Tekniikan Maailman ensimmäinen sähköautovertailu

131 kommenttia
«1345

Keskiviikkona 23.8.2017 ilmestyvässä Tekniikan Maailmassa 15/2017 vertailtavana on neljä sähköautoa:

  • Hyundai Ioniq Electric Style
  • Nissan Leaf Tekna
  • Renault Zoe Intens
  • Volkswagen e-Golf.
    Tekniikan Maailma on testannut vuosien varrella kymmeniä sähköautoja, mutta niistä ei ole saanut koottua sopivaa vertailukelpoista ryhmää. Nyt sopivan vertailuryhmän kokoaminen on onnistunut ensimmäistä – mutta ei varmasti viimeistä – kertaa. Paljastamatta vielä vertailun tuloksista enempää voimme todeta, että merkittäviä eroja autojen välillä löytyi.

Villejä veikkauksia vastaanotetaan!

Minun veikkaukseni on, että VW eGolf voittaa.

  
  • Heiiiiiiii! Mä voitin, arvasin oikein!

    Volkswagen kiilasi ykköseksi

      
  • Kumppani

    Heiiiiiiii! Mä voitin, arvasin oikein!

    Volkswagen kiilasi ykköseksi

    Lainkaan asiaan tutustumatta, vedonlyöntitermein, kerroin ei ollut varmaankaan missään vaiheessa korkea.

      
  • Volkswagen Group (Volkswagen-konserni) on saksalainen, liikevaihdolla mitattuna maailman suurin autoteollisuusyritys, suurin autonvalmistaja Euroopassa ja Saksan suurin yritys.

    Ei noihin tuloksiin päästä kuin kaikissa kokoluokissa ajettavuudeltaan laadukkailla autoilla.

    Volkswagen Groupiin kuuluu 11 autonvalmistajaa:
    Audi
    Bentley
    Bugatti Automobiles
    Lamborghini
    MAN
    Porsche
    Scania
    SEAT
    Škoda Auto
    Volkswagen

      
  • No wow.....

    Eli lainkaan testiin tutustumatta, vai mitä Quu=2016.

    Eihän nuo muut merkit testissä ihan nurkkapajoja ole nekään. No mutta, jos suuruus "kaikessa" takaa aina voitot, niin turha näitä testejä sitten on järjestääkään? Sen kuvan tuosta kommentistasi voisi saada.

      
  • Varsin vähällä sähköllä on TM saanut autot liikkumaan. Vertailun taloudellisimpia autoja ruokkii aika hyvin jo yhdestä vaiheesta 10 ampeerilla.

      
  • Suomalaiset auto ostajat kuitenkin ymmärtää laadunpäälle (ajettavuuden kustannuksella), siksi myydyin merkki on Toyota.

      
  • ^hmm, kävin vasta uutta Avensista koeajamassa ja ajettavuus oli todella hyvä.

    Ja testistä, että BMW ja Tesla olisi pitänyt olla mukana. Nyt vaikutti liikaa "volkkarimainokselta".

      
  • i3 tuskin olisi mitään muuttanut ja Teslalla ei ole sellaista mallia tarjolla, joka sopisi tuohon ryhmään.

      
  • No nythän me emme voi tietää, olisiko mikään muuttunut!

    Missä oli siis BMW i3? Sen hintahan olisi myös "vähän yli" 40000 euroa?

    Teslan Model X kipuaa tosiaan yli 100000 euron, joten vertailukelpoisuus saattaa kyllä karata monelta. Mutta noin niin kuin uteliaisuudesta olisi voinut kiinnostaakin.

      
  • Kia Soul EV ja MB B250e näyttivät myöskin puuttuvan joukosta, ihan hyvin nekin varmaan olisivat sopineet vertailuryhmän hintahaarukkaan, 35-46 k€.

    Vertailuryhmän halvimman ja kalleimman erotuksella ostaisi sähköä noin 0,5 miljoonan ajokilometrin tarpeiksi.

      
  • Olisiko selitys "eivät valitettavasti ehtineet tähän testiin"?

      
  • Vai että TM:n pitäisi oikein selitellä, miksi B-Klasse ja Soul eivät osuneet samaan ryhmään Ioniqin, Golfin, Leafin ja Zoe:n kanssa. Sama äärimmäisen epäilyttävä puute tapahtui muuten myös edellisessä vertailussa, missä Golf oli mukana - B-klasse ja Soul puuttuivat sieltäkin! Aivan selvää ja järjestelmällistä Golfin suosimista!!!

    Pitäisiköhän TM:n lopettaa kokonaan vertailuautojen arvostelemine, koska se näkyy aiheuttavan kohtuutonta inhimillistä kärsimystä osalle porukkaa.

      
  • Unohdit i3:n.

    Väittäisin että liioittelet vahvasti NHB. En kyllä keksi miksi.

    Jos TM vähän niinkuin hämmästelee itsekin, että katos vaan, saatiin ekan kerran sähköautotesti aikaiseksi, niin se tosiaan kielii sitten vaikka siitä, ettei testattavien kaartiin oltu perehdytty tarpeeksi.

    Ei tällä ole tekemistä minkään aiemman testikokoonpanon kanssa, höhh. Vastaava vertailukohta tähän kyseiseen testiin olisi ollut vain se, että "ekan kerran saatiin diesel-käyttöiset autot testiin".

    Mistä sinun mielestäsi oli kyse?

      
  • Tavisbrändien peruskoristen sähköautojen vertailusta tuossa on mun mielestä kyse. Ihan samat autot osuivat muuten Auto Zeitung 17/2017 vertailuryhmäänkin - yhyy. Onko tässä joku Euroopan laajuinen salaliitto takana vai eikö sielläkään oltu "tutustuttu tarpeeksi testattavien kaartiin"?

    Tuo ainainen itkeminen väärin tehydyistä testeistä on puuduttavaa luettavaa. Siksi.

      
  • NHB:
    Tuo ainainen itkeminen väärin tehydyistä testeistä on puuduttavaa luettavaa. Siksi.

    No voi yhyy.

    Ihan samat autot osuivat muuten Auto Zeitung 17/2017 vertailuryhmäänkin. Onko tässä joku Euroopan laajuinen salaliitto takana vai eikö sielläkään oltu ”tutustuttu tarpeeksi testattavien kaartiin”?

    Ei mielestäni. Vaikka kuinka yrität vääntää, niin ei tästä mitään elämää suurempaa ole kukaan tekemässä, höhh! Siitä huolimatta jos testin otsikossa ollaan ihka ekan kerran tekemässä sähköautotestiä, niin oltaisiin sitten oltu perusteellisempia. Ei tämä nyt liene mikään tavaton hämmästelyn aihe? Kertoiko AZ valintaperusteluja, tai oliko sielläkin "historiallinen testi" vai peräti jo x:nnes?

    Tavisbrändien peruskoristen sähköautojen vertailusta tuossa on mun mielestä kyse.

    Ahaa! Tuosta siis on kyse: On siis sähköautoja ja on sähköautoja! Näitä ei saa sotkea keskenään, ei edes TM:n historian ensimmäisessä sähköautotestissä.

    Eikös se ala olla jo aika puuduttavaa justiinsa?

      
  • Omalta kannalta patteri-Mersu olisi helpottanut testin havaintojen skaalaamista omiin kokemuksiin, kun olen hybridi-Hyundaihin (ja Kiaan) sekä B Electiciin jo aiemmin tutustunut.

    Minustakin sekä BMW että B olisivat hinnaltaan osuneet hyvin tähän ryhmään, ja ehkä jopa näiden mittatikuksi halvin Tesla Model S, että olisi nähty mitä rahalla saa? Mutta ymmärrän kyllä, miksi testiryhmä koottiin suhteellisen uusista malleista. Jostainhan on aloitettava.

    Itse päädyn harvoin ostamasn paljon myytyä mallia tai testivoittajaa, koska odotan autoltani vähän eri asioita kuin suurin osa muista ostajista. En hienompia, en huonompia, vaan erilaisia.

      
  • Kumppani:

    "Olisiko selitys ”eivät valitettavasti ehtineet tähän testiin”?"

    En tiedä, en ole lehden tilaaja ja irtonumeroitakin ostan todella harvakseltaan.

    NHB:

    "Pitäisiköhän TM:n lopettaa kokonaan vertailuautojen arvostelemine..."

    Mitattujen tulosten julkaiseminen riittää minulle ihan hyvin. TM:n tapa arvostella mitattu tulos on nykyisellään painotetun arvonnan kaltainen tapahtuma.

      
  • Ahaa! Tuosta siis on kyse: On siis sähköautoja ja on sähköautoja! Näitä ei saa sotkea keskenään, ei edes TM:n historian ensimmäisessä sähköautotestissä.

    Ikävä sammuttaa hekulamppusi, mutta haukut taas väärää puuta. Autoissa on eroja ja kun autot ajetaan samalle viivalle, niin niiden jaottelu ominaisuuksien mukaan on hyvin perusteltua, jottei vertailtaisi omenoita appelsiineihin. Jos laitetaan esimerkiksi maantiellä hyvin aerodynaamiseksi rakennettu Ioniq kulutusvertailuun koppiautomaisen Soulin kanssa, niin vertailu ei ole tasapuolinen. Sama toimii kääntäen sitten tiloissa.

    Toki sotkeakin mielestäni saa, mutta ei ole pakko sotkea. Jos nyt ensimmäiseen vertailuun kerätään kaikki Twizzystä Model X:ään, niin mitä seuraavaksi? Odotellaanko 7-vuottta uusia malleja, ennen kuin seuraava arvosteluasteikon notkeuden rajoja venyttävä sähköautovertailu julkaistaan? Itselleni sopii ihan hyvin se vaihtoehto, että vertailuja on useammin ja vertailuryhmään on koottu joillakin perusteilla toisiaan lähellä oleva ryhmä sähköautoja riippumatta siitä, mikä auto sattuu vertailun voittamaan. Se kuitenkin on varmaa, että aina löytyy niitä, joiden mielestä vertailu on väärin tehty, jos vertailua ei voita oma suosikkibrändi.

      
  • Sokea-Reetta: "Mitattujen tulosten julkaiseminen riittää minulle ihan hyvin."

    Tuossa se vertailujen ja näiden keskusteluiden pihvi on minullekin.

    Kun saan testeistä ja teiltä muilta tietää miten nämä härvelit toimivat, niin osaan kyllä itse pisteyttää suksiluukun koon ja huippunopeuden merkityksen omassa käytössäni.

    Testivoittajien julistaminen palvelee enenmän markkinointia, niin lehtien kuin autojenkin.

      
  • Ikävä sammuttaa näitä ontuvia vertailujasi.

    NHB:
    Jos laitetaan esimerkiksi maantiellä hyvin aerodynaamiseksi rakennettu Ioniq kulutusvertailuun koppiautomaisen Soulin kanssa, niin vertailu ei ole tasapuolinen.

    No miksi sitä sitten Ioniqia voi vertailla Golfiin? Mistä lähtien sitä on pidetty aerodynaamiseksi rakennettuna?

    Sama toimii kääntäen sitten tiloissa.

    Eipä tuo näyttäisi olleen tässä testissä kriteerinä yhtään. Eikä haittaa edes. Niitä ehtii tulevaisuudessa.

    niiden jaottelu ominaisuuksien mukaan on hyvin perusteltua, jottei vertailtaisi omenoita appelsiineihin.

    Jos vertaillaan öbaut samaan, väljäksi myönnettyyn hintahaarukkaan oikeasti osuvia sähköautoja, mistä pitäisi erottaa, onko auto omena vai appelsiini? Kun se, että auto on just historiallisesti sähköauto, jota testissä painotetaan?

    Toki sotkeakin mielestäni saa, mutta ei ole pakko sotkea.

    Mitä sotkemista olisi ollut, jos mainitut automallit olisi otettu nimenomaan sähköautotestiin, joka oli olevinaan jutun juoni?

    Jos nyt ensimmäiseen vertailuun kerätään kaikki Twizzystä Model X:ään, niin mitä seuraavaksi? Odotellaanko 7-vuotta uusia malleja, ennen kuin seuraava arvosteluasteikon notkeuden rajoja venyttävä sähköautovertailu julkaistaan?

    En tiedä, kestääkö 7 vuotta, mutta kovin hitaasti markkinat ja tarjonta vielä kasvaa. Ehkä? Nyt ei ollut todellakaan ylitarjontaa vaikkapa sen suhteen, valkataanko testeille tyypillisesti korimallien tms. perusteella. Kuluttajan vinkkelistä ihan kaikki puhtaasti sähköllä käyvät autot ovat käytännöllisesti katsoen uutuusmalleja joka tapauksessa ja TM:n mukaan kesti näin pitkään, että sähköautoja oli testiin asti. Ja sitten jätettiin 1-3 ilmiselvää kisaajaa pois.

    Itselleni sopii ihan hyvin se vaihtoehto, että vertailuja on useammin ja vertailuryhmään on koottu joillakin perusteilla toisiaan lähellä oleva ryhmä sähköautoja riippumatta siitä, mikä auto sattuu vertailun voittamaan.

    Tilanne on varmaan helpommin järjestettävissä sitten kun automerkkejä ja malleja, jopa korivaihtoehtoinen etenkin, alkaa oikeasti tulla markkinoille, jotka nyt ovat marginaaliluokkaa.

    Se kuitenkin on varmaa, että aina löytyy niitä, joiden mielestä vertailu on väärin tehty, jos vertailua ei voita oma suosikkibrändi

    Brändisokealle varmaan noin. Nyt parikin ilmiselvästi testikehyksiin sopivaa automallia on jäänyt syystä tai toisesta pois. Asian voisi kääntää tässä tapauksessa jopa niin päin, että i3:n ja Soul EV:n omistajat eivät olleet edes viivalla - miksi? Toistaen, niin ei edes tiedetä miten kumpikin olisi pärjännyt, tai ollut pärjäämättä.

    Yleisesti ottaen, niin minua olisi kiinnostanut kovastikin nähdä siihen testin pääteemaan liittyen, miten tämän päivän (!) sähköautot vertautuvat toisiinsa. Kyseiset vaihtoehdot on kuitenkin harvinaista herkkua vielä. Nyt jäi aukkoa sivistykseen. Lisäksi annetaan "ilmaiseksi" vielä evästä spekuloida syitä, mistä on johtunut. Aika puuduttavaa tosiaankin...

      
  • No miksi sitä sitten Ioniqia voi vertailla Golfiin?

    Golf on selkesti lähempänä Ionoqia kuin Soul. Siksi. Ei ole pakko ymmärtää.

      
  • Et olisi voinut muuta tietenkään vastata. Vaan kun tämä oli sähköautotesti. Siksi. Pitäisi ymmärtää kyllä.

      
  • Sulla on muutenkin aivan väärä ajatus tässä. Ei kysymys minulle edelleenkään ole se, että mitä voi tai saa verrata johonkin malliin.

      
  • No ei arvaisi kyllä.

    Minun ajatukseni oli, että testiin olisi mahtunut vielä 1-3 automallia vielä. Nyt kun ne tuli mainituksi tämän keskustelun aikana. Aika simppeli juttu, eikö vain? Vaikka vaihtoehtoja on aika harvassa, niin jonnekin varjoon nämä solahtivat näköjään testaajillakin. Heidän luulisi olevan eniten perillä tarjonnasta kuitenkin.

    Minä en ottanut mukaan ulkokohtaisia näkökulmia esim. ollenkaan ja hyvin väljästi hinnankin, koska TM:kin asiaa kommentoitiin (ja tulkittiin yhtä väljästi). Jos olisi ollut Teslakin mukana, niin hyvin olisi sopinut sekin.

      
  • Itse puuduin TM:n vertailuihin TM:n harrastaman "hintahaarukan tasapuolistamisoperaatioiden" takia.

    Ensin valitaan saman kokoisia autoja vertailuun hintahaarukassa 29-45 k€ ja sitten vertailua "tasapuolistetaan" jättämällä osa ominaisuuksista testaamatta (infotainment, penkit yms).

    Jos kerran vertailuauton hinta on niin pyhä ominaisuus, että sitä ei saa arvostella, niin suotavaa olisi kuitenkin testata ne vertailuautot mahdollisimman kattavasti.

    Koppiautomaisen Soulin ja aerodynaamisen Ioniqin kulutusvertailu, kuten kaikkien muidenkin osa-alueiden vertailu on hyvinkin tasapuolinen tapahtuma, jos ovat ostohinnoiltaan toistensa kilpailijoita.

      
  • TM vertaili tämän genren ehdokkaat, mitä siitä napisette.
    Voittaja on selvä, kyse on vain seuraavista sijoista.

      
  • Mihin genreen olet lokeroinut Kia Soul EV:n ja MB B250e:n?

    Tuossa linkissä on juttu reissusta sähköautolla etelän vesijättömailta Pohjois-Norjaan ja takasin.

    http://viherarvioita.blogspot.fi

    Jutun autossa on max 100 kW pikalatausmahdollisuus, joten nuo lataustauot tuon tuostakin hoituvat edes jotensakki säädyllisissä ajoissa.

    TM:n vertailuun osallistuneilla Rellulla ja Volkkarilla kerkiää koluta latauspaikkakuntien kotiseutumuseotkin läpi max 22-40 kW lataustehoista johtuen.

      
  • Quu=2016:
    TM vertaili tämän genren ehdokkaat, mitä siitä napisette.

    Ei, vaan TM vertaili joitakin tämän genren ehdokkaita. Siitä napistaan. Painokkaasti esille nostetusta "historiallisuudesta" ja puuttumaan aivan hyvin sekaan mahtuvia "genren" autoja, joista tuolla edellä kirjoitellaan. Luitko niistä edes?

    Siksi voittaja ei saisi olla selvä, eikä kyse ole vain seuraavista sijoista. Ja tottakai niilläkin sitten on oltava merkitys, höhh! Vain voittajako pitäisi huomioida?

    Toki VW:lle sopii, että TM yllättäen taas sai voittajaksi oman autonsa. Tämän päivän Hesarissa on koko sivun ilmoitus.

      
  • Mihin genreen olet lokeroinut Kia Soul EV:n ja MB B250e:n?

    Wikipedia näkyy luokittelevan B-Klassen luokkaan multi-purpose vehicle ja Soul luokitellaan subcompact crossover SUVksi. Vertailun autoista mikään toinen ei osu noihin luokkiin.

    Siksi voittaja ei saisi olla selvä, eikä kyse ole vain seuraavista sijoista.

    Voi yhyy ja nyyh. Ihan normisti vertailuissa ei ole kaikkia mahdollisia autoja, mihin vertailurthmän rajat voisi venyttää maksimaalisella tahdolla, mutta silti yleensä vertailiryhmän paras saadaan selvitettyä. Eihän näissä vertailuissa ole kyse muusta kuin vertailuryhmän välisistä eroista, mutta tuokin näkyy olevan liian tiukka paikka eräille palsta-aktiiveille, kun väärä merkki sattui saamaan parhaan arvosanan tuosta ryhmästä.

      
  • NHB:

    "Wikipedia näkyy luokittelevan B-Klassen luokkaan multi-purpose vehicle ja Soul luokitellaan subcompact crossover SUVksi. Vertailun autoista mikään toinen ei osu noihin luokkiin."

    Ja Rellun kanssa samaan luokkaan TM:n vertailussa nyt osuivat?

    (Nissan ei osunut, Hyundai ei osunut ja eipä osunut Volkkarikaan, joten NHB:n argumentti ei taaskaan kestänyt mitään kritiikkiä.)

    TM:n käyttämän valintakriteerin (=sähköauto) MB B250e ja Kia Soul EV täyttivät ihan kirkkaasti. Syystä tai toisesta eivät tulleet valituksi, joten ko. autojen mitatut tulokset jäivät arvotukseksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit