Nokian renkaiden testimanupulaatiot

93 kommenttia
124»
  • "Antilan mukaan Aftonbladet oli ainoa lehti, joka uutisoi räikeästä erosta uusintatestituloksessa. Antila on yllättynyt, miksi Nokian Renkaiden rengasvilppi nousi vasta nyt otsikoihin Suomessa. Kauppalehti kertoi Nokian Renkaiden testirenkaiden manipuloinnista 26. helmikuuta.

    • Tässä tullaan ihan jälkijunassa."

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016030521220418_uu.shtml

    "Ovatko testaajat varmasti luotettavia ja riippumattomia?

    Test Worldin asiakkaina ovat alan lehtien lisäksi käytännössä kaikki maailman suurimmat rengastehtaat. Puolueettomuuden kannalta voi vaikuttaa ongelmalliselta, että sama yritys tekee sekä lehtitestejä että laskuttaa rengasvalmistajia testiratojen käytöstä ja testien tekemisestä.

    ...

    Lehtitestauksen kannalta kyseessä on kuitenkin selkeä etu, sillä Test World näkee toiminnassaan jatkuvasti samoja tuotteita, ja jo ennen varsinaisen lehtitestin mittausten tekemistä lopputuloksista on jonkinlainen aavistus. Siten on helppo havaita, jos testeissä tulee odottamattomia tuloksia, jolloin niihin voidaan puuttua välittömästi."

    https://tekniikanmaailma.fi/autot/kaikki-mita-olet-halunnut-kysya-tekniikan-maailman-rengastestauksesta/

    "Yhdessä viesteissä kuvaillaan, kuinka modifioidun renkaan testipisteet nostettiin paperilla 100:sta 118:aan. Ilman peukalointia Nokian Renkaiden tuote olisi ollut heikompi kuin Continentalin, Dunlopin tai Goodyearin rengas."

    https://m.kauppalehti.fi/uutiset/tama-homma-rajahtaa-kasiin/nVTp5rKc

    "Onko TM lahjottu? Saako parhaan päivällisen tarjoaja testivoiton?

    Kysymys on tuttu koko TM:n tunnetun rengastestaushistorian ajalta. Kun asiaa miettii hieman perusteellisemmin, on selvää, että tulosten ostaminen olisi mahdotonta.

    Ensinnäkin valheella olisi hyvin lyhyet jäljet. Rengasvalmistajat testaavat jatkuvasti toistensa tuotteita ja tuntevat niiden ominaisuudet. Jos jokin lehti julkaisisi täysin erilaisia tuloksia, häly nousisi heti.

    Toisekseen jos lahjominen olisi tavallista, tarjouksia tulisi varmasti useammasta eri paikasta. Ei ole mitenkään mahdollista ajatella, että eri valmistajat kävisivät keskenään avointa huutokauppaa siitä, kuka saa ”ostaa” testivoiton.

    Tärkeimpänä perusteena on, että kaikenlaisen lahjonnan paljastuminen olisi sekä tarjoajan, lehden, että yksittäisen toimittajan maineen ja uran kannalta sellainen kolhu, ettei sellaista lyhytnäköistä riskiä kenenkään kannata ottaa. Nykymaailmassa kaikki asiat tulevat julki, ennemmin tai myöhemmin, ja avoimuus ja läpinäkyvä toiminta on pitkällä tähtäimellä ainoa oikea toimintatapa."

    https://tekniikanmaailma.fi/autot/kaikki-mita-olet-halunnut-kysya-tekniikan-maailman-rengastestauksesta/

      
  • F30:een (3-sarjalainen) mikä itsellä oli vielä joskus pari vuotta siten tuli vaihdettua ensiasennus Pirellien tilalle Hakka Blue kumekset.
    Ei auto niillä suuntavakaaksi muuttunut mutta muutos parempaan Pirellien jälkeen oli dramaattinen. Urat katosi täysin.
    Melu pieneni jonkin verran ja muuttu erilaiseksi.
    Ajettavuuden osalla muutos oli niin suuri etten voisi ikinä kuvitella ostavani Pirellejä.

    No nyt on B9ssä alla ensiasennus Hankookit ja no, ei auto niin kamala ole ajaa kuin F30 mutta jatkuva vaeltelu (pääasiassa bemarini verrattuna umpisurkean ohjauksen vuoksi) on aina läsnä. Ohjauksessa on samaa yliterävyyttä kuin Pirelleillä F30ssä. Tekisi varmaan A4äänkin hyvää Hakka Blue kumit. Jos muutos ohjausvasteessa olisi edes kolmannes siitä mitä Bemarin tapauksessa niin Audista tulisi ihan pätevä ajaa.
    Nyt kärvistellään Hankookkien kanssa kunnes leasing soppari loppuu. Jos olisi oma A4 niin varmasti lähtisi Hankookit ja tilalle Joko Hakkkaa tai jotain muuta missä vastaava rungon jäykkyys ja renkaan hartiamuoto kuin Nokialaisissa.

    On ihme miten tehtaat pilaa ihan hyviä autoja luokattoman surkeilla ensikumeilla mitkä ei vain sovi kyseiseen autoon.

      
  • ”Antilan mukaan Aftonbladet oli ainoa lehti, joka uutisoi räikeästä erosta uusintatestituloksessa. Antila on yllättynyt, miksi Nokian Renkaiden rengasvilppi nousi vasta nyt otsikoihin Suomessa. Kauppalehti kertoi Nokian Renkaiden testirenkaiden manipuloinnista 26. helmikuuta.

    – Tässä tullaan ihan jälkijunassa.”

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016030521220418_uu.shtml

    "Tapaus 3: Vahva epäily
    Ruotsalainen Aftonbladet-lehti julisti elokuussa 2012 Nokian Renkaiden jääneen kiinni huijauksesta kesärengastestissä, jonka tulokset oli julkistettu keväällä myös Tekniikan Maailmassa (5/2012). Jaettuun testivoittoon yltäneen Nokian Hakka Blue –renkaan jarrutusmatka oli pidentynyt kilpailijoihin verrattuna kymmenellä prosentilla kesällä Ivalossa tehdyissä uusintatesteissä.

    Nokian Renkaat kiisti tuolloin testimanipulaation ja vetosi puutteellisesti tehtyihin uusintatesteihin. Uusintatestiin oli ostettu useat renkaat eri liikkeistä ja tulos oli sinänsä kiistaton. Tekniikan Maailma ei raportoinut elokuun 2012 tapauksesta, koska jatkoselvittelyissä ilmeni, että testiauto, sää ja tuotantoerä olivat mahdollisia tuloksiin vaikuttavia tekijöitä, eikä näyttö huijauksesta ollut sataprosenttisen kiistaton. Jäljelle jäi kohtuullinen epäilys, jota TM:n toimituksessa tulkittiin länsimaisen oikeuskäytännön mukaan ”syytetyn” eduksi."

    https://tekniikanmaailma.fi/autot/nain-rengasvalmistajat-ovat-yrittaneet-huijata-tmn-testeissa/

    Yksi kertoo narauttaneensa rengasvalmistajan huijauksesta, toinen vetoaa ensimmäisen ammattitaidottomuuteen testata renkaita ja hetkeä myöhemmin kuitenkin rakentaa useamman kappaleen voimin kuvaa, että kyseessä on ammattitaitoinen rengastestaaja.

    https://tekniikanmaailma.fi/autot/kaikki-mita-olet-halunnut-kysya-tekniikan-maailman-rengastestauksesta/

    Pitäisiköhän uusintatestin läpäisseet tuotteetkin "jatkoselvitellä" TM:n toimesta tästä eteenpäin, kun Testworld ei osaa ottaa huomioon testiauton, sään ja tuotantoerän mahdollisia tuloksiin vaikuttavia tekijöitä?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit