Saksassa päivitetään dieseleitä

6 kommenttia

Mitähän tässä oikeasti on tekeillä:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/saksan-autoteollisuus-paivittaa-vanhat-dieselit/9Q8vS9W4

Nimittäin ne jutussa mainitut EU5 dieselin hiukkaspäästöt ovat jo nollassa kolmella merkitsevällä numerolla. Meniköhän toimittajalla NOx ja hituset sekaisin?

  
  • Välttämättä tämä ei liity avaukseen mutta tällaisia tutkimuksia on tehty Saksassa.

    "Saksan ympäristövirasto on kertonut Der Spiegel -lehdelle tuoreen tutkimuksensa tuloksista. Euro 5 ja Euro 6 -normien mukaisia dieselautoja käytiin läpi yhteensä 49 kappaletta.
    Euro 5 -normin mukaisissa autoissa sallitaan 180 milligrammaa typenoksidipäästöjä kilometriä kohden. 24 autolle suoritetussa testissä keskimääräiset päästöt olivat hurjat 906 milligrammaa. Euro 6 -dieseleiden päästöt saavat olla korkeintaan 80 milligrammaa, mutta testissä havaittu keskiarvo oli 25 auton osalta jopa 507 milligrammaa."

    https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/likainen-tusina-nama-uudehkot-dieselautot-ovat-pahimpia-saastuttajia-jopa-1-483-mg-km/6458894

      
  • Lisää tästä Saksan touhusta.

    "Jopa Saksan ympäristöviranomaiset puhuvat mittauksista, joissa uusimman Euro 6 –luokituksen diselautot ovat liikenteessä lähes yhtä saastuttavia kuin vanhat Euro 4 –luokituksen ajoneuvot. Laboratorio-olosuhteissa tulokset ovat valoisampia."

    https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/saksan-autoliitto-nyt-ei-kannata-ostaa-dieselautoa/6491016

    https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kommentti-kuolinkellot-soivat-skandaalinkaryiselle-dieselautolle/6491034

      
  • Nyt päivitetään jo mielipiteitäkin dieselistä, kun Vihreät Miehet ovat huomanneet puristussytytteisen hyvän hyötysuhteen:

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/merkittava-vihrean-puolueen-poliitikko-yllatti-saksassa-puolustaa-dieselia/4X7n8B6x

    Mielenkiintoinen kaupallis-poliittinen näytelmä käynnissä. Muistaakseni juuri Baijerin osavaltio (siis oikeat nahkahousut) haastoi jo VAG:n päästöjen vääristelystä oikeuteen? Nyt Baden-Wurttenbergiläinen lähtee puolustamaan dieseleitä, joita sattumoisin valmistetaan juuri samassa osavaltiossa.

    Tehdaskuva on tosin Bremenin erikoiskoritehtaalta, mutta se todennäköisesti kuvastaa vain toimittajan asiantuntemusta, kun ei jaksanut hakea kuvaa Sindelfingenin neliovisten kokoonpanolinjalta.

      
  • Mazda on kehittänyt jotakin mullistavaa, bensamoottori jossa on 30 prosenttia enemmän vääntöä kuin normaalissa Skyactiv-moottorissa. (Tuli tämä vaan mieleen tuosta puristussytytteisyydestä).

    "Mazdan mukaan tulevassa, nimeä "Skyactiv-X" kantavassa moottorissa yhdistyvät bensa- ja dieselmoottoreiden parhaat puolet. Turboahtimeen yhdistettynä uudessa moottorissa on jopa 30 prosenttia enemmän vääntöä kuin sen nykyisissä vapaasti hengittävissä Skyactiv-G-bensakoneissa. Myös polttoaineenkulutus pienenee 20–30 prosentilla. Ja kaikki tämä ilman dieselmoottoreiden myrkyllisiä typenoksidipäästöjä."

    https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/mazda-ei-ole-hylkaamassa-polttomoottoreita-kehitti-mullistavan-bensakoneen-josta-muut-vain-haaveilevat/6530630#gs.rjr2Ozo

      
  • Mercedes E 350D:n myynti keskeytetään Saksassa koska moottoriin pitää vaihtaa uusi isompi SCR-katalysaattori. Vastaavasti AdBlue-tankin kokoa ei ole tarpeen kasvattaa. Tosin nämä E 350 D:n NOx-päästöt taisivat olla sinänsä ihan kohtuullisella tasolla ennen mainittua toimenpidettäkin.

    "Mercedes har nu stoppat försäljningen av E 350 d i Tyskland, det vill säga dieselversionen med 3,0 liter stor V6-motor (OM642-motorn) på 258 hästkrafter och 620 newtonmeter. Anledningen till säljstoppet är, enligt brittiska Autocar, att märkets ingenjörer ska ersätta motorns nuvarande SCR-katalysator med en större variant. Med den nya SCR-katalysatorn, som har en större upptagningsyta, ska reduceringen av kväveoxider (NOx) kunna effektiviseras. Mängden AdBlue-vätska, som för reduceringsprocessen är en viktig ingrediens som tillförs strax innan SCR-systemet, behöver inte ökas. Nyckeln till NOx-reduceringen ska nämligen vara den större SCR-katalysatorn. Därmed menar Mercedes att E 350 d inte behöver en större AdBlue-tank. I dag är den på 24,5 liter medan GLE- och GLS-modellerna med motsvarande motor har AdBlue-tankar på 38,5 liter."

    http://teknikensvarld.se/mercedes-stoppar-forsaljningen-av-e-350-d-avgasreningen-ska-forbattras-527836/

      
  • Tuo OM642 V6 on vielä vanhaa moottorisarjaa yli 10 vuoden takaa. Uusi OM654 nelonen on suunniteltu integroimaan tarvittavat saastehärvelit moottorin mukana autoon asennettavaksi.

    Suurelta kuulostaa tuo ad-blue säiliö.

    EU6 dieseleissä on säätövaraa enemmän, mutta EU5 härveleille ei ole tehtävissä yhtä paljon.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit