Aggregaatit

4 kommenttia

Olisin hankkimassa kesämökille aggregaattia ja kysymys kuuluu: millaisen hankkisin?

Kertokaa käyttäjä kokemuksia. Tarve aggregaatille on lähinnä valo, tv ja työkoneiden käyttö.

  
  • Itse ostin jokin aika sitten Tarjoustalosta diesel-aggrekaatin. 4.3kW jatkuva teho 3-vaiheinen, 9 hv 400cc diesel. Sähköstartti.
    Hinta 1190 EUR. Hinta on vain reilu kolmannes verrattuna tunnettuihin länsimerkkeihin.
    Kone on kai kiinalainen. Kaveri joka tuntee näitä juttuja, kertoi että itse diesel on täysin identtinen kopio Yanmar dieselistä. Varaosat käy ristiin.
    Uskoisin, että hinta-laatusuhde on vähintäin kohdallaan.
    On sitten jokaisen omassa harkinnassa, kannattaako ostaa tämän kokoluokan laitetta. Jos riittää 1-vaih. 2 kW aggrekaatti, niin bensakoneella saa puoleen hintaan. Valot, jääkaappi, TV toimii hyvinkin pienellä, mutta mökin vesipumppu ja työkalut ovat jo vaativampia. Sähkömoottorit (vaikkapa rälläkkä, painepesuri) ottavat noin 4-6 kertaisen käynnistysvirran verrattuna nimellisvirtaan. Useimmat pienet aggrekaatit "kuolevat" jos niillä yrittää käyttää esim. painepesuria. "kuoleminen" tässä tarkoittaa että koneen kierrokset pienenevät jyrkästi ja jännite tippuu, virta kasvaa edelleen ja kuormittava laite jää lopulta kokonaan käynnistymättä.

      
  • Kiitos Jormalle vastauksesta.

    Olen päättänyt kuitenkin hankkia bensakäyttöisen aggregaatin ja kysyisinkin onko Teillä tietoa Hondan ja Mitsubishin aggregaattien hyvistä/huonoista puolista ja onko kokemuksia Hondan EM25 ja EU30i laitteista.

      
  • Ostin itselleni pari vuotta sitten kiinalaisen kaksitahtiagregaatin
    max teholtaan 900W.riittää yleisempien sähkökäyttöisten pientyökalujen
    käyttöön,joskin myönnän pyörittäneeni sillä 1000w laitetta.
    Hinta aikanaan huimat 139€,ja jo tähän mennessä hankkinut hintansa,
    alkuvaikeuksien jälkeen;jotka olivat huonot johtoliitokset .
    Puristeltuani ne uudelleen ,laite, hintaansa nähden on toiminut hyvin.
    Käytetty muun muassa moottorilämmitimessä 600W kovilla pakkasilla
    ja hyvin on toiminut,eikä polttoaineen kulutus ole mielestäni kohtuuton.
    Todennäköisesti tätä samaa laitetta myydään usealla eri merkillä,koska
    itsekin olen ostamiseni jälkeen nähnyt toisen täysin samanlaisen erimerkkisenä.
    Huono puoli laittessa on se,etteivät vanhemmat ns.rautamuuntajalaturit toimi siinä ??? Kaikki käyttämäni sähkökoneet kylläkin.

      
  • Kiitos Hannulle vastauksesta.

    Honda vei kisassa voiton. Nyt vaan testausta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit