Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2261 kommenttia
1111214161776
  • Vain MB tietää, milloin se lähtee Volvon kelkkaan. Volvo vaan ehti ensin, ymmärrä nyt! Olet varmaan lukenut lehtiä?

    Missä Volvo ehti ensin? Sitä teknologiaa, mitä Volvo ilmoitti alkavansa valmistamaan parin vuoden päästä, ainakin Mersu, Rellu ja Audi tuovat markkinoille jo kuluvan vuoden aikana.

    Sinua harmittaa kun Volvo saa mielestäsi edelläkävijän mainetta, tai jotakin, myönnä nyt vaan…

    Sinä et näköjään vain kykene keskustelemaan autoista, vaan ah tuo niin olennainen nimimerkki NHB edesottamuksineen on se juttu sinulle. Tesla on edelläkävijä sähköautoissa, Toyota on edelläkävijä hybrideissä, Hondaa esitteli kevythybridin jo 90-luvulla... Missä Volvo olikaan edelläkävijä?

      
  • Et siis NHB ole lukenut uutisia, joita Volvosta on kirjoitettu tällä viikolla ja samalla muihin autonvalmistajiin peilaten. Nyt tekemään kotiläksysi! Vinkki: Volvo ei julistanut uutta moottoria, vaan teki periaatepäätöksen ja ilmoitti sille vuosiluvunkin. Onko joku muu vastaava tehnyt mielestä jo samanlaisen aiemmin (kun saat selville taustat ensiksi)? Näistä pitäisi voida sinunkin jo päätellä ja paljon!

    Ymmärrä nyt: ihan sama kuka olet, mutta vähän eri juttu mitä kirjoitat! Se on sitä mielipiteiden vaihtamista, johon tämä keskustelupalsta perustuu. Älä ala marttyyriksi lapsellisuuttasi! Peiliisi vilkaisu voisi olla paikallaan myös...

      
  • En oikein pidä kovinkaan edistyksellisenä (ainakaan taviksen näkökulmasta) sitä että ensimmäinen kevythybridi on 408 hevosvoimainen. Mitään vahvistusta ei ole netissä sille että Mercedekseltä olisi tulossa 1,5 litran kolmisylinterinen kevythybridi. Volvo taas aloittaa kevythybridisaation malliston alapäästä 1,5 litran kevythybridillä. Audi aloittaa kevythybridit malleista A1, A3 ja A4. Volkswagen korvaa kaikki pienet dieselmoottorit kevythybrideillä.

      
  • On muuten aika ristiriitaista toisaalta puhua 48 voltin kevythybridien huomattavista eduista pelkkään polttomoottoriin nähden ja taas toisaalta väheksyä sitä faktaa että esimerkiksi Volvolta nämä pelkällä polttomoottorilla varustetut autot jäävät pois tuotannosta kaikkein nopeimmin. Siis noin viidessä vuodessa laskettuna vuodesta 2019, eli vuonna 2024.

    48 voltin järjestelmä esimerkiksi pienentää Co2-päästöjä 10 - 15 prosenttia tavanomaiseen polttomoottoriin nähden.

      
  • Auto-Derrick:
    ...toisaalta väheksyä sitä faktaa että esimerkiksi Volvolta nämä pelkällä polttomoottorilla varustetut autot jäävät pois tuotannosta kaikkein nopeimmin.

    Annetaan hänelle nyt aikaa selvitellä, tajuta ja sulatella ajatusta vielä...

      
  • Et siis NHB ole lukenut uutisia, joita Volvosta on kirjoitettu tällä viikolla ja samalla muihin autonvalmistajiin peilaten. Nyt tekemään kotiläksysi! Vinkki: Volvo ei julistanut uutta moottoria, vaan teki periaatepäätöksen ja ilmoitti sille vuosiluvunkin. Onko joku muu vastaava tehnyt mielestä jo samanlaisen aiemmin (kun saat selville taustat ensiksi)? Näistä pitäisi voida sinunkin jo päätellä ja paljon!

    Luin kyllä pari päättömältä kuulostavaa uutista ja päätin etsiä käsiini Volvon tiedotteen, josta faktat sitten selvisivätkin. Kyllähän kaikenlaisia periaatepäätöksiä tehdään koko ajan. Tesla esimerkiksi päätti jo viime vuosikymmenellä tehdä vain sähköautoja.

    Ymmärrä nyt: ihan sama kuka olet, mutta vähän eri juttu mitä kirjoitat! Se on sitä mielipiteiden vaihtamista, johon tämä keskustelupalsta perustuu. Älä ala marttyyriksi lapsellisuuttasi! Peiliisi vilkaisu voisi olla paikallaan myös…

    Itse toivoisin vain sitä, että tekniikan alan julkaisun palstalla vaihdettaisiin mielipiteitä tekniikasta. Tuo sinun tapasi, josta annat tuossa ylempänä edustavan tyylinäytteen, aina heikentää asiasisältöä ja keskustelut kääntyvät ainakin itselleni täysin hyödyttömäksi nettisodaksi.

    En oikein pidä kovinkaan edistyksellisenä (ainakaan taviksen näkökulmasta) sitä että ensimmäinen kevythybridi on 408 hevosvoimainen. Mitään vahvistusta ei ole netissä sille että Mercedekseltä olisi tulossa 1,5 litran kolmisylinterinen kevythybridi. Volvo taas aloittaa kevythybridisaation malliston alapäästä 1,5 litran kevythybridillä.

    En minä tuota Mersunkaan toteutusta erityisen edistyksellisenä pidä. Ajan mukainen evoluution askel se on. Komponenttivalmistajat ovat saaneet tuollaiset järjestelmät myyntiin ja nyt niitä alkaa tulemaan useiden valmistajien autoihin - eikä Volvo tee tässä poikkeusta.

    Jos moottorin pieni koko ja matala teho on tässä sinulle edistystä, niin Honda esitteli vuonna -99 kevythybridin 50 kilowattisen litraisen kolmisylinterisen vapaastihengittävän polttomoottorin yhteydessä. Mikä Volvon moottorissa onkaan jotenkin erityisen edistyksellistä?

      
  • NHB:
    Luin kyllä pari uutista ja päätin etsiä käsiini Volvon tiedotteen, josta faktat sitten selvisivätkin.

    ...joiden perusteella varmaan voit myöntää, ettei niillä ole tekemistä sen kanssa, että Mersulla on joku moottorisortti jo olemassa, saati onko se parempi tai huonompi. Tai jollakin toisella autonvalmistajalla.

    Kyllähän kaikenlaisia periaatepäätöksiä tehdään koko ajan. Tesla esimerkiksi päätti jo viime vuosikymmenellä tehdä vain sähköautoja.

    Odotinkin, milloin sinulta tulisi tuo kommentti, ei mennyt kovin kauan!

    Vastaavan suuruinen uutinen kuin Volvolta saatiin, olisi Teslalta se, että se alkaa tehdä hybridimoottoreita vuodesta 2019 alkaen. Vai mitä mieltä olet?

    Mutta mitenkäs se olikaan, oliko joku muu autonvalmistaja jo päätynyt samanlaiseen linjanvetoon kuin Volvo (vuodesta 2019 alkaen)? Kuka ilmoittaa seuraavana?

    Tuo sinun tapasi, josta annat tuossa ylempänä edustavan tyylinäytteen, aina heikentää asiasisältöä ja keskustelut kääntyvät ainakin itselleni täysin hyödyttömäksi nettisodaksi.

    Sinä otit asian esille, en minä. Minä kommentoin sinun kirjoituksesi sisältöä. Mutta muistan tuon kommenttisi, kun seuraavan kerran mielestäni kirjoittelet niin, että tuon voi heittää sinulle vastapallona takaisin.

      
  • "Mikä Volvon moottorissa onkaan jotenkin erityisen edistyksellistä?"

    En ole edes väittänyt, että jokin yksittäinen Volvon moottori olisi parempi kuin muiden valmistajien vastaava moottori. Arvioin asiaa kokonaisuutena.

    On todettu että kevythybrideissä on huomattavia etuja perinteiseen polttomoottoriin nähden, esimerkiksi Co2 - päästöt vähenevät tuon 10 - 15 prosenttia.

    Samalla totesin että perinteiset polttomoottorit todennäköisesti poistuvat kokonaan Volvolta noin viidessä vuodessa laskettuna vuodesta 2019, eli vuonna 2024. Toki voi mennä vuoteen 2026 tuo poistuminen. Veikkaan että aika monella valmistajalla on vielä vuosina 2024 - 2026 mallistossaan pelkällä polttomoottorilla varustettuja autoja.

    Jos joku muu autonvalmistaja pystyy samaan kuin Volvo, niin ei pitäisi olla kovin vaikeata kaivaa esiin se vuosiluku jolloin pelkät polttomoottorit poistuvat kokonaan valikoimasta.

    Vuodesta 2021 lukien Volvolla on oman ilmoituksensa mukaan markkinoiden laajin valikoima sähköautoja, lataushybridejä ja kevythybridejä. Tällä seikalla on ainakin huomattava symbolinen merkitys merkin mielikuvan kannalta.

      
  • Yksi oleellinen pointti Volvon viestissä oli nimenomaan aikataulu.

    Koska lähes kaikessa uutisoinnissa aiheesta on ollut maininta, että "muiden polttomoottorilla käyvien autojen valmistajien on seurattava perässä ennemmin tai myöhemmin." Ts. joka tapauksessa, tavalla tai toisella, vaan kuka julistaa seuraavaksi vuosilukuja tms?

      
  • Voisi myös perustellusti esittää kysymyksen onko Volvon tilanteessa nyt tiedotettu ratkaisu ainoa keino tuottaa markkinoille myytävää ottaen huomioon 2021 tiukentuvat EU -päästömääräykset ja Volvon resurssit kehittää polttomoottoreitaan? Onko siis välttämättömyys saatu hyvällä PR:llä vaikuttamaan hienommalta kuin onkaan?

    Käykääpä huviksenne laskemassa vaikka Mersun sivuilta vaihtoehtoisilla ajojärjestelmillä varustettujen jo nyt myynnissä olevien mallien määrä: http://www.mercedes-benz.fi/content/finland/mpc/mpc_finland_website/fi/home_mpc/passengercars/home/new_cars/model_overview_alternative_drive_systems.html#_int_passengercars:home:core-navi:model_overview_alternativ

      
  • 2016: "Tulkaa perässä, minulla on jo luotettavalla ja markkinoiden parhaalla voimalinjalla varustettu Hybridi Toyota."

    Jos Toyotan voimalinja on markkinoiden paras, niin miksi se ei kelpaa Lexukseen?

    Enkä tule perässä, koska minusta kuminauhavetoinen auto on vastenmielinen ajaa. Päinvastoin, odotan sähköauton palaavan monien nykyautojenkin kuminauhavedosta lähemmäs kontrollifriikin tarkkaa ajotuntumaa, jossa vetopyörät noudattavat kaasupedaalin komentoja tarkasti ja vääristelemättä.

    Kyse ei ole suorituskyvystä, vaan voimansiirron kontrollista. Jonka muuten Toyota lisää parhaisiin Lexuksiin omien sanojensa mukaan ajettavuuden vuoksi. Mitäs tänän sanoo 2016?

      
  • No missä viipyy MB:n ilmoitus, joka olisi vastaavaa luokkaa kuin Volvon, JEV2?

    Miksi se ei ole tehnyt sitä jo, jos linkkisi perusteella voisi asiasta jotakin jo päätellä? Mitä luulet?

    JEV:
    Onko siis välttämättömyys saatu hyvällä PR:llä vaikuttamaan hienommalta kuin onkaan?

    Niin tai näin, niin jos asian olisi ilmoittanut joku muu merkki, niin olisitko samaa mieltä?

      
  • 740GLE:
    ...odotan sähköauton palaavan monien nykyautojenkin kuminauhavedosta lähemmäs kontrollifriikin tarkkaa ajotuntumaa, jossa vetopyörät noudattavat kaasupedaalin komentoja tarkasti ja vääristelemättä.

    Aika laajasti tulkittavissa oleva kommentti, joista puuttuu tarkkuus ja vääristymän mahdollisuuksia on olemassa:

    • mitä sähköautoja tarkoitit?
    • mitä tarkoitat termeillä "tarkasti"
    • saati "vääristely"?
      
  • Kumppani: "No missä viipyy MB:n ilmoitus, joka olisi vastaavaa luokkaa kuin Volvon, JEV2? Miksi se ei ole tehnyt sitä jo, jos linkkisi perusteella voisi asiasta jotakin jo päätellä? Mitä luulet?"

    Mistä päättelit, ettei se olisi tehnyt sitä jo? Mitäpä jos kyselyn sijasta itse tutustuisit vaikkapa k.o. konsernin sustainability raporttiin (sivu 6 ->) ja ottaisit asiasta selvää? https://www.daimler.com/documents/sustainability/other/daimler-focusonsustainability-2016.pdf

    Tässä toinen raportti luettavaksi: https://www.bmwgroup.com/content/dam/bmw-group-websites/bmwgroup_com/ir/downloads/en/2016/BMW-Group-SustainableValueReport-2016--EN.pdf

    Kumppani: "Niin tai näin, niin jos asian olisi ilmoittanut joku muu merkki, niin olisitko samaa mieltä?"

    Todennäköisesti kyllä. Volvo Carsin aikeilla listautua pörssiin lähiaikoina on tähän hypetykseen myös oma vaikutuksensa.

      
  • Kuten keskustelusta näkyy, Volvo sai tiedotteellaan tavoittelemansa näkyvyyden. Volvon hyvästä tiedottamisesta huolimatta tässä on nyt melkoinen aliarviointi:

    Kumppani: "Vain MB tietää, milloin se lähtee Volvon kelkkaan. Volvo vaan ehti ensin, ymmärrä nyt! Olet varmaan lukenut lehtiä? Tai sitten sinä tiedät jotakin enemmän?

    Minä ainkin tiedän, että Volvo teki vuodelta 2016 633 miljoonan euron ennätystuloksen, mistä onnittelut:

    http://auto.economictimes.indiatimes.com/news/passenger-vehicle/cars/volvo-cars-net-profit-jumps-90-in-2016-forecasts-positive-2017/57042172

    Jo ennen tätä Volvon tiedotetta vertailuesimerkkinä ollut Daimler on ilmoittanut laittavansa suunnilleen Volvon 20 vuoden nettotuloksen sähköisiin voimalinjoihin:

    https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/daimerille-uusi-akkutehdas-mercedes-benz-investoi-10-miljardia-sahkoautoihin/

    http://www.is.fi/autot/art-2000001228869.html?nomobile=4

    En tiedä, kenen valmistamalla sähkövatkaimella tulen aikanaan ajamaan, ja olen tyytyväinen, että nykyiselle turbodieselille on budjetoituna vielä jotain vuosiä aikaa seurata tilannetta.

    Nyt saan ajaa vielä Volvoon (S90) verrattuna tilavaa ja vähän kuluttavaa autoa, mutta Continentalin ja Delphin arvioimat kevythybridin noin 10% luokkaa olevat kulutussäästöt tuovat jo parin vuoden kuluttua kaikkein taloudellisimmin Volvon 2019 kevythybridejä ajavat kuskit niin lähelle, ettei vetoa uskalla lyödä kummankaan puolesta.

    Laitan itselleni muistilapun vaihtaa auto modernimpaan, kun jopa Volvotkin saavuttavat omat käytännön kulutuslukemani.

      
  • Mitä merkittäviä eroavaisuuksia 740 GLE löytää Auris, Prius ja Lexus CT 200h voimalinjasta.
    Hybridijärjestelmän voimalinja koostuu polttomoottorista ja generaattorista sekä sähkömoottorista, joka on kiinteässä yhteydessä etupyöriin. Planeettavaihteisto yhdistää polttomoottorin ja generaattorin.

      
  • Volvon ilmoituksessa on yksi merkittävä eri muihin merkkeihin. Volvo ilmoitti että strategiamuutos koskettaa koko portfoliota eikä vain yksittäisiä malleja.
    Volkkari on indikoinut saman suuntaista.

    Mersun ilmoitus uusista dieseleistä ja bensoista oli mielenkiintoinen ja osittain samansuuntainen kuin Volvon kertoma.

    Näyttäisi että tulemme näkemään puolen vuoden sisään kaikkien merkkien kertovan samansuuntaisesta strategiamuutoksesta kuin Volvo.

    Näyttäisi myös siltä että 48V sähköjärjestelmä olisi vihdoin lyömässä läpi.

      
  • missä viipyy MB:n ilmoitus, joka olisi vastaavaa luokkaa kuin Volvon

    JEV2:
    Mistä päättelit, ettei se olisi tehnyt sitä jo? Mitäpä jos kyselyn sijasta itse tutustuisit vaikkapa k.o. konsernin sustainability raporttiin (sivu 6 ->) ja ottaisit asiasta selvää? https://www.daimler.com/documents/sustainability/other/daimler-focusonsustainability-2016.pdf

    No katsotaanpa... En löytänyt mainintaa, että lopettavat autonvalmistuksen pelkillä polttomoottoreilla ja siirtyvät joko erilasiin hybrideihin ja täysin sähkökäyttöisiin, saati vuosilukua, jolloin siirtyminen tapahtuisi.

    Edelleen siis: tarina ei ole sama kuin Volvolla, vaikka lopputulos sama olisikin, sitten joskus. Sehän nyt ei ollut se uutinen, että autonvalmistajat kehittelevät parhaillaan, tai ovat tuoneet jo autoja markkinoille, joissa on hybridit tai pelkät sähköt...

    Tässä toinen raportti luettavaksi: https://www.bmwgroup.com/content/dam/bmw-group-websites/bmwgroup_com/ir/downloads/en/2016/BMW-Group-SustainableValueReport-2016–EN.pdf

    Tuo linkki ei toiminut ja erillisellä haulla tehty löytö ei äkkiseltään paljastanut mitään Mersua kummempaa, mutta ei sekään Volvon tasoista päätöstä.

    Mihin mahdat siis viitata noilla? Monella (mediassa mainitulla termillä) perinteisellä automerkillä on jo markkinoilla hybridiä ja/tai sähköautoa pelkän polttomoottorin rinnalla, eihän siitä ollut kysekään.

    Todennäköisesti kyllä. Volvo Carsin aikeilla listautua pörssiin lähiaikoina on tähän hypetykseen myös oma vaikutuksensa.

    Niin, mitäs sitten? Ei se vähennä minusta mitenkään Volvon julistuksen, tai linjanvedon merkittävyyttä, kunnianhimoista aikataulua, tai (toistaiseksi) ainutlaatuisuutta.

      
  • 740GLE:
    Volvon hyvästä tiedottamisesta huolimatta tässä on nyt melkoinen aliarviointi...

    Jotkut merkit voivat hyvinkin laittaa miljardinsa "sähköistämisen" kehitykseen ja tuotteistamiseen ja tasan kyllä tiedottavatkin siitä, nimenomaan kaupallisissa tarkoituksissa. Silti Volvon periaatepäätöstä tosiaan aliarvioidaan - mistä lie syystä.

    Kaupalliset ja imagolliset lähtökohdat valmistajilla on aina - ihan aina - kyseessä, mutta ns. edelläkävijyyteen riittää, että ehtii kertoa ja toteuttaa asioita ensimmäisenä, eikö vain. Eivätkä mediassa ole kieltäneet, etteivätkö muutkin automerkit tule perässä - jossakin vaiheessa.

      
  • No missä viipyy MB:n ilmoitus, joka olisi vastaavaa luokkaa kuin Volvon, JEV2?

    JEV2:n vastausta odotellessa kirjoitan oman näkemykseni. Volvon käyttöön ottama kevythybriditekniikka ei nyt ole sähköisessa autoilussa mikään kovin merkittävä ilmoitus. Se toki pienentänee polttomoottorin kulutusta jonkin verran, muttei ole missään suhteessa mikään vallankumouksellinen järjestelmä, eikä Volvo ole tässä edes eturintamassa. Jos termillä hybridi on jotain vaikutustaan suurempaa symbolista arvoa, niin Daimlerhan lanseerasi jo viime vuosikymmenellä termin mikrohybridi. Tämä kevythybridi on yksi samanlainen pieni kehitysaskel polttomoottorin historiassa kuin vaikkapa suorasuihkutus, joka tekniikan ollessa kypsä, otetaan käyttöön laajalla rintamalla.

    Daimlerin panostukset akkuteknologiaan ja uuden teknologian pikalatausverkkoon ovat molemmat merkitykseltään isompia asioita sähköisessä autoilussa kuin Volvon kevythybridit, varsinkin kun Volvo ei ole edes etulinjassa noissakaan. Daimler tulee tekemään myös Volvoa enemmän ja aikaisemmin noita kevythybridejä, joten niissäkään puntit eivät mene Volvon eduksi, varsinkin kun Mersu tuo henkilöautojen lisäksi sähköä mukaan myös raskaampiin ajoneuvoihin.

    Edelleenkään kukaan ei ole kertonut sitä, että mikä tässä Volvon linjassa on jotenkin valtavan suurta. Nykyisten ladattavien hybridien lisäksi Volvo alkaa siis parin vuoden päästä tuomaan markkinoille myös kevythybridejä ja täyssähköautoja. Tuossa ei ole mitään poikkeavaa alalla.

      
  • NHB:
    Volvon käyttöön ottama kevythybriditekniikka ei nyt ole sähköisessa autoilussa mikään kovin merkittävä ilmoitus.

    Ei niin. Mutta se ei ollut uutisoinnin pointti - edelleenkään!

    Edelleenkään kukaan ei ole kertonut sitä, että mikä tässä Volvon linjassa on jotenkin valtavan suurta.

    Minusta siitä ovat kertoneet mediat, lähes koko viime viikon!

    Mites se nyt oikeasti on: olitko lukenut uutisia vai ei?

      
  • 740 GLE: "Kyse ei ole suorituskyvystä, vaan voimansiirron kontrollista. Jonka muuten Toyota lisää parhaisiin Lexuksiin omien sanojensa mukaan ajettavuuden vuoksi."

    2016: "Mitä merkittäviä eroavaisuuksia 740 GLE löytää Auris, Prius ja Lexus CT 200h voimalinjasta."

    Jos haluat valita CT 200h:n edustamaan parhaita Lexuksia, olen sanaton.

    Jos taas parhaiden Lexusten esimerkiksi kelpaa Lexuksen/Toyotan omasta mielestä ajettavaksi tehty auto, jonka voimansiirtoa ei ole tehty pelkkä kustannuspuoli edellä, ottaisin esimerkiksi jonkun tällaisen:

    http://jalopnik.com/the-lexus-lfa-is-the-most-misunderstood-modern-supercar-1725935586

    http://autoweek.com/article/drive-reviews/2018-lexus-lc500-review-your-own-private-idaho

    Erona on voimansiirron kontrolli, jolle tietenkin jokainen voi laittaa oman arvonsa. Toyota kertoo kalliiden Lexusten voimansiirron parantavan ajokokemusta. Ellei kuljettajaa kiinnosta kuin pehmeä lipuminen vailla voimansiirron kontrollia, silloin tämä argumentti on EVVK, ja on aika palata maan pinnalle takaisin:

    Uusimman Priuksen
    polttisteho: 98 hv
    sähköteho: 72 hv
    Yhteensä: 122 hv
    Ketuille: -48 hv

    Kia Niro:
    Polttisteho: 105 hv
    sähköteho: 43 hv
    Yhteensä: 141 hv
    Ketuille: -7 hv

    Ei tarvitse kertoa, miksi järjestelmäteho ei ole sähkö + polttisteho, koska tiedän jo. Mutta aika hienosti Kian voimansiirto kääntää 148 hv Toyotan 170 hv vastaan tehoylivoimaksi sovittamalla käytettävissä olevan sähkö- ja polttistehon toisiinsa lähes optimaalisella tavalla. Ja se muuten tekee sen sähkövedon pehmeästä ja hiljaisesta liikkeellelähdöstä JA voimansiirron kontrollista yhtään tinkimättä.

      
  • Ei niin. Mutta se ei ollut uutisoinnin pointti – edelleenkään!
    Minusta siitä ovat kertoneet mediat, lähes koko viime viikon!
    Mites se nyt oikeasti on: olitko lukenut uutisia vai ei?

    Luin kyllä sen Volvon tiedotteen, jota mediat ovat uutisoineen enemmän ja vähemmän totuudenmukaisesti. Jankutat nyt samaa noista medioista jo toista kertaa. Ole hyvä ja kuvaile ihan omin sanoin, että mikä tässä Volvon tiedotteessa on niin suurta merkitykseltään, että esimerkiksi nyt tuon Mersun ilmoittamat panostukset sähköiseen autoiluun kalpenevat Volvon rinnalla.

      
  • NHB:
    Jankutat nyt samaa noista medioista jo toista kertaa.

    Siksi, koska sinä jankutat ties monettako kertaa Mersun kevythybridistä. Ja siksi missaat koko uutisoinnin pointin.

    Ole hyvä ja kuvaile ihan omin sanoin, että mikä tässä Volvon tiedotteessa on niin suurta merkitykseltään

    Mersu, tai muutkaan perinteiset autonvalmistajat kuten termi kuuluu, eivät ole tehneet samanlaista linjanvetoa vielä, kuin Volvo on ilmoittanut ensimmäisenä perinteisenä (suurena, mitä milloinkin termiä käytetty) autonvalmistajana tekevänsä vuodesta 2019 alkaen. Julkistus ei koskenut yksittäistä moottoria, panostuksia yksittäiseen teknologiaan tms epäoleellista, vaan se pitää nähdä isommalla tasolla, laajemmassa kuvassa.

    Tuo ei tule olemaan ainutlaatuista, mutta se on edelläkävijän teko tänä päivänä. Muut seuraavat sitten kun seuraavat. Voivat jopa nopeuttaa aikataulua, mutta tiedotuksellisesti ovat silti Volvoa perässä.

    Kuvaile ihan omin sanoin, mitä et tuosta ymmärrä.

    ...media on uutisoinut enemmän ja vähemmän totuudenmukaisesti.

    Mikä on enemmän ja mikä on vähemmän? Kuvaile sekin ihan omin sanoin.

    Tai mitäs jos ihan lukisit vielä kertaalleen viime viikon juttuja mediassa. Tässä vaikka aluksi:

    https://yle.fi/uutiset/3-9707064

    http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005283229.html

    https://www.uusisuomi.fi/raha/224619-volvo-jysaytti-pelkalla-polttomoottorilla-kulkevien-autojen-tarina-ohi-kaikki-uudet

    http://www.iltalehti.fi/autot/201707052200246343_au.shtml

    https://www.aamulehti.fi/kotimaa/volvo-poistaa-pelkkaa-polttomoottoria-kayttavat-autot-valikoimastaan-200246441/

    https://tekniikanmaailma.fi/autot/kaikissa-volvoissa-sahkomoottori-2019-tama-merkitsee-pelkalla-polttomoottorilla-kulkevien-autojen-tarinan-loppua/

      
  • Siksi, koska sinä jankutat ties monettako kertaa Mersun kevythybridistä. Ja siksi missaat koko uutisoinnin pointin.

    Minulle pointit ovat siinä, että Volvo alkaa tekemään sähköautoja ja kevythybridejä joskus vuonna 2019 ja oletettävästi joskus 2020-luvun puolivälissä koko mallisto on hybridejä tai sähköautoja. Mikä se pointti sinulle on? Volvon ilmoitus ei tarkoita siis sitä, että Volvo luopuisi polttomoottorista, esittelisi mitään mullistavaa tai olisi sähköistämisen edelläkävijä. Monet muut valmistajat tulevat myymään tuona aikana enemmän hybridejä ja sähköautoja.

    Mersu, tai muutkaan perinteiset autonvalmistajat kuten termi kuuluu, eivät ole tehneet samanlaista linjanvetoa vielä, kuin Volvo on ilmoittanut ensimmäisenä perinteisenä (suurena, mitä milloinkin termiä käytetty) autonvalmistajana tekevänsä vuodesta 2019 alkaen.

    Hyvin samanlaista linjanvetoa on nähtävissä läpi alan. Hybridejä ja sähköautojahan kaikki tuovat markkinoille. Pieniä vivahde-eroja toki löytyy, mutta eipä niissä nyt mitään sellaista eroa ole, että sillä olisi mitään valtavaa merkitystä minun tai sinun ajamiseen tai autojemme päästöjen laskemiseen, joka on koko sähköistämisen ajatus.

    Mikä on enemmän ja mikä on vähemmän? Kuvaile sekin ihan omin sanoin.

    Vähemmän totuudenmukaista on väittää esimerkiksi TM:n tapaan sähkömoottorin olevan kaikissa Volvoissa 2019. Tuo on karkea virhe uutisen pääpointissa. Ne jotka osasivat lukea, kirjoittivat enemmän totuudenmukaisemmin ilmoituksen koskevan vain 2019 alkaen esiteltäviä uusia malleja.

      
  • NHB:
    Minulle pointit ovat siinä, että Volvo alkaa tekemään sähköautoja ja kevythybridejä joskus vuonna 2019 ja oletettävästi joskus 2020-luvun puolivälissä koko mallisto on hybridejä tai sähköautoja. Mikä se pointti sinulle on?

    Se, että sinä (tai media) et osaa kertoa, että kukaan muukaan perinteinen autonvalmistaja olisi jo ilmoittanut samanlaisesta linjanvedosta ja nopeahkolta kuulostavaa aikataulua vielä päälle. Ihan simppeliä.

    Volvon ilmoitus ei tarkoita siis sitä, että Volvo luopuisi polttomoottorista, esittelisi mitään mullistavaa tai olisi sähköistämisen edelläkävijä.

    Aivan, paitsi edelläkävijyyden suhteen. Ei media ole yrittänytkään kertoa muuta kuin sen, minkä Volvokin: autoissa ei tule olemaan enää pelkästään polttomoottoria, vaan jos sellainen on, niin sen lisäksi on sähkömoottori. Tai sitten pelkästään sähkömoottori. Kisa etevyydestä jatkuu loputtomiin kaikkien valmistajien kesken - tottakai!

    Hybridejä ja sähköautojahan kaikki tuovat markkinoille. Pieniä vivahde-eroja toki löytyy...

    Totta, muutkin autonvalmistajat kehittelevät samaan tapaa sähköistyksiä autojensa voimanlinjoihin ja tuovat niitä markkinoillekin jo jne. Eikä unohdeta, että Volvon mallistosta löytyy jo nyt hybridejä, tietenkään. Mitä sitten, sehän ei ollut se uutinen, jonka Volvo ilmoitti.

    Ne jotka osasivat lukea, kirjoittivat enemmän totuudenmukaisemmin ilmoituksen koskevan vain 2019 alkaen esiteltäviä uusia malleja.

    No minä osasin tuonkin lukea, mutta onko joku muu autonvalmistaja ilmoittanut tekevänsä Volvon tavalla, edes jonakin vuonna? Media ja asiantuntijat ovat asiasta aika yhtä mieltä, että muut tulevat kyllä mukaan ja vääjäämättä - perässä.

    https://www.theguardian.com/business/2017/jul/05/volvo-cars-electric-hybrid-2019

    https://www.ft.com/content/471cd6e2-60bc-11e7-91a7-502f7ee26895?mhq5j=e2

    http://www.euronews.com/2017/07/05/volvo-cars-going-green-after-2019

    https://www.topgear.com/car-news/electric/every-new-volvo-will-be-electrified-2019

      
  • Koska teknistä toteutusta emme vielä varmuudella tiedä, kyse on siis TIEDOTTAMISESTA. Minusta Volvo toimi sen osalta hienosti.

    Julistuksen takana olevasta teknisestä substanssista emme vielä tiedä varmasti, mutta arvailuja kevythybrideistä on esitetty.

    Parin vuoden sisällä selviävät näytöt, ja silloin nähdään muun muassa se, pystyykö Volvo kaikkein taloudellisimpien kuskien käsissä saavuttamaan vuoden 2011 Mersujen kulutuslukemat jo vuonna 2019. Vuonna 2017 nimittäin Volvolla on vielä jonkin verran takamatkaa kiinni juostavaksi päästäkseen edes kuluvan vuosikymmenen alun tasolle.

      
  • Se, että sinä (tai media) et osaa kertoa, että kukaan muukaan perinteinen autonvalmistaja olisi jo ilmoittanut samanlaisesta linjanvedosta ja nopeahkolta kuulostavaa aikataulua vielä päälle. Ihan simppeliä.

    Volvon tiedotteen pointti oli siis mielestäsi se, etten minä osaa kertoa samanlaisen tiedotteen tehnyttä valmistajaa... Siinäpä on mielenkiintoista logiikkaa. Omasta mielestäni aikataulu ei ole mikään erityisen lyhyt aika valmiin kevythybridijärjestelmän asentamiseen koko mallistoon, varsinkin kun samalla kavennetaan moottorivalikoimaa.

    Joo ei ole kenelläkään täysin identtistä linjanvetoa, mutta tuskinpa tuo linjavedon identtisyys on mikään olennainen asia. Eihän ole kenelläkään muulla samanlaista linjanvetoa kuin Daimlerillakaan, joka marssittaa markkinoille erilaisia enemmän ja vähemmän sähköisiä toteutksia aina Smartista rekkoihin, latausverkoston, kotiakkuja ja varastoa sähköverkkoon. Onhan Daimlerilla jo yksi täyssähköautobrändikin ja uskoakseni toinenkin voi olla tulossa lähivuosina. Geelyn Volvo odottelee vielä pitkään, ennen kuin sillä on edes kevythybridit perusmoottoreina.

    Media ja asiantuntijat ovat asiasta aika yhtä mieltä, että muut tulevat kyllä mukaan ja vääjäämättä – perässä.

    Joo varsinaisia asiajan tuntioita linkeissäsi: Put simply, within two years, showrooms will contain no Volvos powered by fossil fuels alone.

      
  • "Instead, it simply said that it would have two new chassis architectures for every car and SUV it will launch from 2019 onwards. These new architectures will support three different electrified powertrains: a gasoline engine with a 48-Volt mild-hybrid system, a plug-in hybrid (PIH) system (with both gasoline and electric motors) and a full battery-electric (BEV) system.The first two levels of electrification would be available in all Volvos, while BEV power will be the high-priced option on only three Volvo-branded cars."

    Jokaiseen 2019 jälkeen esiteltävään Volvo-malliin tulee saamaan moottoriksi joko kevythybridin taikka plug in - hybridin. Sähkömoottorin saa lisäksi kolmeen malliin kalleimpana moottoriversiona (jos nyt oikein tuon tekstin käänsin; jokaisella julkaisulla on näköjään oma versionsa asiasta, tuo oli yksi).

    https://www.google.fi/amp/s/www.forbes.com/sites/michaeltaylor/2017/07/05/most-of-what-youve-read-on-volvos-electric-car-strategy-is-badly-misleading/amp/

      
  • Siinäpä kumppanille opettavainen juttu luettavaksi. Pitkään kyllä menikin, ennen kuin ensimmäinen journalisti ymmärsi missä mennään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit