Rengaspainemittari polkupyörälle

11 kommenttia

Sattuisko kukaan tietämään, josko markkinoilta olisi saatavilla sellaista rengaspainemittaria, joka soveltuisi polkupyörän presta -venttiileille? Noi TM:ssä juuri testatut ei todennäköisesti kyseisenlaisella venttiilillä toimi ja useasta vielä asteikkokin loppuu kesken, 4 baariahan ei vielä maantiepyörän renkaissa ole riittävästi.

  
  • Mitenkäs adapteri prestaventtiiliin? Itse ostin aikoinaan halpispumpun biltemasta juuri tuollaisen adapterin takia, tosin siihen tavalliseen venttiiliin. Adapterin avulla sitten kelvannee mikä tahansa pumppu tai rengaspainemittari.

    Itse pumppailen kompuralla 5 barin paineet renkaisiin. Ajattelin itsekin hankkia tuollaisen rengaspainemittarin fillari-, auto- ja moottoripyöräkäyttöön.

      
  • Jep joo sovittimella varmaan homma hoituisi. En vaan valitettavasti ole moiseen sovittimeen vielä törmännyt. Kompura kelpaisi minullekin. Mahtoiko sun kompurassasi tulla mukana sovittimia muihinkin kuin vain neula- ja kuulaventtiileihin?

      
  • Lainaus:
    09.05.2005 klo 13:19 Teehuone kirjoitti
    Jep joo sovittimella varmaan homma hoituisi. En vaan valitettavasti ole moiseen sovittimeen vielä törmännyt. Kompura kelpaisi minullekin. Mahtoiko sun kompurassasi tulla mukana sovittimia muihinkin kuin vain neula- ja kuulaventtiileihin?


    Kompuran mukana tuli juuri tuo tavallinen kattaus adaptereita, eli ei mitään spesiaalia. Kompura on biltemasta ja ajaa asiansa, vaikkei kovin tehokas olekaan. Oletko kysellyt adapteria paikallisilta fillarikorjaajilta?

    Minun adapteri on todella yksinkertainen, kierteellinen soviterengas, joka kierretään venttiiliin. Ja sitten vain kompuralla ilmaa perään. Prestaan tarvii kaiketi toisentyyppisen?

      
  • Vaihda sisäkumit pyörääsi. Itse kävin ostamassa omaani, valitsin auton venttiilit, nyt saa ilmaa joka huoltikselta eikä tartte adaptereita. On mulla kompurakin ja normaalipistooli mittarilla saa passelit 5 bar pyöräänkin. Nokian gummi pyörässä ei vaan tahdo kestää, kudoset hajos vaikka max. paineenkesto pitäisi olla 5 bar. Matka-ajossa ei viitti tahkota kuin maksimipaineilla. Mistähän saisi renkaan, joka kestää yli 5 bar?


    [ Väinö muokkasi tätä viestiä 15.05.2005 klo 00:53]
      
  • Niin tässä minun tapauksessani ei sisärenkaiden vaihto tule kyseeseen. Rengaskokoon 20/622 tai 23/622 ei kerta kaikkiaan ole saatavilla muita kuin "presta" renkaita. Sitten tullaan vielä siihen, että toi 5 baria ei tällaiseen renkaaseen riitä, on saatava 7-8 baria ja taitaa olla, että tuommoisissa paineissa auton neulaventtiili ei enää olekaan se parasa venttiilityyppi. Täytynee kierrellä vielä noita pyöräliikkeitä, josko löytyisi sopiva mittari tai sovite.
    Tässäpä siis samalla Väinölle vastaus: Pistä alle kapeammat renkaat kestävät (ja vaativat) kovemmat paineet ja on matka-ajossakin paljon mukavemmat. Toisaalta ilmanpaineita ei sitten enää huoltsikalla välttämättä mittailla... :confused:

      
  • Niinpä, toi 8 bar tuntuu kyllä tosi rajulta paineelta, kotikompurasta sen voisi nippanappa saada ulos, tuskin huoltikselta. Taitaa renkaiden vaihto jäädä, jos vanteetkin menee uusiksi? Jospa tungen 5 bar max. renkaaseen 6 baaria ja toivon, että kestää. Eturengas rullaa kyllä pienemmälläkin paineella. :smile:

      
  • Lainaus:
    16.05.2005 klo 09:26 Teehuone kirjoitti
    Niin tässä minun tapauksessani ei sisärenkaiden vaihto tule kyseeseen. Rengaskokoon 20/622 tai 23/622 ei kerta kaikkiaan ole saatavilla muita kuin "presta" renkaita. Sitten tullaan vielä siihen, että toi 5 baria ei tällaiseen renkaaseen riitä, on saatava 7-8 baria ja taitaa olla, että tuommoisissa paineissa auton neulaventtiili ei enää olekaan se parasa venttiilityyppi. Täytynee kierrellä vielä noita pyöräliikkeitä, josko löytyisi sopiva mittari tai sovite...


    Minulla on 37-622 nokialaiset ja niissä pitäisi käyttää 5 bar painetta. Renkaat ovat olleet vuoden / n. 500 km ja toistaiseksi keston kanssa ei ole ollut ongelmia. Bilteman halpiskompuralla tuonkin paineen saaminen on siinä ja siinä, joten minun laitteille 7-8 bar olisi unikuvia...

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 17.05.2005 klo 14:26]
      
  • Näyttääpä siis siltä, että käsi- tai jalkapumppu on kuitenkin aika juupelin kova kapistus. Kysyy vain käsivoimia. :sunglasses:

      
  • Morjens,

    Mulla oli sama ongelma juuri huoltiksilla. Sitten polkupyöräliikkeestä löytyi adapteri, joka kierretään neulan avaamisen jälkeen venttiilliin. Sitten vaan koneella painetta renkaaseen! Tosin kuten edelläkin on mainittu, kaikilta huoltiksilta ei painetta saa riittävästi. Itsekin ajelin semmoisilla 7,5-8,5 paineilla.

    Näppärä sorvari muuten tekee sellaisen tunnissa. Jos käyttöä on enemmänkin, kannattaa teettää. Oikea raaka-aine on sitten pehmehkö metalli, esim. messinki.

      
  • Minulle tuli tuollainen sovite auton venttiili-> polkupyörän venttiili mukana, kun ostin muistaakseni biltemasta ihan tavan käsipumpun (nettisivuilla tuotenumerolla 27513). Sillä olen polkupyörän kumeihin ilmaa pumppaillut, kun ensin ruuvaa sovittimen paikalleen polkupyörän venttiiliin. Koko pumpun hinta 1,95, joten tuolla hinnalla kukaan sorvari alkaa tuskin adapteria tekemään :wink:

      
  • Koko pumpun hinta 1,95, joten tuolla hinnalla kukaan sorvari alkaa tuskin adapteria tekemään ;)

    Pitää paikkaansa. Muistin itsekin, että juuri Bilteman alle 2:n euron pumpussa oli se sovite mukana. Se muuten toimii, siis myös pumppu.

    :smile:

    Siitä rengaspainemittarista vielä. Kannattaisi kysellä Dunlop Hi-Flexistä tai vastaavasta liikkeestä. Niillä on mitä uskomattomampia painemittareita. Luulisi sopivan asteikonkin löytyvän.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit