Uusi BMW 5-sarja G30

1240 kommenttia
1202123252642
  • Niin, kai sitä vuoden 2015 E MB:ä voi hyvällä syyllä sanoa vanhakoppaiseksi. Aikanaan nämä tulevat ajettua mutta nyt mennään sillä mikä alla on. Mitään kiirettä ei ole vaihtaa nykyistä autoa joka täyttää mieltymykseni ja tarpeeni hyvin. En hanki autoa vain sillä perusteella, että pitää saada uudempi edullisempi ja vähän kuluttava auto alle. En kuulu tähän joukkoon vaan siten että auto on varusteltu kattavasti, istuimet kaikilla herkuilla ja potkua mootttorissa. Kehitys on vienyt siihen että vaikka moottorissa on riittävästi tehoa kulutus on silti maltillinen ainakin omasta mielestäni.

      
  • BMW:n kehitysjohtaja on asian vahvistanut en kiistä tätä, mutta pisteytys menee aina niin että BMW putoaa hännille vaikka saisi alustastaan ja ajettavuudestaan minkälaista suitsutusta näiltä tissiposkilta.

    Puhut näköjään itseäsi vain syvemmälle ja syvemmälle pussiin.

    540i was an overwhelming favorite to win. And so it did.
    First Place:
    BMW 540i

      
  • En kuulu tähän joukkoon vaan siten että auto on varusteltu kattavasti, istuimet kaikilla herkuilla ja potkua mootttorissa. Kehitys on vienyt siihen että vaikka moottorissa on riittävästi tehoa kulutus on silti maltillinen ainakin omasta mielestäni.

    Vanhoihin malleihin ei ole ollut edes uutena tarjolla kattavaa varustelua. Kulutus ja teho kehittyvät koko ajan eteenpäin.

      
  • Kuinka vanhasta mallista nyt puhutaan? Nykyisessä on varustelista sellainen, että vain kosketusnäyttö, puheohjaus ja eleohjaus uupuu navigaattorista. Täysnahkasisusta ja istuimista löytyy kaikki sähkösäädöt, kuljettajan istuin kolmella muistipaikalla, istuinlämmittimet säädöillä, ristiseläntuen säätöineen, monitoimiratti sähkösäädöillä, ajonvakaudenhallintajärjestelmä ja luistonestojärjestelmä jne. Enempää en tätä avaa jottei saa provosoijien haukkuja päälleen siitä millä ajaa. Ei sillä toisaalta ole mitään merkitystä millä merkillä kukin ajaa kunhan se miellyttää itseä ja tarpeet täyttyy. Tuolla toisessa ketjussa arvioidaan ihmistä auton mukaan mikä on minusta aivan absurdi tapa ajatella ihmisestä mitä ei tunne alkuunkaan.

      
  • No eikö tuo autosi nyt jo ole melko tarkkaan tiedossa muutenkin. Sähköpenkit ja sun muut nyt ovat aika peruskauraa ja ovat olleet sitä pitkään. Hierontatoiminto on muuten penkeissä varsin mukava lisä pitkällä matkalla. Nahkapenkit ovat epämukavat kylmällä ja kuumalla säällä, mutta ilmastoisti parantaa tilannetta kesällä.

    Nykyauton pitää pystyä esimerkiksi seuraaviin asioihin, jotta siitä löytyy varustellulta autolta odottamani toiminnot:
    -saapuvien pikaviestien kuuntelu ja lähtevien viestien sanelu
    -googlen kartat ja haut äänikomennoilla käytössä
    -muistutusten tallentaminen äänikomennoilla
    -vastaukset mieltä askurrattaviin kysymyksiin kuten pörssi- ja valuuttakurssit sekä sää- ja kellonaikatiedot maailmasta jne.
    -mediapuolelta spotify, nettiradiot ja podcastit pitää olla täysin integroituina

      
  • Näin on, mutta ei tarkennuksia edellä mainittu riittäköön. Hyvän auton kun löytää ei siitä malta ihan heti luopua kun ei tilalle kovin helposti löydä mieleistään. Seuraan kyllä kaiken aikaa mitä on tarjolla.

      
  • Farkku on mainio ajettava. Ohjaus on jämäkän tarkka, ja meno on äänetöntä.

    http://www.iltalehti.fi/autotestit/201705112200131499_at.shtml

    www.netcarshow.com/bmw/2018-5-series_touring/800x600/wallpaper_98.htm

      
  • On ehkä syytä katsoa näitä koeajoja mieluummin kuin tuulilasin joku? Juuso Kallioinen. Eli BMW 5 on paras auto luokassaan, siis verrattuna Audi A6 tai MB E-class. Sitten VW Passat ja Volvo S/V90 ovat hyviä haastajia halvemmalla hinnalla. Lähes samalla tasolla.

    http://g30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1381257

      
  • En oikein ymmärrä miksi tätä Tuulilasin toimittajaa pitää koko ajan morkata. Hänhän kirjoitti näkemyksiään autoilevien asiakkaiden näkökulmasta. Hän muun muassa totesi että aiempi vitossarjan omistaja saattaa kokonaan vaihtaa merkkiä uuteen malliin tehtyjen muutosten takia.

    Toiseksi, niin Tuulilasin artikkeli BMW:stä perustuu Car and Driverin juttuun, jossa haastateltiin BMW:n Johann Kisteriä.

    Onko kukaan edes lukenut Tuulilasin ja Car and Driverin juttuja ?Veikkaan että ei, mutta tämä ei todellakaan yllätä, ja sehän on kuin idioottien kanssa keskustelua kun toinen osapuoli ei perehdy edes sellaiseen aineistoon joka on saatavilla kaikille.

      
  • Lyhyesti voisi sanoa tuon edellisen testin perusteella, että 5-sarja on paras luokassaan. Tottakai auton ominaisuudet muuttuvat varustuksen mukaan, Suomessa M-Sport ja 20-21" runflat pyörät ovat aika myrkkyä. Autobahnalla tilanne eri.

    Uuteen 5-sarjaan on uhrattu rahaa about 5 kertaa enemmän kuin esim. Volvon s/v90. Tässä suhteessa on helppo löytää yhteys myös Saabiin, joka elää nykyään vain lentokonevalmistajana. Toivotaan, että Volvo saa ilmaa siipien alle, edelleen vaan näyttää ettei myynti kasva US:ssa, UK:ssa ja Saksassa. Suomessa innostus on valtava. Silti jos Suomessa myydään uutta mallia muutama sata enemmän, ei sillä ole globaalisti mitään merkitystä. Audi, BMW ja MB myyvät noin 6 miljoonaa autoa vuodessa, tama on reilusti yli 10x Volvon myynti. Eli vähän perspektiiviä asiaan.

      
  • Käy WhatCar koeajamassa vaikka Ford Mondeo, niin saat edes jonkinlaista käsitystä siitä millainen on tarkka ja tunnokas auton ohjaus.

    PS.

    Tämä autoteollisuuden Saksa-Ruotsi - maaottelu alkaa jo vähän kyllästyttää, miten se liittyy jonkin yksittäisen automallin ominaisuuksiin ?

      
  • Derrick, Mondeo, kuten Volvokin ovat ok autoja. Noissa ominaisuudet ovat ok, mutta BMW/MB -tasosta voi vaan unelmoida. Jos perus-5:ssa on painotettu tiettyä mukavuus-linjaa, niin sitten löytyy noin 5-10 erilaista vaihtoehtoa alustan, adaptiivisen alustan, pyöräkoon, 4-vedon, 4-pyöräohjauksen, iskunvaimennuksen, ym. suhteen.

    Naurettavaa tuoda joku Mondeo (tai Volvo) tähän, kun kaikissa malleissa on yksi ja sama toteutus.

    PS: Volvo ja Ford ovat hyviä autoja, sellaisen voi valita jos budjetti ei riitä BMW/MB -tasolle. Moottoripuolella Volvo on ottanut reippaasti takapakkia, ei suoria 5- tai 6-sylinterisiä, Yamahan V8 haudattu, nyt vain tuo 1,9-litrainen minin kone kaikissa malleissa.

    Tässä vähän mallia mikä on meininki Mersulla:

      
  • Ford on tunnettu hyvästä ajettavuudestaan ja kaikki mikä tiessä tapahtuu välittyy ohjauspyörän kautta kuskille. Jos ymmärsin Tuulilasin artikkelin oikein niin BMW on kehittänyt vitossarjan ohjausta juuri päinvastaiseen suuntaan eli että ohjaus olisi mahdollisimman häiriötön.

      
  • Jos perus-5:ssa on painotettu tiettyä mukavuus-linjaa, niin sitten löytyy noin 5-10 erilaista vaihtoehtoa alustan, adaptiivisen alustan, pyöräkoon, 4-vedon, 4-pyöräohjauksen, iskunvaimennuksen, ym. suhteen.

    Naurettavaa tuoda joku Mondeo (tai Volvo) tähän, kun kaikissa malleissa on yksi ja sama toteutus.

    Mikä on ohjaustunnon koodi Bemarin lisävarustelistalla? Itselleni sopii vallan mainiosti se, että ohjaustunto kuuluu vakiovarusteisiin, eikä siitä tarvitse maksaa saksanpremikoiden hassuja lisävarustehintoja.

      
  • WhatCar:
    Volvo ja Ford ovat hyviä autoja, sellaisen voi valita jos budjetti ei riitä BMW/MB -tasolle.

    Öhhh..... Niin että mitä?

      
  • Niin ota Ford tai Volvo, ne tarjoaa suomalaisessa autoverotuksessa tosi paljon. Jos parasta haluaa niin sitten maksaa hieman enemmän. Mersu ja Bemari vaatii vähän paksumpaa lompsaa. Tähän ei vaan 1,9-litraisella 4-pytty-koneella pääse.

      
  • Ei näytä tämä asia menevän WhatCarille jakeluun. Laitetaan sitten vielä kolmas lähde Tuulilasin ja Car and Driverin lisäksi.

    Teknavi toteaa testissään että uuden vitossarjan ohjaus on keskialueella erittäin etäinen ja voimakkaasti tehostettu. Kun ajoasennon vaihtaa Sportille, niin tilanne paranee mutta vain hieman. Nämä havainnot ovat täysin identtiset Tuulilasin havaintojen kanssa. Kaksi kotimaista autojulkaisua on päätynyt täysin samaan havaintoon.

    "BMW:tä on perinteisesti pidetty ajajan autona. 5-sarja ei täysin vakuuta ajettavuudella talvisella kelillä kitkarenkain varustettuna. Ohjaustuntuma on keskialueella erittäin etäinen ja voimakkaasti tehostettu. Ajoasennon vaihtaminen Sportille hieman parantaa tilannetta, kun tehostus vähenee. Auto kuitenkin vaeltelee helposti omalla kaistallaan, jos kuljettaja herpantuu hetkeksikään valvomasta auton linjaa. Mahdollisuus pieneen leikittelyyn lumisella Premier Parkin radalla tuo kuitenkin Vitosesta toisen puolen esille. Auto tuntuu kapealla radalla huomattavasti kokoistaan pienemmältä, ja looginen toiminta tekee ajamisesta helppota. Voimalinja toimii tällaisessa täysin epäolennaisessa ajossa hienosti ja nelivedon ennakoitavuus helpottaa auton käsittelyä."

      
  • Muutamia huomioita 5 sarjasta.

    Joku suositteli minulle aikoinaan Bemarin hybridiä, mutta ongelma on, että siihen ei saa Suomessa nelivetoa. Hybridiä ei myöskään tehdä farmariversiona, joten siinä toinen kaupan estävä tekijä, jos nyt olisin autoa tilaamassa.

    Eräs nimimerkki vaahtoaa täällä aina kutoskeneista ja siitä, miten vasta kutoskoneella auto on todellista premiumia. No mielipiteensä kullakin, mutta esimerkiksi dieseleistä 5 BMW:n Suomen myynnistä vain noin 10 % on kutoskoneella. Olen toki ennenkin asian maininnut, mutta nyt tämä tuli ihan tietona. Onko nyt siis niin, että vain noin 10 % 5 Bemareista on "premiumia" ja loput 90 % kilpailevat Passatin ja Mondeon kanssa?

      
  • BMW 5-sarja G30 on premiumia oli nokaalla sitten mikä moottori hyvänsä. Moottoreita löytyy R4, R6 ja V8:lla. Pelkillä neloskoneilla kattaus olisi puutteellinen, eikä Audin ja MB:n kanssa voi kilpailla tasaväkisesti puutteellisella moottoripaletilla se on täysi mahdottomuus.

    Moottorit BMW 5-sarja G30 (M-sarja täydentää omalla moottorillaan listan 2018)

    Dieselmallit:

    R4 1995 cm³ turbo 140 kW (190 hv) /4000/min 400 Nm
    R6 2993 cm³ turbo 195 kW (265 hv) /4000/min 620 Nm
    R6 2993 cm³ neljä turboahdinta 294 kW (400 hv) /4000–4400/min 760 Nm

    Bensiinimallit:

    R4 turbo 1998 cm³ 185 kW (252 hv) /5200–6500 350 Nm
    R6 turbo 2998 cm³ 250 kW (340 hv) /5500–6500 450 Nm
    V8 kaksi turboahdinta 4395 cm³ 340 kW (462 hv) /5500 650 Nm

    BMW 530e iPerformance Hybrid
    nelisylinterinen 2,0-litrainen bensiinimoottori on yhdistetty hybridijärjestelmään. 252 hevosvoimaa (185 kW), 420 newtonmetriä

      
  • Kun Derrick tuo negatiivista kommenttia uudesta 5:sta ja hehkuttaa Volvoa, otetaan tähän tuore Auto Expressin koeajo. Kilpailijoiksi mainitaan Audi A6, Jaguar XF ja Mercedes E.

    Erityisesti kiitettiin: Sharp driving dynamics, strong refinement, excellent infotainment, low running costs, miinusta expensive options.

    Yhteenveto 5 tähteä.

    • Engine, performance and drive 5 tähteä
    • kulutus, CO2 4,1 tähteä
    • Interior, design and technology: 5 tähteä
    • Practicality, comfort and boot space 4,5 tähteä
    • Reliability and safety 4,5 tähteä
    • Overall 5 tähteä.

    Joka suhteessa loistavat arvostelut, toisin kuin Tuulilasin Juuso Kallioinen kirjoittelee.
    http://www.autoexpress.co.uk/bmw/5-series

      
  • Kertoisitko WhatCar missä olen erityisesti hehkuttanut Volvoa tässä keskusteluketjussa ? Olen selostanut tämän Tuulilasin testin mahdollisimman objektiivisesti. Myös BMW:n hyvät puolet toin esiin kun selostin testin pisteytystä eri osa-alueilla.

    (Tuon sitkeysmittauksen osalta mokasin hieman, mutta NHB ehti korjaamaan asian ja päädyttiin siihen että tuo tehty sitkeysmittaus on vanhanaikainen. Tehty sitkeysmittaus sorsi Mersua.)

    Tuulilasissa on seuraava artikkeli "Eurooppa ei ole enää maailman napa". Toimittaja Max Lange kirjoittaa artikkelissa näin.

    "Kiinalaisen tai yhdysvaltalaisen autoilijan vaatimukset ovat hyvin erilaiset kuin eurooppalaisen. Moderni kiinalainen autonostaja arvostaa länsimaista logoa auton keulassa sekä väljiä takatiloja. Auton ajo-ominaisuudet eivät ole hänelle yhtä tärkeät kuin monelle eurooppalaiselle. Kiinalaisella autonostajalla ei ole välttämättä myöskään samanlaista suhdetta autonvalmistajan brändiin, ja mielikuvat autosta voivat olla hyvin erilaiset kuin meikäläisillä.

    Tässä lehdessä (sivu 16) löytyy kattava vertailu kolmesta premium-sedanista. Niistä uusin, tuore BMW 5-sarja, tuotti vertailun suurimman pettymyksen. Kyse ei ole siitä, että uusi viitonen olisi huono auto, mutta se ei loistanut niillä osa-alueilla, joilla BMW:n mallien on perinteisesti odotettu loistavan. Etenkin ajettavuuden ja ohjauksen osalta uusi baijerilainen petti kovat odotukset.

    Taustalla BMW:n odottamattomaan tulokseen on monia syitä. Yksi niistä on se fakta, että uudet BMW:t suunnitellaan yhä vähemmän vanhan koulukunnan Bemari-kuskeille. Jos katsotaan automallin globaalia myyntiä, ovat perinteiset BMW-fanit pienenemään käyvä joukko. Euroopassa myytiin vuonna 2016 noin 82.000 uutta 5-sarjalaista. Samana vuonna kiinalaiset ostivat pidennetyn akselivälin 5-sarjalaista 147.000 kappaletta. Ei tarvitse olla kovin kummoinen seppä päätelläkseen, että kiinalaiset saavat yhä enemmän sanansijaa siinä, millainen uuden 5-sarjalaisen tulee olla.

    BMW:n ohjauksesta vastannut insinööri Johann Kistler kertoo Car and Driven haastattelussa, että BMW on kysynyt maailmanlaajuisesti 5-sarjan omistajilta, millaisen ohjauksen he autoonsa haluavat. Suuri yleisö vastasi, että he haluavat ponnistella aiempaa vähemmän ohjauksen kanssa. Esimerkiksi tien epätasaisuuksien haluttiin suodattuvan ohjauksesta pois. BMW on Tuulilasin vertailutestin perusteella ilmeisesti tehnyt juuri niin, kuin 5-sarjan "suuri käyttäjäkunta" on toivonut. Toisaalta perinteisen BMW-fanin jalka on samalla leikattu poikki. Sitä se globaali maailma teettää."

    Tässä ketjussa on muitakin keskustelijoita kuin allekirjoittanut, jotka ovat todenneet tuon globaalisuuden vaikutuksen, jota yllä yritin selostaa. Liian pinttynyt BMW-fani ei tosin mitään järkipuheita kuuntele, ja seuraavaksi WhatCar todennäköisesti haukkuu kaikki Tuulilasin toimittajat osaamattomina. Haastattelu BMW:n ohjauksesta vastaavan insinöörin kanssa ehkä leimataan satuolentojen toiminnaksi.

      
  • Minä en oikein ymmärrä, miksi pelkillä neloskoneilla ei voisi kilpailla BMW:n, Audin tai Mersun kanssa, kun joka tapauksessa esimerkiksi uusista 5 Bemareista n. 90 % on nelipyttyisiä. Tietenkään neloskoneella ei kilpailla M5 Bemaria vastaan, mutta mitä se 520 d:n ostajaa liikuttaa, myydäänkö nelinkertaisella hinnalla jotain erikoismallia, jota käytännössä kukaan ei Suomessa osta.

      
  • Auto-m: Tietenkään neloskoneella ei kilpailla M5 Bemaria vastaan Etpä juuri enempää överiksi voinut vertausta vetää. Lähempänä todellisuutta olevaa pohdintaa voisi olla vaikkapa kilpaillaanko neloskoneella 530d:tä tai 540i:tä vastaan?

      
  • BMW:n insinöörit ovat ilmeisesti kehittäneet jonkinlaisen lentävän auton prototyypin sillä erolla, että tämä uusi BMW 5-sarja etenee maata pitkin. Ohjauksesta on suodatettu kaikki tien epätasaisuudet pois. Tuohon voi vaikka tykästyä, kun sitä pääsee tuonnenpana koeajamaan ostomielessä. Odotusarvoa se ainakin nostaa, mutta turha tästä on suu vaahdossa vääntää kun jokainen voi tuon halutessaan käydä koeajamassa. Ainakin ohjaus saa usemmin kiitosta, on tietenkin aina niitä joille mikään BMW:n valmistama auto ei kelpaa. Tässäkin ketjussa on niitä mukana joille BMW on kuin punainen vaate. Haukutaan siksi että voidaan jotakin muuta kehua sehän on luontevaa ihmisen toimintaa joskin läpinäkyvää, joka paikoitellen menee huvittavaksi jopa lapselliseksi. BMW on valmistanut jälleen kerran auton jota voi pitää kaikilla mittareilla onnistuneena. Siitä kertoo parhaiten se, että tunnetta on mukana jopa liikaakin, vaikka haluja haukkujilla ei omistukseen asti koskaan edes synny. BMW panostaa uusiin autoihin paljon rahaa jotta asiakkaat saavat aina vain parempia ja edistyksellisempiä menopelejä käyttöönsä.

      
  • JEV2, lue joskus kokonaisuus, äläkä poimi yksittäisiä lauseita. Täällä ovat lähinnä BMW pojat ottaneet noita AMG Mersuja ja V8 Bemareita "verrokiksi" Volvolle, mikä on tietenkin aivan järjetöntä - kuten sanoinkin. Volvolla ei ole niille kilpailijaa, eikä se siihen pyrikään ja tuollaisista malleista nyt on turha Suomessa edes puhua, kun niitä ei käytännössä myydä juuri lainkaan.

    Kilpaileeko nelipyttyinen 530d:n tai 540i:n kanssa, niin varmasti joiltain osin. Jos kutoskone on ehdoton vaatimus, kuten joillekin on, niin sitten neloskone ei ole vaihtoehto. Läheskään kaikille kutoskone ei ole mikään ehdoton vaatimus, vaan autoa punnitaan enemmän kokonaisuutena.

    Tärkein pointti tässä nyt oli, että n. 90 % Suomessa myytävistä 5 sarjan diesel Bemareista myydään neloskoneella, joten aika huvittavaa väittää, että Volvo ei kilpailisi Bemarin kanssa koska Volvoon saa vain neloskoneita. Aika marginaalisesti vitosbemariinkaan siis niitä kuusipyttyisiä Suomessa myydään. Muutamat kirjoittavat täällä, kuin se 518d tai 520d olisi jotenkin parempi auto, koska moninkertaisella hinnalla saa jonkun V8 mallin. Täysin absurdia, mutta ei mitään uutta näiltä muutamilta keskustelijoilta.

    Väittäisin, että suurempi ongelma Suomessa 5 Bemarille ja E Mersulle on nelivetoisen hybridin puuttuminen, kuin Volvolle kutoskoneen puuttuminen.

      
  • Tracktest:
    "Tässäkin ketjussa on niitä mukana joille BMW on kuin punainen vaate. Haukutaan siksi että voidaan jotakin muuta kehua sehän on luontevaa ihmisen toimintaa joskin läpinäkyvää, joka paikoitellen menee huvittavaksi jopa lapselliseksi. "

    Onneksi tuollaisia keskustelijoita ei ole näkynyt Volvo-ketjuissa. Onhan tuollainen kieltämättä noloa käytöstä.

      
  • Eiköhän BMW:ltä tule nelivetoinen hybridi myyntiin jos sille on riitävästi kysyntää.

      
  • Tracktest, tuon hintaluokan Bemareista reilusti yli 50 % myydään Suomessa nelivetoisina. Eiköhän siis ole täysin selvää, että kysyntää olisi juuri sille nelivedolle ja sen puuttuminen on suuri ongelma hybridin myynnin kannalta. Toinen ongelma on farkun puuttuminen ja sitähän ei saa missään päin maailmaa.

      
  • Auto-m en hyväksy haukkumista mistään suunnasta mihinkään suuntaan. Kritiikkiä pitää sietää jos se on perusteltua. Mielipiteitä löytyy joka lähtöön ja BMW:n ohjaus menee juuri tähän osastoon joku pitää joku hyväksyy asian ajan kanssa. Maailma muuttuu halusit tai et. Volvo on kiinalainen, sekin on Volvo-fanaatikkojen ollut pakko hyväksyä tai sitten merkki on vaihtunut molempia löytyy. En ihan helposti hylkää 5-sarjaa ohjauksen takia, uskoakseni tulen tottumaan ajan kanssa tähän uuteen ohjaukseen. Hyväksyviä ja kehuvia kommentteja lukiessa uskoni vahvistuu siihen että tulen tämän hyväksymään. Ja jos en BMW:ltä löytyy vaihtoehtoja aivan varmasti.

      
  • Mielenkiintoista keskustelua. Oletteko huomanneet, että jenkkiläisissä automainoksissa kerrotaan kulutus ja varusteet. Ketä kiinnostaa montako mäntää tekee työtä konehuonessa ja mistä päin vetää jos auto on mukava ja toteuttaa tehtävänsä eli vie mukavasti ja turvallisesti paikasta A paikkaan B? Onneksi suomalaisetkin automainokset ovat vahvasti menossa samaan suuntaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit