Poimintoja sanomalehdistä - osa 3

817 kommenttia
12223242527
  • SO2001: TeeCee on kertonut kiusoitelleensa uskovaisia, mistä voitaneen päätellä, että hän uskoo vain tieteeseen ja maallisiin lakeihin. Mutta niihin hän sitten vasta uskookin.”

    Unohtui kommentoida tiedettä: tieteeseen minä kieltämättä uskon, mutta en siihenkään sokeasti. Tiede kertoo sen version totuudesta, joka nykytietämyksen mukaan on todennäköisin, ja koska tiede kehittyy koko ajan, uudet totuudet korvaavat nykyisiä. Olen sanonut että tämän vuoksi omiin mielipiteisiinsä ei kannata hirttäytyä kiinni, koska sitten tekee kipeää kun asiasta löytyy parempaa tietoa. On helppoa muutella mielipiteitään tieteen uusimpien havaintojen mukaisiksi kun ei ole pistänyt omaa päätään pantiksi.

    Olen ollut tuota mieltä niin kauan kuin muistan, ja yrittänyt puhua sen mukaan mitä ajattelen. Minkälainen kuva sinulla on minun uskostani tieteeseen? Puheistasi päätellen hyvin erilainen.

      
  • SO2001: ”On jotenkin hassua, että minä ajaudun yhteiskunnallisissa keskusteluissa käytännössä yksin kaikkia muita vastaan, vaikka kannatan niitä arvoja, joiden pohjalle nykyiset demokraattiset yhteiskunnat on rakennettu.”

    Tuossa sinulla onkin miettimistä.

    SO2001: ”Lait säätää eduskunta eivätkä poliisit, joku ehkä huomauttaa. Ja eduskuntaan valitaan edustajat vaaleilla, joten kansan tahtohan tässä vain toteutuu. Mietitäänpä tätä asiaa.
    Kansanedustajat ovat tavallisia ihmisiä, jotka ovat lapsesta saakka eläneet tietynlaisen aivopesun kohteina.”

    Voisikohan tuon tapaisilla mielipiteillä olla jotain tekemistä yllä ihmettelemäsi asian kanssa? Sinulta näyttää tyystin puuttuvat kritiikki omia mielipiteitäsi kohtaan. Kun päädyt muiden kanssa eri mielipiteeseen, se näyttää kumman usein johtuvan siitä, että muut on aivopesty. Aivopesulla on oleellinen rooli selittelyssä, jota itse kutsut yhteiskunnalliseksi pohdiskeluksi.

      
  • Minä mietin missä pusikossa SO2001 on asunut? kun on säästynyt yhteiskunnan aivopesulta.

      
  • SO2001: ” Kun edellä mainitut ihmiset pääsevät eduskuntaan ja alkavat säätää lakeja, laeista tulee tietenkin sitä mitä voi olettaakin. Yksilönvapauksilla ei ole mitään merkitystä. Turvallisuus menee aina kaiken edelle. Monesti on kyse pelkästään kuvitellusta turvallisuudesta.... Kun joku muistuttaa näistä asioista, häntä pidetään harhaisena hulluna. Näin pitkälle on menty.”

    Minä en pidä sinua hulluna, vain harhaisena.

    Kun sinä kertoilet omia mielipiteitäsi totuuksina, niin koita sijoittaa ne erilleen niistä kommenteistasi, joissa sanot muita uskovaisiksi. Ajatusharhojesi vuoksi et itse näe tuossa ironiaa, mutta usko pois, siellä se on.

    Jos tosiaan olisit kiinnostunut siitä, millaisten tekijöiden tuloksena itse kunkin aatteet ja ajatukset ovat saaneet suuntansa, niin sinulle olisi varmasti tullut mieleen verrata noita yhteiskunnallisia ja liikennettä koskevia pohdintojasi niihin asioihin, joista olet kertonut itsestäsi. Havaitsemasi epäkohdat selittyisivät helpommallakin kuin poliisin katalista juonista. Sinulla on omasta mielestäsi ADHD, jonka verkosta löytyvät oireet sopivat ällistyttävän hyvin sinun yhteiskunnallisen pohdiskelusi johtopäätöksiin.

    Olen yrittänyt tarjota tätä vaihtoehtoa pohdiskelujesi osaksi ennenkin, mutta sinä olet tapasi mukaan liukunut aiheesta. Kuittasit asian sanomalla että et pidä ADHD:tä sairautena vaan tietynlaisena persoonallisuutena. Jos unohdetaan tautiluokitukset ja puhutaan siitä persoonallisuuden piirteenä, niin varsinainen asia ei siitä muutu miksikään; se pitää silti sisällään aika tarkasti ne asiat, joiden sinä kerrot johtuvan poliisin salaisesta aatteesta.

    Ei tämä sitä todista, että kertomasi poliisin vallankumous ei ohjaisi Eduskunnan lainsäädäntötyötä, mutta sen tämä todistaa, että noita teorioitasi miettiessä sinulta jäi luonnollisin vaihtoehto kokonaan huomiotta.

      
  • Diktatuuri, totalitarismi tai mitä lie, mutta nyt tulee vallankumous!

    http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005292275.html

      
  • 740 GLE: ”Kypärän käytön pakottamista pidän jonkin verran merkillisenä keskusteluna.”

    Ei se ole merkillistä kun sitä katsoo SO2001:n kannalta. Hänen kommenttejaan lukiessa kannattaa muistaa, että hän ei olekaan täällä keskustelemassa esimerkiksi kypäränkäytön turvallisuusvaikutuksista, vaan hän kirjoittelee pyöräilykypärää isommista asioista, jotka eivä liity suoranaisesti liikenteeseen. Hänen kirjoitustensa taustalla on tarve purkaa lapsuudesta ja nuoruudesta peräisin olevaa kapinaansa esivaltaa ja kuria vastaan. Mitä tahansa mieltä hän jostakin asiasta onkin, sen mielipiteen täytyy sopia yhteen hänen omien traumojensa terapoimiseen luomiensa teorioiden kanssa.

    Turvallisuudella perustellaan montaa pakolliseksi säädettyä asiaa liikenteessä, eikä hän ole kovin hyvä toimimaan normien mukaan. Lisäksi vielä näiden pakollisien asioiden noudattamista valvoo poliisi, joka on niiden hänen teorioittensa pääkonna. Hän ei halua pahaa muille, joten hän ei tyrmää liikenneturvallisuutta sinällään, mutta hän on kehittänyt teorian, että turvallisuus on muiden tavoitteiden taustalla oleva keppihevonen. Turvallisuudesta vouhottamalla yhteiskunta aivopesee kansan hyväksymään kaiken, mitä vallanpitäjät ( =poliisit) käskevät, ja tällä tavoin yhteiskuntaa johdetaan kohti totalitaarista diktatuuria.

    Tuon vuoksi tulin tulokseen, että hänen kanssaan on ihan turha yrittää keskustella esimerkiksi pyöräilykypärän käytön turvallisuudesta, tai mistään muustakaan suoraan liikenteeseen liittyvästä aiheesta. Hänellä on mielessään suuremmat asiat, jotka vain hän näkee, ja joissa ei ole keskustelunvaraa.

      
  • Helsingin Sanomat 18.8.2017:

    ”Takaa-ajosta aiheutui monia vaaratilanteita”, ylikomisario Jorma Makkonen Helsingin poliisista kertoo.


    Kerrankin poliisi puhuu totta.

    (Todennäköisesti ei tarkoita mitä sanoo, tai on siteerattu väärin.)

    Takaa-ajot aiheuttavat vaaratilanteita ja kuolonuhreja. Väittelin aikoinaan tästä asiasta vuosikaudet "groups/liikenne" -ryhmässä. Olin tietenkin ainoana sitä mieltä, minkä kannan olen tuonut esille täälläkin.

    Itse asiassa muutama vuosi sitten eräs johtavassa asemassa oleva poliisikin toi julkisuudessa esille ajatuksen, että takaa-ajoja voisi vähentää niiden ilmeisen vaarallisuuden takia. Kyseinen poliisi ei ollut kenttätyössä vaan enemmän kirjoituspöydän ääressä. Ehkä häntä keljutti, että kollegat pääsevät nautiskelemaan, mutta hän ei. Tai ehkä hän kuului siihen pieneen joukkoon poliiseja, jotka aidosti ovat lajinsa toisinajattelijoita.

    http://www.hs.fi/paivanlehti/18082017/art-2000005328896.html

      
  • Just näin.... huoh....

    Tässä vaiheessa kiinnostaisi kuulla, miten SO2001 itse toimisit, että saat kohteet otettua kiinni?

      
  • Yksinkertainen autoihin asennettava nopeusdenrajoitin voisi toimia seuraavalla periaatteella. Sen voisi asentaa vanhaankin autoon.

    Laite mittaisi moottorin kierrokset ja katkaisisi virran (tai dieselissä polttoaineen syötön), kun tietty kierrosluku ylitetään. Laite olisi yhdistetty vaihteistoon siten, että se tunnistaisi, mikä vaihde on päällä. Maksimikierrokset määräytyisivät sen mukaisesti. En osaa sanoa, miten laite toimisi automaattivaihteiston kanssa, mutta eiköhän se saataisi toimimaan. Sähköautoihin voitaisiin asentaa jokin "boksi", joka hoitaisi homman.

    Kierrostenrajoittimeen voisi yhdistää kauko-ohjauksen, jolla viranomaiset saisivat auton moottorin sammumaan.

    Nämä olisivat ensimmäisiä askelia kohti ylinopeuksien lopettamista. Seuraava askel olisi ylinopeuksien estolaite, joka estäisi autoa kulkemasta kovempaa kuin mitä rajoitus sallii. Tässä yhteydessä koko järjestelmää pitäisi muuttaa niin, että sallitut nopeudet nousisivat nykyisestä noin 20 km/h, mutta ei kuitenkaan joka paikassa ja kaikkina hetkinä vaan älykkäästi. Järjestelmä voisi ottaa huomioon (gps-paikannuksella ja keskustietokoneen kautta) todellisen tilanteen maantiellä. Hiljaiseen aikaan, kun liikennettä on vähän, ja olosuhteet ovat hyvät, voisi ajaa kovempaa. Vilkkaassa liikenteessä ajeltaisiin hitaammin.

      
  • Kyllä, mutta entäs sitten kun herätään ja todetaan, että ollaankin reaalimaailmassa?

      
  • Silloin lyödään nuo SO2001 kuvittelemat tunnistinhärvelit roskiin, otetaan järki pois kädestä ja laitetaan se takaisin päähän.

    Eli katsotaan CAN-väylältä pyöräanturien nopeustieto, jonka perusteella rajataan syöttöä.

    Ei mitään uutta, vaan nykymaailmaa jo parikymmentä vuotta. Vuosia sitten käytettynä ostamani autoni nopeudenrajoitin toimii juuri noin ja 1990-luvun lopun autoista löytyy jo valmiudet jälkiasennukseen.

    Nykyaikaa on sitten varastetuksi ilmoitetun BMW:n pakkopysäytys radioteitse, jota on jo käytetty muutamissa tilanteissa. BMW ei tee tuota kevyin perustein perheriidan vuoksi, mutta poliisin virka-apupyynnön nojalla varastetuksi ilmoitettu auto kyllä pysähtyy.

    Ei tästä löydy mitään sellaista uutta tarvetta, jota ei olisi toteutettu jo käytännössä.

      
  • 740GLE, teknistä selvitystä Bimmerin känniväylistä en ihan odottanut. Edes SO2001:ltä. Tai sitten te kumpikin uneksitte hereilläkin liittyen tuohon lehtijuttuun, johon hän viittasi.

    Miten siis tulisi poliisin toimia laittaessaan järkensä päähän, jos kerran takaa-ajo ei tule kyseeseen vastaavissa tilanteissa?

      
  • Kuten varmaan huomasitkin, en ole kommentoinut poliisin toimintaa ollenkaan, vaan ainoastaan oikaisin teknisen väärinkäsityksen pakkopysäytyksen tekniikassa. Vastaukseni yllä mielestäni liittää aika tarkasti tekniikan pyytämääsi tämän päivän teknisiin pakkokeinoihin nimenomaan täällä reaalimaailmassa, kuten pyysitkin.

    Poliisin toimintaa minulla ei ole samantasoista asiantuntemusta, joten sitä en ole tähän saakka kommentoinut. Jos nyt haluat kuulla mielipiteeni, etkä enää yllä pyytämiäsi reaalimaailman faktoja, niin muistathan myös, että tämä on tosiaan vain mielipide, jota en edes yritä enää todistaa oikeaksi millään tavoin: ennen kuin yhteiskunta on valmis käyttämään nykytekniikan tarjoamia ajoneuvon pakkopysäytyskeinoja yleisesti, minusta olisi hyvä, jos liikenteessä olisi oikeita eläviä poliiseja selvästi nykyistä enemmän. Vanhanaikainen liikkuva poliisipartio saa kiinni paljon muitakin vaarallisia virheitä kuin pelkkä automaattinen nopeusvalvonta.

    Pakotilanteen kohdatessaan poliisin olisi ammattikoulutuksensa perusteella pyrittävä pysäyttämään pakenija collateral damagen minimoiden. Se riippuu aina tilanteesta, ja selvästi henkeä ja terveyttä uhkaavan vaikkapa aseistetun rikollisen tai samantasoisen liikenneriskin ajollaan aiheuttava rikollinen pitääkin pysäyttää vaikka väkivalloin, tai ampumalla, kun tilanne sitä vaatii.

    Turusta siniselle joukkueelle täydet pisteet. Kohde pysäytettiin ampumalla alavartaloon niin hyvä osuma, että pysähtyy varmasti, mutta jää silti kuulustelukelpoiseksi. Väkijoukon keskellä ilman harhaluoteja tämä oli hienosti toimittu!

    Jos takaa-ajettava teilaa mennessään sivullisia, on takaa-ajettu itse täysimääräisesti vastuussa kaikesta aiheuttamastaan vahingosta, eikä hän pysty siirtämään syyllisyydestä yhtään vähää perässään ajaneen poliisin piikkiin. Myös takaa-ajotilanteessa kaikki kuljettajat vastaavat omista telemisistään ihan itse.

    Ylilyöntejä sattuu, kuten viime talvinen Oulussa tapahtunut 15-vuotiaan mopoilijan sairaalaan telonut tapaus. Tyttö oli ajanut mopollaan kevyen liikenteen väylää, jossa mopoilu on tietenkin kielletty, ja siitä hänet kuuluukin saattaa vastuuseen. Mutta pimeässä tunnistamattoman ja tunnuksettoman poliisiauton takaa-ajo joka päättyi tieltä ulos kiilaamiseen ja loukkaantumiseen kuulostaa jonkin verran järeältä keinolta, etenkin kun takaa-ajetulla ei ollut kohtuullista selvyyttä siitä, mitkä miehet lähtivät takaa-ajamaan yksinäistä mopotyttöä. Mutta silloin kun asiakkaalle on selvästi kommunikoitu poliisin vaativan pysähtymään, ei selityksiä ole. Joko pysähdyt, tai itket pysähdyt. Vakavimmat tapaukset kannattaa pysäyttää riittävällä tulivoimalla jo poliisin työturvallisuuden vuoksi.

    Minulle poliisin harkinta riitttää nykyisellään hyvin, enkä halua määritellä niin lieviä tapauksia, että ne kieltäisivät tunnistetulta poliisilta voimakeinot. Yksittäistapaukset käsitellään erikseen. Huteja sattuu,utta en osaa nähdä poliisia itselleni yhtä suureksi uhkaksi kuin vapaasti mellastavia rikollisia, joiden touhuihin puuttumiseen ei poliisille anneta keinoja.

      
  • 740GLE:
    Kuten varmaan huomasitkin, en ole kommentoinut poliisin toimintaa ollenkaan...

    ...kyllä

    ...vaan ainoastaan oikaisin teknisen väärinkäsityksen pakkopysäytyksen tekniikassa. Vastaukseni yllä mielestäni liittää aika tarkasti tekniikan pyytämääsi tämän päivän teknisiin pakkokeinoihin nimenomaan täällä reaalimaailmassa, kuten pyysitkin.

    Minun kysymykseni lähti liikkeelle 8.08.2017, 09:41 vastauksena SO2001:n kommenttiin. En pyytänyt teknisiä pakkokeinoja vastaukseksi, vaan mallia tähän päivään. Teknisiä toteutuksia voi olla olemassa jo, mutta Suomessa ja maailmalla ne ovat kaikki vielä teoriaa. Niitä ei ole reaalimaailmassa käytössä. Syyt ovat sekä poliittisia, että kaupallisia. SO2001:n vinkkelistä kuitenkin vielä haaveita. En lähde tulkitsemaan sinun kiinnostustasi ottaa moisia konsteja käyttöön.

    Reaalimaailma tarkoittaa minusta ilman muuta siksi sitä, että haluaisin SO2001:n tasoiselta taivastelijaltakin kuulla, miten hän tässä hetkessä haluaisi poliisin toimivan.

    Loppuosa vastauksestasi kuittasi minulle riittävästi käsityksesi poliisin toiminnasta ja valtuuksista, kiitos.

      
  • Kumppani: "Teknisiä toteutuksia voi olla olemassa jo, mutta Suomessa ja maailmalla ne ovat kaikki vielä teoriaa. Niitä ei ole reaalimaailmassa käytössä."

    Sait tekniikkapaivityksen jota pyysit. Sen jälkeen halusitkin toimintaohjeeni, jonka sait myös.

    Sinulla on toki oikeus olla niistä eri mieltä, mikä taisi olla kysymystesi tavoitekin?

      
  • Olen eri mieltä, kyllä. Siitä, että olisin pyytänyt tekniikkapäivitystä, en sen kummemmin SO2001:ltä, kuin jatkeeksi sinultakaan. Tämä piti näköjään kolmannen kerran todeta!

    Kertaan: Suomessa ei autoissa ole käytössä nopeusrajoittimia, enkä tiedä että missään muuallakaan. Saati että olisi edes tulossa. Syitä veikkailin jo aiemmin. Lisätään vielä veikkaus, että täällä tod.näk. kaikki vastustaisivat moista valtion "yksilönvapautta" rajoittavaa touhua.

    Kun SO2001 siis herää aamulla öisistä unistaan, joissa sellaiset oli käytössä autoissamme (toteutus on täysin yhdentekevä, ymmärrätkö nyt 740GLE), niin hän on reaalimaailmassa, nyky-Suomessa.

    Miten hän haluaa poliisin toimivan tilanteissa, joita hän edellisen sivun lopussa taivastelee? Sinulta sain, kuten kerroin myös, riittävän kannanoton. En tiedä miksi alat siitä näkökulmasta vänkäämään.

    SO2001:n kommenttia odotellessa....

      
  • Poliisin tehoisku keskiviikkona – kaikki Suomen peltipoliisit ovat päällä: ”Suurin määrä mitä koskaan on ollut ”

    http://www.is.fi/autot/art-2000005335558.html

    Tästä varmaan moni saa vettä myllyynsä?

      
  • Yleisin tilanne, jossa luullaan ajettavan oikein on se, että jonon toisena tuleva pysähtyy ensimmäisen perään. Kun ensimmäinen lähtee liikkeelle, toinen ei enää erikseen pysähdy viivalle tms. kohtaan. Toki tätä ei laissa mitenkään yksiselitteisesti ole määriteltykään, tuollainen tulkinta vain on jostain syntynyt.

      
  • Eikös se ole laissa määritelty, jos pysähdysviivaa ei ole on pysähdyttävä sellaiseen paikkaan että näkyvyys on esteetön molempiin suuntiin.

      
  • Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä (kesk.) esittää harkittavaksi uutta tukimuotoa kaasuautoilun edistämiseen.
    Leppä ohjaisi ilmastostrategian toteuttamisen nimissä tukea siihen, että vanhojen autojen käyttövoima muutettaisiin fossiilisista polttoaineista biokaasulle.

    Lähde: http://www.lansi-savo.fi/uutiset/lahella/leppa-valayttaa-porkkanaa-kaasuautoille-370676

    Onko tuo nyt oikeasti joku uusi idea? Siis tukeminen, onhan noita muunnoksia tehty sinänsä pitkään. Etenkin maailmalla!

    Minulla on kuva, että valtio ei ole tykännyt moisesta aiemmin, mutta tarjontaa muunnostöistä löytyy helposti kuten vaikkapa tämä toimija:
    http://www.terragas.fi/tuotteet.html

    Hinnat liikkuvat ~ 2800-3900€ haarukassa tuolla, moottorista riippuen.

    Oliko se paremminkin niin, että maatilojen omaehtoista kaasuntuotantoa halutaan kaikin tavoin rajoittaa? (= tehdään investointivaatimuksin ja verotuksella homma mahdottomaksi)

      
  • SO2001: “ Kerrankin poliisi puhuu totta. (Todennäköisesti ei tarkoita mitä sanoo, tai on siteerattu väärin.)”

    Olet tehnyt valtavan työn kerätessäsi yhteiskunnallisten vaikuttajien kommentteja poliisin toiminnan puutteista ja niiden aiheuttamista potentiaalisista ongelmista. Allekirjoitan suuren osan heidän puheistaan. Yhteiskunnassa on muutama osa-alue, joka vaatii toimintansa luonteen vuoksi erityistä silmälläpitoa. Poliisi on niistä yksi, ja asiantuntijoiden kritiikki ja varoitukset ovat tärkeä työkalu tässä silmälläpidossa. Mutta he eivät puhu mitään siitä asiasta, jota heidän puheillaan perustelet.

    Kun joku oikeusoppinut sanoo jotain sen tapaista, että poliisin valtuuksien kanssa pitää olla tarkkana, niin sinä kirjoitat riemuissasi, että taas yksi auktoriteetti todistaa, että sinä et ole harhainen, poliisi ihan oikeasti tavoittelee totalitaarista diktatuuria. Sinulle on kerrottu että käyttämäsi perustelut eivät liity esittämiisi väitteisiin, mutta et kommentoi näitä puheita. Ja kohta lainaat taas samoja tai vastaavia lähteitä kuin mitään kritiikkiä ei olisi koskaan ollutkaan. Sinä et keskustele, sinä julistat.

    Esimerkkinä tuosta vaikka sinun toistelemasi Matti Apusen kommentti, jossa hän puhuu virkamiesten ja median symbioosista. Olet todistellut sillä, että mielipiteesi poliisin vallankaappauksesta eivät ole harhaisia. Olen useaan otteeseen kysynyt sinulta sitä kohtaa Apusen kommentissa, jossa hän sanoo olevansa poliisin vallankaappaushankkeesta sama mieltä kuin sinä, mutta et ole vastannut.

    Enkä minä vastaustasi kaipaakaan, koska pointtini on juuri se, että siinä Apusen kommentissa ei ole sellaista kohtaa. Miksi sinä löysit sellaisen kohdan? Koska et itse halua kertoa, niin arvailen: et varonut kognitiivista vinoumaa jota sanotaan vahvistusharhaksi. Wikipedia sanoo siitä näin: ”yksilö on taipuvainen puoltamaan omia ennakkokäsityksiään tai hypoteesejaan tukevaa informaatiota. Tämän seurauksena henkilöt saattavat kerätä todisteita ja muistaa asioita valikoivasti, ja täten tulkinnasta voi tulla vääristynyt tai jopa harhautunut.”

    Sinulla on harhainen kuva poliisista, siksi epäilet poliisin tarkoittanen jotain muuta mitä sanoo (eli valehdelleen) myös sen ainoan kerran, kun kuulit poliisin puhuneen totta.

      
  • Ei mene tuo linkki oikeaan uutiseen.

    Kumppani: "Poliisin tehoisku keskiviikkona – kaikki Suomen peltipoliisit ovat päällä: ”Suurin määrä mitä koskaan on ollut ”
    http://www.is.fi/autot/art-2000005335558.html
    Tästä varmaan moni saa vettä myllyynsä?"

    Poliisi ainakin sai. Tehovalvonta jatkuu. Ei ole resurssipulaa.
    https://yle.fi/uutiset/3-9795350

      
  • Kaksi näkökulmaa asioihin: Elyn mukaan suojatie on vaarallinen, kun autoilija ei osaa ottaa sitä huomioon ja suojatie yllättää kuljettajan. Suojatie on syytä poistaa, jotta sääntöjä rikkovat kuljettajat saisivat jatkaa kenties ylinopeudella silmät ummessa ajamista. Paikallisten asukkaiden mukaan suojatien poisto ei turvallisuutta paranna, sen sijaan pitäisi järjestää olosuhteet suojatien vaatimusten mukaiseksi.

    Taitaa Elyn puolella olla vain autoilijoita.

    https://yle.fi/uutiset/3-9802088

    Kun ainakin Vihdintien tapauksessa paikalla on 60 km/h rajoitus, on pysäkiltä lähtevälle linja-autolle annettava tietä. Ilmeisesti tuo ei ole ongelma, mutta jalankulkijan väistäminen suojatiellä on ongelma.

    En ole kameroiden ystävä, mutta pönttö suojatien kohdalle taatusti parantaisi suojatien havaittavuutta ja pudottaisi ajonopeudet tilanteen mukaiselle tasolle. Kun kameroiden paikat opitaan nopeasti ulkoa ja niistä jopa navigaattorit varoittelee, suojateistä varoittelevan sovelluksen tarpeellisuutta markkinoilla ei ole ymmärretty. Poliisin valvonta kohdistuu siis aivan vääriin asioihin. Ja sen kyllä huomaa. Ajelin Ruotsissa kesällä ja siellä kyllä suojateitä oli vastaavissa paikoissa kuin tuo Vihdintie. Mutta siellä suojatiesääntöjä osataankin noudattaa.

      
  • Quu=2016: "Eikös se ole laissa määritelty, jos pysähdysviivaa ei ole on pysähdyttävä sellaiseen paikkaan että näkyvyys on esteetön molempiin suuntiin."

    Kyllä. Sitä ei ole määritelty, miksi jokaisen auton pitää pysähtyä erikseen ennen päätielle ajamista. Tuollainen tulkinta on vain jostain tullut.

    Samanlaisia käytäntöjä on muitakin, kuten vilkun käyttö kiertoliittymässä.

      
  • 14 §
    232. Pakollinen pysäyttäminen

    Merkillä osoitetaan, että risteykseen tai tielle tuleva ajoneuvo on aina pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle. Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo on pysäytettävä välittömästi ennen risteävää tietä sellaiseen kohtaan, josta on mahdollisimman hyvä näkemä risteävälle tielle. Merkki osoittaa myös, että ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tuleva ajoneuvo on pysäytettävä ja sen on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Rautatien tasoristeyksessä merkillä osoitetaan, että ajoneuvo on ennen tasoristeyksen ylittämistä pysäytettävä merkin kohdalle.

    Kiertoliittymään saavuttaessa ei tarvitse käyttää vilkkua, koska vain yksi ajosuunta on sallittu. Kiertoliittymästä poistuttaessa näytetään aina suuntamerkkiä, jotta muut tienkäyttäjät näkevät, missä kohtaa ajoneuvo poistuu liittymästä. Vilkkua on käytettävä myös silloin, kun liittymän sisällä vaihdetaan ajokaistaa.

      
  • Mikä on välittömästi? Lakkaako välittömästi olemasta esim. 4 m aikaisemmin kuin mihin edellinen auto pysähtyi? Ilmeisesti lakkaa, näin ainakin on sovittu, vakkei sitä mihinkään ole kirjattu.

    Yksi ainoa pakollinen ajosuunta ei vapauta vilkun käytöstä, vrt. risteysten ryhmitysalueet, esim. kääntyvä kaista. Mutta sekin on vain jossain päätetty, että kiertoliittymään tultaessa ei tarvitse vilkuttaa, vaikkei missään laissa tätä ole mainittu.

      
  • Onhan se se laissa määritelty pysähdyttävä viivankohdalla jos viivaa ei ole jne. liikennemerin vaikutusalue ei ala ennen liikennemerkkiä.
    Eikä ajokaistat haaraannu eri suuntiin ympyrään tultaessa.

    Laki velvoittaa kuljettajaa näyttämään suuntamerkkiä aina ajoneuvoa sivusuunnassa siirtäessään – kuten kääntyessä, kaistanvaihdon yhteydessä tai tien reunasta liikkeelle lähtiessä.

      
  • "liikennemerin vaikutusalue ei ala ennen liikennemerkkiä."

    Eli jos pysähdyn metrin ennen merkkiä, en ole noudattanut merkkiä, koska olen pysähtynyt merkin vaikutusalueen ulkopuolella?

    "Eikä ajokaistat haaraannu eri suuntiin ympyrään tultaessa.

    Ei niin, ne yhdistyvät. Tällöin tilanne on sama kuin kaksikaistaa/suunta olevan ajoradan muuttuessa 1 kaista/suunta ja päättyvän kaistan käyttäjän on vilkulla osoitettava siirtyvänsä kaistalle, joka jatkuu.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit