Pyöräjuttuja lisää! Please

42 kommenttia
«1

Suoraan sanoen: Jos sähköavusteisista pyöristä ei juttuja TM:ssä näy pian lisää, niin mun puolen vuoden 'koetilaukseeni' ei jatkoa seuraa.
Olen niitä jo pari kertaa pyytänyt ja aiheenkin alkajaiseksi esittänyt, mutt nykytahtinen juttu per kevät ja mahd syksy ei mulle riitä, ei!
En ole kiinnostunut kaikenmaailman kahvinkeitin ja pölynimiriturinoistanne pätkääkään ja autojuttujakin on ylettömästi = liikaa. Eli vähempikin riittäisi.

  
  • Jos haluat lukea juttuja tuollaisista suhteellisen harvinaisista laitteista, niin eikö kannattaisi lukea noihin kyseisiin laitteisiin keskittyviä erikoilehtiä tekniikan yleislehden sijaan?

      
  • Toimituksen kommentti

    Hei,
    Kiitos palautteesta. Aihepiiri on kyllä meillä seurannassa, ja ensi viikolla ilmestyvässä lehdessä on tulossa isommanpuoleinen katsaus sähköpyöriin. Olemme selvittäneet, kuinka paljon pitää pulittaa, että sähköpyörä alkaa oikeasti olla laadukas.
    yst terveisin
    Sami Rainisto / TM

      
  • Odotan innolla! Kiitos ennakkotiedosta!

      
  • Mutt kovasti on yleistymässä. Kiinnostaa monia sen mukaan :)

      
  • Kiitos! uusimmasta sähköavusteisia pyöriä koskevasta jutustanne, vaikka 'hieman mainosvetoinen' onkin... Mutta eikö siinä todellakaan voinut tuoda (selkeästi) esiin myös, että halvemmissa, siis etunapamoottorisissa, pyörissä EI yleisesti ole momentintunnistinta eli poljinvoiman tunnistinta... Ja sen puutteesta johtuu esim heikompi mäen nousukyky. Ja lisäksi (etu)pyörän pyörimisen hidastuessa myös avustuksen määrä vähenee. Miksi mainostitte Boostbiken etunapamoottoriin muka liittyvää momentintunnistinta, vaikka se on vain tuon yhden merkin ominaisuus... Nyt muodostuu monille virheellinen käsitys, että muissakin etunapamoottoreissa olisi moinen.
    Minulla oli kaksi vuotta etunapamoottorilla varustettu pyörä ja voin kokemuksesta todeta, että siinäKÄÄN ei poljinvoimantunnistuksesta johtuvaa apua ylämäissä ollut.

      
  • NHB, onko olemassa suomenkielistä alan erikoislehteä, joka testaa muitakin kuin maantie- ja maastopyöriä? Siis hybridejä yms. pyöriä, joita ei alan harrastajat suosi, vaikka toki niitäkin tiettyyn tarkoitukseen käyttävät.

    Ymmärrän kyllä aloittajaa, en minäkään kerran vuodessa ilmestyvän artikkelin takia vuosikertaa tilaisi. TM:n tilaaja olen, mutta esim. Pyöräily + Triathlon-lehden ostin hiljattain irtonumerona.

    Lukaisin TM:n uusimman sähköpyöräjutun, enkä osaa siitä kriitiikkiä esittää. Tosin en sähköpyöristä mitään tiedä, kun en sellaista ole milloinkaan ajatellut hankkia. Ajatuksena sähköpyörä on kuitenkin kiinnostava, koska se tarjoaa yhä useammalle mahdollisuuden tehdä matkoja auton sijaan pyörällä eli yhteiskunnallisesti kyse on upeasta asiasta. Siten yhdyn aloittajan toiveeseen lisätä pyöräilyn osuutta TM:n sisällössä. Tekniikan kehittymisestä huolimatta vuosi vuodelta yhä yhä enemmän autot saavat mielestäni turhakkeen piirteitä huolimatta siitä, että työn takia autoni mittariin tulee huikea määrä kilometrejä vuodessa, eikä pyöräily siten ole minulla vaihtoehto auton käytölle. Pyörää pyrin silti käyttämään mahdollisimman paljon lenkkeilyn lisäksi esim. kauppamatkoilla. Tuollaisista matkoista koostuvissa kilometreissä pyöräilyn osuus onkin minulla jo merkittävä.

      
  • Sähköavusteisten pyörien suosio ja kysyntä on vihdoin Suomessakin noussut huomattavasti tarjontaa suuremmaksi, myös ihan tavallisten ns citypyörien osalta. Sähköpyörä ei enää olekaan sellainen ihmetyksen oloinen kummajainen, jota vain raihnaiset ja 'rammat' käyttävät. Se on myös mukavuudenhaluisten ja terveydestään kiinnostuneiden suosikki liikkumisen toteuttamiseen monipuolisuutensa vuoksi. Sillä kun voi liikkua sekä nautinnollisesti että itseään rasittaen, ihan omien halujensa mukaan, käyttämällä moottorista saatavaa avustetta tai ottamalla se pois käytöstä ...nappia vain painamalla :)

    Pyörät onkin taas moninpaikoin loppuunmyytyjä! Kauppiaat ja maahantuojat eivät ole oppineet viime vuodesta kysynnän kasvua eli ostajien haluja!

    Meidän pikkukaupungin ainoaan pyöräliikkeeseen näytti just tänään tulleen pari sähköavusteista, hollantilaista huippumerkkiä, joihin maahantuoja ei ollut edes omaa merkkiään lätkäissyt. Sellaista kun ei sen tuontisorttimentissa edes näkynyt...

      
  • 2014 Suomeen tuotiin n 2000 sähköavusteista polkupyörää
    2015 tuotiin n 3000
    2016 n 6500 sähköavusteista pyörää
    2017 ...yli 10 000:ko...?

    Kyll olis jo aika TM:kin ottaa pyörät 'haltuunsa' ja kertoa niistä lukijoilleen...

    Minä muuten hankein ekan vasta 2015 ja uuden tänä vuonna 2017
    ...automaattivaihteisen... NuVinci 380 automatic-vaihteistolla, jossa ei ole lainkaan pykäliä eri vaihteille, vaan välitys vaihtuu liukuvasti, siis polkijan koskematta vaihteistoon...
    Saa sen toki manuaaliseksikin yhdellä napin painalluksella, jos haluaa. Minä en oo halunnut ekan reilun kahden kk:n ja 600 km:n aikana... kun toimii hitsin hyvin, niin mäissä kuin tasaisellakin. Avustuksen määrää olen vaihdellut fiiliksen ja haluni mukaan.

    Ei taida monet moisesta edes kuulleet koskaan, saati kokeilleet. Jotkut toki. En ole ihan ainoa NuVincin vaihteistoihin tutustunut.

    NuVincilla on myös vaatimattomampi, 'karvalakkimalli', 330 manuaalivaihteisto olemassa

      
  • Niinkuin joku (fiksu?) on joskus aiemmin todennut, ett: "kerta 'kiellon' päälle..." niin minäkin liitän tähän fillarfoorumista kopioimani jonkun kirjoittajan mielipiteen ja toivotan hyvää ja nautittavaa jatkoa TM:lle ja sen lukijoille ...vaikka pyöräjuttuja ei juurikaan näy...

    Elikkä tässä:

    Jaahas, tuli monta vuotta tilattua Fillari-lehteä kestona mutta enää muutamaan vuoteen ei ole tätä lehteä tullut edes luettua. Mutta nyt voisi hommata irtonumeron, jos tämmöinen juttu on kerran tulossa!

    Kaveri oli kesälomalla vuokrannut jostain pohjoisen laskettelukeskuksesta Haibiken täysjoustosähköfättärin. En ole ikinä nähnyt sitä niin onnellisen näköisenä kun se selitti ajokokemuksesta tällä pyörällä. Ja oli kuulemma tullut ihan hikikin tuolla ajellessa. Kuulosti että ostoon menee moinen laite hänellä.

    Itsellä on nyt yli vuosi työmatkapyöräilyä takana XXL:n myymällä Giant entry level sähköhybridillä, jonka ostin vain ja ainoastaan työmatkakulkineeksi, jolla hoituu 20km/pvä ajot. Auto on jäänyt parkkiin mätäneen ja kunto on yllättäin kasvanut siten että normi maastopyörätouhuissa jaksaa vetää ihan eri malliin mitä aiemmin, vaikka työpaikan irvileuat julistivat ettei sähköpyörällä edes kunto kasva. Sähköpyörä on tullut tähän taloon jäädäkseen ja nyt pitää alkaa suunnitteleen seuraavaa sähköpyörää, jos sitä vielä ensi talven ajelisi Giantilla ja sitten uutta laitetta kehiin. Jos tulee Fillarilehteen juttua sähköpyöristä niin tarvii ostaa ne lehdet. Tarjonta on varmasti lisääntynyt voimakkaasti, silloin kun omani ostin ei juuri ollut valinnanvaraa, eli 2 pyörää sain koeajettua josta toisen ostin. Eli jos tulee sähköpyöräjuttua niin eiköhän lehti lähde ostoon silloin. Laittakaa kanteen tekstiä josta näkee lehden sisältävän sähköpyöräjuttua/testiä. Ja tuo e-lehti olis kyllä bueno, niin ei kiihkouskovaiset vedä herneitä.

      
  • Tekniikan yleislehteen kyllä mahtuisi enemmän myös fillarijuttuja, jos jättäisivät vähemmälle hajuaisti-, paprika-, Amazon-, tms -jutut joita voisi kuvitella näkevänsä esim. viikkolehdissä.
    Kovaa tekniikkaa, kiitos.

      
  • NHB, onko olemassa suomenkielistä alan erikoislehteä, joka testaa muitakin kuin maantie- ja maastopyöriä? Siis hybridejä yms. pyöriä, joita ei alan harrastajat suosi, vaikka toki niitäkin tiettyyn tarkoitukseen käyttävät.

    Itse unohtaisin suomalaiset lehdet heti alkuu. Esimerkiksi noista sähköpyöristä löytyy maailmalta elinvoimaisia erikoislehtia, joita seuraamalla pysyy aivan eri tavalla kärryillä kuin erittäin harvaja suomalaisia juttuja aiheesta lukemalla.

    Ei taida monet moisesta edes kuulleet koskaan, saati kokeilleet. Jotkut toki. En ole ihan ainoa NuVincin vaihteistoihin tutustunut.

    Mun makuun tuo on liian raskas, kallis ja heikko hyötysuhteeltaan. Portaaton välityksien vaihtuminen ei ole olennainen tekijä polkupyöräilyssä. Itse panostaisin tässäkin suorituskykyyn ja yksinkertaisuuteen. Siinä pyörässä, jolla on tarkoitus siirtyä pitkiä matkoja nopeasti, on ketjuvaihteet ja marketti-/terassipyörässä kiinteävälityksinen hihnaveto.

      
  • No onhan tää nyt tietty ihan hävytöntä, kun oon luvannut pysyä pois tältä foorumilta ja kuiteski jo toistamiseen näpyttelen iPadiäni... muttku sullahan ei ole edes sähköavusteista pyörää, saati erilaisilla varusteilla niitä, niin kumminkin esität täällä asiantujiamaisia mielipiteitäsi, mahdollisesti kokeilemasi perusteella, jos silläkään...
    Ettet vaan ois lukenut vain vuosien takaisia muiden kirjoittamia epäilyjä, joita täällä sitten levittelet muka kokemuksellisina totuuksina.
    Mulla on sentään ollut kaksi vuotta etunamoottorilla ja Shimanon vaihteistolla varustettu pyörä ja nyt tän kesän ajan NuVincin 380, automaattivaihteistolla ja Boschin keskimoottorilla varustettu pyörä. Joten mä hiukka jo tiedostan niiden erot ja toiminnot.
    Eli tiedän niiden hyötysuhde-eron, mikä on täysin marginaalinen merkitykseltään sähkömoottorilla varustetussa pyörässä. Mutta kyllä eroa on ...paperilla...
    Käytännössä NuVinci on fantastinen käsivaihteiseen Shimanoon verrattuna, joka muuten on yleisesti vielä ns vaijeritoiminteinen. Viime vuonna esim Turussa ei sähköisesti toimivaa ollut ostettavissa ainoatakaan, kun liikkeitä kiertelin

    Nyt sitt lopetan taas

      
  • No onhan tää nyt tietty ihan hävytöntä, kun oon luvannut pysyä pois tältä foorumilta ja kuiteski jo toistamiseen näpyttelen iPadiäni…

    Huonot päätökset voi aina suoraselkäisesti tunnustaa huonoiksi ja perua. Toki toivon, että jatkossa muiden aiheeton haukkuminen jää pois ja ennen toiselle vastineen kirjoittamista luet toisen kirjoittaman kommentin.

    Kaveri oli kesälomalla vuokrannut jostain pohjoisen laskettelukeskuksesta Haibiken täysjoustosähköfättärin. En ole ikinä nähnyt sitä niin onnellisen näköisenä kun se selitti ajokokemuksesta tällä pyörällä. Ja oli kuulemma tullut ihan hikikin tuolla ajellessa. Kuulosti että ostoon menee moinen laite hänellä.

    Itsekin olisin halunnut vuokrata tuon kokeeksi, mutta 70 €/pv ylitti kipurajan. Se olisi vielä puuttunut, että tuollainen olisi pitänyt kokeilun tuloksena ostaa. TM:n testissähän sellainen jokin aika sitten oli ja hävyttöman kallis pyörähän se oli. Mutta uskon kyllä, että hiki sähköavusteisellakin tulee. Kunnossa olevan pyörän avustushan lakkaa 25 km/h nopeudessa ja sellaisen nopeuden saavuttamiseen edes ilman sähköä ei paljon vaadita. Tunturiin kiipeäminen on tietysti eri asia.

    vaikka työpaikan irvileuat julistivat ettei sähköpyörällä edes kunto kasva.

    Arvaanko oikein, että nuo irvileuat jatkavat edelleen töihin kulkemista autolla? Itsekin olen törmännyt ei-pyöräilevien taholta sähköpyörien vähättelyyn huijaus- yms. korttiin vedoten. Yksikään ei silti polkuautolla ajele, eivätkä ymmärrä, mistä sähköavusteisessa työmatkapyöräilyssä on kyse. Tässä olisi asennekasvatuksen paikka.

    Siitä huolimatta oli hauskaa ohittaa sähköavusteinen pyörä kesälomalla Rannikkoreittiä polkiessani. Mukavaa seutua muuten, kannattaa ajaa tuolla. Hieno vaihtoehto perinteiseen auton varassa tapahtuvaan lomailuun. Myös kun TM kirjoittaa matkailusta, pyörämatkailu olisi hieno lisä lehden tarjontaan. Ei tarvi lähteä Amerikkaan tai edes Ranskaan, pyörällä kotimaankin maisemiin saa ihan uutta näkökulmaa pyörän selästä ja sehän tukee pyöräilyn ekologisuutta muutenkin.

    Sähköpyörä on tullut tähän taloon jäädäkseen ja nyt pitää alkaa suunnitteleen seuraavaa sähköpyörää, jos sitä vielä ensi talven ajelisi Giantilla ja sitten uutta laitetta kehiin.

    Alkaako pyörässäsi jo olla ikääntymisen merkkejä vai miksi vaihtoa suunnittelet?

    No, taistelenhan minäkin itseni kanssa aina välillä, hankkiako hiukan erityyppiseen käyttöön säädetty pyörä vai pärjäänkö nykyisillä. Arjessa palveleva cyclo ei ole ihan niin urheilullinen kuin se voisi olla, toisaalta silloin pitäisi hankkia kevyt maantiepyörä ja jonkun sortin monsterkrossari vähän huonommille reiteille... Ehkä pärjään nykyisellä ja pidän homman lapasessa.

      
  • Jaakko kulta herää jo. Ainoa tapasi reagoida omistasi eroaviin mielipiteisiin näkyy olevan vajoaminen lapsellisiin henkilökohtaisuuksiin. Huimalla kahden vuoden kokemuksella olet niin kova auktoriteetti, että vain oma valintasi on mahdollinen ja muut ovat aina väärässä. Noilla näytöillä alat vielä räksyttämään huonosti käyttäytyvistä maantiepyöräilijöistä. Voin hyvin kuvitella sen tilanteen, kun Jaakon pyörätielle osuu joku Jaakon mielestä väärin tehnyt liikkuja.

    Ja kyllä, en omista sähköpyörää. Olen kyllä harkinnut vaikka 45:n nopeuteen avustavaa talvi- ja sadekelin jyrää, mutta sulan maan aikaan en näe pienintäkään järkeä hidastaa menoani ajokokemukseltaan äärimmäisen tylsällä sähkömankelilla ja vielä maksaa siitä ilosta rahaa. Mieluimmin nautiskelen poltteesta reisissäni jyrkässä ylämäessä ja kaikkialla muualla etenen Jakkoa selvästi nopeammin.

    Ole Jaakko kerrankin mies Jaakko ja toteuta uhkauksesi. Ei sinulla koskaan ollutkaan tarkoitus saada aikaan keskustelua pyöräilystä, vaan halusit ainoastaan pönkittää haurasta itsetuntoasi. Sovitaan, että Jaakko, sähköpyörä ja NuVinci ovat ainoa oikea kombinaatio, niin sinun ei tarvitse enää täällä pyörtää päätöksiäsi. Toivottavasti saat joskus kohotettua kuntoasi sen verran, että itsetuntosi alkaa sietämään eriäviä mielipiteitä.

      
  • Joko TM on pakannut pyörät Lanzaroten koneeseen ja aloittanut testin? Mikä mahtaa olla valikoimana tällä kertaa? Cycloissa tai oikeastaan graveleissa yleistyy uusi rengaskoko (650b), joten se tietysti olisi kiinnostava. Referenssiksi 700 x 35 rengaskoolla oleva perinteinen malli. Samoin hiukan järeämmät retkipyörät, kuten Salsa Fargo, Kona Sutra LTD tai Trek 920. Tuollaisia malleja sopivasti sekoittamalla saisi kiinnostavan paketin kasaan. Tällä hetkellä jäätynyttä perunapeltoa muistuttavilla pyöräteilläkin olisi tuollaisille kenties käyttöä. Ajoratoja kyllä aurakalusto hinkkaa puhtaaksi, pyöräteiden ei niin tunnu olevan väliä.

    Kotiin päästyänne voisitte löysätä vaihdevaijeria, muutamaa pinnaa, laittaa alle venyneet ketjut, viedä pyörät huoltoon ja katsoa, mitä niille tehdään. Sen jälkeen tehdä tämän vuotinen lomajuttu kotimaasta ja pyörän selästä käsin. Merkattuja pyöräilyreittejä on useita ja tarjonta kasvaa jatkuvasti niin yleisillä teillä kuin teiden ulkopuolellakin.

      
  • Ei tullut tuollaisten pyörien vertailua, vaan aina kiinnostava tonnin maasturit. Seuraavassa numerossa siis.

      
  • En lue nykyisin juurikaan enää itse TM lehteä. Minulle on aivan sama mikä on vuoden auto tai talviauto. Toki olen tilaajana silti edelleenkin ja varmasti jatkossakin.

    Tuo ehdotus pyörien testauksista on erinomainen. Eri hinta-ja pyöräluokkia ja sykemittarilla kenties laskettuna etenemiskyky, verrattu muihin.
    Myös maailmalta löytyviä noja-kolmi-ja nelipyöriä. Lisää TM tietoa niistäkin kiitos.

    Tarkoituksena oli rakentaa myös fillari jossa kaksi istuu vierekkäin. Osia keräilin ja lakitekstiä luin sallituista mitoista, lähinnä leveydestä. Esikuvaa antoi Norjalainen rakentaja, joka massatuotantoon haki rahoitustakin maailmalta. Olisi niin mukavaa pyöräillä vaimon kanssa vierekkäin myös sateella, (itse tietenkin hieman lintsaisin polkemisessa!) Noissa sähköistysosissa ei oikein ole kilpailua ja hinnat akkuineen nousivat esteeksi, ainakin toistaiseksi.

      
  • Olen samaa mieltä lukija 2644:n kanssa. Autojuttuja aivan liikaa!
    Pyöräily on vahvasti nouseva trendi useammastakin syystä ...ihmisten kuntoutus, suunnattomat säästömahdollisuudet (4 mrd) terveyden ja sairaanhoitokuluissa vuosittain, ilmastonsuojelussa autot kun saastuttaa ihmisten hengittää ilmaa kaupunkin keskustoiden ruuhkissa eikä mikään katu- ja teiden määrän lisäys riitä niitä vähentämään, niinkuin maailman metropoleista on pääteltävissä. Tarvittaisiin korvien välissä tapahtuva asennemuutos! jossa esim pyörillä liikkumisen ilo ja mielekkyys tulisi esiin ja tavoiteltavaksi arvoksi.
    Minä olen sen just kokenut. Luovuin autoilusta pari kesää sitten innostuessani sähköavusteisesta pyörästäni. Tunne oli mahtava! ...kantsii kokeilla, jos et usko...
    Talvinen kävelykään ei tunnu niin pahalta, kuin aiemmin kuvittelin, kun nöyrtyy laittamaan lakin päähänsä ja löytää lämpimät käsineet ...untuvatakkihan monella jo onkin... :)

      
  • Toimituksen kommentti

    Emme ole pyöriä suinkaan unohtanut! Pääsiäisen jälkeen ilmestyvässä TM:ssä on luvassa Lanzarotella tehty pyörävertailu. Kiistämättä pyöriä saisi olla enemmänkin suhteessa autoihin - pyörät ovat nousevat trendi.

    ystävällisin terveisin
    Sami Rainisto / TM

      
  • TM: "Kiistämättä pyöriä saisi olla enemmänkin suhteessa autoihin"

    Toimituksella lienee lukijoita paremmat mahdollisuudet tähän asiaan vaikuttaa... Mutta on hienoa, että toimituksessa tuollaistakin näkemystä löytyy eli toivoa paremmasta on.

    Onkohan kukaan koskaan kokeillut sähköavusteista peräkärryä tai muulla tavoin päässyt siihen tutustumaan?

    http://www.electrail.de/shop/trailer/electrailer-topeak-journey-detail

    Ihan varma en ole, mitä mieltä tuosta pitäisi olla, onko kyse hyvästä ajatuksesta vai turhuudesta. Samalla pyörällä voisi ajaa normaalit lenkit ja keventää kauppamatkoja. Kohtalaisen kallis tuo kärry kuitenkin on, tuskin edes täyttää mahdollisen hankintatuen ehtoja. Vakionakaan nuo kärryt eivät ilmaisia ole (norm. 400-500 €, Hollandbikeshopissa tällä hetkellä siihen verrattuna epäilyttävän alhainen hinta, 289 €).

    https://hollandbikeshop.com/fi-fi/merkkipolkupyoran-osat/topeak/topeak-matkakarryt/topeak-karry-journey/topeak-trailer-journey-laukku/

    Avustus toimii ilmeisesti samalla logiikalla kuin etuvetoisissa pyörissä eli tiettyjä ongelmia saattaa olla ainakin talvella tiedossa.

      
  • Enpä tuollaista kärryä ollut vielä nähnytkään. Mielenkiintoinen, mutta hinnakas. Omassa sähköpyörässäni (naisten pyörä, jota en juurikaan käytä) on kuitenkin erilainen kiinnitys. Taka-akseliin vasemmalle tulee vain yksi pikakiinnitteinen putki.
    Vedin kärryllä tuolla sähkiksellä noin 20 kilon kuormaa (lapsenlapseni plus tavaraa), akun tyhjentyessä ei naurattanut laisinkaan.

      
  • Lähes käyttämätön sähköpyörämme lienee nyt 8-vuotias. Milloinkaan tuota luvattua 80 kilometriä yhdellä latauksella ei saavutettu, eikä edes puolet luvatusta. Nyt pääsenee viisikilometriä.
    Samalla ihmettelen sähköautojen akun kestäävyyksiä. Kyllä ne ovat vielä tuossa iässä terveitä mittareiden mukaan, onko akkutekniikassa tullut joitain muutoksia?

    Hiemankin parempikuntoinen tarvitsee lisätehoa joka ei rajoitu kahteenviiteen. Sehän on melkein työmatkapyöräilijän keskinopeus ilman avustusta. Pitääkseen pidemmän matkan keskinopeuden siinä, silloin juuri avustusta tarvitaan, ei sitä ennen.

      
  • Oletko selvittänyt, paljonko uusi akku tuohon maksaa? Onko akkuja ylipäätään saatavilla eli onko ne jotain mallikohtaisia valmistajien omia malleja vai standarditavaraa (vrt. akkuporakoneen akku, jolloin uuden poran ostaminen on monesti halvempaa kuin akun)

      
  • Peräkärryyn vielä, akun loppuminen tosiaan on kiinnostava juttu. Millaista kärryä on silloin vetää eli vastustaako moottori rullausta pahasti? Retkeilyyn kärry ei siis sovellu toisin kuten luomuna.

      
  • Lukija 2644:lle, että lienet jonkinsortin pioneeri sähköavusteisen pyörän omistajana, mutt’et ehken käyttäjänä... Kaikki vanhenee ja varsinkin ’happanee’ käyttämättömänä, jopa akutkin
    Ja nykyakut ovat jo vallan toisenmoisia, kuin tuo sinut kenties ’lyijyklöntsä’ ;)

    Mun viimekesäisellä pyörälläni kyllä pääsi liki 100 km, vaikka pidinkin avustuksen koko ajan 2/4 -asennossa ja joissain mulle raskaammissa nousuissa pykälän isommallakin.

      
  • No nyt se ’tän vuoden’ pyöräjuttu on uusimmassa numerossa luettavissa, jos maastopyöräily kiinnostaa. Jutussa vertaillaan alle tonnin hintaisia pyöriä, joilla pääsee jo mukavasti alkuun lajin harrastuksessa, kuulemma kuten kirjoittavat. Lisää maksamalla saa sitt paremman pyörän, jos lajiin innostus niin vaatii ...esim täysjousitettua, tms. Testin pyörät olivat ns jäykkäperäisiä ;) eivät siis täpäreitä

      
  • Plussapyörä antaa aihetta täysjousituksen ja jäykkäperäisen välillä arpovalle tutustua tähän rengaskokoon/ratkaisuun. Huomattavasti täysjoustoa halvemmalla ja ehkä kevyemmälläkin ratkaisulla saa mukavasti joustavuutta ajamiseen, jos sellaista kaipaa. Vaihtoehtoisesti se voi olla sopiva läskin ja tavallisen maasturin välillä arpovalle.

    Täysjoustosähköläski oli melkoinen mönkkäri ja siis kaukana sellaisesta ajamisen fiiliksestä, jota pyöräilystä olen tottunut saamaan, kuin tuollaista kokeilin. Varmaan ihan ok johonkin tarpeeseen, mutta ei minulle. Plussa voisi vastaavana ratkaisuna olla monipuolisempi ainakin kesäkäytössä. Sitä en osaa sanoa, paljonko paremmin läski pysyy pinnalla pehmeällä alustalla ja paljonko sillä lopulta varsinkin sähköavusteisena on merkitystä.

    Artikkelin alle laitoinkin jo lisää kommentteja testistä.

      
  • Joo, minä en tunne läskärin enkä täpärin ominaisuuksia miteskään, mutt keskustelin jokun läskäri-jäykkiksen kuljettajan kanssa aiheesta ja hän kertoi, ett’ei paksut renkaat vastaa suinkaan täysjoustoa, vaikka pikkuepätasaisuuksia pehmentävätja ovat tietty heikommin rullaavia, jos ei kivikoviksi ole ’pumpattu’, jolloin myös pehmennystäkään tietty ei oo...

    No se oli vaan jonkun läskärikuskin mielipide, jonka pyörä oli kyll aikas kurasen näköinen elijonkinmoisella maastolenkillä lie ollut

      
  • Ei taatusti korvaa mikään rengaskoko +100 mm joustomatkaa, mutta pehmentää jonkun verran ja jos se vastaa jonkun tarpeisiin, sehän on hyvä asia.

    Sellainen käsitys kokeilusta tuli, että sähköavusteinen voisi olla syytä valita täysjoustona. Ongelmana nimenomaan on paino ja ilman jousitusta paino on hankala hallita, jos vähänkin on sellaista epätasaisuutta, mihin normaalisti ajettaessa kuski reagoi. Sileällä asfaltilla ei asialla varmaan ole suurta merkitystä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit