuntoon. Volvo USA aloitti joulukuussa lakitoimet Honolulun diileriään vastaan ja katkaisi heidän edustuslisenssin. Nämä lakitoimet eivät liity myyntilukujen manipulointiin. Vastatoimina tälle, Honolulun ex-diileri haastoi Volvon oikeuteen myyntilukujen manipuloinnista. Volvo kieltää kaikki syytökset myyntilukujen manipuloinnista. Vielä ei ole kuin melko hataralla pohjalla olevia syytöksiä, mutta sinä syytät minun valehtelevan, kun käytän virallisimpia käytettävissä olevia lukuja. Jos joku valehtelee, niin se on Volvo, joka suoraan kieltää väittämäsi asiat. Pidän todennäkköisenä, ettet edes ymmärrä, kuinka idioottimaisella pohjalla syytöksesi on.

      
  • 1.2.2017 ilmeni että Volvon Ruotsin ja Kiinan myynnit olivat nousseet kumpikin 15 prosenttia, kun taas USA:n myynnit olivat yllättäen laskeneet 18,2 prosenttia.

    "Stämningsansökan med fuskanklagelserna lämnades in fredagen den 27 januari. Fem dagar senare, den 1 februari var det dags för Volvo att åter publicera sina officiella säljsiffror. Nu för januari månad. Då såg försäljningen i USA totalt annorlunda ut: Volvo ökade starkt globalt med 5,1 procent – varav de största marknaden Kina och i Sverige ökade med runt 15 procent. Men en enda marknad i världen dök plötsligt: USA. Enligt statistiken var raset hela 18,2 procent. Det påverkar Volvo kraftigt eftersom USA blivit bolagets andra största marknad efter Kina.

    Den viktiga XC90-modellen tappade hela 34,5 procent i USA i januari."

    Toki saa yrittää esittää että 1.1.2017 - 28.2.2017 olisi USA:ssa de facto tapahtunut jokin täydellinen myynnin romahdus, mutta tällainen väittämä on melko epäuskottava, ottaen huomioon mitä edellä esitin. Huomauttaisin vielä että väittämä tulee henkilöltä, joka piti allekirjoittanutta valehtelijana kun vahingossa erehdyin autosta, jonka takapenkille eräs palstalainen oli koeistunut.

      
  • Ikävä pilata NHB:n juhlat, mutta XC90:en "myynnin romahdus" jenkeissä johtuu toimitusvaikeuksista ja tilanteen odotetaan parantuvan Q2 aikana. No tätä epäilin jo tammikuussa, mut nyt asia on vahvistettu ja tieto löytyy suoraan Volvon sivuilta. Olisihan se aika outoa, jos myyntimäärä romahtaisi myynnillisistä syistä yhdessä kuukaudessa. Eiköhän myynnin hiipuminen olisi hieman tasaisempaa, jos se oikeasti johtuisi kiinnostuksen puutteesta. Uusien Volvojen toimitusajat ovat tällä hetkellä muutenkin aika pitkiä.

    Ei siellä turhaan olla avaamassa uutta tehdasta Jenkkeihin ja siirtämässä jotain tuotantoa Kiinaan.

    Ja NHB, jos Q7:n melko heikko myynti jenkeissä ei selity ulkonäöllä, kiin selittyykö se sitten huonolla tekniikalla, vai mitä tarkoitat? Itse kuitenkin pidin Q7:aa luokkansa parhaimpana autona teknisesti. Eikä se kyllä ole ulkonäkönsä puolesta paljoa palkintoja voittanut tai kehuja saanut - toisin kuin XC90. Mielestäni väitteeni ulkonäön vaikutuksesta myyntiin ei siis ole kovin kaukana todellisuudesta ja perusteluni ovat varsin järkeenkäyvät. Yksi syy Volvon erittäin hyvään myyntiin sen sijaan on juuri paljon kehutussa ulkonäössä. En edes ymmärrä, miksi vannoutunut VW-fanaatikko tätä ajatusta vastustaa. Luulisi olevan positiivista, että Q7:n tekniikkaa kehutaan.

      
  • Audihan ei koskaan ole ollut Jenkeissä kovin suosittu. Q7 myy Jenkeissä itse asiassa selvästi paremmin kilpailijoihinsa nähden kuin Audin mallit keskimäärin. Brändien suosio vaihtelee maittain paljon. Esimerkiksi Toyota on Suomessa hyvin suosittu verrattuna siihen, miten se myy vaikka Ruotsissa tai Keski-Euroopassa. Pidät itseäsi ajattelijana ja kovin kärkkäästi arvostelet allekirjoittaneen ajatuksen kulkua, mutta silti jotenkin olet onnistunut olemaan ymmärtämättä tätäkin hemmetin yksinkertaista asiaa. Otan räkytyksesi ihan vain viihteenä ja kehuna niiin kauan, kuin räkytyksesi sisältö on tuota tasoa.

    Vannuotunut VW-fanaatikko on mielikuvituksesi tuotetta ja siksi siihen nojaava päättelyketjusi kusee ja lujaa. Ei minua kiinnostaa pätkääkään ylistää tai haukkua Q7:n tekniikkaa. Asioista voi puhua myös ilman fanilaseja. Suosittelen...

      
  • Tiedän tuon ja juuri tuohan sinun päättelyssäsi onkin niin omituista. Audin suhteen ymmärrät kyllä - kuten minäkin, että merkin suosio, myynti- ja markkinointiketjun toimivuus ja siihen panostetttu raha on jenkeissä tärkeää, mutta Volvon suhteen et ole asiaa noteerannut mitenkään. Volvo oli vuosikausia jenkeissä (ja muuallakin) hidasta kuolemaa tekevä merkki, myynti ja markiinointi on ollut alamaissa, mutta silti uuden XC90:en olisi pitänyt heti päästä samoihin myyntimääriin, kuin mitä vanhalla päästiin. No viime vuonnahan XC90 myi jenkeissä enemmän kuin vanha malli milloinkaan, mitä olet muistaakseni usein vaatinut. Eipä tämänkään jälkeen näkynyt sinulta myöntymystä, että hyvinhän Volvolla menee, neloskoneista huolimatta.

    Minäkin otan sinun räksytyksesi viihteenä ja hyvänä huumorina, joten tasoissa ollaan. Pystyt kyllä ihan asiaakin kirjoittamaan, kunhan aiheena ei ole Volvo, joten en ole menettänyt kaikkea toivoa sinun suhteesi. Mitään fanilaseja minulla ei ole minkään merkin suhteen. En ole vielä ikinä ostanut kahta saman merkkistä autoa peräkkäin ja koska minua on syytetty Audifaniksi, Volvofaniksi ja premiumfaniksi täällä, niin siitä voitaneen vetää johtopäätös, että en ole merkkifanaatikko.

      
  • "Minäkin otan sinun räksytyksesi viihteenä ja hyvänä huumorina, joten tasoissa ollaan. Pystyt kyllä ihan asiaakin kirjoittamaan, kunhan aiheena ei ole Volvo, joten en ole menettänyt kaikkea toivoa sinun suhteesi. "

    Asiaa kirjoitan kyllä sulavasti Volvostakin, mutta kaltaisesi tuulesta temmattuja henkilökohtaisuuksia viljelevän räkyttäjän kanssa, jonka anti autokeskuteluun on parhaimmillaankin luokkaa "aivan kauhia ruma auto", en edes harkitse olevani asiallinen. Parempi pysyä vain erossa ja antaa sinun etsiä julleasi. Tänään oli poikkeuksellinen päivä, mutta seuraavaa vastaavaa päivää ei ole näköpiirissä.

      
  • Provosoivasti välillä toki kirjoitan ja sen olen ennenkin myöntänyt. Täysin epäasiallisuuksiin en kuitenkaan mene. Ilmeisesti henkilökohtaisuuksiin meneminen ja epäasiallisesti kirjoittamisen pitäisi olla vain sinun etuoikeus, koska sellaista marttyyrin viittaa olet aina hakemassa. Ja nuo "tuulesta temmatut henkilökohtaisuudet" johtuvat enimmäkseen siitä, että sinä et ymmärrä lukemaasi, kuten taas eilen huomattiin.

    Joka kerta kun jäät keskustelussa totaalisesti alakynteen, sinä kirjoitat, että et enää ikinä kirjoita minulle. Kuinkahan monta kertaa olet tuon lupauksen esittänyt? Jälleen kerran käy näin. Ja heti kun taas luulet voivasi nokitella minulle, niin alat keskustelemaan minulle ja viittaamaan nimimerkkiini.

    Kirjoitat todella sulavasti ja asiallisesti Volvosta. Näin oli esimerkiksi silloin, kun luit lehdestä otsikon Volvon irtisanomisista ja juhlit tuota uutista linkkaamalla sen tänne, kunnes me lukutaitoisemmat luimme, että kyse olikin Volvon kuorma-autoista. Et sitten lukenut otsikkoa pidemmälle.

    Miksi et muuten juhlistanut VW:n ihan oikeita lomautuksia, koska ethän sinä ole mikään merkkifanaatikko. Hassusti aina ohitat nämä VW:n ongelmat.

    Olet täällä juhlinut, että XC90 myy huonommin kuin vanha malli, mutta nyt kun vanhan mallin paras myyntimäärä ylitettiin, et kommentoi asiaa mitenkään. Sitten - kuten arvasinkin - selittelet Audin "huonoa" myyntiä Audin USA:n suosiolla, mutta Volvon suhteen et ole tuota lähes kuopatun Volvon "tuhkasta nousua" mitenkään noteerannut - vaikka olen tuonkin monta kertaa maininnut. Volvon olisi heti pitänyt myydä kuin loistonsa päivinä,vaikka myynti- ja markkinointiorganissatiot olivat paljon heikommassa hapessa kuin kilpailijoilla. Juuri tällaisista asioista huomaa, minkälainen merkkifanaatikko olet.

    Todella älykästä keskustelua myös näistä XC90:en USA:n myyntiluvuista. Kun Q7 myi jonain kuukautena muistaakseni yhden auton enemmän kuin Volvo, niin sinulla alkoi kauhea uho, vaikka Volvo oli myynyt useita kuukausia enemmän kuin Audi ja lopulta koko vuonna 2016 XC90 taisi myydä enemmän kuin Q7 jenkeissä. Edelleen ihmettelen, miten tämä on mahdollista, koska sinun kaikkitietävän asiantuntijan mukaanhan jenkeissä ei voi pärjätä nelipyttyisellä maasturilla. Näemmä ainakin paremmin, kuin rumalla kuusipyttyisellä. ;)

    Nyt sitten tapasi mukaan alkaa mykkäkoulu, kun huomasit jääväsi alakynteen ja argumentit loppuivat. Ehkä kolmevuotias käyttäytyy noin, että väärässä olemisen jälkeen alkaa mökötys ja mykkäkoulu, mutta että aikuinen ihminen. Ei siinä mitään, olen ennenkin sanonut, että älä kirjoita minulle. Palsta pysyy paljon asiallisempana näin. Harmi vain muiden kannalta, että et ikinä pidä tuota lupaustasi. No ehkä vihdoin tällä kertaa.... :)

      
  • Audin uusi Q8 tulee olemaan onnistunut muotoilultaan, se noudattaa suunnilleen samaa muotoilulinjaa kuin Audi Q2, joka on mielestäni onnistunut auto muotoilultaan verrattaessa muihin pikku-Audeihin. Muita onnistuneita Audeja on Audi A4 Avant farmari.

      
  • Kaiken jankuttamisen jälkeen vaihteeksi ihan asiaakin. Tässä ihan hyvää juttua XC90:stä ja myös T8:sta. Hybridiä kehutaan, mutta pidetään hintansa puolesta turhana. No Suomessa tilanne on tietenkin toinen, koska hinta on verotuksen vuoksi erittäin edullinen.

    http://www.caradvice.com.au/526206/2017-volvo-xc90-t8-r-design-review-long-term-report-three/

      
  • Aika fiksusti on Volvon akut sijoitettu kardaanitunneliin (kuva) jolloin ne eivät pienennä auton tiloja.

    http://www.vibilagare.se/nyheter/mer-energi-i-volvos-laddhybrid

      
  • Joku voisi väittää, että kardaanitunneli syö varsin suoraan sisätiloja.

      
  • Onhan noita huonompiakin sijoitusratkaisuja nähty, tavaratila on saattanut pienentyä akuston takia.

      
  • Onhan tuo Volvon ratkaisu ainakin parempi kuin useimmilla kilpailijoilla, joissa tavaratila madaltuu n. 5-10 cm. Saattaapi olla myös ajo-ominaisuuksien puolesta parempi vaihtoehto.

    Siinä suhteessa Derric on oikeassa, että akut eivät pienennä auton sisätiloja lainkaan muihin moottorivaihtoehtoihin verrattuna. Sitä en sitten tiedä, voisiko tunneli olla pienempi, jos autoa ei saisi lainkaan hybridinä.

      
  • Tässäpä minua jollakin omituisella nimimerkinvaihtajan logiikalla valehtelusta syyttäneelle potilaalle viimeisimmät lukemat. Vieläkö arvon inkvisitio on sitä mieltä, että Q7 on rumuutensa vuoksi rimanalitus, XC90 on menestystarina vailla vertaa ja nimimerkki NHB on valehtelija?

    https://www.media.volvocars.com/us/en-us/corporate/sales-volumes?year=2017&month=3

      
  • Muistatko NHB kun jokin aika sitten jälleen kerran alakynteen jäätyäsi vannoit tippa linssissä, että et enää kirjoita minulle. Minä vastasin, että noin sinä aina lupaat, kun jäät keskustelussa ja argumenteissä alakynteen, mutta aina palaat huutelemaan minulle, kun taas luulet tilaisuutesi tulleen. Ja tässä sitä taas ollaan, kuten kymmeniä keroja aikaisemmin. En ole vähään aikaan kirjoittanut tänne mitään ja olin aikeissa jättää koko palstan, koska keskustelun taso vain laskee ja laskee, kiitos muutaman fanaatikon. Mutta pakkohan se on vastata kun NHB taas kerran minua kaipaa kymmenistä lupauksista huolimatta. Ikävä oli ilmeisesti kova?

    Ihan uudelleen muistutan asian, josta jo viimeksi mainitsin. Volvolla on toimitusongelmia jenkkeihin, jonka vuoksi XC90:en toimitusten määrät ovat laskeneet. Volvon mukaan joskus Q2:n aikana ongelmat toivottavasti helpottavat. Volvolla on muutenkin ongelmia valmistaa autoja siihen tahtiin, kun niitä kaupaksi menisi.

    Edelleen muistutan, että globaalisti XC90 ylitti vanhan mallin myyntimäärät, jota sinä toitottelit monta kertaa. Jotenkin tämän vaatimuksen unohdit heti, kun se täyttyi. Mahtaa sinulla persposket hikoilla pelosta, kun paniikissa odotat uuden XC60:en myynnin aloitusta, kun vanhakin vain myy ja myy ja myy. Volvonhan piti romahtaa kuten Saabin, koska kiinaomistus.

    Joko muuten Audi myy enemmän Q7:aa jenkeissä kuin ostaa niitä huijausversioita takaisin?

      
  • Onkohan NHB:llä muuta elämän sisältöä kuin Volvosta kitiseminen ?

      
  • Onkohan NHB:llä muuta elämän sisältöä kuin Volvosta kitiseminen ?

    Kokeilehan haastaa itseäsi löytämään tuosta viestistä jotain Volvosta kitisemistä. Ei tässä ole edes kyse Volvosta, vaan syytöksistäsi. Koko viesti oli osoitettu vastaukseksi viestiisi #746617, jossa väitit minun valehtelevan. Miten nämä uusimmat lukemat tukevat syytöksiäsi valehtelustani?

    Kai valehtelijaksi syytetylle pitää antaa mahdollisuus puolustautua, varsinkin kun luvut näyttävät olevan puolustuksen paras todistaja.

      
  • Tuossa viestissä siis totesin että USA:ssa Volvo on ilmeisesti harjoittanut filunkia myyntilukujen esittämisen suhteen (painostusmyyntiä kauppiaille) ja nyt kun myyntiluvut on oikaistu todellisuutta vastaaviksi, niin myynnin yhtäkkinen pudotus näyttää sinänsä rajulta. Tämä vaikuttaa luonnollisimmalta syyltä selittää se että yhtäkkiä tulee auton myyntiin raju pudotus.

    Maailmanlaajuisesti XC 90:n myynti on kymmenisen prosenttia miinuksella.

      
  • Nimimerkki NHB on monta kertaa verrannut uuden XC90:en myyntiä vanhaan malliin. Tämä vertailu tietenkin loppui ja unohtui NhB:ltä heti, kun uusi malli myi vanhaa enemmän. Jo tätä ennen minä kuitenkin huomautin monta kertaa NHB:lle, että vertaus on järjetön, koska uusi malli on suhteessa kilpailijoihin huomattavasti vanhaa mallia kalliimpi. Tällaiset "pikkujutut" NHB sivuutti tyypillisen merkkifanaatikon tapaan asiaa mitenkään huomioomatta. Tarkkoja lukuja minulla ei aikaisemmin ollut, mutta nyt löysin vahingossa hieman tarkempia lukuja tähänkin asiaan liittyen.

    Vuonna 2013 (taisi olla vanhan mallin paras vuosi?) XC90:stä maksettiin jenkeissä keskimäärin 20.000 dollaria vähemmän kuin X5 Bemarista. Tällä hetkellä XC90:stä maksetaan reilut 2000 dollaria vähemmän kuin X5 Bemarista. Tämä siis siitä huolimatta, että XC90 on nykyään aina vain nelipyttyinen, toisin kuin vanhan mallin kohdalla oli.

      
  • Iskutilavuus (cm3) 1 969 onko kaikissa uusissa S/V90 Volvoissa tämä moottori?
    Jos näin on niin se on huima edistysaskel autoilun tulevaisuuteen missä polttomoottorin tulevaisuus on hiipumassa kehittyneiden maiden tiukentuvilla päästö laeilla.

      
  • Parilitraisia neloskoneitahan nuo ovat, mutta mitä huimaa tai edistyksellistä tuossa on?

    S/V90:lle on muuten ihan omakin ketju.

      
  • Huima edistys tuotannossa on siinä että suuri autonvalmistaja siirtyy kirjavasta moottorivalikoimasta yhteen kaksilitraiseen perusmoottoriin, myös XC90
    Volvolla on aina tiedostettu tulevaisuus.

      
  • Volvolla nyt tulevaisuuden näkymät ovat heitelleet aika tavalla. Edelleenkään et perustellut sitä, mitä edistyksellistä tuossa on. Kierrät vain kehää, että se on edistyksellistä, koska se on edistyksellistä. Valmistajan kannalta on tietenkin mukavaa, kun on vähemmän variaatioita tuotannossa, mutta asiakkaan kannalta tarjonnan rajoittaminen on ikävää.

    Volvon siirtymisen takana on poikittaismoottorinen pohjalevy ja pienen valmistajan rajoitukset tuotekehityksessä.

      
  • Volvon perässä on tultu etenkin mikä liittyy turvallisuuteen ja nyt on Volvolla ennakoitu polttomoottorin väistämätön tulevaisuus eli voimasuhteet tulee siirtymään sähkön puolelle, mistä syystä ei kannata panostaa kuutiotilavuudelta kirjavaan polttomoottori valikoimaan.
    Minulla ei ole koskaan Volvoa ollut, eikä tule olemaankaan etenkään tämän jälkeen kun potti menee Kiinaan.

      
  • Volvolla ennakoitu polttomoottorin väistämätön tulevaisuus eli voimasuhteet tulee siirtymään sähkön puolelle, mistä syystä ei kannata panostaa kuutiotilavuudelta kirjavaan polttomoottori valikoimaan.

    Muuten hyvä, mutta Volvo nimenomaan on panostaa kirjavuuteen. 3-sylinterinen moottori on työn alla ja tulee ylös lähitulevaisuudessa, kunhan vain moottori saadaan valmiiksi. Parilitrainen on kohtuullinen kompromissi isommissa autoissa, mutta Volvon pienimpiin malleihin se on liian suuri.

      
  • Niin onko kaksi kuutiotilavuudeltaan erisuuruista moottoria kirjava valikoima.

      
  • Sen suhteen, mikä on kirjavaa ja mikä ei, voi maalia aina jälkeenpäin siirrelä, mutta täysin selvää on, että hehkutuksesi yhteen kaksilitraiseen perusmoottoriin siirtyvästä Volvosta ei perustu todellisuuteen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit