Saksalaislehti: Daimler manipuloinut miljoonan auton moottoria

46 kommenttia
2»
  • Missään ei liene tarkalleen kerrottu, mikä Mersuissa muutosta kaipaa. Vahva oletus toii on softa. Silloin ongelma poistuu päivityksellä. Tiedä sitten mitä se tuo tullessaan.

      
  • Tähän saakka syytekirjelmä on ollut, että nyt päivityksen kohteena olevat autot TÄYTTÄVÄT tyyppihyväksyntänorminsa, mutta ei muuta. Ellei normi mittaa olosuhteita, joissa autot käytännössä liikkuvat, sen normin täyttämisen arvo jää tietenkin käytännössä vähäiseksi.

    Oma arvaus tähänastisesta infosta on, että valmistajat ovat kilpailusääntöjen tapaan blueprintanneet päästömittausnormin aivan äärimmilleen, ja jopa hieman ylikin, protestin rajoille saakka, mutta muissa tilanteissa sama ohjaussofta sitten käyttäytyykin kuin siat pellossa?

    Kupletin juoni kulminoituu siihen, ajetaanko normimittauksessa erityistä testisoftaa vai ihan normaalia speksin vaatimissa omituisissa olosuhteissa?

    Nyt on kuitenkin poliitikkojen kuppi mennyt nurin, eikä mittausspeksin täyttäminen enää riitäkään, vaan epätodelliseksi speksatun testitilanteen lisäksi halutaan autojen käyttäytyvän säädyllisesti myös reaalimaailman lämpötiloissa ja siinä ajossa, missä ne päivittäin pyörivät.

    Autonvalmistajat säikähtivät poliittista painetta, ja tekevät nyt kaikkensa välttääkseen uudehkoihin autoihin kohdistuvat ajokiellot, tai edes säästä ja ilmanlaadusta riippuvan mahdollisen ajoniellon uhan, joka on haitaksi bisnekselle. Nyt on siis näytön paikka sen suhteen, mihin EU5 ja EU6 moottori oikeasti pystyy, jos se ohjelmoidaan reaalimaailmaan eikä vain täyttämään testitilanteeseen vaatimus.

    Sitten jos löytyy väärennöksiä, niistä tietenkin pitääkin ottaa huijanneelta valmistajalta vähintäänkin saavutettu epäreilu kilpailuetu pois. Vielä ei vaan ole sellaisesta näyttöä.

      
  • PiiJei:"Missään ei liene tarkalleen kerrottu, mikä Mersuissa muutosta kaipaa. Vahva oletus toii on softa."

    Aiemmin linkittämäni Bloombergin juttu jo vahvistaakin arviosi softapäivityksestä.

    EU5 vehkeissä joutuu pelaamaan EGR ohjauksella, ahdolla ja syötöllä. Ja koska NOx on ylijäämätypen aiheuttama ongelma, epäilyttää vähän, että ahtoa saattaa kadota siellä, missä siihen ihastuin.

    ELM 327 lähetintä olen sovittanut muutaman auton OBD porttiin ja havainnut yksiturboisten käyvän lähes imudieselinä 1500 kierrokseen saakka, eli siis maantieajossa aina. Juuri tässä on minulle kahden ahtimen idea. Moottori on aina hereillä, JOS sattuisin pyytämään enemmänkin. Ellen pyydä, automatiikka ajaa sitä taloudellisesti 1000 - 1500 kierroksen käyntinopeuksilla. Ja toisekseen, mäkisessä maastossa ylämäki vain nostaa ahtoa 1400 kierroksella, mutta ei Rouvan Volvon tapaan potki pienempää vaihdetta ja kierroksia neljään tuhanteen saakka pyörre tankissa.

      
  • VAG seuraa samoilla jäljillä. Takaisinkutsu "todellisen ajotilanteen päästöjen" minimoimiseksi normin täyttäville autoille:

    http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/audi-vetaa-takaisin-jopa-850-000-dieselautoa-mukana-myos-volkswagen-ja-porsche-malleja/765829/

      
  • Vetääkö VW-konserni viimeisenä keinonaan lokaan nyt myös BMW:n ja MB:n.

    VW-konserni on paljastanut kartellin itse saksalaisille kilpailuviranomaisille. Yhtiöiden väliset salaiset sopimukset ovat koskeneet muun muassa tekniikkaa, kustannuksia ja alihankkijoita. Viime vuosina "kartelli" on pohtinut keskenään myös dieselautojen pakokaasujen puhdistusta.

    Tekniikoista sopiminen on kaukana kartellista jossa viime kädessä kärsijöinä ovat ensisijaisesti autoilla ajavat ihmiset. Kartellin tarkoituksena on keskinäistä kilpailua rajoittamalla saavuttaa monopoli. Miten tästä keskinäisestä sopimisesta jossa on sovittu tekniikoista ja pakokaasujen puhdistusteknologiasta ja avoautojen kattojen teknologiasta saadaan väännettyä kartelli?

    Päästöjen osalta on tarkoitus vastata viranomaisten kaiken aikaa kiristyviin päästövaatimusten noudattamiseen. VW-konserni jäi tässä päästöhuijauksesta kiinni sitä tosiasiaa ei muuta mikään. BMW:n ja MB:n käytössä on urealaitteisto joten miksi ihmeessä nämä olisivat mukana huijauksessa, kun voivat hoitaa asian laitteiston myötä täysin laillisesti kuten testissä on esim, BMW selvinnyt puhtain paperein konepelti auki ja konepelti kiinni maantiekäytössä. Softapäivityksiä tehdään vanhempiin autoihin juuri siksi koska tiukentuneet päästövaatimukset näin edellyttävät, että näillä vanhemmillakin autoilla voidaan edelleen ajaa.

    Tässä on harhaanjohtavaa väittää VW:n olevan kilpailuasetelmassa pitää kai puhua Audista joka kilpailee BMW:n ja MB:n kanssa. Mielestäni VW-konserni koittaa jotenkin "valkopestä" omaa munaustaan päästöhuijausta puhumalla kartellista, joka tosiasiassa on tekniikan ja teknisen aineiston yhteensovittamista. Ja voihan sitä pitää yhteistyönäkin jossa vältetään kovassa kilpailussa muiden maiden kanssa saksalaista autoteollisuutta vääriltä ja turhilta menoilta, näin minä tämän asian näen. Kartelli puheet on VW-konserin veto viedä keskustelu toisaalle ja lieventää näin omia menoja ja menetettyä mainetta mitä ei saa näin takaisin.

    Mielenkiintoista nähdä miten BMW ja MB vastaavat näihin vihjailuihin ja syytöksiin.

    Trolleille tässä näyttää olevan taas jutun juurta kaikenlaiseen potaskaan kuten yhdessä ketjussa ilkutaan ja kehutaan kiinalaista rehellisyyttä ja osaamista. Nämähän ovat tunnettuja kopioijia ja kelvottoman tavaran levittäjiä joista ei voi puhua samana päivänä eikä viikkonakaan laadun ja laadukkuuden kanssa.

      
  • Onhan täällä Suomessakin ollut tapauksia, joissa yksi kartellin jäsen ilmiantaa koko kartellin välttyäkseen kartellisakoilta. Tässä tapauksessa VW lienee ollut aloitteellinen koska se haluaa välttyä suurilta taloudellisilta rangaistuksilta, vaikea löytää muuta syytä ilmiannoille.

    Kartelli on kilpailua rajoittava toimenpide. Lähtökohtana kai näin maalaisjärjen perusteella tulisi olla se että kartellista saatu rahallinen hyöty pitäisi tuomita menetettäväksi. Ilmeisesti jotakin kiellettyä hintayhteistyötä on ollut kun kerran puhutaan kustannuksista. On ilmeisesti tehty sopimuksia jotka jotenkin vähentävät kilpailua VW:n, BMW:n ja MB:n kesken.

      
  • Auto-Derrick pisteet asiallisesta keskustelusta osaat kyllä jos haluat tämä on osoitus siitä.

    Tässä on harhaanjohtavaa väittää VW:n olevan kilpailuasetelmassa pitää kai puhua Audista joka kilpailee BMW:n ja MB:n kanssa. Mielestäni VW-konserni koittaa jotenkin "valkopestä" omaa munaustaan päästöhuijausta puhumalla kartellista joka tosiasiassa on tekniikan ja teknisen aineiston yhteensovittamista ja voihan sitä pitää yhteistyönä jossa vältetään kovassa kilpailussa muiden maiden kanssa saksalaista autoteollisuutta vääriltä ja turhilta menoilta näin minä näen tämän. Kartelli puheet on VW-konserin veto viedä keskustelu toisaalle ja lieventää näin omia menoja ja menetettyä mainetta mitä ei saa näin takaisin.

    Tuskin sekään on kenellekkään ylläys, että kilpailuasetelmasta huolimatta saksalainen autoteollisuus pitää omista itresseistään kinnni ja näin tämä yhteistyö jos sitä siksi haluaa kutsua on aivan ymmärrettävää toimintaa versus muut isot valmistajat. Saksalainen autoteollisuus on maalle erittäin tärkeä ja työllistää se täällä Suomessakin autotehtaalla Uudessakaupungissa paljon ihmisiä.

      
  • Tracktest: "Päästöjen osalta on tarkoitus vastata viranomaisten kaiken aikaa kiristyviin päästövaatimusten noudattamiseen. "

    Toistaiseksi ei ole löytynyt muuta näyttöä kuin normista poikkeavan ajokokeen päästöt. Ellei mitään väärinkäytöstä pystytä osoittamaan, silloin ongelma on siinä, ettei viranomaisten asettamisen päästövaatimusten täyttäminen riitä, vaan jo tyyppihyväksyttyjä autoja joudutaan optimoimaan myös muissa tilanteissa ettei viranomainen kiellä niiden käyttöä, vaikka pari vuotta sitten sen salli.

    Siksi eri valmistajilla on nyt hätä kädessä, kun huonosti kirjoitetun normin täyttäminen ei enää riitäkään, vaan moottorit pitää saada vähäpäästöisiksi myös Eurooppalaisissa lämpötiloissa, vaikkei viranomainen sitä tyyppihyväksyntätestissä hoksannut vaatiakaan.

    Minusta poliitikot ovat epäonnistuneet, kun eivät ole tuoneet meille itse kirjoittamansa normin mukaistä säätä.

      
  • 740 GLE juuri näin.

      
  • Melko laajahan tuo kartelliepäily on ja kyllähän noita kilpailua rajoittavia piirteitä näyttäisi olevan runsaasti. Yhteistyö koski paitsi tekniikkaa niin myös kuluja, tavarantoimittajia, markkinoita ja strategioita. Laajuus tarkentunee myöhemmin.

    "Den tyska bilindustrin gick med på att ingå i hemliga arbetsgrupper rörande fordonens teknik, kostnader, leverantörer, marknader och strategier och till och med hanteringen av dieselmotorernas utsläpp", skriver tidningen."

      
  • BMW kieltää osallistuneensa saksalaistehtaiden dieselhuijaukseen.

    http://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005301372.html

      
  • Vehon tiedote vastaa aika hyvin 22.7. arvioimaani: "Daimler AG:n tuotteet täyttävät nykyisen EU-tyyppihyväksynnän vaatimukset ilman toimenpiteitäkin"

    Tyyppihyväksyntävaatimukset vaan vastaavat niin huonosti reaalimaailmaa, että:

    http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab/r/daimler-paatti-kattavasta-dieseleiden-toimenpidesuunnitelmasta,c2314067

    Nähtäväksi jää, löytyykö muuta?

      
  • Trollaaja Ajattelija = Auto-m sekä Derrick Heinzman =XWD (osaa olla myös asiallinen ja puolueeton) joutaisi bänniin, sen verran kirjoitukset ovat epämääräisiä.

      
  • Ajattelija, Ajattelija20xx, Auto-m = Volvo-fanaatikko on trollannut vuosikausia ja meno on vain pahentunut. Ensin trollauksen ja provosoinnin kohteena oli yksinomaan BMW ja sen kuljettajat ja nyt kohteena ovat kaikki saksalaiset valmistajat ja niillä ajavat. Derrick on parantanut tapansa ja ei lähde Ajattelijan trollauksiin mukaan vaan pitäytyy kohtuullisesti faktoissa. Ajattelijan (Auto-m) viimeaikainen NHB:n suoranainen jahtaus ja valheilla dissaus on mennyt täysin överiksi ja sitten vielä ihmettelee miksi kukaan ei ota vakavasti tätä yhtä pahinta TM keskustelu-palstan trollia.

      
  • "Ajattelijan (Auto-m) viimeaikainen NHB:n suoranainen jahtaus ja valheilla dissaus on mennyt täysin överiksi ja sitten vielä ihmettelee miksi kukaan ei ota vakavasti tätä yhtä pahinta TM keskustelu-palstan trollia."

    Alkaa olla kyllä paikka totaali-bännille tälle Ajattelija, Auto-m -tyypille. Törkeää trollausta sanoisin, TM, tehkää jotain?.

    Derrick sinänsä kuitenkin kuulostaa jotenkin ok vaikka välillä menee yli, nimimerkkien vaihto on tosi typerää. Pysy asiassa!

      
  • "Trolli on internet-slangisana, jolla tarkoitetaan viestiä tai henkilöä, jonka ensisijainen tarkoitus on ärsyttää ihmisiä, aiheuttaa ristiriitoja, turhien viestien kirjoittamista ja saada vastaukseksi fleimejä tai ennalta-arvattavia viestejä taikka peittää kirjoittajan puutteet käsiteltävänä olevan asian tuntemuksessa. Samaa tarkoittava suomenkielisillä palstoilla syntynyt sana on provo, sanasta provokaatio."

    Miksi esimerkiksi WhatCar, jota Volvo ei edes kiinnosta oman ilmoituksensa mukaan, kuitenkin avaa suurimman osan Volvo-ketjuista TM:n palstalla ?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit