Taitaa Seat Ateca olla paras auto-ostos tällä hetkellä

117 kommenttia
24
  • Niin, tilannehan liikenteessä on kuin yökerhossa- näe ja tule nähdyksi- tokaisi eräs kouluttaja jo vuosikymmeniä sitten. Voi kun ihmiset tekisi, kuten tracktest kehoitti. Valottomat ja yksisilmäiset ym. erottuu kohta puoleen, mutta ei edukseen. Melko uusiakin autoja on joukossa, joiden osalta ilmeisesti pitkät huoltovälit ja/tai osaamattomuus tai piittaamattomuus on syynä puutteisiin. Ja sama tilanne mm. nuorten mopoissa. Kesälläkin valot auttaa muita huomaamaan ja arvioimaan etäisyyttä, mutta kohta on taas olosuhteet sellaiset, että valottomuus saattaa aiheuttaa suuria murheita.

    Pahoin pelkään, että Suomessa menee vielä melko pitkä aika, että autokanta on uusiutunut siten, että vanhimmat on varustettu Xenoneilla ja uusimmat kantavilla laservaloilla. Jos ei nyt sitten jokin hallitus lähivuosina yllätä autoveron poistolla.

      
  • Kävin kaikkia Seat-malleja pällistelemässä. Erityisesti jäi ulkonäön puolesta mieleen Seat Leon X-Perience, siis tuo oli farmari, offroad-henkinen.

      
  • Kävin Atecan koeajamassa ja kyllähän tuosta autosta paistaa (sekä ulkoa että sisältä) esiin tuo VW-konsernin tuotteiden tietynlainen erityinen laadukkuus tässä hintaluokassa. Oli myös tosi hiljainen ajossa. Vanteet oli 16-tuumaiset. Ja auto oli melko tilava sisältä ulkomittoihinsa nähden. On nykyisen Tiguanin sisarmalli vaikka on Tiguania lyhyempi.

      
  • Seat Atecaa on myyty Euroopassa kahden kuukauden aikana noin 65.000 kpl, mikä on aika paljon.

      
  • Hyvin arvioitu, Burkhard! k.s. uusin TM ja Ateca testivoittaja.

      
  • Itse tilasin tuon Seat Atecan 115 hevosvoiman koneella ja Style-varustepaketilla. Auto tietenkin on etuvetoinen. Otin myös sähköisesti esiin taittuvan vetokoukun. Väri on metalliväri musta.

    Taitaa muuten olla kohtalon ivaa kun ihan hiljattain tuli uutinen siitä että downsizingistä ollaan luopumassa, tässä omassa Atecassani on siis tuo litran kone.:)

      
  • Ateca siis on voittanut Tekniikan Maailman ja Tuulilasin katumaasturitestin. Autozeitung testasi vertailutestissään 150 hevosvoimaisen Atecan ja 136 hevosvoimaisen BMW X1:n.

    Tuossa vertailutestin loppuarvio.

    "Der Seat Ateca 1.4 TSI bezwingt den Basis-X1 im ersten Anlauf. Günstig, geräumig, spritzig und agil sichert er sich den Sieg – die Spanier haben im preissensiblen Einstiegssegment das passende Paket geschnürt. Der BMW X1 sDrive18i mit 136-PS-Dreizylinder ist schlicht zu schwach und zu teuer, um trotz besseren Komforts, variableren Innenraums und feineren Fahrverhaltens zu bestehen. Da stellt sich die Frage, ob der Seat den BMW wohl auch mit starkem Antrieb auf Abstand halten kann …"

    Mainittakoon että BMW:n perushinta on 30.800 euroa ja Seatin 24.700 euroa. (Sakemannit tosin eivät joudu autoistaan kovin paljon maksamaan.)

    http://www.autozeitung.de/bmw-x1-sdrive18i-seat-ateca-1-4-ecotsi-137148.html?image=15#

      
  • Ateca = todella aneemisesti muotoiltu niin sisältä kuin ulkoa! Näin sen jo loppukesällä autoliikkeessä ja kiersin kaukaa. Miksi VW:n piti tuokin automerkki yleensä "elvyttää", koska niin Seat kuin Skodakin ovat lopulta vain VW-konsernin halpismerkkejä. Seatit ovat nyt ja aina tosi tylsiä, harmaita, ankeita, meluisia ja täryjousilla varustettuja. Alemman keskikokoluokan katumaastureista paras on uusi 3008 ja heti perään tulee Kadjar, joka on Qashqaista parannettu versio. Käykää itse koeajolla, älkääkä uskoko lipeviä automyyjiä, joiden tekninen asiantuntemus on jäänyt 1900-luvulle!

      
  • Ateca on viiden tähden SUV, muut ovat vain neljän tähden SUV:eja (Qashqai, Kadjar, Tiguan, Tucson, CX-5 ja Sportage).

    http://www.autoexpress.co.uk/renault/kadjar

      
  • Melko kauan kestää ainakin tämän perusmallin toimitus, lokakuussa on auto tilattu eikä ole vieläkään mitään tietoa milloin auto saapuu.

      
  • Ilmankos autoni toimitus kestää, Seat Atecan toimitusaika on yksi vuosi.

    http://www.is.fi/autot/art-2000005178045.html

      
  • Nettiautossa on tällä hetkellä myynnissä 29 kpl Arecoja; bensoja ja dieseleitä, etu- ja nelivetoisia, automaatteja ja manuaaleja, uusia, esittelyautoja ja käytettyjä.

    On kumma jos sieltä ei löydy, vaan pitää erikseen tilata joku tietty värisävy ja odottaa 15 kuukautta. Kuulostaa huvittavalta.

      
  • Ja mobile.de sivuilla on 1261 kpl lisää uusia ja käytettyjä.
    Toimitus per heti. Luulis löytyvän sopiva malli ja väri.
    Ei tarvitse kauheasti odotella kuin sen aikaa, että sihteeri kirjoittaa paperit ja apupoika hakee kilvet konttorilta.

    Ruotsista löytyy yli 300 kpl Atecoja.
    Virosta ...

      
  • "Toimitusaika on yksi vuosi."

    Jos ja kun olet tilannut auton jo kuukausia sitten, niin et kai siirry listalla viimeiseksi?????

      
  • Tilasin siis auton lokakuussa 2016, ja tuo vuoden arvioitu toimitusaika lasketaan tuosta ajankohdasta. Sinänsähän ei tuo toimituksen lykkääntyminen haittaa, jos vaihto-autolla saa ajaa niin paljon niin kuin huvittaa ilman mitään kilometrirajoituksia ja vaihto-arvo pysyy samana.

      
  • Ajotietokoneen mukaan litrainen bensa-Ateca (115 hp ja manuaali) on kuuden ja puolen tunnin ajon aikana (koko ajohistoria tähän mennessä) kuluttanut keskimäärin 6,2 litraa per 100 km.

      
  • En löytänyt tätä pihistely-ketjua, mutta jos pihistelystä on välttämättä jotakin kirjoitettava, niin totean että kaksivetoisella 115 hp Seat Atecalla ei pääse alle 5,9 litran kulutuksen sekalaisessa ajossa. Tuo 5,9 litran tulos tuli viimeisimmältä noin 400 km pätkältä.

    Kaiken kaikkiaan olen ajanut autolla runsaat 2.000 km ja ajotietokone ilmoittaa koko omistusajan kulutukseksi 6,1 litraa satasella.

    Pitääkö auton kierrokset aina rajoittaa 2.000:een jos haluaa alentaa kulutusta ? Ei oikein huvittaisi koko ajan junnata kutosvaihteella eteenpäin.

      
  • Minulla on Seat Leon ST manuaali samalla 1.0 TSI moottorilla. 11 tkm keskikulutus on 4,1 l/100 km. Kun ajat auton vaihto-opastimien mukaan, ajat riittävän matalilla kierroksilla. Opastin toimii ainakin Leonissa juuri oikein. Kiihdytykset ripeitä 80% kaasulla maksimimomentin kohdalla. Tasaista vauhtia mahdollisimman isolla vaihteella kevyellä pintakaasulla. Vaihto-opastin pyytää vaihtamaan pienemmällä jos menee liian isolla. Kuutosella voi ajaa vallan mainiosti 60 km/h 1200 r/min. Vapaalla rullausta kannattaa suosia moottorijarrutuksen sijaan. Jos pitää hidastaa nopeammin, sitten vaihde päällä. Pidä mittarinäytössä hetkellisen kulutuksen näyttö päällä, niin näet milloin ajat oikein.

      
  • On se mahtava saavutus muutama desi/100km säästö rasittavasta mittarituijotusajosta.
    Onko Pihistelijä nyt valinnut oikean merkin arvoaleneman huomioiden. Epäilen että on kalliita desilitroja loppupelissä.

      
  • Taloudellisesta ajotavasta tulee luontaista jo muutamassa vuodessa, joten sen rasitus on välillistä ja aiheutuu yleensä muista pumppujalkana ajavista. Tämän häiriön kokee pumppujalan kyydissä istuessaan tai toikkaroidessa liikenneympyröissä vilkuttomina muiden polttoainetta kuluttamassa tai kun hieman lähellä takana seuraavan jo ennestään niukkaa turvaväliä kohteliaasti varjellen tavallista myöhempään rullauksen ulosmenorampille aloitettuaan huomaa vilkuttoman takana tulevan poistuvan samasta rampista.

    Jos tähän lähtee mukaan, aiempi normaali alkaa jossain vaiheessa tuntua omituiselta.

    Kokonaiskustannuksissa tietenkin pääomakustannukset pelaavat isoa roolia.

      
  • Automaatti ja vakionopeussäädin hoitaa "pumppuajon" vuosien kokemuksella.
    ps. Toyota hybridi valitsee valitusta nopeudesta taloudellisimman ajotavan, sitä on vaikea kuskin mennä hämmentämään.

      
  • Ajamisen helppouden osalta kyllä.

    Valitettavasti taloudellisuusajon osalta ei, koska muut ympärillä pumppaavat. En ole kokeillut kuin paria adaptiivista vakionopeussäädintä (Mersun ja Volvon). Tällä pienellä kokemuksella säädän vakionopeussäätimeni mieluummin itse pidemmällä ennakoinnilla kuin mihin automatiikka yltäisi.

    Automatiikka ei myöskään säästä minua turhalta pysähdykseltä vasemmalta vilkuitta minun tulosuuntaani kääntyvän pakottamalta pysähdykseltä eikä väistämisvelvollisena päälleajoa yrittävän pakottamalta pysähdykseltä tai hidastukselta.

      
  • Seatissa on myös jonkinlainen monen kohdan Ecodrive-ajo-opastus, jossa annetaan vinkkejä taloudelliseen ajoon. Täytynee tähänkin perehtyä. Auton tietokone antaa myös pisteitä sen osalta kuinka taloudellisesti kuski on ajanut.

    Mitä vaihtamisen opastukseen tulee, niin olen huomannut että kutosvaihdetta tosiaan tarjotaan melko alhaisissa nopeuksissa. Neloselta voi useimmiten vaihtaa suoraan kutoselle.

    Katumaasturin ilmanvastus ja paino ehkä vaikuttavat siihen ettei samoihin lukemiin päästä kuin muilla korimalleilla.

    En ole Start/Stopia käyttänyt, tuokin varmaankin auttaisi kulutuksen osalta.

    Seatin sivuilta ei näköjään löydy tämän Atecan "virallista" yhdistetyn ajon kulutuslukemaa, mutta yhdestä lähteestä luin että "virallinen" lukema olisi 5,2 litraa satasella.

      
  • Seat Ateca 1,0 TSI 115
    Kaupunki 6,2 Litraa/100 km
    Maantie 4,6 Litraa/100 km
    Yhdistetty 5,2 Litraa/100 km

      
  • Se kesän kulutuskisa löytyy Käytettyjen Autojen puolelta.

      
  • Ei taloudellinen ajo ole yhtään rasittavaa. Tavat menevät pian selkäytimeen eikä niitä tule mietittyä sen enempää.

      
  • "Seat Ateca 1,0 TSI 115
    Kaupunki 6,2 Litraa/100 km
    Maantie 4,6 Litraa/100 km
    Yhdistetty 5,2 Litraa/100 km"

    Ok. Ajotietokone antaa vain yhden arvon eli kyseessä lienee tuo yhdistetty kulutus johon omalta osaltani sisältyy paitsi maantieajoa niin jonkin verran myös ajamista lähiössä, jossa ajossa joutuu jatkuvasti pysäyttelemään ja kiihdyttämään.

      
  • Quu:
    "Onko Pihistelijä nyt valinnut oikean merkin arvoaleneman huomioiden. Epäilen että on kalliita desilitroja loppupelissä."

    Turha epäillä. Lasken arvonaleneman euroissa - en prosenteissa.

      
  • Euroissa se vaihtoarvo yleensä lasketaan.
    Paljonko Pihistelijä on laskenut säästävänsä euroja vuodessa muutama desin/100 km polttoainekuluissa.
    Onko autossasi vapaakytkin kun ajat rullaamalla? Ja sammuuko moottori aina rullatessa.
    Olen ilmeisesti ajanut muutamia kertoja tällaisen pihistelijän perässä kun nopeus vaihtelee huomattavasti.

      
  • En ole laskenut säästöjä. Ajan taloudellisesti mielenkiinnon vuoksi. Haluan myös näyttää, että EU-lukemat pätevät todellisuudessa.

    https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html

    Minulla on manuaali, joten en tarvitse vapaakytkintä. Moottori ei sammu rullatessa vaan käy joutokäyntiä kuluttaen 0,5 l/h. Ajan aina muun liikenteen ja nopeusrajoitusten mukaan. Jos olet ajanut perässäni, et ole huomannut sitä ajostani.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit