Minkä digitaalikameran ottasin?

15 kommenttia

Olisin hommaamassa digitaalikameraa ja yksi vahva vaihtoehto minulla olisi Canon IXUS 500 5 megapikselillä.
Mitä mieltä olette kannattaako ostaa Canon IXUS 500 vai suosittelettko jotakin muuta vastaavaa. :neutral: :neutral:
Paikallisessa kamerakaupassa ainakin sanoivat että myös Canon Powershot S1 SI on hyvä.

[jussi muokkasi tätä viestiä 19.05.2004 klo 19:22]
  
  • Hankin loppuvuodesta Canonin A80 digikameran.
    Kolmas digikamerani. Erittäin hyvä ostos.
    Nopeat toiminnot ja jämäkkä rakenne.

      
  • Hommasin alkuvuodesta Ixus 400:n, ja tyytyväinen olen ollut. Pienikokoinen (oli minulla yksi tärkeimmistä kriteereistä), jämäkkä ja vieläpä tyylikäs. Toimivat hallintalaitteet ja melko monipuoliset ominaisuudet - ainakin omaan käyttööni on sopinut. Aikaisempaa kokemusta Canoneista on G1:stä ja A70:stä, ja toimivia pelejä ovat olleet nekin.

    Harkitsin myös HP:n, Konican ja Sonyn ominaisuuksiltaan suunnilleen vastaavia vaihtoehtoja, mutta ne olivat vaatimuksiini nähden vähän turhan suuria ja jotenkin hieman heppoisen oloisia (Revio oli jämäkän oloinen ja näppärän kokoinen, mutta sivulle liu'utettava linssinsuojus/virtakytkin ei vakuuttanut allekirjoittanutta toimivuudellaan).

    Pientä miinusta antaisin siitä, että Ixuksen akku on irroitettava lataamista varten (tosin minulla on mielikuva että kamerassa ladattavia akkuja on myös myynnissä, ainakin kameran akkutilan pohjassa on sopivanoloinen kumilätkällä tulpattu reikä laturinpiuhalle?), joskus kun saattaa tulla vastaan tilanteita joissa kamera olisi hyvä pitää "kuvausvalmiudessa" vaikka akkua ladataan. Kamera myös lämpenee melkoisesti akun ympäriltä kiivaasti kuvattaessa. Akun kestoa en ole sen kummemmin tutkinut, reilun viikonlopun reissut se ainakin kestää ongelmitta ilman mitään virransäästötoimenpiteitä (näyttö pois päältä tms.).

    CF-kortitkin ovat suht kohtuullisissa hinnoissa, joten mahdollisesta lisämuistista ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi. Itse ostin samantien 128Mt kortin kameran mukana tulleen 32-megaisen tilalle "ykköskortiksi" ja hyvin olen pärjännyt. Tähän saakka ainakin :smile:

    Eli voin suositella, viissatasen ja nelisatasen välillä ei käsittääkseni (?) ole sitä yhtä megapikseliä lukuun ottamatta kovinkaan suuria eroja.

      
  • Ixus 500 on hyvä valinta. Itsellä on Ixus v3, joka on vanhempi malli tuosta. 500:n on siitä vielä kehittyneempi ja nopeampi, vaikka v3:n on jo normaali käyttöön aivan riittävä. Jahka aika tuosta v3:sta jättää niin Ixuksen seuraavaksi haluan myös, on niin näppärän kokoinen ja kestävä.

    Akusta sen verran, että ainahan pitää hankkia toinen akku varalle, joten akun lataaminen irrallaan ei mielestäni ole mikään ongelma, vaan se on juuri hyvä ominaisuus. Voi ladata tyhjää akua ja samaan aikaan vara-akulla saa jatkaa kuvausta. Hölmöä se on kameraa käyttää laturina, kun sillä olisi tarkoitus kuvata :smile:

      
  • no jaa, kokemukseni mukaan tällä hetkellä 5 miljoonaa pikseliä on liikaa niin pienelle kennolle mitä ixus 500:ssa on. Itse ottaisin mallin 430, jonka 4 megapikselin kenno tuottaa riittävän tarkan kuvan mutta herkkyyttä on himpun verran enemmän kuin viissatasessa. Kennon fyysinen koko vaikuttaa nykymalleissa ratkaisevammin kuvanlaatuun kuin pikselimäärä. Loistava esimerkki on Canonin a-75 vastaan a-80, kameroiden kuvanlaadussa on huimaava ero vaikka päällepäin ei uskoisi.. Vähän kuin vertaisi muinaista puolikinoa oikeaan kinokameraan, (no ei nyt sentään niin suurta eroa mutta sinnepäin). Eli jos kenno on pieni max pikselimäärä noin 4 megaa ja isompaa pikselimäärää halutessa on pakko ottaaa myös suurempikokoinen kamera, esim. Canon s-50 on huippulaite samaan hintaan kuin ixus 500.

      
  • Olen myös suunnitellut n. taskukokoisen digihärvelin ostamista ja olen vähän kahden vaiheilla ostaako joku 250-350 euron peruslaite tai sitten pistää vähän enemmän.

    Kalliimman laitteen ostoa puoltaisi mahdolliset manuaalisäädöt. Jotenka, onko noissa ixusissa minkäänlaisia manuaalisäätöjä (siis aukkoa, suljinta, valotusta tms)?

    Canonin A-sarjassa noita taitaa jo olla mutta ne eivät ei oikein innosta, kun kiinnostaisi pienempikokoinen laite. Mitenkäs muut merkit?

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 13.05.2004 klo 15:48]
      
  • Normaalikäyttöön digikamera, mitä maksaa. Pitääkö jotain ostaa digikameran mukana...Onko mitään tärkeitä lisävarusteita...??

      
  • Esmes 400:lla eurolla saa muun muassa 4 megapikselin kennoon perustuvan Canon A80:sen. Lisävarusteista mainittakoon vähintään 256 megatavun muistikortti ja mahdollisesti myös jalusta, jotta vältytään tärähtäneiltä kuvilta.

      
  • Lainaus:
    13.05.2004 klo 15:47 jalkkis kirjoitti
    Canonin A-sarjassa noita taitaa jo olla mutta ne eivät ei oikein innosta, kun kiinnostaisi pienempikokoinen laite.


    No, ei pitäis näköjään aukoa päätään, kun ostin sittenkin A75:n ;)

    Tossa masiinassa on kyllä pahuksen hyvät ominaisuudet, jos pikkasen pienintä mahdollista kokoa isompi olemus ja tietty muovisuuden tunne on hyväksyttävissä. Ja hinta ominaisuuksiin ja suorituskykyyn verrattuna oikein hyvä. Suosittelen.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 18.05.2004 klo 09:04]
      
  • Minkäslainen toi Sony DSC-T1 on? Olis ainakin ulkomitoiltaan pieni ja taitaapi olla semmosta tekniikkaan että hyviä kuvia tulisi :smile:. Mutta onko kokemuksia, mielikuvia tai jotain?

      
  • Lainaus:
    14.06.2004 klo 20:49 Reiska kirjoitti
    Minkäslainen toi Sony DSC-T1 on? Olis ainakin ulkomitoiltaan pieni ja taitaapi olla semmosta tekniikkaan että hyviä kuvia tulisi :smile:. Mutta onko kokemuksia, mielikuvia tai jotain?


    Kamera on ollut minulla lainassa tuttavaltani ja pikaisten kokemusten mukaan jälki on ok. Muutoin kamera on hyvin kompaktin ja tukevan oloinen, eli siinä on selvästi "laadun tunne". Parasta vehkeessä on mielestäni sen iso 2,5 tuuman hyvä näyttö, vaikka kamera itsessään kuuluu markkinoiden pienimpiin. Hyvää siinä on myös mielestäni sisäisellä zoomimekanismilla varustettu Carl Zeis objektiivi.

    Huonoina puolina pidän optisen etsimen puuttumista sekä niukkoja käsisäätömahdollisuuksia. Laite käyttää myös (luonnollisesti) Sonyn omia Memory Stick muistikorttia, jota monet pitävät hieman ikävänä asiana.

      
  • Mitä sillä optisella etsimellä tekee, jos se näyttö on tarpeeksi laadukas. Tosin aurinkohan on ainoa haitta, jos se heijastaa näytöstä. Tuota olen itesekin miettinyt, että kun siihen ei käy kun ne Sonyn omat muistikortit, kun ei tuo nykyinen kortti sitten enää käy tuohon :frowning: Mitenkäs olisi tuo Canon Digital Ixus 500 jos sitä vertaisi tuohon Sonyyn? Mikä parempaa mikä huonompaa? Kun ei se Canonkaan mikään isokokoinen ole ja ominaisuudet taitaapi olla aika samat.

      
  • Itse en hirveästi pidä kuvaamisestä "kädet suorina", joten käytän usein optista etsintä jolla voi kuvata perinteeseen tapaan.

    Ixus 500:ssa on Sonya monipuolisemmat käsisäätömahdollisuudet ja siinä on myös optinen etsin. Toisaalta Sony T1:ssä on huomattavasti isompi näyttö ja objektiivi joka ei zoomatessakaan ulkone. Mutta ei niissä suurempia eroja kyllä ole, koko ja painokin on suunnilleen sama, Sony hieman Canonia litteämpi.

    Sonyn W1 vastaa ehkäpä kuitenkin paremmin Canonin Ixus 500 kameraa.

      
  • No mitä niillä käsisäädöillä tekee, jos automaattisestikin toimii ihan hyvin?

      
  • Yleensä kun valitsee Canonilta tai Olympukselta jonkin mallin niin ei huonoa voi saada. Niillä merkeillä on niin pitkä kokemus ja tietotaito alalta! :smile:

      
  • Moro Jussi

    Empä rupee rehtoriks, mutta suosittelen digijärjestelmää. Kyl sä tiiät. Jos sä haluut, Gooleen vaan tai aiheisiin suoraan käsiksi.
    Parempia foorumeita löytyy.


    [Sinuhe muokkasi tätä viestiä 18.06.2004 klo 11:17]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit