Kosketusnäyttö vaarantaa turvallisuuden!

329 kommenttia
15681011
  • Tällä palstalla kun on tällaisia business-miehiä, jotka ostelevat kalliita 70.000 euron Bemareita ihan tuosta vaan, niin kysyisinkin nyt näin yleisesti, että kun bisneksiä hoidetaan autosta käsin, niin kumpikohan järjestelmä soveltuu paremmin bisnesten hoitamiseen autosta käsin, kosketusnäyttö vaiko rullapyörä ?

      
  • Sinä olet aina sama tyyppi, jonka vähäinenkin anti muuttuu nähdyn kaltaiseksi välittömästi, kun suosimerkkiäsi ei ylistetä. Itse en ole selitellyt, vaan nimenomaan sinä yrität selittää tuota kertomaani testitulosta suokkarimerkillesi paremmaksi. Selityksiäsi ovat olleet testien valikointi ja puolueellisuus. Kumpikin ovat osoittautuneet potaskaksi, vaikka paljon käytettyjä selityksiä ovatkin.

      
  • "Derrick BMW:llä on kosketusnäyttö, eleohjaus ja puheohjaus siis kattava paketti. Ei kai se ole huono asia jos tarjoaa tämän kaltaista pakettia asiakkaille. Hieman turhaakin tämä keskustelu jossa teilataan hyviä ratkaisuja kuin se ainoa oikea olisi se oman mieltymyksen merkki joka tietää mikä on oikea ja mikä väärä tapa toteuttaa kyseinen järjetelmä. Tämä on lähinnä tottumus ja makuasia mistä kukin pitää enemmän. BMW:n iDrive järjestelmä on minulle tehty ja toisen valmistajan tekemä on taas toiselle se sopivin."

    BMW:ltähän on ehkä tulossa hologramminen näyttö, kosketusalusta jolla hologrammia ohjataan on sijoitettu nykyisen säätöpyörylän tilalle. Vai onko tämä jotakin tulevaisuus-fantasiaa.

    Sinänsä en ymmärrä tämän näytön ideaa, sehän on paljon epäselvempi kuin normaali näyttöpaneeli.

      
  • Onneksi kotoa löytyy parempi laitteisto jolla voi itseään viihdyttää tarpeidensa mukaan. Huono kuvanlaatu tuossa videossa vei kaiken huomion. Ei minun juttu kai se jotain fantasiaa sitten oli olevinaan kuten osuvasti totesit.

      
  • Ensimmäisiä kokemuksia Seat Atecan perusmallisesta kosketusnäytöstä, joka on autossa vakiona. Esimerkiksi ilmastoinnin käyttö on kosketusnäytöllä huomattavasti vaivattomampaa kuin ilmastoinnin säätäminen nappuloilla.

    Puhelujen soittaminen on kosketusnäytöllä melko nopeata, joko niin että valitsee puhelinluettolosta etukäteen ohjelmoidun numeron tai niin että näppäilee näytöllä puhelinnumeron.

    Eli kyllä tällaisia helppoja toimintoja voi suorittaa kosketusnäytöllä vaikka ajettaessa.

      
  • Nyt ei enään tarvitse arvailla kun on faktaa kosketusnäyttöjen vaarallisuudesta. Foundation for Traffic Safety on juuri julkaissut raportin asiasta. Lyhyesti voidaan todeta kosketus-käyttöliittymä turvallisuutta vaarantavaksi. Ja tässä yhteydessä mainitaan Volvo ja Tesla keskikonsolin kuvaputki-tekniikka.

    Jos parhaita ratkaisuja haetaan, ovat BMW:en ja Mercedeksen rullahiiret kosketuksen lisänä paras ratkaisu. BMW:eessä jopa liikkeentunnistus lisänä. Myös ilmastoinnin ja audion käyttö onnistuu näppäimillä. Toki nämä ratkaisut maksavat, mutta vain parhailla, kuten BMW ja MB, on varaa huippuratkaisuihin.

    On myös tärkeää, että keskinäyttö on korkealla. BMW:ssä se on aivan tuulilasin alareunassa joten katse tielle säilyy kaikissa tilanteissa.
    http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20171009/bilmodellerna-som-har-krangligaste-tekniken-tesla-och-volvo-distraherar-foraren/

      
  • Jäi näköjään WhatCarilta mainitsematta että myös Audi Q7 luettiin siihen luokkaan infotainmentejä jotka vaativat paljon huomiota.

    "Audi Q7

    Chrysler 300 C

    Dodge Durango GT

    Ford Mustang GT

    GMC Yukon SLT

    Honda Civic Touring

    Honda Ridgeline RTL-E

    Mazda3 Touring

    Nissan Armada SV

    Subaru Crosstrek Premium

    Tesla Model S

    Volvo XC60 T5 Inscription"

      
  • Onkohan esimerkiksi tämä uusi Audi A8 liikenneturvallisuutta vaarantava kun siinä on kaksi kosketusnäyttöä, ja näytöt sijaitsevat vielä alempana kuin Teslan näyttö ? Videon kohta 2.30.

      
  • Joo Q7 oli myös mainittu.

    Silti selvä tulos, kädet ajon aikana tulisi olla ratissa, ei missään keskikonsolin näytössä, lähes jalkatilassa.

    Volvo haluaa säästää ja piilottaa kaikki namiskat kosketusnäytön taakse, halpaa se on mutta ei edistä liikenneturvallisuutta.

    Onneksi BMW ja MB eivät säästä ja käyttöliittymä on todella harkittu myös turvallisuuden vinkkelistä.

      
  • Ymmärsinkö oikein, uusi Audi A8 ei ole infotainmentin osalta turvallinen, koska kosketusnäytöt sijaitsevat kojelaudassa alhaalla ja vielä alempana kuin Volvon/Teslan näyttö ?

    Omasta mielestäni Audi A8:n kojelauta on todella tyylikäs nimenomaan juuri siksi että nappulahärdelli puuttuu ja kaikki toiminnot on piilotettu kosketusnäyttöjen taakse.

      
  • Nyt ei enään tarvitse arvailla kun on faktaa kosketusnäyttöjen vaarallisuudesta...

    Aika hölmöä väittää mitään Mersun ja BMW:n käyttöliittymästä tuon perusteella, koska kummaltakaan merkiltä ei ollut yhtään autoa mukana tutkimuksessa. Tutkimus ei myöskään löydä eroa nappien/rullien ja kosketusnäytön välille. Todellisuudessa sen sanoma on, että infotainmentien käyttäminen toteutuksesta riippumatta sitoo huomiokykyä ja on vaarallista ajon aikana.

    Jos et ole huomannut, niin hehkuttamasi BMW on jo ottanut kosketusnäytön mukaan ja aikoo poistaa nuo jalustalle nostamasi rullat ja napit. Kannattaisi alkaa miettimään jo uusia trollauksia, ettei tule sitten aikanaan umpikuja eteen. BMW:n hehkuttaminen on myös senkin vuoksi aika heikolla pohjalla, koska BMW on jättäytynyt kehityksen jarruksi Android Auton suhteen. Kinastelu nappien ja näytön välillä on totaalisen turhaa, kun samat asiat voi hoitaa vain sanomalla AA:lle.

    Volvo haluaa säästää ja piilottaa kaikki namiskat kosketusnäytön taakse, halpaa se on mutta ei edistä liikenneturvallisuutta.

    Napit ovat halpoja. Iso näyttö ja uuden käyttöliittymän kehittäminen maksavat enemmän kuin napit.

      
  • NHB:"BMW on jo ottanut kosketusnäytön mukaan ja aikoo poistaa nuo jalustalle nostamasi rullat ja napit"

    BMW:eellä on rulla ja elekäyttö sekä kosketusnäyttö käytettävissä.

    Voitko antaa lähteen jossa sanotaan, että "BMW aikoo poistaa nuo jalustalle nostamasi rullat ja napit"

    Niin missä sanotaan näin, NHB? Totuudessa pitää pysyä!

      
  • WhatCar olet täysin oikeassa, NHB on on näköjään taas sotajalaalla jokaisessa ketjussa.

    https://tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/2017/05/bmw_530e_iperformance_ohjaamo.jpg

      
  • Totuudessa pysymisen vuoksi saat selittää ensin sen, että miten tuo tutkimuksen perusteella päädyit ylistämään BMW:n ja Mersun rullia.

    Kaikkien mahdollisten käyttöliittymien yhdistäminen samaan pakettiin kuulostaa kovin tutulta. Ai niin, BMW palkkasi paljon ex-nokialaisia kehittämään käyttöliittymäänsä.

      
  • NHB eikö tuosta listasta pysty päättelemään mitään? VW-fanaatikon psyyke on taas saanut jostakin ylikierroksia ja se puretaan täällä.

      
  • No kerro toko sinä sitten se, mitä tuon listan perusteella voi päätellä Mersun ja BMW:n käyttöliittymistä?

    Mitä tulee ylikierroksiin, niin sinä - arvon tracktest - olet ainoa, joka vajoaa tässä lapsellisiin henkilökohtaisuuksiin... Muut kykenevät keskustelemaan aiheesta.

      
  • Tuttua NHB:tä et vastaa koskaan esitettyyn kysymykseen, mutta vastaat niin mielelläsi kysymykseen kysymyksellä. Kukahan nyt tosissaan onkaan lapsellinen?

      
  • "Juupas eipäs" ja "ite oot" - no niin lapset! Tuollaisen takia ei voi ottaa tosissaan teidän moitteita toisten kirjoituksista jne. Unohdatte viisastelunne heti kun silmä välttää.

    Itse asiassa NHB ehti vain ennen minua: miten tuon tutkimuksen perusteella voi päätyä ylistämään BMW:n ja Mersun rullia? Tutkimuksessa mukana olleet automerkit eivät edustaneet mitenkään kattavaa valikoimaa edes.

    Esimerkinomaisesti: jos tutkimuksessa selvitetään pullien paremmuutta keskenään, mitä järkeä on kehua leipää paremmaksi?

      
  • Hyväksi havaittu iDrive ja paljon muuta. BMW:n kojelaudan iso näyttö on tutusti iDriveen yhteydessä kuten myös kosketusnäyttö ja eleohjauskin Connected Drive-paketin kanssa. Kosketusnäyttöä ei ole turvallista käyttää ajon aikana sijaitsee se sitten missä hyvänsä, mutta BMW:n eleohjausta ja puheohjausta mielestäni voi. Kertokaa jokin syy miksi ei voisi? NHB:lle puheohjaus ja eleohjaus ovat kysymykseesi vastaus miksi BMW on edellä muita joita listassa oli lueteltu.

    Kumppani voisit edes yrittää keskustella sivistyneesti varmasti osaat jos oikeasti haluat.

    Derrick kerro hyvä syy miksi hyväksi havaitut nappulat pitäisi poistaa ja miksi?

      
  • NHB ei ole edelleenkään vastannut väittämäänsä, että BMW olisi poistamassa rullahiiren ja näppäimet? Tällaista tietoa kun ei mistään löydy.

    Turvallisuuden kannalta rullahiiri ja näppäimet ovat oleellisen tärkeitä puhe- ja eleohjauksen lisänä.

    Ja näppäimistöjä kehitetään aina vaan eteenpäin, esim. suomalaisen yrityksen hiilinanonäppäimet, ja tekniikasta ainakin Daimler jo keskustelee:

    https://www.aamulehti.fi/uutiset/suomalaisyrityksen-ainutlaatuinen-tuote-herattaa-autot-kosketuksella-autojattikin-kiinnostui-200444953/

      
  • Tutkimuksessa tutkittiin ainoastaan sitä kuinka vaativa kosketusnäyttö oli kussakin autossa, ja kosketusnäytöt jaettiin kolmeen kategoriaan tällä perusteella.

    BMW:n ja MB:n esiin tuominen ja hehkuttaminen tämän tutkimuksen johdosta edustaa kyllä mielestäni jonkinlaista vajaamielisen argumentoinnin huipentumaa.

    http://newsroom.aaa.com/2017/10/new-vehicle-infotainment-systems-create-increased-distractions-behind-wheel/

      
  • "Derrick kerro hyvä syy miksi hyväksi havaitut nappulat pitäisi poistaa ja miksi?"

    Perustoiminnot pitäisi voida tehdä painikkeilla. En nyt jaksa lähteä luettelemaan mitkä ovat perustoimintoja.

      
  • Mazdan "rullahiiri" on ilmeisen huono kun oli myöskin tällä listalla.

      
  • NHB:lle puheohjaus ja eleohjaus ovat kysymykseesi vastaus miksi BMW on edellä muita joita listassa oli lueteltu.

    Nythän keskustellaan rullien ja kosketusnäyttöjen eroista. Nuo molemmat toiminnot eivät riipu siitä, onko autossa rulla, kosketusnäyttö vai molemmat.

    Nuohan löytyvät jo ihan siitä Euroopan tavanomaisimmastakin Kansanautosta. Puheohjaus on kova juttu ja ainoa, jolla ajon aikana voi tehdä monimutkaisempia valintoja turvallisesti, mutta BMW:n tapauksessa se käyttökelpoisin puheohjaus eli Android Auto on suljettu pois. Valmistajien omat puheohjaukset ovat aika heikkoja tuohon verrattuna.

    NHB ei ole edelleenkään vastannut väittämäänsä, että BMW olisi poistamassa rullahiiren ja näppäimet?

    Aivan oikein. Odottelen tässä perusteitasi sille, että tuon tutkimuksen perusteella BMW:n ja Mersun rullissa olisi jotain ylistettävää ja että tuo tutkimus osoittaisi rullat kosketusnäyttöä paremmaksi.

      
  • Vertailun Audi Q7:ssakin taisi olla rullahiiri, mutta se varmaankin poistuu samalla tavoin kuin Audi A8:sta.

      
  • BMW 5-sarjan viihdejärjestelmän analyysi – ehdottomasti alansa huippua.

    Tekniikan Maailman koeajossa on parhaillaan uusi BMW 520d. Auton laajemman arvion julkaisemme numerossa kuusi. Yhtenä ja mahdollisesti auton merkittävimpänä uutuutena on info- ja viihdejärjestelmä. Otetaan se suurennuslasin alle.

    Ensimmäinen havainto on sisustan sommittelu. Mitään radikaaleja muutoksia ei ole tapahtunut ja esimerkiksi edellisen viitossarjalaisen omistaja tuntee olonsa kotoisaksi. Kaikki on omalla paikallaan, mutta vähän paremmin. Vaihteenvalitsin, katkaisimet, iDrive-ohjain, näytöt ja koko ohjaamon ilme on erittäin viimeistelty.

    Ergonomia on kunnossa. Ohjauspyörä tuntuu miellyttävän pehmeältä ja keskellä oleva ohjauspyörän lämmittimen katkaisin saa hymähtämään. Olemme lehdessämme monta kertaa huomauttaneet oudosti ohjauspylvääseen asennetusta katkaisimesta ja nyt se on laitettu fiksuun paikkaan.

    Auton käynnistäminen herättää mittariston ja ilme on edelleen moitteeton. Toki keskinäytön koko jää pahasti jalkoihin monen muun valmistajan tarjoaman suhteen. Kysymys tietysti kuuluu onko ”bigger is better” –ajattelutapa aina oikein? Fakta on kuitenkin se, että suurimmillaan viitossarjan näyttö on valittavissa 10,25 tuuman kokoisena. Näytön kuva on kirkas ja terävä.

    IDrive-järjestelmää on voinut käyttää edellisissä malleissa pelkästään ohjaimen kautta. Nyt järjestelmän käyttö on mahdollista myös koskettamalla näyttöä. IDrive-ohjaimen päällä on myös pieni piirtoalusta, johon voi kirjoittaa sormella kirjaimia esimerkiksi osoitetta syöttäessä. Järjestelmässä on myös puheohjaus, mutta se ei tue suomen kieltä. Kaikki muu on suomenkielistä.

    IDrive-käyttöjärjestelmä on myös päivittynyt uuden 7-sarjan tasolle. Aloitusvalikossa on luovuttu luettelomaisesta valikkorakenteesta ja siirrytty interaktiivisiin kuvakkeisiin. Samaan aikaan näytöllä voi nähdä kolme eri kuvaketta, joissa näkyy esimerkiksi soiva kappale, navigointiohjeet sekä ajotietokoneen tietoja. Yhteensä kuvakkeita on koko järjestelmässä kuusi. Näytössä yhtaikaa näkyviä kuvakkeita voi vaihdella oman maun mukaan siirtelemällä niitä älypuhelimessa olevien kuvakkeiden kaltaisesti.

    Koeajoautossa on hieman parannettu HiFi-äänentoistojärjestelmä, jolloin siirrytään vakiosta kuudesta kaiuttimesta kahteentoista. Äänenlaatu on keskivertoa parempi ja varmasti tyydyttää monen tarpeet radiojuontajien sketsejä kuunnellessa.

    Mikäli tämä ei riitä, voi rastittaa Harman Kardon- tai timanttisen Bowers & Wilkins –kaiutinjärjestelmän. Viihtyvyyttä on tarjolla takamatkustajillekin kahden 10,2 tuuman näytön muodossa. Näytöistä puheen ollen harvinaisempi näky on auton avaimessa oleva näyttö, jota emme tosin päässeet kokeilemaan, mutta varusteluettelossa sellainen on.

    Lisävarusteinen Remote services mahdollistaa älypuhelimen käytön kauko-ohjaimena. BMW Remote -älypuhelinsovelluksen lataaminen ja tietojen syöttäminen käyttövalmiiseen kuntoon on muutaman minuutin tehtävä. Tämän jälkeen puhelimesta näkee auton polttoainetilanteen, sijainnin ja voi kytkeä vaikkapa esilämmityksen päälle, jos autossa on lisälämmitin. Karttatoiminnolla voi syöttää määränpään puhelimeen ja lähettää siitä tiedon autoon, jolloin navigointi on heti valmiina kun istuu autoon.

    ConnectedDrive Services -palvelu tuo useita internetpalveluita sekä älypuhelimista tuttuja sovelluksia käytettäväksi keskiruudulta. Sovelluksista löytyy muun muassa sadetutkaa, reaaliaikaisia uutisia ja arvostelupalvelu Yelp.

    Osa älypuhelinsovelluksista on myös yhteensopivia palvelun kanssa ja ne toimivat, kun älypuhelin kytketään latauskaapelilla auton usb-porttiin. Näitä ovat esimerkiksi sijaintipalvelu Glympse ja musiikkipalvelu Spotify. Yhteensopivia sovelluksia on tarjolla vielä kovin maltillisesti. ConnectedDrive Services kuuluu vakiona Business-varusteluun ja sisältää kolmen vuoden käyttölisenssin.

    Jos joskus tulee tarve lähteä moottoriradalle tai muuten vain haluaa tallentaa omaa ajoa, BMW:ltä löytyy oma BMW M Laptimer -älypuhelinsovellus. Sillä saa tallennettua oman ajosuorituksen, jota voi myöhemmin rauhassa tutkia sekä jakaa kavereille esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Sovelluksessa näkyvät nopeus, g-voimat, sijainti, kaasun ja jarrun käyttö sekä ohjauspyörän asento. Valitettavasti sovellusta ei ole saatavilla Android-älypuhelimille.

    Lisävarusteena saatavan eleohjauksen avulla voi ohjata viihdejärjestelmää käsielein. Sisätilan katossa olevan kameran avulla auto tunnistaa käden liikkeet. Valitettavasti tunnistettavia eleitä ei ole vielä kuin käytännössä neljä. Toisaalta ne kaikki toimivat hyvin.

    Musiikin äänenvoimakkuus säätyy sormea pyörittämällä. Tulevaan puheluun voi vastata osoittamalla etusormella kohti näyttöä ja hylätä puhelun pyyhkäisemällä kämmenellä oikealle. Kahden sormen osoittaminen ruutua kohden eleelle on mahdollista ohjelmoida muutamia eri toimintoja. Niitä ovat esimerkiksi navigoinnin aloittaminen kotiosoitteeseen tai musiikkikappaleen vaihtaminen.

    Eleohjaus voi vaikuttaa aluksi naurettavalta idealta, mutta se toimii kohtuullisen luotettavasti. Eleisiin voi jäädä jopa koukkuun. Ongelmaksi voivat koitua satunnaiset virhekomennot, jos kuljettajalla on tapana puhua käsillä italialaiseen tyyliin.

    Uusi 5-sarja on ensimmäisiä autoja, jossa on mahdollista käyttää Apple Carplaytä täysin langattomasti. Yhteys toimii melko moitteettomasti ja yhdistäminen infojärjestelmään on helppoa. Puhelin tarvitsee liittää vain kerran ja yhteys muodostuu sen jälkeen aina automaattisesti, kun astuu puhelimen kanssa autoon.

    Toiminnon ongelmaksi voi muodostua hieman kasvanut puhelimen virrankulutus. Lisävarusteena saatava langaton latausalustakaan ei auta asiaa, sillä Applen puhelimet eivät tue vakiona langatonta latausta. Jälkimarkkinoilla on tähänkin ratkaisu eli puhelimen kuori, jossa on kyseinen lataussysteemi.

    Screen Mirroring -ominaisuutta tukevilla Android-puhelimilla voi heijastaa puhelimen ruudun sisällön reaaliaikaisesti auton näytölle. Tämä ominaisuus toimii vain auton olessa paikoillaan.

    Surroud view – ympäristökamerajärjestelmää voi myös käyttää eleohjausella, mutta sitä emme päässeet kokeilemaan, koska järjestelmää ei autossa ole.

    Tällä hetkellä uuden BMW viitossarjalaisen infojärjestelmä edustaa alansa huippua. Lukuisat erilaiset ja uudet tavat käyttää järjestelmää tarjoavat jokaiselle mahdollisuuden löytää mieluisa ja turvallinen käyttötapa.

    Järjestelmän monipuoliset sovellukset ja yhteysmahdollisuudet ovat tämän hetken kärkeä. Selkeät valikot sekä sulavasti toimivat grafiikat helpottavat järjestelmän käyttöä. BMW saavuttaa monipuolistuneella infojärjestelmällään tämän hetkisen paalupaikan järjestelmien kovassa kilpailussa.

    Tekniikan Maailma

    TEKSTI Ragnar Mehisto ja Samuli Herttua

      
  • En ryhtynyt lukemaan tätä elämää pidempää viestiketjua, mutta tuon oman näkemykseni esiin kosketusnäytöistä, joilla ohjataan ajon aikana tarvittavia toimintoja:

    Fyysiset näppäimet ovat mielestäni selvästi parempia käyttömukavuudeltaan sekä tietysti turvallisuuden kannalta.

    Fyysistä näppäinvastetta antamattomissa näytössä tulisi olla vain toimintoja, joita ei käytetä ajon aikana.

      
  • tracktest:
    Kumppani voisit edes yrittää keskustella sivistyneesti varmasti osaat jos oikeasti haluat.

    Heheh... Viittaat edelliseen kommenttiini? Otin siinä juuri kantaa mm. kirjoittajiin, joista yksi heittelee tällaisia sivistyksen ilmaisuja: VW-fanaatikon psyyke on taas saanut jostakin ylikierroksia ja se puretaan täällä. Luuli silmän välttävän ja tulee sitten neuvomaan miten pitäisi kirjoittaa, jep...

    Et kommentoinut sitten mitään siihen, miten tuon nimenomaisen tutkimuksen perusteella voi päätyä ylistämään BMW:n ja Mersun rullia? Tutkimuksessa mukana olleet automerkit eivät edustaneet mitenkään kattavaa valikoimaa edes. Esimerkinomaisesti: jos tutkimuksessa selvitetään pullien paremmuutta keskenään, mitä järkeä on kehua leipää paremmaksi? Ja kuten Derrick totesi, rajallisessa tutkimuksessa tutkittiin ainoastaan sitä kuinka vaativa kosketusnäyttö oli kussakin autossa, ja kosketusnäytöt jaettiin kolmeen kategoriaan tällä perusteella.

    Vuodatit ainoastaan ylipitkän kommentin TM-artikkelista kahden toimittajan mielipiteenä. Ei se nyt oikeastaan ole tutkimukseen verrattava kirjoitus ollenkaan.

    En nyt kyseenalaista, etteikö BMW:n ja MB:in hiirissä olisi hyviäkin ominaisuuksia. Lievästi vain huvittaa taas tietynlaisen fanatismin esillepyrkiminen "kaupallisina tiedotteina". Tuota f-sanaahan voi käyttää, kun itsekin sitä viljelet, eikö vain?

      
  • Kosketusnäyttöä on tullut käytettyä viime vuoden alusta alkaen ja ihan ilman vaaratilanteita. Ei se ole sen kummosempi kuin entisen auton nappulaviidakko. Uuden oppimiseen menee tietty aina hieman aikaa mutta se koskee niin nappuloita kuin kosketusnäyttöä. Nyt kun kosketusnäyttöön on tottunut ja tietää mistä löytää ajon aikana tarvittavat säädöt niin voisi sanoa sen olevan jopa helpompaa käyttää. Pyyhkäisyllä haluttu sivu esiin ja sormi näytölle. Nuo kuvakeet kun on isompia kuin mitä vastaavat nappulat entisessä autossa niin riittää että sinne päin sohii. Eikä niitä kovin useasti tarvitse sohia. Ääniohjausta olen yrittänyt kokeilla ja käämi meinaa palaa Sirin kanssa. Varmaankin vaarallisempaa hermostua koneelle liikenteessä kuin selata käsin näyttöä :) Audioohjausta sitten tuleekin käytettyä ja se hoituukin ratin nappuloilla mallikkaasti. Joten turhaa kohkaamista kosketusnäytöistä ja ohjaussysteemeistä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit