Vasen kaista moottoritiellä

55 kommenttia
«1

Moottoritien vasemmalla kaistalla pitäisi pääsääntöisesti ohittaa oikeaa kaistaa kulkeva hitaampi ajoneuvo. Nykyään on kuitenkin niin, että oikealla kaistalla ajavien nopeus on pääsääntöisesti 90-110 km/h (rajoitus 120km/h). Tämän vuoksi vasen kaista tulee väkisinkin käyttöön kaikille muille ns. normaalia rajoituksen mukaista nopeutta ajaville (110-120 km/h). Miksi tulla moottoritielle ollenkaan, jos ei ole aikomustakaan ajaa 120 km/h ? Tämä kommentti ei koske kuorma-autoja, mutta kaikkia muita.

  
  • Ja oma nopeutesi on siis max/n. 120 km/h?

      
  • Siis linja-autotkaan eivät saisi käyttää moottoritietä, vaan niiden pitäisi körötellä kahdeksaakymppiä rinnakkaistietä.

      
  • Ja (erilaisia optioita) kärryä vetävät (henkilö-)autot?

      
  • Entä pakettiautot, niille maksimi on Suomessa 100 km/h? Kevytmoottoripyörät eivät kaikki jaksa kulkea 15 hevosvoiman moottoreillaan 120 km/h.

    Talvinopeusrajoitus on 100 km/h.

    Vasemmalla kaistalla ei pidä ajaa jos oikeanpuoleinen kaista on vapaa. Ei siellä onneksi mitään ohituspakkoa sentään ole koska ylinopeus on kielletty ja turvaväli pakollinen.

    Moottoriteillä "ei saa kuitenkaan kuljettaa moottoriajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa."

      
  • XWD: "Tämän vuoksi vasen kaista tulee väkisinkin käyttöön kaikille muille ns. normaalia rajoituksen mukaista nopeutta ajaville (110-120 km/h). Miksi tulla moottoritielle ollenkaan, jos ei ole aikomustakaan ajaa 120 km/h ?"

    Rajoitus on 120 km/h eli se on suurin sallittu. Tällöin 110-120 on aika hyvin lain mukaisessa haarukassa, samoin sinun mainitsemassasi. Lisäksi kallis tie on rakennettu normaalia rajoituksen mukaista nopeutta käyttäviä varten, joten en nyt kyllä saa kiinni esittämästäsi ongelmasta.

    Jos todellisuus onkin se, että haluat ajaa ylinopeutta ja tällöin 110-120 km/h ajavat ovat jaloissasi, ymmärrän tilanteen. Ratkaisu siihen löytyy kuitenkin muualta kuin normaalia rajoituksen mukaista nopeutta käyttävien käytöksen muutoksesta. Usein moottoritiellä saa seurata ylinopeutta tavoitenopeutenaan pitävien tuskaa, kun nämä koittavat päästä hitaampien seassa eteenpäin.

      
  • Tietysti linja-autot ja peräkärryn vetäjät saavat ajella oikeaa kaistaa ja moottoritietä max 100 km/h. Mutta oikealla kaistalla matelee pääsääntöisesti henkilöautoja, joilla ei ole aikomustakaan ajella n. 120 km/h. Joko osaaminen tai uskallus ei tähän riitä. Nämä ovat myös kuorma-autojen ja rekkojen riesana.

    Oikeastaan Suomessa pitäisi olla kolmekaistaisia moottoriteitä. Oikea kaista kuorma-autoille ja muille hitaille. Keskimmäinen normaalia 120 km/h rajoitusta ajaville. Vasen kaista näille mainitsemillenne ylinopeutta ajaville.

    ps. Pakettiautot ovat erikseen. Nehän vetävät nykyään n. 120-130 km/h.

      
  • Energiankulutus alkaa nousemaan jyrkästi yli 100km tunti nopeuksissa. Ehkä siinä on syy ajaa "rauhallisesti"

      
  • XWD: "Tietysti (linja-autot ja) peräkärryn vetäjät saavat ajella oikeaa kaistaa ja moottoritietä max 100 km/h."

    Minkä lain mukaan? Suomessa kaikkien ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu nopeus on 80 km/h, ellei hinattavan laitteen rakenne rajaa nopeudeksi 60 km/h.

    XWD: "Pakettiautot ovat erikseen. Nehän vetävät nykyään n. 120-130 km/h."

    Paketti- ja matkailuautoilla suurin sallittu nopeus on 80 km/h tai 100 km/h vuosimallista ja rakenteesta riippuen.

    Suomessa ei myöskään ole lain määräämää miniminopeutta millään ajokaistalla tai tiellä. Osaaminen ja uskallus mitataan vain muulta liikenteeltä suljetulla radalla tai tiellä.

      
  • XWD: "Vasen kaista näille mainitsemillenne ylinopeutta ajaville."

    Eli mm. sinulle?

    Pieni ongelma logiikan kanssa minulla nyt on, kun en tajua miksi tämä yhteiskunta rakentaisi kaistan, mikä on tarkoitettu laittomasti ajaville.

      
  • FarWD: "Suomessa ei myöskään ole lain määräämää miniminopeutta millään ajokaistalla tai tiellä."

    Moottoritien miniminopeus on 40 km/h. Siksi esim. mopot ja traktorit eivät saa ajaa moottoritiellä.

      
  • Esko vastaa:Moottoritiellä saavat liikkua vain moottoriajoneuvot, joiden suurin sallittu nopeus on yli 50 km/h.

      
  • Aina siellä moottoritiellä on jokin vanhempi auto tienposkessa tai moottoritien keskialueella kolaroituaan liian kovan vauhdin tai ajovirheen takia.

      
  • ps. Pakettiautot ovat erikseen. Nehän vetävät nykyään n. 120-130 km/h

    130 km/h moottoritiellä pakettiautolla on päiväsakkorikos. On se jonkinlainen ongelma, joko lainsäädäntö tai sen valvonta laahaa jäljessä. Kuljettajan kannalta ikävä juttu jos vakiintuneen käytännön noudattaminen vie viikon palkan sakkoina.

      
  • XWD:
    Mutta oikealla kaistalla matelee pääsääntöisesti henkilöautoja, joilla ei ole aikomustakaan ajella n. 120 km/h

    Kuten edellä on todettu monen kirjottajan toimesta, niin onhan sellaisia varmaan. Mutta en tunnista tuota "pääsääntöisesti" -kohtaa tuossa ollenkaan. Tarkennatko?

    Ja mikä olikaan se oma nopeutesi yleensä siis?

      
  • Oma nopeuteni moottoritiellä pääsääntöisesti mittarin mukaan 123-128 km/h. Todellinen nopeus siis jossakin 118-123 km/h.

    Tätä nopeutta kun pääsee oikealla kaistalla ajamaan niin ohi menee joitakin autoja. Ne joilla on kiireempi ja tietysti ne pakettiautot. Suurin osa aamulla työmatkaliikenteessä ohi menevistä on pakettiautoja. :)

    Laki sanoo mitä sanoo, mutta näin ne nopeudet moottoritiellä menee:
    henkilöautot ilman peräkärryä 80-130 km/h, peräkärrylliset 80-110 km/h,
    bussit 100 km/h, kuorma-autot ja rekat 80-100 km/h ja pakettiautot 120-130km/h.

    Tulkaa vaikka katsomaan elokuusta alkaen Turun moottoritielle välillä Lohja-Espoo arkiaamulla klo 6-9.

      
  • XWD:
    Oma nopeuteni moottoritiellä pääsääntöisesti mittarin mukaan 123-128 km/h. Todellinen nopeus siis jossakin 118-123 km/h.

    Ja "joudut" ajamaan tätä niinku vasemmalla kaistalla?

    Tätä nopeutta kun pääsee oikealla kaistalla ajamaan niin ohi menee joitakin autoja. Ne joilla on kiireempi ja tietysti ne pakettiautot. Suurin osa aamulla työmatkaliikenteessä ohi menevistä on pakettiautoja.

    Eikun olet sittenkin oikealla kaistalla!

    Laki sanoo mitä sanoo, mutta näin ne nopeudet moottoritiellä menee:
    henkilöautot ilman peräkärryä 80-130 km/h, peräkärrylliset 80-110 km/h,
    bussit 100 km/h, kuorma-autot ja rekat 80-100 km/h ja pakettiautot 120-130km/h.

    Ja se sinun ongelmasi olikaan....mikä? Alunperin väitit että Nykyään on kuitenkin niin, että oikealla kaistalla ajavien nopeus on pääsääntöisesti 90-110 km/h (rajoitus 120km/h)

    Minusta nuo ilmoittamasi nopeusvaihtelut ovat ihan ns. normaaleja. Hyvässä ja pahassa. Mutta nyt jäi kuva, että siellä vasemmalla on liikaa pakuja - vaikkapa. Niin että mitä ajat takaa oikeastaan?

    Tulkaa vaikka katsomaan elokuusta alkaen Turun moottoritielle välillä Lohja-Espoo arkiaamulla klo 6-9

    Mitä siellä nyt pitäisi siis tulla katsomaan?

      
  • Miksi tulla moottoritielle ollenkaan, jos ei ole aikomustakaan ajaa 120 km/h ?

    Moottoritiellä 100 km/h antaa melko lähelle 100 km/h keskinopeuden, kun taas vieressä kulkeva entinen valtatie on usein 80 km/h rajoitettu, ajoittain 60 km/h. Lisäksi siellä on risteyksiä, kevyttä liikennettä, traktoreita, mopoautoja jne.

    Ajonopeus vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. Ajotietokoneella toimintasäde (range) lyhenee kun ajaa nopeammin, ja voihan sitä TM:n tasanopeustaulukoista katsoa että kulutus nousee nopeuden noustessa. Ei tietenkään dieselin kulutuksen nousu esim. tasosta 5 litraa 6 litraan ole kovin suuri, mutta vuositasolla se 20 % voi olla jo päivän nettopalkkaa vastaava raha.

    Nopeusero 120 /100 km/h antaa aikaeroksi 1 minuutti / 10 kilometrin matka.

      
  • Mulle ihan sama, mitä nopeutta muut ajavat. En jaksa tuosta käydä enää nettikampanjaa, kun ette usko minua kuitenkaan.

    Jos tavoitan hitaamman, menen ohitse. Jos tavoitan, mutta en jostain syystä halua ohittaa, jätän yli 100 m väliä, että minut ohittava mahtuu edelleni. Jos nopeampi tavoittaa minut, päästän ohitse. Ei ole vaikeata.

    Ajaminen keskinopeustavoitteella on itse aiheutettu ongelma. Automallien kulutuskeskustelu eskaloitui viime kesänä "eipäs-juupas-eikä varmalla oo" moodista "jumankekka mää näytän teille" -huipentumaansa, jonka jälkeen raportoin livenä matkan edetessä vähintään 6.5 sadalle kuluttavaksi väitetyn auton nelosella alkavan keskikulutuksen Pohjanmaalla, 120 moottoritiellä, Kehä I:n tietyössä ryömiessä ja Tsadin kantakaupungissa ympäri Suomea keskimääräistettynä.

    Ajamisesta jäi mieleen kaksi takkua etelästä. Kehä I oli remontin vuoksi polkupyörää hitaampi, mutta en väistänyt sitä TMC infon perusteella, vaan vedin yli puoli kierrosta sokkonavilla, ilman kulutusoptimointeja, etten ainakaan kaunistelisi numeroita. Nelostie Lahteen oli myös ikävä ajaa, kun vastoin omaa tyyliäni ajoin samasta syystä moottoritieosuuden keskinopeustavoitteella. Se ohituskaistan pumppaaminen oli ihan yhtä ääliömäistä kohellusta kuin NEDC mittausnormin vaatima pumppujalan vipatus. Mutta en tinkinyt tässäkään siihen nopeuteen mitä tie rennosti ajaen vetää, vaan Paavon vaalikampanjan tyyliin pyrin pirusti koko ajan, toki turvaetäisyyksistä tinkimättä. Menomatkan hiljainen 3-tie tuli paria taajaman rajoitusta lukuunottamatta todellista 120 km/h keskinopeutta, jota pystyin käyttämään omasta ajotavastani tinkimättä, eli 123 Tempomaattiin ja puolen tunnin kuluttua on matkaa tehty tasan 60 km.

    Mutta kun paluu tapahtui Lahdentien iltapäivässä, on rajoitusnopeuteen pyrkivän ja ruuhkautuvalla moottoritiellä minulle luontaisen ajotavan seurauksena syntyvä ehkä 105 - 110 keskinopeuden välinen kulutusero selvästi suurempi kuin tasanopeudella ajetun 106 ja 120 km/h erotus.

    Moottoritien liikennemäärän kasvaessa minun nopeuteeni vaikuttavalle tasolle alkaa tavoitenopeuden ylläpito vaatia joko jatkuvaa ohituskaistalla pysymistä muiden mukana nopeudella, jota ohituskaista kulkee, mikä se on välillä minun lompsalleni liikaa, tai jatkuvia hitaammalta kaistalta ohituskaistalle kiihdyttelyä.

    Vaikka en vapaaehtoisesti himmaa alle rajoitusnopeuden, liikenteen vuoksi joudun silti tekemään niin jatkuvasti. Mutta kun sakkoa en halua ottaa, enkä kehtaa olla muiden tiellä, ja kulutuksen nostaminen yli normin viittaa osaamattomuuteen ja huonoihin valintoihin, joudun välillä himmaamaan oikealle kaistalle pysyäkseni poissa nopeampien tieltä.

    Kyllä minäkin sinne moottoritielle ja kaikille muillekin teille menen ajaakseni rajoitusnopeutta selvästi poliisin puuttumiskynnystä pienemmällä toleranssilla. Mutta kun se ei muun liikenteen ja sään vuoksi ole aina mahdollista, ja silloin kulutusoptimointi ja mukavuudenhalu voittaa. Mikä tässä on ongelmana?

      
  • 740GLE:
    Jos tavoitan hitaamman, menen ohitse. Jos tavoitan, mutta en jostain syystä halua ohittaa, jätän yli 100 m väliä, että minut ohittava mahtuu edelleni. Jos nopeampi tavoittaa minut, päästän ohitse. Ei ole vaikeata.

    Ei ole ei, kun sen noin ilmaisee... Jos joku ohittaa sinut, niin ei se minusta mitään varsinaista "päästämistä" ole keskimäärin, vai mitä? Sehän vaan menee!

    Milloin sinun pitää siis itse edistää tilannetta ja mitä toimia olet valmis tekemään? Etenkään, että muut tulijat takana eivät liiemmin kärsi huomaavaisuudestasi?

    ...se (rajoitusnopeudella ajaminen) ei muun liikenteen ja sään vuoksi ole aina mahdollista, ja silloin kulutusoptimointi ja mukavuudenhalu voittaa. Mikä tässä on ongelmana?

    Aloittajan mielestä kuulut tod.näk. niihin pääsääntöisiin, joita pitää kavahtaa, koska et "yritäkään ajaa rajoitusnopeutta". Esim. motarin tapauksessa 120km/h. Vai oliko se nyt ne pakut vas. kaistalla, joka oli se juttu....

      
  • 740 GLE ..kun ette usko minua kuitenkaan.

    Tällä palstalla ei ole kovinkaan montaa kirjoittajaa, ja ne jotka ovat täällä ottavat kantaa asioihin vuodesta toiseen. Tästä syystä ei ehkä kannata odottaa sitä että jonain päivänä saataisiin tilanne missä kaikki toteavat olevansa samaa mieltä ja voidaan kirjoittaa virallinen ohje.

    Kirjoituksesi oli hyvä, mutta tiedäthän että "ohituskaista"-nimikettä ei löydy sen enempää Tieliikennelaista kuin -asetuksestakaan? Siellä mainitaan että edelläajava on ohitettava vasemmalta, ei sitä että vasen kaista olisi vain ohituksia varten.

    Jokainen maininta ohituskaistasta antaa kaahareille pienen moraalisen oikeutuksen olla piittaamatta turvaväleistä. Kaahari ohittaisi kyllä, mutta joku "vain ajaa" siellä missä on "lupa olla vain ohittamisen ajan".

    Olen joskus nähnyt että joku ajaa vasenta kaistaa vaikka se ei ole Tieliikenneasetuksen 7§ mukaisesti "eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla." Ehkä Tieliikennelain 9§ "yleensä" on sotkemassa käsitystä, eli moottoritiesääntöä ei tunneta tarpeeksi hyvin?

    Toisaalta "vapaalla ajokaistalla" on kovin tiukka tulkinta, vaikka liittymästä olisi tulossa tiivis letka on moni silti sitä mieltä että kaista olisi vapaa eikä silloin saa vaihtaa vasemmalle. Ennakointikyky 3 sekunnin päähän puuttuu monelta, siinä tilanteessa on ruuhka (ajoneuvot kulkevat jonossa) kun turvavälit puuttuvat ja ajonopeudet laskevat.

    Kokeilin oman aikani ajaa täsmälleen ohjekirjan mukaan, ja siitä seurasi paljon omituisia tilanteita. Nykyisin en koe ongelmaksi ajaa hetkittäin mittarinopeutta 144 km/h (teoreettinen riski rikesakolle) sen sijaan että pelleilisin turvaetäisyyksillä. Kysymys kun on siitä ajaako takantuleva siten että se on "omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa minun hengelleni tai terveydelleni" (Rikoslaki 23 luku 2 §), ei siitä mikä on nopeusrajoituksen kyltin numeroluku.

    Kiirettömänä ajan 100 km/h, ja kun ohitustilanteissa kiihdyttää kuten maantiellä on ajo turvallista, leppoisaa ja taloudellista. Hetkittäinen ajo rekan perässä on vähintään yhtä nopeaa kuin matkanteko rinnakaisella entisellä valtatiellä, ja sen ajan kun ajaa hitaammin tippuu kulutus jonkin verran (ajotietokone antaa lisää toimintamatkaa). Ilmanvastus vaatii moottoritehoa, myötätuulella vähemmän ja vastatuulessa enemmän.

      
  • XWD:
    Oma nopeuteni moottoritiellä pääsääntöisesti mittarin mukaan 123-128 km/h. Todellinen nopeus siis jossakin 118-123 km/h.

    Kumppani:
    Ja ”joudut” ajamaan tätä niinku vasemmalla kaistalla?

    Jep. Oikealla kaistalla kun menee näitä 80 km/h yms.

    Tätä nopeutta kun pääsee oikealla kaistalla ajamaan niin ohi menee joitakin autoja. Ne joilla on kiireempi ja tietysti ne pakettiautot. Suurin osa aamulla työmatkaliikenteessä ohi menevistä on pakettiautoja.

    Kumppani:
    Eikun olet sittenkin oikealla kaistalla!

    Lause pitäisi olla 'tätä nopeutta kun pääsisi...'

    Laki sanoo mitä sanoo, mutta näin ne nopeudet moottoritiellä menee:
    henkilöautot ilman peräkärryä 80-130 km/h, peräkärrylliset 80-110 km/h,
    bussit 100 km/h, kuorma-autot ja rekat 80-100 km/h ja pakettiautot 120-130km/h.

    Kumppani:
    Ja se sinun ongelmasi olikaan….mikä? Alunperin väitit että Nykyään on kuitenkin niin, että oikealla kaistalla ajavien nopeus on pääsääntöisesti 90-110 km/h (rajoitus 120km/h)

    Ongelma, että nopeusvaihtelu henkilöautojen välillä moottoritiellä on liian suuri. (henkilöautoja kun valtaosa liikenteestä). Muut pystyy kyllä väisteleen ja ohitteleen...

    Kumppani:
    Minusta nuo ilmoittamasi nopeusvaihtelut ovat ihan ns. normaaleja. Hyvässä ja pahassa. Mutta nyt jäi kuva, että siellä vasemmalla on liikaa pakuja – vaikkapa. Niin että mitä ajat takaa oikeastaan?

    Katso edelliset vastaukset...

    Tulkaa vaikka katsomaan elokuusta alkaen Turun moottoritielle välillä Lohja-Espoo arkiaamulla klo 6-9

    Kumppani:
    Mitä siellä nyt pitäisi siis tulla katsomaan?

    Vaikka siltatyömaita :)

      
  • Ahaa, siltatyömaat siis sotkee nopeuksia? Onko siellä rajoitukset niiden kohdalla, jonka takia autot joutuvat ajamaan 80km/h, vaikka sinänsä motaria ajavatkin?

      
  • On tämä uskomattoman vaikeaa aikuisille ihmisille.

    Suurin sallittu ajonopeus ilmoitetaan liikennemerkeillä, jotka koskevat kaikkia kaistoja ellei toisin ole kaistan päällä olevalla merkillä osoitettu. Se ei ole mikään miniminopeus, vaikka monet niin luulevatkin. Hitaammin saa ajaa eikä se kuulu kenellekään, kunhan se ei aiheuta vaaraa. Esimerkiksi raskas liikenne on rajoitettu alle moottoritienopeuden ja ajaa siellä täysin laillisesti omien rajoitustensa mukaan. Samalla tavalla saa ajaa henkilöautollakin kahdeksaakymppiä moottoritiellä, kunhan pysyy oikealla kaistalla, eikä siihen ole kenelläkään mitään sanomista.

    Pääsääntöisesti ajetaan oikeanpuoleisinta ajokaistaa. Tarvittaessa siirrytään vasemmalle kaistalle ohittamaan hitaampi ja palataan oikealle kaistalle ohituksen jälkeen. Ohitus aloitetaan ajoissa, eli turvaväliä ohitettavaan on oltava vähintään 2 sekuntia - ei kuitenkaan 300-500 metriä ennen ohitettavaa - ja oikealle kaistalle palataan, kun ohitettavan ajovalot näkyvät sisätaustapeilissä. Näin opetetaan autokoulussa tietääkseni edelleen, ja oppi on pätevä sekä liikenneturvallisuuden että liikenteen sujuvuuden ja yleisen kohteliaisuuden suhteen. Kaikilla kaistoilla ja kaikissa tilanteissa on säilytettävä turvallinen etäisyys edellä ajavaan, mikä lehtien mukaan poliisin tulkinnalla on noin 2 sekuntia hyvissä olosuhteissa - 67 metriä 120 km/h nopeudessa. Sama pätee kaksikaistaisella tiellä samalla tavalla.

    Ylinopeutta ajavalla ei ole mitään etuajo-oikeutta millään kaistalla. Eikä oikeutta hiostaa edellä ajavaa väistämään. Vasen kaista ei ole mikään ylinopeuskaista, vaikka itsekkäät paskiaiset niin kuvittelevatkin.

    Liikenne sujuu kokonaisuutena hyvin ja turvallisesti, kun nopeus on tasainen ja turvavälit kunnossa. Silloin ei tarvitse poukkoilla liittymistä tulevien vuoksi, vaan vetoketju toimii itsestään.

    Tasainen nopeus on vaan haave, joka ei juuri koskaan toteudu, jo pelkästään erilaisten nopeusmittarivirheiden vuoksi. Siksi on oman mielenterveyden ja liikenneturvallisuuden vuoksi parasta sopeutua siihen eikä ryntäillä päättömästi, kun siitä ei ole mitään hyötyä, vaan vain haittaa kaikille muille.

    V-maisinta ovat perässäroikkujat ja nelikaistaisella tiellä ylinopeudella vasemman kaistan itselleen varaavat, jotka pussittavat sääntöjen mukaan ajavia hitaampien taakse. Niissä tilanteissa tulee aika ikäviä ajatuksia mieleen.

      
  • http://www.poliisi.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/intermin/embeds/poliisiwwwstructure/40061_Osa_3_taulukot_tieliikennerikokset_01092015.pdf?eadf246cc65bd488

    Poliisin sakkokäsikirjan mukaan (Taulukko 5) alle 1 sekunti ajoetäisyytenä johtaa kirjalliseen huomautukseen tai 6 päiväsakkoon ja harkintaa on vaihteluvälillä 3 – 9 (18-54 euroa pienituloiselle). Neuvontaa ja ohjausta voi antaa jos etäisyyttä on alle 2 sekuntia.

    Ilmajarrullisilla (kuorma-autot) puuttumisraja on 1,5 sekuntia ja sakkoraja on 1,1 sekuntia, eli 24 metriä jos nopeutta on 80 km/h.

    Liian lyhyt turvaväli on jokapäiväistä, vaikka peräänajo on yleisin kolarityyppi parkkipaikkakolhujen jälkeen.

      
  • Karrette:
    Liian lyhyt turvaväli on jokapäiväistä, vaikka peräänajo on yleisin kolarityyppi parkkipaikkakolhujen jälkeen.

    Minua kiinnostaisi tietää, näkyykö tilastoista millä %-osuudella sellainen yksityiskohta, että peräänajajat olisivat niitä roikkuvia painostajia (touhoankka käytti niistä värikkäämpiä ilmaisuja)? Niitä, jotka haluaisivat mennä kovempaa kuin liikennemäärä edellä sallisi, mikä johtaa siihen että edellä ajavat ns. tulevat vastaan koko ajan.

    En usko että näkyy, koska tutkintoja tehdään tarkemmin vain, jos henki lähtee joltakin törmäyksessä? Mutta erilaiset selostukset vakuutusyhtiölle ja mahdolliset poliisikuulustelupöytäkirjat saattaisivat paljastaa mielenkiintoista luettavaa?

      
  • Karrette: "Olen joskus nähnyt että joku ajaa vasenta kaistaa vaikka se ei ole Tieliikenneasetuksen 7§ mukaisesti ”eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.” Ehkä Tieliikennelain 9§ ”yleensä” on sotkemassa käsitystä, eli moottoritiesääntöä ei tunneta tarpeeksi hyvin?"

    Tai sitten kuski ajattelee kuten sinä, ettei ole mitään ongelmaa ajoittain ajaa vasten sääntöjä.

    Karrette: "Kokeilin oman aikani ajaa täsmälleen ohjekirjan mukaan, ja siitä seurasi paljon omituisia tilanteita."

    Tarkoitatko tarkasti yhden säännön mukaan?

    Karrette: "Nykyisin en koe ongelmaksi ajaa hetkittäin mittarinopeutta 144 km/h (teoreettinen riski rikesakolle) sen sijaan että pelleilisin turvaetäisyyksillä."

    Millä tavalla nuo ovat toistensa vaihtoehtoja, etkö pääse motarilla takana roikkuvasta muuten eroon kuin ajamalla sitä karkuun?

      
  • Herbert: Tai sitten kuski ajattelee kuten sinä, ettei ole mitään ongelmaa ajoittain ajaa vasten sääntöjä.

    Mitä sääntöä olet tässä ajetellut? Täsmennä hieman, kun en pysty lukemaan ajatuksiasi. Oletan ettet ns. viisastele, vaan haet vastausta. Tunnen säännöt sen verran hyvin että tunnistan mistä voi aiheutua haittaa tai vaaraa toiselle.

    etkö pääse motarilla takana roikkuvasta muuten eroon kuin ajamalla sitä karkuun?

    Käytännön kokeiden perusteilla se on osoittautunut helpoimmaksi eli turvallisimmaksi vaihtoehdoksi. Ohituksen keskeyttäminen moottoritiellä, eli hidastaminen ja palaaminen yli sekunnin päähän ohitettavan taakse olisi luultavasti liikenneturvallisuuden vaarantamista silloin kun takana painostaa joku toinen.

    Ohitettavan, eli oikeanpuoleista kaistaa ajavan eteenkään ei oikein voi hitaasti kiilata pakottaen häntä jarruttamaan, ja kaistanvaihdossakin turvaetäisyyttä tulee olla vähintään sekunti. Sääntöjen tarkka noudattaminen on vaikeaa jos tilanteeseen tulee mukaan kaahari.

      
  • Ihan mitä tahansa sääntöä, vaikka nopeusrajoitusta (tulkiten rajoituksen tavoitenopeudeksi). Ihmettelin kommenttiasi siksi, että mitä paremmin noudatan sääntöjä, sitä vähemmän ongelmia ilmenee. Ehkä ennakoin tilanteet eri tavoin kuin sinä, koska mielestäni sääntöjen noudattaminen ei ole vaihtoehto joustavuudelle.

    Täällä otin esiin samantyyppisen tilanteen, mistä esimerkissäsi ilmeisesti on kyse:
    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/tilanteita-liikenteessa/

      
  • Herbert: Kumpikaan ei voi nopeuttaan nostaa, koska se johtaisi ylinopeuden käyttöön.

    Tuo olisi ongelma lähinnä sillon jos käytössä olisi GPS-valvonta. Ei sääntöjä pidä rikkoa, mutta joskus niiden pilkuntarkka noudattaminen voi johtaa ongelmiin, etenkin kun tiedetään että läheskään kaikki eivät niitä noudata. Esimerkiksi Poliisi tai ambulanssi voi hälytysajossa ajaa ylinopeutta, ilman että mitään pahaa tapahtuu - ja pahaa voisi tapahtua nimenomaan ilman ylinopeutta.

    Siviilit eivät voi ajaa hälytysajoa, mutta Rikoslaissa 4 luvussa kirjoitetaan seuraavaa: "uhkaavan välittömän ja pakottavan vaaran torjumiseksi tarpeellinen teko on pakkotilatekona sallittu, jos teko on kokonaisuutena arvioiden puolustettava,.."

    Kolarin välttämiseksi tai silloin kun joku ajaa moottoritiellä muutaman metrin päässä on "uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu", eli väitän että hetkellinen ylinopeus jolla saadaan kaistanvaihto tehtyä ei ole silloin rikos mistä tullaan tuomitsemaan rangaistukseen.

    Vaan nyt minun täytyy keskittyä taas töihin, kiitos keskustelusta ja palataan myöhemmin asiaan.

      
  • Kumppani:
    Ahaa, siltatyömaat siis sotkee nopeuksia? Onko siellä rajoitukset niiden kohdalla, jonka takia autot joutuvat ajamaan 80km/h, vaikka sinänsä motaria ajavatkin?

    Kyllä nämä henkilöautolla ajavat 'hidastelijat' ajavat koko matkan Turusta Helsinkiin ja päin vastoin sitä 80-110 km/h nopeutta... siltatyömaat eivät sinänsä tähän vaikuta...

    Jännä huomata, että osa näistä 80 km/h ajavista osaa kyllä ajaa siltatyömaan kohdallakin sitä lähes 80 km/h vaikka rajoitus on 50-60 km/h...

    eli nämä autot joutuu sitten ohittamaan parikin kertaa saman matkan aikana... kun ohittavat muut siltatyömaan kohdalla. Liekö pedaali juuttunut kiinni...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit