Sähköavusteisten polkupyörien toimivuuseroja

11 kommenttia

Sähköavusteisten polkupyörien toimintatavoissa on selkeitä eroja, joista kiinnostuneilla ei useinkaan ole pienintäkään aavistusta. Luullaan vaan, että moottori vetää ja avustaa mäen päälle liki ponnistelematta.
Mutta eipäs vaan kaikki toimikaan noin oletetusti. Toiset ovat tehokkaampia kuin toiset, vaikka olisivatkin 250W moottoreita.
Samoin vaihteistoja on ainakin kahta erityyppistä, ratas- ja kappavaihteet, joiden käyttö eroaa toisistaan.
On myös jousitettuja ja jäykkärunkoisia, joilla on omat ominaisuutensa, sopivuutensa ja kannattajajoukkonsa... Jopa ihka tavallisissa city-pyörissä Suomessa 'kauhistellaan' etujoustoa, joka muualla Euroopassa on itsestään selvyys.
Ja paljon muita eroja ihan ns jokamiehen ja naisen 'mummon pyörissä'.
Varsinaisissa harrastajien malleissa samoin, mutta heille on jo olemassa omat julkaisunsa ja fooruminsa.
Täällä TM:ssä toivoisin meille fiilistelijöille tarkoitettua 'valistusta' runsaasti lisää, vaikkapa kahvinkeittimien ja pölynimureiden sijaan... ;)

Minä olen oman virheeni tehnyt ja nyt juuri uushankintaa suorittamassa, enkä toivoisi muille samoja isoja kustannuslisiä virhevalinnoistaan.

  
  • Sähkömoottoriahan ei välttämättä tarvitse jos polkupyörä on kevyt (noin 9 kg) ja koottu korkealuokkaisista osista, mutta tällöin puhutaan reilusti yli 2.000 euroa maksavista polkupyöristä. Silloin pitää myös olla hyvät polkimet ja pyöräilykengät.

    En tosin ole itse sähköpyörää edes kokeillut, joten olen ehkä vähän jäävi puhumaan asiasta, ja lisäksi eri ihmisillä on erilaiset käyttötarpeet polkupyörälle, joku ehkä käyttää polkupyörää vain lenkkeilyyn ja kunnon kohottamiseen. Nykyäänhän sähköpyöriä muuten mainostetaan vaihtoehtona autoilulle.

    Talvikäyttöön varmaan sähköinen fatbike etujousituksella olisi ihanteellinen, mutta tällaisten hinnat ovat jo 4.000 euron paikkeilla.

    Sähkömoottoreista sinänsä en osaa oikein lausua mitään.

      
  • Sähköavusteisilla on, juu, montakin käyttösyytä. Se kun on paljon monipuolisempi kuin tavanomainen reisirutisteella toimiva, jo siitä syystä, että avusteen määrää voi säätä ...paljon, keskimäärin, vähän tai vaikkas ei lainkaan. Sähköavusteista kehuvat kovin esim maastossa pyörivät ja läskeillä ajelevat. Mutta minä olen uusinnostunut fiilistelijä. Haluan ajella nautiskellen, hiettömästi ja välillä 'hillittömästi' hihkuen ;) näitä mäkisiä maisemia. ...ja monet polkevat töihinsä jopa vastatuuleen ihan määräaikaan mennessä kymmeniä kilometrejä per suunta, jne...
    Käyttöä on siis todella tarpeeseen hyötykäytössä ja yhtä lailla huviin vapaa-ajalla.
    Siksi toivoisin TM:ltä selvityksiä, vertailua ja esittelyjä myös tavallisista kaupunki- eli citymallisista pyöristä, joissa erilaisia moottoreita, vaihteistoja ja jopa hihnavetoa vs ketjuvetoon. Eikä pelkästään urheiluhenkisten kiitopyöräilijöiden taustan omaaville suunnattuna.

      
  • On muuten iso ero! ...keskimoottorilla ja etunapamoottorilla varustetulla sähköavusteisella pyörällä!
    Sain eilen uuden pyöräni ja tein sillä tietty heti ekan 'tutustumisajon', 10 km. Matkalle osui 'sattumoisin' myös tuo samainen 10 mäkeä, eikä mun tarvinnut yhtään kertaa vaihtaa vaihdetta ...automaattinen NuVincin 380 vaihteisto teki sen puolestani ja Boschin moottori antoi tarvittaessa lisää vetoapua polkemiseeni. Eikä missään tasaisellakaan tuntunut sitä etunamoottorilla yleistä 'tyhjää lipsuttelua' polkiessa, vaan kaiken aikaa tuntui pieni vastus polkimissa. Keskimoottorilla kun moottori auttaa polkijaa, toisin kuin etunapamoottorisella polkija auttaa välillä moottoria, joka muuten vetää koko ajan valitun tehon mukaisesti. Typerä tunne muuten käytännössä, josta toki joku voi tykätäkin, kun pyörä kulkee itekseen... PAH!

      
  • Sähkömoottoriahan ei välttämättä tarvitse jos polkupyörä on kevyt (noin 9 kg) ja koottu korkealuokkaisista osista, mutta tällöin puhutaan reilusti yli 2.000 euroa maksavista polkupyöristä.

    Sille nyt käytännössä yksi ja sama, painaako pyörä 5-15 kiloa. Kalliit osatkin ovat lähinnä hifistelyä, jolla ei ole mitään tekemistä sähköavun tarpeen kanssa. Polkijan kunto, ajoasento, renkaat ja voimansiirron kunnossapito ratkaisevat vauhdin.

      
  • Mut mitä jos pysyrräis sähköavusteisissa pyörissä... ja jätettäis hifistelyt vaikkas musiikkipuolen vänkääjille... näissä polkupyörien sähköapuversioissakin on tarpeeksi eroja, joita moni aloittelija ihmettelee eikä ymmärrä niistä just mitään.
    Kuten ekassa viestissäni totesin, tein virhevalinnan omiin resursseihini nähden ...rapakuntoinen soffaperuna kun olin ...olen liki vieläkin. Etunapamoottorilla en päässyt kaikkia paikkakuntani mäkiä ylös ajamalla, mutta nyt uudella keskimoottorisella kyllä jo pääsen :) Myyjän ja joidenkin tuttujen vakuuttelut vain sai minut muuta uskomaan. Enkä usko olevani mikään poikkeus. Kaikki kun eivät tee raskasta ruummillista työtä tai harrasta salilla käyntiä tai jatkuvia juoksulenkkejäkään...
    Se virhevalintani maksoi mulle reilut 1400€. Minun tuloihin nähden paljon.
    Siksi toivoisin TM:n kirjoittavan ehdottamastani aiheesta, erilaisista sähköavusteisten pyörien toiminnallisuuksista.

      
  • Jaakko17 edellä kertoo kokemuksiaan etumoottorisesta. Mutta se on vain yksi näkemys. Noitakin tehdään kaiken laatuisia... Itsellä on käytössä 250 W etuvetokone. Pyörässä on 8-vaihteinen takanapavaihtaja. Kyllä se avustaa ajettavasti kaikkein jyrkimmätkin mäet mitä täällä Jyväskylässä pyöräteillä löytyy. Tosin pahimmissa, esim. Jussinparta, ns. turboa joutuu käyttämään, eli ohitusta. Greencyclen vehkeet käytössä. Eipä silti, ehkä keskimoottorisen seuraavaan pyörään silti hankin.

      
  • No nyt sitten keskimoottorin antamista vaikutteista. Sellaisen kun just vko sitten sain. Ja kyll on eroa!
    Tällä pääsen hyvin sen paikkakuntamme 'testimäkeni' ylös asti ihan ilman irvistelyä ...satulassa istuen :)
    Mäennousukyvyssä on todella huomattava, tuntuva ero. ...niinkuin toki myös ihmisten reisivoimissa...

    Ero johtuu pääasiassa siitä, että keskimoottorilla avusteen määrä säilyy myös pyörän kulkunopeuden vähentyessä, kunhan vaan vaihtaa pienemmälle vaihteelle. Mutta etunapamoottorissa ei vaihteen vaihto auta. Sen avusteteho kun määräytyy moottorin ja siis etupyörän pyörimisnopeuden mukaan, mikä usein juuri mäen yläpäässä tuppaa pienenemään... (vaatii noin 14-15 km/h nopeuden täyteen tehoon 28" pyörässä) Kun taas keskimoottorisessa, jonka avustetehoon vaikuttaa toki yhtälailla pyörän nopeuden hidastuminen, juu, ja siinäkin avusteen teho säätyy samalla tavalla moottorin pyörimisnopeuden mukaan, mutt kun vaihtaa pienemmälle vaihteelle, niin moottori pyörii entisellä nopeudella tai jopa nopeammin, jolloin avusteen määrä ei pienekään... Etunapaisessahan moottorin pyörimiseen ei vaihteen vaihtaminen vaikuta...

    Ja lisäksi, keskimoottorisissa on yleensä, ei niissäkään kaikissa, (esim jälkiasennettavissa) on momentintunnistus eli poljinvoiman tunnistin, jonka avulla keskimoottorimalleissa tehoa voidaan nostaa tilapäisesti tuplaksi jopa triplaksi ja jossain merkissä enemmänkin... Jälkiasennettavissa, kuten tuossa Willen mainitsemassa, ei vastaavaa ole. Avustaako se sitten aina yli lain salliman 250 W, en tiedä.

    Tämän olen hyvin konkreettisesti itse kokenut :) ja siksi haluaisin muidenkin sen tietävän

      
  • ...ja onhan niissä muitakin eroja... Esim vaihteistoissa, eri lukumäärien lisäksi.
    On pykälittäin vaihtavia, kuten Shimano ja monet muut ja onpa liukuvasti, ilman pykälöintiä vaihtavakin, esim NuVinchi, jota saa käsisäätöisenä, 330-malli, jälkiasennettavanakin ja täysin automaattisesti vaihtavana, 380, mallina...
    Todella miellyttävä toiminnoiltaan ainakin Boschin keskimoottoriin yhdistettynä.
    Tosin ei ihan joka kaupassa taida olla edes kokeiltavana, saati monissa eri pyörämerkeissä, saati -malleissa. Mulla ihan tavallisessa naistenmallin citypyörässä nyt kk verran koettuna...

      
  • Pyörälystä on tullut vahvasti suosiotaan nostava liikuntamuoto, jopa jossainmäärin Suomessakin. Ainakin sähkömoottorilla varustettu oma pyöränikin kiinnittää muiden huomiota ja tulevat usein kyselemään pyörästä.
    Pyöräily kun edistää selkeästi käyttäjiensä kuntoa ja terveyttä monin osin. Samoin sen käytön lisääntyessä kaupunkien ruuhkat vähenevät ja ilman hegitettävyys paranee.
    Sairaus ja terveydenhoitokuluja pyöräily vähentää huomattavasti, esim autoiluun verrattuna.
    Se on jopa nopeampi kulkuväline muutaman km (3-4-5) matkoilla ruuhkaisissa kaupungeissa. Ja sen käyttö on paljon edullisempaa kuin auton.
    Ja sähköavusteista pyörää käyttäen ei tule edes hiki töihin mennessä, mutt kotiin ajaessa voi halutessaan säätää avustuksen pienemmälle tai peräti kokonaan pois, jos haluaa reisi-, ym lihaksiaan treenata...
    Sähköavusteinen pyörä on siis vielä monipuolisempi kuin perinteinen 'reisirutisteinen' 'munamankeli'...

    Lisää monipuolisia pyöräjuttuja lukijoidenne 'valaisemiseksi' :)

      
  • Olis tosiaan mielenkiintoista saada selkoa eri mallien eroista.
    Itsellä etuvetomalli ollut kaks vuotta käytössä ympäri vuoden työmatkoja liikkuen (n.2x9km).
    Itse olen erittäin tyytyväinen tuohon (no ei muista versioista kokemuksia).
    Oman pelin tein muunnossarjalla vanhaan hyvään 7-vaihteiseen pyöräni.
    Itse ajattelin päätöksessäni että tuo etuveto olis hyötysuhteeltaan järkevin (ei ketjuja välissä).
    Nyt selviän reilusti viikon ajot yhdellä latauksella (siihen tietty vaikuttaa se kuinka paljon itse polkee ?, myös sääolot)
    Etuvetomallissa myös se etu että nythän pyörässä molemmat pyörät on vetäviä.
    Talven liukkailla keleillä saa tosin olla hereillä tuon onetuvetomallin kanssa (yksi kaatuminen tuli kun etupyörä lähti kurvissa vedon myötä alta)
    Yksi mitä kaipaisin olis se että järjestelmän max.apunopeutta vois säätää ajon aikana nopeesti.Nyt esim ruuhkahetkillä järjestelmä yrittää nostaa nopeuden maksimiin vaikka ruuhkan takia ei niin voi ajaa.
    No ehkä joku järjestelmä on tässä nykyään jo älykkäämpi.

    Mutta sähköavusteisuus on kyllä erinomainen juttu, suosittelen.

      
  • Toivoisin myös lisää asiantuntevien kirjoittamista sähköpyöriin liittyviä artikkeleita.
    Ja muuten tuota mainitsemaasi yllättävää veto-ominaisuutta ei keskimoottorisilla pyörillä ole. Niissä kun on momentintunnistus. Ja se ei toimi niinkuin etunapamoottorit, joissa ei yleisestimomentintunnistinta ole, vaan vetävät aina pyydetyn avustusmäärän maximilla.
    Momentin- eli ’reisivoiman’tunnistimella varustetut säätävät avusteen polkijan käyttämän voiman mukaan. Ja siis eivät aina täysille...

    Ps. Kumma kun ei kukaan oo sulle asiaa kommentoinut, vaikka kysymksestäsi on jo puoli vuotta... Eivät taida täällä kommentoivat oikein tuntea sähköavusteisia pyöriä...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit