Tekniikan maailman vanhat vuosikerrat

55 kommenttia
2»
  • Oho.. viimeks alkukesästä käynä täällä kattomassa, nyt tuli mieleen että onko yhtään kommenttia tullut.



    Kiinostaishan vielä noi lehdet, tosin hakemaan en niitä paljoa kerkiä..



      
  • Moi,



    minulla olisi vapaana TM:n vuosikerrat 1981-1991. Kerran selatut ja täydelliset vuosikerrat. Voin luopua niistä pientä korvausta vastaan. Olen työssö Turussa, mutta liikun aika usein työsioissa myös pääkaupunkiseudulla.

      
  • Moi Jykke1,



    Kukaan ei ole vielä vastaillut, joten jos lehdet ovat edelleen kaupan, niin pane mailia hemmob@gmail.com.

      
  • Moro,

    Minulta löytyisi täydellisiä ja epätäydellisiä TM:n vuosikertoja 70-luvulta lähtien näihin päiviin saakka. En ole vähään aikaan käynyt yksitellen lehtiä läpi, joten en pysty tarkkaan kertomaan, miten täydellisiä vuosikerrat ovat ja missä kunnossa kaikki lehdet ovat. Lehtiä kyllä piisaa. Nyt täytyy saada varastoon lisää tilaa ja luovun lehdistä. Jos kiinnostaa, kohtuullista korvausta vastaan luovun niistä. Lehdet ovat Espoossa. Emailini: miklai2008@gmail.com

      
  • Annetaan hyvään kotiin iso pino 70-luvun Tekniikan maailmoja. Kokoelmassa vuosikymmenen alkupuoli TM:n kansioissa ja loppupuoli irtonumeroina. Toimitustapana nouto Porista tai kuljetuksesta lähistölle voidaan sopia kohtuullisesta korvauksesta. Yhteydenotot ah[piste}trashÄTgmail.com.

      
  • TM vuosikerrat jostain 90-luvulta 2010-luvun alkupuolelle Helsingissä, useimmissa kaikki numerot tallella.
    Varastotilan puutteen vuoksi voisin luopua näistä, jos joku noutaisi. Saa niistä pienen korvauksenkin tarjota. Kiinnostuneet voivat soittaa 050 5012979.

      
  • muokattu 16.09.2021 19:00

    Lohjalta löytyisi iso nippu TM-lehtiä.
    1956-1993. Osa ei täysiä vuosikertoja.
    Paljon lehtiä kansioissa.

    Postitus onnistuu myös, tai kuljetus korvausta vastaan.

      
  • muokattu 16.09.2021 19:12

    @HenkkaX kirjoitti:
    Lohjalta löytyisi iso nippu TM-lehtiä.
    1956-1993. Osa ei täysiä vuosikertoja.
    Paljon lehtiä kansioissa.

    Postitus onnistuu myös, tai kuljetus korvausta vastaan.

    Olisikohan tuo miten iso paketti postittaa? Voisin hyvinkin kiinnostua tarjoamaan näille kodin kun tuntuu että erityisesti 80-90 -lukujen lehdet ovat laadukkaita nykymeininkiin verrattuna. Marraskuussa vasta seuraava varma reissu päiväkahviseudulle jolloin pääsisin näitä hakemaankin.

      
  • @Tilaaja5 kirjoitti:

    @HenkkaX kirjoitti:
    Lohjalta löytyisi iso nippu TM-lehtiä.
    1956-1993. Osa ei täysiä vuosikertoja.
    Paljon lehtiä kansioissa.

    Postitus onnistuu myös, tai kuljetus korvausta vastaan.

    Olisikohan tuo miten iso paketti postittaa? Voisin hyvinkin kiinnostua tarjoamaan näille kodin kun tuntuu että erityisesti 80-90 -lukujen lehdet ovat laadukkaita nykymeininkiin verrattuna. Marraskuussa vasta seuraava varma reissu päiväkahviseudulle jolloin pääsisin näitä hakemaankin.

    Hei, ei kyllä yhteen pakettiin mahdu kaikki. Tai lähinnä paino tulee vastaan, 25kg per paketti.

      
  • QuuQuu
    muokattu 30.03.2022 17:59

    Kaikki TM Näköislehdet on yksinkertaisen mukavia lukea historiasta.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Kaikki TM Näköislehdet on yksinkertaisen mukavia lukea historiasta.

    Mökillä sadepäivää viettäessä on mukava hakea yläkerrasta valikoitu nippu eri vuosikerran Tekniikan maailmoja ja lukea niitä siinä sohvalla.
    Paperi, tuoksu, juttujen autenttisuus jne.
    Ei siihen kelmeän valon lasi pysty.

      
  • Minulle tulee painettunakin Moottori ja TM selaan ne kyllä läpi, varsinainenluku kuitenkin painettu näköislehti.
    Viimeistään kun uusi vuosikerta ilmestyy, edellinen lähtee paperinkierrätykseen.

      
  • N.63-69 löytyy n. 50%, 75-78 lähes 100% ja 85- myös lähes kaikki. Väleistä joitain hajanumeroita. Ainoa lehti, minkä säästän. Ei raski lopettaa noiden tallettamista.

      
  • muokattu 30.03.2022 22:02

    Minulle on tullut Hesari ties kuinka kauan. Maailmani melkein järkkyi, kun aikoinaan kuulin suunnitelmista, että Hesari pienennetään. Vaikka sitä oli tosi hankala lukea hotellin aamiaisella ja esim. lentokoneessa. Kotona ei, jos onnistui ajoissa valtaamaan aamupalapöydän. Tuntui, että ainoa oikea Hesari on se jättikokoinen pöydänpeitto. Sitten se tapahtui: yhtenä aamuna postilaatikossa oli tabloid-hesari. Kova muutosvastarinta mureni samaa tahtia lehden lukemisen helpottumisen kanssa. Tuore sanomalehti tuoksuu hyvälle, mutta jo monta vuotta olen tilannut Hesarista pelkän näköislehden. Se ja tabletti on paras vaihtoehto nyt, enkä enää vaihtaisi takaisin paperilehteen. Mutta kunnolla toimitetun näköislehden haluan, enkä mitään klikkiotsikkovirtaa.

    Tekniikan Maailmaa olen tilannut vain nelisen vuotta ja pelkästään digitaalisena. Sen näköislehtikin alkoi toimia nyt hyvin, kun hommasin uuden 14-tuuman näytöllä olevan tabletin. Tosin lopetin tilaukseni vähän aikaa sitten, mutta sehän jatkuu kauden loppuun saakka eli muutaman kuukauden vielä varmaan lueskelen sitä.

    Periaatteessa ymmärrän, että TM:n tapaisen lehden numeroita säästää, mutta minulle kyllä kävisi niin, että lehtipinot käytännössä kasvaisivat ja pölyttyisivät jossain ja korkeintaan satunnaisessa mielialahäiriössä tulisi joskus vilkaistua. Digitaalinen näköislehti on hyvä.

      
  • Sama, TM, Tiede ja Tieteen kuvalehtiä ei oikein raaskisi heittää pois. Olen kuitenkin heittänyt muutmaan kuution, kun ei niihin oikeasti tule koskaan palattua.

    Olisipa TMn lukeminen kännykällä yhtä helppoa ja mukavaa kuin Hesarin.

      
  • Hesarin lukeminen nyt ei ole mukavaa missään muodossa.

      2
  • @Herbert kirjoitti:
    Hesarin lukeminen nyt ei ole mukavaa missään muodossa.

    Hesarin lukeminenhan se vasta mukaavaa onkin vaikka missä muodossa, parhaiten kuitenkin näköislehtenä.

      
  • muokattu 01.04.2022 08:13

    Tuijottelen päivät pitkät näyttöjä (läppäriä ja kännykkää) niin paljon työssäni, että HS:n lukeminen oikeana, paperisena lehtenä on tosi mukavaa."Pinttynyt" tapa jo ammoisista ajoista, käyttöliittymä on ylivoimainen.

    TM:n paperiversiota en myöskään vaihda "näköislehteen" muuten kuin arkistoja harvoin kaivaessani. Siihen sähköinen arkisto on mainio keksintö.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Hesarin lukeminen nyt ei ole mukavaa missään muodossa.

    Hesarin lukeminenhan se vasta mukaavaa onkin vaikka missä muodossa, parhaiten kuitenkin näköislehtenä.

    Melkein annoin peukun, kunnes tajusin että tarkoitit näköislehdellä näköislehteä. Sehän on kamalaa. Paras lukukokemus tulee hesarin appilla kun artikkelit on muotoiltu sinne, eikä emuloi paperilehteä.

    Tilasin joskus paperilehden viikonlopuksi, mutta lopetin kun olin yleensä lukenut lehden kännykällä jo ennen sängystä nousemista. Lehden haku postilaatikosta oli turhaa.

      
  • muokattu 01.04.2022 10:31

    @M880 kirjoitti:

    Tilasin joskus paperilehden viikonlopuksi, mutta lopetin kun olin yleensä lukenut lehden kännykällä jo ennen sängystä nousemista. Lehden haku postilaatikosta oli turhaa

    Minä taasen herätessäni kuuntelen kelloradiosta ensin uutiset ja sitten viihdelätinää ja musaa. Ei tulisi mieleenikään aloittaa päivää minkään sähköisen laitteen rämpläämisellä. Aamutoimien jälkeen haen oikean LEHDEN postilaatikosta, pikkuisena ulkoilmaherätyksenä samalla, ja luen sitä antaumuksella aamupalan kanssa ruokapöydällä. Viikonloppuna vähän venyy. Ahh... Elämän pieniä nautintoja.

      
  • Luulin, että HR:n kommentti hesarista oli aprillipila, mutta olikin kirjoituttu liian aikaisin.

    No jos cityvihreä ideologia saa tukea hesarin jutuista, sitten sitä varmaan on kiva lukea.

      2
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Hesarin lukeminen nyt ei ole mukavaa missään muodossa.

    Hesarin lukeminenhan se vasta mukaavaa onkin vaikka missä muodossa, parhaiten kuitenkin näköislehtenä.

    Melkein annoin peukun, kunnes tajusin että tarkoitit näköislehdellä näköislehteä. Sehän on kamalaa. Paras lukukokemus tulee hesarin appilla kun artikkelit on muotoiltu sinne, eikä emuloi paperilehteä.

    Tilasin joskus paperilehden viikonlopuksi, mutta lopetin kun olin yleensä lukenut lehden kännykällä jo ennen sängystä nousemista. Lehden haku postilaatikosta oli turhaa.

    Minä en pidä puhelimen ruudulta lukemisesta. Näkymä on niin suppea. Uutisvirtaa luen kyllä esim. päivän mittaan puhelimesta, mutta sanomalehden formaatti on minusta miellyttävin, se on epäilemättä joku boomeriominaisuus. Paperista lehteä kätevämpi on näköislehti tabletilla. Siinä on monta plussaa: lehti on aina tilattuna oikeaan paikkaan, mökille tai kotia. Lehti tulee sinne, missä itse olen Suomessa tai ulkomailla kotona tai reissussa. Hesarin saa ladattua tablettiin lentomatkalla luettavaksi.

    Varsinkin nyt, kun on taas iso näyttö tabletissa ja lehden koko aukeama avautuu riittävän suurena näytölle, niin se on melkein kuin paperihesaria lukisi. Vielä kun olisi joku appi, josta saisi uunituoreen lehden tuoksun mukaan lukukokemukseen. HS-appin kauttahan hesarin luen näköislehtenä ja sieltä löytyy myös vanhat numerot arkistosta, kuukausiliitteet, HS-Visio yms. Ja myös ne artikkelit sekä päivittyvät uutiset.

    Luen mieluiten näköislehtiä varmaankin siksi, koska olen tottunut lukemaan sanomalehtiformaattia. Eikä artikkeleissa ole kaikki, mitä lehdessä on.

      
  • muokattu 01.04.2022 17:37

    @Herbert kirjoitti:
    Luulin, että HR:n kommentti hesarista oli aprillipila, mutta olikin kirjoituttu liian aikaisin.

    No jos cityvihreä ideologia saa tukea hesarin jutuista, sitten sitä varmaan on kiva lukea.

    Älä ota Hesaria niin vakavasti. Minä käytin hesaria vain esimerkkinä, koska itse luen hesaria. Olen asunut Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa ja Hesari tarttui mukaan, kun muutin takaisin provinssiin. Minulla on käsitys, että Hesari on kattava ja siinä on paljon valtakunnan tason juttuja pääkaupunkiseudun aiheiden lisäksi. Ja hyvät sarjakuvat, vaikkakin nyt typistettynä sunnuntaisin. Toisaalta sunnuntaisarjakuvat ovat minusta huonommat kuin arkisin.

    Olen luullut lukevani hesarini säännöllisesti ja silti missasin artikkelit Hesarista ja HS-visiosta, joissa kerrottiin sen räjäytetyn Teslan taustasta sekä siitä, että sen voimalinjaa ollaan asentamassa vanhaan maasturimersuun. Vasta jälkeenpäin muiden antamien vihjeiden perusteella osasin etsiä HS-appin arkistosta nuo jutut. Se oli hämmentävää.

    En etsi Hesarista mitään ideologiaa, kunhan luen lehden.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Luulin, että HR:n kommentti hesarista oli aprillipila, mutta olikin kirjoituttu liian aikaisin.

    No jos cityvihreä ideologia saa tukea hesarin jutuista, sitten sitä varmaan on kiva lukea.

    Hämmentävä purkaus.

      1
  • Hei!

    Minulla olisi Tekniikan maailmoja irtonumeroina 70-luvulta 1986 asti. Sen jälkeen taitaa olla vuoteen 2010 lähes täydet vuosikerrat.

    Lehdet ovat Oulun ja Kajaanin puolivälissä, mutta kulkeutuvat jollakin aikavälillä Oulun seudulle. Pääsiäisenä voin tarkistaa halukkaille, mitä lehtiä olikaan.

    Olisiko näille kiinnostusta kenelläkään?

    Yhteydenotot Torin kautta: https://beta.tori.fi/recommerce/forsale/item/6164003

    Yhteensä 20€ kaikki.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit