VOLVON VALMISTUS SIIRTYMÄSSÄ KIINAAN ?

101 kommenttia
124»
  • Pitipä oikein tarkastaa nuo Audin myyntimäärät. Vuonna 2016 Q5 oli Audin myydyin malli, jos sedanit, sportbackin ja avantit erotetaan toisistaan, kuten VW vuosiraportissaan tekee ja siksi tämän mallin ehkä kärkeen muistin.

    Eri versiot huomioiden A4 ja A3 myivät Q5:sta enemmän, mutta toisaalta jos katteet huomioidaan, niin ehkä Q5 tosiaan on Audin tuloksen kannalta tärkein malli. Ja ainakin se täytyy huomioida, että 2016 Q5 oli vanha ja vaihtuva malli, kun A4 oli vielä erittäin tuore ja uusi malli.

    Ei siis ihan kovin pahasti väärin sanottu, jos sanoin uuden Q5:n olevan Audin tärkein malli.

      
  • Minä kirjoitin vahingossa, että Q5 Audia valmistetaan Etelä-Amerikassa – tai oikeastaan en näin väittänyt, vaan kirjoitin muistaakseni näin olevan. Valmistusmaa on siis Meksiko, joka ei kuulu Etelä-Amerikkaan.

    Aivan. Etelä-Amerikka oli väärä manner. Missä siis valehtelin? Et muuten ollut edes ainoa, joka tuota Etelä-Amerikkaa tarjoili.

    Kirjoitin myös, että Q5 on muistaakseni Audin parhaiten myyvä malli, mutta korostin vielä, että en ole aivan varma. Se ei siis ollut mikään väite, kun itsekin sanoin olevani epävarma asiasta. Ainakin yksi Audin tärkeimpiä malleja se joka tapauksessa uskoakseni on ja ehkäpä pian jopa eniten myyvä nykytrendin huomioiden.

    Väitteesi kieltäminen olisi uskottavampaa, jos et heti seuraavassa viestissäsi yrittäisi perustella, että itse asiassa et ollutkaan väärässä, koska malli-ikä ja kate. Ohitit kuitenkin A6:n, joka on sekä myyntimääriltään ja hyvin todennäköisesti myös katteiltaan menestyneempi malli kuin Q5, eikä malli-ikäkään toimi selityksenä. Missä valehtelin?

    Ei kukaan myöskään väittänyt, että ainoastaan käsiparien hinta ratkaisee kustannukset. Miksi tässäkin kohdin valehtelet? Mutta 8 €/h vs. 60 €/h on tavattoman suuri palkkakustannusero 4200 työntekijän tehtaassa. Tulee kuukaudessa aika monen miljoonan ero palkkakustannuksiin, ehkä jopa sinä osaat laskea jos oikein yrität.

    Kerro nyt toki, mikä on huomattavasti näitä palkkakustannuksia merkittävämpi syy sille, että Audi ei tee enää Q5:sta Saksassa tai miksi valmistus ei siirtynyt Meksikon sijaan vaikka USA:han.

    Syytät valehtelijaksi, vaikka et viitsi edes lukea mitä kirjoitin. Kirjoitin, että keskityt pelkästään käsiparien hintaan, enkä sanonut vain ainoastaan käsiparien hinnan ratkaisevan. Ymmärrätkö eron? Väitteeni on täysin totta. Et kirjoittanut mistään muusta kuin tuosta eli keskityit täysin siihen. Jälleen kerran syytöksesi on perusteeton.

    Palkkojen ero on luokkaa tonni per auto. Tuo on toki paljon rahaa, mutta se on vain yksi tekijä muiden joukossa, eikä edes kaikkein suurin. Meksikoa puoltaa esimerkiksi poikkeuksellisen laajat vapaakauppasopimukset, jonka merkitys on markkinasta riippuen tonnista useisiin tonneihin per auto. Tämän ovat huomanneet monet muutkin valmistajat, ja Jenkkilän eteläisiin osavaltioihin suuntautunut rakennusbuumi on siirtynyt jo jokin aika sitten maan rajan toiselle puolen. Toimittajaverkostossa Saksa taasen vie tämän vertailun puhtaasti. Investointivaltaisessa tuotannossa vakaat olot ovat hyvin merkittävä tekijä. IG Metall on tässä suhteessa omassa luokassaan. Saksassa osataan tehdä molempia hyödyttävät kompromissit ilman turhaa tappelua. Työntekijän tuottavuus muutenkin on hyvä. Nämä vertailut ovat aina hyvin monimutkaisia.

    Missä valehtelin? En missään. Herjasit jälleen kerran vailla perusteita. Asiat ovat juuri kuten kirjoitin. Aivan jokainen pointtisi on vailla perusteita.

    NHB se onkin paras henkilö valittamaan ”lapsellisesta” keskustelusta. Oma keskustelusi on lähinnä muiden sanomisten vääristelyä, sekä pikkulapsen omaista kiukuttelua ja mykkäkoulua, kun tajuat olevasi väärässä.

    Itse olen argumentoinut aina asiat edellä. Ne ajat ovat ohi, kun jaksoin lähteä mukaan noihin herjauskisoihin, joita sinä niin rakastat. Siinä se syy on, miksi vältän vastailua viesteihisi - etkä ole ainoa. Samaa sarjaa täällä ja lukemattomilla muillakin palstoilla kyllä riittää. Olet jo pitkään huudellut minulle jostakin takavasemmalta, vaikka en ole edes keskustellut kanssasi. Koeta vain hyväksyä se, ettei minua kiinnosta tuollainen. Tässäkin kekustelussa on monia kirjoittajia, jotka kykenevät kirjoittamaan ilman jatkuvaa riidanhaastoa - suosittelen ottamaan opiksesi. Sitä odotellessa saat taas puolestani huudella rauhassa siellä takavasemmalla.

      
  • NHB:
    "Täällä tosin turvataan vientiteollisuutta protektionismilla, Meksiko on siirretty Etelä-Amerikkaan, Audi Q5:stä on tehty Audin parhaiten myyvä malli ja maiden kustannusvertailu keskittyy pelkästää käsiparien hintaan, joten ei kai minkään pitäisi yllättää."

    Kuten sanoin, en esittänyt yhtäkään väitettäni faktana, koska en ollut 100 % varma väitteistäni ja ne perustuovat vain muistiini. Tätä korostin näitä asioita esittäessäni. Sinä kuitenkin kirjoitit tänne, aivan kuin olisin nuo asiat olisi esitetty varmana tietona ja vielä takertuen kokonaisuuden kannalta täysin olemattomiin seikkoihin. Aivan sama, onko valmistusmaa Etelä-Amerikassa vai Meksiko, itse asian pointin kannalta täysin sama juttu. Pointin kannalta ei sekään ole niin tärkeää, että Q5 ei olekaan aivan Audin myydyin malli, mutta hyvin lähellä myydyintä mallia ja nyt uuden mallin myötä saattaa pian olla myydyin malli.

    Jälleen kerran muuten valehtelet. A6 myi vuonna 2016 vähemmän kuon Q5. Q5:n edellä oli vain uusi A4 ja ei vielä niin vanha A3, joka on tietenkin myös paljon Q5:sta halvempi. Kun katumaastureiden suosio vain kasvaa, niin luultavasti uusi Q5 ottaa kaulaa entisestään esimerkiksi A6:een.

    Sinä kirjoitit alunperin, että työn hinnalla ei ole suurta merkitystä. Tässä suora lainaus NHB:ltä:

    "Autotehtaalle työntekijöiden palkat eivät ole kovin merkittäviä. "

    En minä missään vaiheessa väittänyt, että työntekijän hinta on ainoa merkittävä asia, mutta sinä väitit, että sillä ei ole juuri mitään lerkitystä, jonka vuoksi palkkakulut nostin esille. Jos tonni per auto valmistuskustannuksissa ei ole mielestäsi kovin merkityksellistä, niin et ainakaan ole osakkeenomistaja, etkä muutenkaan kovin perillä asioista. No ei mitään uutta taivaan alla.

    Ja sinun keskustelutyylisi on se, että kun jäät alakynteen juttuinesi, alkaa mykkäkoulu jalupaat ettet enää ikinä kirjoita minulle. Kun sitten keksit jotain uutta typerää, alat huutelemaan ajatusten tonavia ynnä muuta, vaikka minä olisin ollut osaltasi hiljaa pitkään. Valitettavasti kun sinä toimit näin, tulen jatkossakin lyttäämään typerät väitteesi ja valehtelusi.

    Kerro muuten kumpi on sinulle vaikeampaa. Se että Volvo menestyy, vaiko se, että olit totaalisen väärässä kiinalaisen Volvon tulevaisuuden suhteen? Olisi kiva tietää, kumpi aiheuttaa tuon lapsellisen kiukuttelusi.

      
  • Ja sinun keskustelutyylisi on se, että kun jäät alakynteen juttuinesi, alkaa mykkäkoulu jalupaat ettet enää ikinä kirjoita minulle.

    Kerro muuten kumpi on sinulle vaikeampaa. Se että Volvo menestyy, vaiko se, että olit totaalisen väärässä kiinalaisen Volvon tulevaisuuden suhteen? Olisi kiva tietää, kumpi aiheuttaa tuon lapsellisen kiukuttelusi.

    Turhaan yrität provosoida. Et ole edes räkyttäjänä sillä tasolla, että pääsisit päämäärääsi. Siinä, että jätän pahimmat provosoijat räkyttämään itsekseen, ei ole mitään lapsellista. Kuten jokainen näkee, minä en kiukuttele, vaan vastailen asiallisesti täysin asiattomiin viesteihisi. Ikävä kyllä sinä et näytä pääsevään eroon tuosta herjaavasta tyylistäsi ja siksi on parempi minimoida vahingot palstalle, koska vastaaminen generoisi vain lisää samaa tyhjänpäiväistä räkytystä. Toisinaan toki korjailen kaikkein törkeimpiä väitteitäsi, mutta hyvin harvoin. Jokaiselle, joka kykenee kirjoittamaan edes suurinkaan piirtein asiallisesti, vastaan kyllä joka kerta.

    Volvon viimeaikaiset ilmoitukset osuvat varsin hyvin sille polulle, jonka näin mahdollisena vuosia sitten. Sinää tosin yrität toistuvasti laittaa suuhuni väitteitä, jotka ovat yhden monista riitakumppaneistasi, kun et löydä väitteistäni mitään väärää. Hyvää kevättä ja voimia, jotta pystyisit käyttäytymään paremmin elämässsäsi.

      
  • "Volvon viimeaikaiset ilmoitukset osuvat varsin hyvin sille polulle, jonka näin mahdollisena vuosia sitten."

    Itse linkkasin uutisen jonka mukaan Volvo rekrytoi Ruotsiin 400 softainsinööriä, mikä on suurin insinöörirekrytointi yhtiön historiassa. Tuskinpa tuo tutkimustyö ja kehitystyö on siirtymässä Ruotsista pois.

    Tiedossa on myös se, että Ruotsiin Torslandaan rekrytöidään 800 uutta autontekijää, siten että tehtaan valmistuskapasiteetti nousee 206.000 autosta 240.000 autoon vuodessa. En ole havainnut että autotyöntekijöiden määrä olisi Ruotsissa vähentynyt ainakaan paljon, ehkä se voi vähetä jos yhtiöön tulee jokin taloudellinen kriisi, ja kalliista työpaikoista vähennetään ensin.

    Kovin kauheata on ilmeisesti se, että Kiinassa valmistettujen Volvo-autojen prosentuaalinen osuus nousee kaikista Volvon valmistamista autoista. Ihmettelen sitä että tämä on niin kovin kauheata ottaen huomioon että Volvo-autojen valmistuksen kokonaismäärä nousee. Pitäisikö Volvo-autojen valmistusmäärää kohottaa ainoastaan siten että uusia tehtaita avattaisiin vain Ruotsiin ?

    Kiinalaiset siis sijoittivat Volvoon 12 miljardia dollaria, ja merkki pelastui ja kehittyi. Ulkomainen pääoma ja ruotsalainen osaaminen kohtasivat toisensa. Monen palstalaisen syvimmät toiveet kai olisivat toteutuneet, jos merkki ei olisi pelastunut ? Ilmeisesti nämä toiveet elävät edelleen ?

    Sinänsähän tässä suomalaisessa negatiivisuudessa ei ole mitään uutta, naapuri kun on hankkinut uuden auton, niin suomalainen toivoo salaa että menisipä se rikki.

      
  • Tällaista on kirjoitettu Meksikon palkoista, ne tosiaan ovat vain 8 dollaria tunti. Saksalainen autontekijä maksaa 52 dollaria tunnissa. Uutinen on vuodelta 2015.

    "Low labor costs and fewer tariffs are the swing factors for automakers looking at Mexico. A worker there costs automakers an average of $8 an hour, including wages and benefits. That compares with $58 in the U.S. for General Motors and $38 at Volkswagen’s factory in Tennessee, the lowest hourly cost in the U.S., according to the Center for Automotive Research, an industry research group in Ann Arbor, Mich. German autoworkers cost about $52 an hour."

      
  • En pitäisi lainkaan ihmeenä sitä tosi asiaa, että ruotsalaisten osalta olisi neuvoteltu 2010 jonkilainen sopimus siitä että henkilöautotuotannon työpaikat säilyvät Ruotsissa ja valmistus jatkuu näin ainakin tiettyyn määräaikaan asti. Aika näyttää miten pitkään sopimus kestää jos sellainen on olemassa. Rekrytoinnit joista Derrick kertoo tukevat tätä päätelmääni vahvasti. Se että henkilöautotuotanto tosiaan siirtyisi kokonaan joskus Kiinaan ei sulje mikään pois, joten on puhdasta spekulointia kaikkien keskustelijoiden osalta miten asiassa tulee käymään.

      
  • Kiinassa ainakin on maailman suurimmat sähköautomarkkinat, eivätkä sähköauton valmistajat sinne ilmeisesti noin vain pääse. Kiinan valtio tukee ainakin jossain määrin sähköauton ostamista, kun siellä on niin paljon näitä ympäristö-ongelmia. Volvolta tulee sähköauto vuonna 2019.

    Muuten niin vuonna 2010 eivät kiinalaiset tuotantolaitokset vielä olleet eurooppalaisten tehtaiden tasolla, mutta nyt kun tuo eurooppalainen kokoonpanon laatu on saavutettu, niin valmistusta on voitu siirtää Kiinaan.

      
  • Suunnittelua ei kannata siirtää Kiinaan. Se ei olisi siellä yhtään halvempaa. Jos 15v alalla ollut inssi tienaa Kiinassa enemmän kuin Suomessa tai sen puoleen ruotsissa. Kiinassa vain alkupalkat on pieniä.
    Palkka eroosio on kiinassa tällä hetkellä n. 10%/vuosi. Siis palkat (erityisesti osaajien palkat) nousee tuota vauhtia.

    Lisäksi tulee brändin ylläpitämiseen liittyvät asiat. Volvo on hyvä brändi niin kauan kuin se on Ruotsalainen auto, valmistettiin se sitten missä tahansa. Ihan sama asia pätee germaanimerkkeihin. Kyllä ne Uudenkaupungin mersutkin nähdään saksalaisina autoina samaten Bemari X:t.

    Vaikka eipä silti joskus nämä firmojen sisäiset töiden siirrot on vailla mitään järkeä tai se järki on vain sen hetken onhelmatilanteen (kassa, tms.) pakosta tehty korjausliike.

    Jos USA nostaa tuontitullit muualta tuleville tavaroille, miten kauan kestää että Kiina tekee saman autoille? Kun nyt Kiina on maailman isoin automarkkina niin moni valmistaja kyllä miettiin tarkkaan missä ne Kiinassa myytävät autot kannattaa koota. Valtava osa komponenteista kuitenkin tehdään aasiassa ja mitä enemmän elektroniikkaa autoihin tulee sitä suurempi määrä tulee aasiasta.
    Tälle ei voi mitään vaikka kuinkafanittaisi mitä tahansa merkkiä. Se on vain businesta ja välillä selviytymistaistelua.

      
  • Niin kai tuolla Kiinassa jotakin tutkimus- ja suunnittelutoimintaa on, mutta tämä kai liittyy lähinnä siihen että eurooppalaiset autot muutetaan vastaamaan kiinalaista makua. Esimerkiksi eurooppalaisia premium-autoja pidennetään 15 sentillä ja takapenkki laitetaan uusiksi niin että takapenkillä on vain kaksi istumapaikkaa. Kiinalainen premiumauton ostaja tuskin edes itse ajaa ostamallaan premiumautolla, vaan istuskelee takapenkillä ja autoa ajaa erillinen kuljettaja.

      
  • Moottorilehdessä toimittaja kirjoittaa (päinvastoin kuin tämä meidän otsikko kertoo), että kiinalaiset olisivat tuomassa Lyncin valmistusta Eurooppaan
    ( 30.4.2017, http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/lynk-co-01-tuotantoon-piileeko-tassa-uusi-volvo-xc40/ )

    Ja aikamoinen kiinnostus ja samalla epäilys heräsi myös tuosta elinikäiseen takuuseen liittyvistä kirjoituksista. No tietysti kaikella on hintansa. Joskus olisi voinut antaa sellaisen elinikäisen huolenpitosopimuksen vaikka Amazonille, mutta ei millekään nykyautolle...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit