SUV:ien kulutuksista

57 kommenttia
«1

Katselin Autobildin tutkimusta SUV-autojen kulutuksista. Silmiin pisti eniten tuo Mercedes GLE 250d:n kulutus (204 hp). Auton testikulutukseksi mitattiin peräti 7,9 litraa satasella. Onko tässä autossa joku vanhemman sukupolven moottori ? Vertailussa vähiten kulutti 258 hp Audi e-tron, joka kulutti 6,6 litraa satasella.

http://www.autobild.de/bilder/die-sparsamsten-suvs-2863790.html#bild38

  
  • GLE 250d näyttää olevan 2143 cc, eli vanhan OM651 nelosdieselin tehokkain versio. Tuohan on ollut 9G-Tronicin kanssa saatavana myös muihin korimalleihin, mutta uusi 2-litrainen OM654 diesel vaatii myös uuden sähköopin ympärilleen, joten sitä ei ihan noin vaan nosteta nokalle.

    Ceen osalta varoiteltiin jo heti uuden W213 E-sarjan lanseerauksen yhteydessä, että uutta moottoria on Ceehen turha odottaa ennen W205 korimallin naamahissiä.

    Ainakin tässä uudessa GLE versiossa käytetään näköjään tuon moottorin pyöristettyä vääntökäyrää, jossa maksimivääntöä on hieman pudotettu, mutta se on saatavana hieman laajemmalla alueella?

      
  • Onko perinteisen ei-hybridin 7,9 litran kulutus tämänkokoisen tankin nokalla jotenkin erityisen paljon?

      
  • Onhan tuossa eroa esimerkiksi Volvo XC 90 D4:ään 1,2 litraa Volvon hyväksi, tämä auto kulutti 6,7 litraa satasella. Audin e-tron kulutti 6,6 litraa satasella.

      
  • Mekaaninen neliveto ei helpota normilukemien saavuttamista.

      
  • Taitaa esimerkiksi niissä Subaruissa, joissa on jatkuva neliveto, olla hieman korkeampi kulutus kuin muutoin, mutta vastapainona saadaan paremmat maasto-ominaisuudet kuin kytkeytyvissä nelivedoissa.

      
  • Olisin pikemminkin sillä kannalla, että jatkuvalla nelivedolla saavutetaan yllätyksettömämpi ajettavuus maantielle, kun kytkeytyvää nelivetoa ohjaava prosessori ei keikuta auton kaarretasapainoa edestakasisin. Erilaisia torque vectoring järjestelyjä käytetään kytkeytyvissä nelivedoissa vasta sitten kun kytkeytyvällä nelivedolla on tarkoitus ajaa nopeasti, eikä hinta ole suunnittelun tärkein asia.

    Katuautoissa ei ole käytännöllistä eikä taloudellista käyttää mekaanisessa nelivedossa niin jäykkiä tasauslukituksia, että niillä olisi käytännön merkitystä maastoajossa. Juuri siksi intenet on täynnä paikallaan sutivia quattorja ja 4Maticeja. Kytkeytyvä neliveto sen sijaan osaa simuloida keskilaatikon Kempin lukkoa hyvin, joten sillä on jopa paremmat edellytykset taata vetovoima mudassa ja lumessa rämpiessä.

    Mersu on käyttänyt joissain katuautojen 4Maticeissa hentoisia 100 Nm lukkoja, joka ei ole hillittömän paljon silloin kun ykkösvaihteella on kardaaneille tarjolla jaettavaksi vaikkapa 2000 Nm.

      
  • Riittävästi kaikkea!

      
  • Teknavi:
    BMW X6 -malli Koeajoauto 262 914 €
    TYKKÄSIMME
    Voimasta
    Ajettavuudesta
    EMME TYKÄNNEET
    Takatiloista
    Alustan pintakovuudesta
    Rengasmelusta

    Teennäisestä äänimaailmasta

    Eiköhän tuossa mallissa mene kaikki pieleen hintaansa nähden arkiajoa ajatellen.

      
  • Alusta on säädettävissä ja äänimaailma on V8, joten mikä mättää? Mutu ei ole koskaan muuta kuin tietämättömyyttä ja arvailua joka naurettavuudessaan hakee vertaistaan. Quu olet edelleen pelkkä trolli joka ei tuo keskusteluun missään ketjussa mitään sisältöä tiedosta puhumattakaan.

      
  • Tuosta pidempi alkeiskurssi jos vaikka korvien väliin jäisi hieman enemmän, kuin tuosta lyhemmästä versiosta.

      
  • http://teknavi.fi/autot/koeajossa-bmw-x6-m-todellinen-monsteritykki

    Vaikka kyseessä on iso auto, niin BMW ei ole parhaimmillaan matka-ajossa. Valtavan kokoiset renkaat nostavat melutason epämiellyttävän korkeaksi, eikä varsin pintakova alustakaan pääse oikeuksiinsa Suomen nopeuksilla. Vauhdin kasvaessa tilanne todennäköisesti olisi jo toinen, sillä esimerkiksi Saksassa vapaan nopeuksien teillä tehoreservistä pääsisi nauttimaan täysin siemauksin

    Ainoastaan äänimaailma kaipaisi vielä viilausta tällaisen viihdyttävän kokemuksen kruunaamiseksi. Nyt kasin ääni kuulostaa turhan teennäiseltä ja geneeriseltä, ilman vivahteita ja luonteikkuutta. Tämä on ollut yleinen trendi viime aikoina, kun äänielämyksiä on alettu tuottaa esimerkiksi BMW:n tapaan auton oman äänentoiston kautta.

    Vaikka tuo youtube videoiden katselu on kivaa niin joku kritiikin siemen niistäkin on hyvä löytää.
    Eikä se kritiikki synny aina suunnattomasta pahasta olosta BMW:tä (tai niillä ajavia) kohtaan.
    Koeajo on ajettu ihan kunnon pakkaspäivänä joten alustan toimintaan (ja renkaitten) on ollut tälläkin oma osansa.
    V8 ääni on hieno, mutta miksi se pilataan "syntetisoimalla"?

    Boldatut tekstit siis Teknavin sivulta samasta koeajosta kuin Tracktestin postaamat videot.

      
  • Moottorista saa kyllä tarvittaessa äänet kuuluville jos ne on tehtaan jäljiltä, kuten usein on onnistuttu häivyttämään. Uuden putkiston avulla äänimaailma saadaan kuntoon joko täydellä räyhällä tai maltillisimmilla murinoilla. Putkistoihin on olemassa sähköisellä läpällä toimivia vaihtoehtoja kehiteltynä ja eroa on todella paljon. Moottorin äänen syntetisoinnin saa pois/poistettua tarvittaessa. Henkilökohtaisesti en pidä tuosta keinotekoisesta äänestä vaan V8:n oikeasta aidosta soundista.

    Renkaiden kokoa muuttamalla saadaaan ihmeitä aikaan olen ajellut 5-sarjan alla 245/35 R19, 275/30 R19 ja 225/40, 255/35 R18 ja 215/40 R17 sarjoilla ja eroa on huomattavasti. Leveissä ja matalaprofillisissa renkaissa tuntuu tien epätasaisuudet, kun taas kapeissa ei mitään samoilla teillä liikuttaessa. Uudella ja hyvällä asfaltilla ei eroa ole.

    Kovalla pakkasella on isoja vaikutuksia alustaan ennen kuin paikat alkaa notkistumaan ja sen huomaa ajossa.

      
  • EMME TYKÄNNEET
    Takatiloista
    Alustan pintakovuudesta
    Rengasmelusta
    Teennäisestä äänimaailmasta
    Tuo arvostelu on Teknavin, minun mielipide on ettei 262 914 € maksavassa liikennekäytössä (ei siis leikitä radalla) olevassa autossa noita puutteita saa olla edes mainittavaksi asti.

      
  • Joo siis BMW:n puutteethan ovat todellisuudessa etuja! Tuollaisen talon hintaisen autohan kuuluukin olla huono kaupasta lähtiessään, jossa siihen voi alkaa asentelemaan pörinöpönttöjä ja laittomia rengastuksia. Eihän kukaan luule saavansa tuolla rahalla valmista tuotetta vaan rakennussarjan. Kun kaikkea on tarpeeksi eli Brädissä on kome oikeaa kirjainta, niin puutteet muuttuvat vahvuuksiksi!

      
  • Huomaa heti ettet tiedä taas kerran mistään mitään, kun puhut "pörinäpöntöistä" puutteista ja ties mistä, mutta tuo kaikki on niin kovin tuttua trollausta. Tuo äänimaailma mikä on keinotekoisesti tehty on vain siksi, että ulospäin putkistosta ei ääntä tule kuten odottaa sopii vaan äänet ovat maltilliset eivätkä korosta tehoja ja vääntöä. On niin paljon ihmisiä jotka pöyristyvät milloin mistäkin jopa liian isoista, mutta maltillisen kuuloisista äänistä näin esimerkkinä. Ikävää että joskus asiallisestikin keskusteleva syyllistyy nykyisin jatkuvasti provosointiin, kun kyseessä ei ole ihailemasi/palvomasi VW-konsernin tuote. Kommenteistasi huokuu halveksunta ja vähättely niin merkkiä kuin kuljettajiakin kohtaan, joten voisi hyvin kuvitella että suolikakkosnelosessa annat palaa sitten oikein olan takaa. Arvatenkin solvaten inhoamiasi merkkejä BMW, Volvo ja Toyota näin esimerkkeinä.

    Mites näistä puutteista jotka ovat omin silmin kaikkien nähtävissä? Riemastuttaako pienen miehen psyykettä vai meneekö kasetti jumiin aivan täysin.

      
  • Audi Q7 e-Tron 3.0 TDI V6 tiptronic A
    Hinta: 97 904,17€
    Koeajoauton hinta: 118 514,71€
    Iskutilavuus: 2967cm3
    Teho: 258hv / 3250-4500 kierr/min
    Vääntö: 600Nm / 1250-3000 kierr/min
    Sähkömoottori:
    Teho: 128hv
    Vääntö: 350Nm
    Paino: 2520kg
    Max vetokyky: 3500kg
    Kiihtyvyys 0-100km/h: 6.2s
    Huippunopeus: 230km/h
    Kulutus (valm.ilm): 1.9l
    Koeajon kulutus: 5.9l
    Plussat
    Matkustusmukavuus
    Tilat
    Kulutus
    Suorituskyky
    Miinukset
    Kookas latausmötikkä
    Pienempi tavaratila
    Hinta
    Jälkimaku
    Audi Q7 e-tron on todellinen harvojen herkku. Herkku kirjaimellisesti, sillä tämän mukavampaa matkakumppania saa hakea.
    Teksti Mika Salomaa

      
  • Tuosta voi sanoa heti että kulutus ja suorituskyky menee kyllä huolella miinuksen puolelle, vaikka olisi kuinka vahvat Audi-lasit päässä.

      
  • BMW X5 40d eD rive A
    Hinta alk.: 85369€
    Iskutilavuus: 1997cm3
    Teho : 245 hv/ 5000-6500 kierr/min
    Vääntö: 350 Nm/1250-4800/kierr/min
    Sähkömoottori teho : 68hv
    Sähkömoottori vääntö: 100Nm
    Tavaratila: 500l
    Paino 2305 kg
    Vetokyky: 2700 kg
    Kiihtyvyys 0-100km/h: 6,8 s
    Huippunopeus: 210 km/h
    Kulutus valm.ilm: 3,4 l
    Koeajon kulutus: 9,8 litraa

    PLUSSAT
    Ajettavuus
    Tilat
    Hinta

    MIINUKSET
    Paino
    Pienempi tavaratila

    JÄLKIMAKU
    X5 toimii mallikkaasti myös ladattavana hybridinä ja ajaa asiansa oikein hyvin cityihmiselle, mutta vähänkin enemmän maantielläviihtyvä pysyttelee kuitenkin dieselissä.

    Teksti Mika Salomaa

      
  • Audi on reilun 200 kg painavampi kuin BMW, joku ei nyt täsmää kulutuksen ja kiihtyvyyden osalta. Testin tehnyt on arvatenkin pesunkestävvä Audimies. Ketäs tässä huijataan voinee kysyä?

    Tasapainottava tekijä olisi jos Tekniikan Maailman testiryhmään saataisiin pari BMW-miestä myös.

      
  • Kommenteistasi huokuu halveksunta ja vähättely niin merkkiä kuin kuljettajiakin kohtaan, joten voisi hyvin kuvitella että suolikakkosnelosessa annat palaa sitten oikein olan takaa. Arvatenkin solvaten inhoamiasi merkkejä BMW, Volvo ja Toyota näin esimerkkeinä.

    Nyt ole pahasti hakoteillä. Olen vain niin auttamishaluinen, että yritän herätellä sinua huomaamaan tuon pitkälle edenneen harhaisuutesi. Myönnän kyllä sen, että tämä on vaikea tehtävä, mutta pidän haasteista. Auton brändi aiheuttaa sinussa totaalisen faktoista irtautumisen. Nytkin annat oikein oppikirjaesimerkin tuosta. Teknavin koeajovideo on oikein hyvä mielestäsi, jopa niin hyvä, että selittelet kaikki havaitut miinukset eduiksi. Seuraavaksi selitellä BMW:n kannalta epäedulliset kulutuslukemat muuksi argumentillä audimies. Seuraavaksi kai vuorossa olisi väärin ajettu. Väliin satuilet jotain suolesta ja yrität merkin vihaamisesta, vaikka ei minulla ole koskaan ollut mitään syytä vihata BMW:tä tai kirjoitella suomi24:ssä. Se, minkä mielesi sopukoista silmiisi hiipivät harhasi sanovat olevan BMW:n vihaamista, on oikeasti puhdasta objektiivista faktaa.

    Mitä tulee BMW:n pörionäpönttöihin, niin voit kyllä kokeilla haastaa ihan missä tahansa aiheeseen liittyvässä asiassa, mutta pelkään pahoin, että siinä käy niin kuin viimeksi kävi noissa tehtaiden koeajajien ajamissa kolareissa. Olet ilmeisesti sulkenut jo tuonkin episodin mielestäsi, kun jankkaat samaa noloa jankutustasi uudelleen. No kerrankos muisti tekee tepposet - varsinkin ikäihmisillä.

    BMW:n moottoreissa oli joskus kauan aikaa sitten hyvä soundi. Silloin pako- ja imukanavisto suunniteltiin hyvin eri perustein kuin nyt. Nykyisinhän BMW pyrkii määrätietoisesti eroon vanhasta sporttisesta imagostaan, johon sopii hyvin laaksoon sijoitettujen turbojen sotkemat pulssit, jotka vain eivät tuota samanlaista harmonista pörinää kuin mitä vanhat vapaastihengittävät BMW:n moottorit tasamittaisine vapaasti virtaavine kanavineen tuottivat. Voi sitä pörinää voimistaa vähemmän vaimentavilla imu- ja pakovaimentimilla, mutta lopputulos on vain enemmän epämiellyttävän kuuloista pörinää. Siksi BMW:kin on valinnut moottorien äänien vaimentamisen ja voimapörinöiden keinotekoisen tuottamisen. Hyvä noin, koska pörinägeneraattorin voi aina sammuttaa tarvittaessa, eikä epämukavan alustan lisäksi tarvitse kärsiä epämiellyttävästä pörinästä. Vielä kun BMW saisi tuon alustankin kuntoon, niin auto voisi olla ihan ok. Tuo toki vaatisi aika tavalla kehittyneempää tekniikkaa kuin kansanautojen säätyvät vaimentimet, mutta eiköhän kehitys ohjaa tässäkin tapauksessa oikeaan suuntaa.

      
  • Haukuit aikoinasi kaikki tuossa nyt positiiviseen sävyyn esittämäsi asiat BMW merkistä. Muistisi tosiaan tekee tepposet tämän tästä, mutta minkäs teet kun kaikki vanhenemme yhtä tahtia. Taunuksella ajaneena tiedät varmasti, että ikää täytyy sinullakin jo olla ainakin tuosta sen voinee hyvin päätellä jos tarinasi pitävät paikkansa. Joten et kai sinäkään enää mikään teini ole vaikka jutuistasi niin voisi toki päätellä.

    Mikä Tekee Audista noilla specseillä noin kilpailukykyisen kiihtyvyyden ja kulutuksen osalta, kun painoa on 215 kg enemmän kuin BMW:llä? Uskotko testin tuloksiin kuten aina selität, että ne on ajettu saman ihmisen toimesta samalla tavalla vaikka moottorit ovat luonteeltaan erilaiset ja vaativat taloudellisuusajossa omanlaisen ajotavan. Voit toki väittää mitä hyvänsä, mutta uskoo ken tahtoo minä kyseenalaistan sinun faktasi siitä syystä, että olet yhtä heikoilla kuin ne jotka testiä tekevät. Vakuuttelet aina että nämä faktat joita esitetään tai paremmin esität ovat ainoita ja oikeita vaikka eri testien välillä luvut vaihtelevat melkoisesti testistä toiseen.

    Sekin on erikoista että BMW saa kehuja eri testeissä, mutta sinä et löydä mitään muuta kuin haukuttavaa. Esität nyt että aikoinaan BMW oli sitä ja tätä jopa positiiviseen sävyyn vaikka olet haukkunut BMW:tä kaiken aikaa ja nytkin sama kaava toistuu. Huomaatko itse mitään? VW-fanaatikko pitää etuvetoista autoa parhaana vaikka se olisi etupainoisena aliohjautuvana autona mitä kehnoin ajettavuudeltaan. Nelivetoisena sama asia etupainoinen pässi joka puskee kurvista ulos vaikka ei ilmeisesti pitäisi. Tyypillinen ongelma aina vain vuodesta toiseen. Painojakaumastakaan 50/50 et saa BMW:stä positiivisia asioita sanotuksi vaikka se on kaikkien muiden mielestä ihanteellinen. En toki odota sinulta mitään positiivista koska se on mahdottomuus VW-fanaatikolle. Mollaaminen luonnistuu muitta mutkitta se on kyllä useasti nähty.

      
  • Mikä Tekee Audista noilla specseillä noin kilpailukykyisen kiihtyvyyden ja kulutuksen osalta, kun painoa on 215 kg enemmän kuin BMW:llä?

    Näkeehän tuon nyt sokea Reetakin: Bemun hybriditekniikka on varsin heikkotehoinen verrattuna kilpailuun.

    Sekin on erikoista että BMW saa kehuja eri testeissä, mutta sinä et löydä mitään muuta kuin haukuttavaa. Esität nyt että aikoinaan BMW oli sitä ja tätä jopa positiiviseen sävyyn vaikka olet haukkunut BMW:tä kaiken aikaa ja nytkin sama kaava toistuu. Huomaatko itse mitään?

    Itse huomion jokaisen testin, mutten pyri selitämään yhtään testitulosta toiseksi. Sinullehan testien havainnot eivät kelpaa, vaan alat aina selittelemään yhtä sun toista silloin, kun uskonnnollesi se ainoa oikea merkki ei voita jotain vertailua.

    VW-fanaatikko pitää etuvetoista autoa parhaana vaikka se olisi etupainoisena aliohjautuvana autona mitä kehnoin ajettavuudeltaan.

    Suosittelen kokeilemaan joskus niitä muita merkkejä. Viime talven yriti provosoida etuvetoista autoa aliohjaamaan siinä onnistumatta. Nykyisinhän monet takavetoiset on tehty peruskäytökseltään aliohjaaviksi, jotei hallitsemattomia kylkimyyryjä syntyisi.

      
  • Ei noin pienet erot selitä sitä, että BMW painaa 215 kiloa vähemmän ja kiihtyy selvästi hitaammin ja kuluttaa enemmän. Täysin käsittämättömät tämän testin lukemat. DSC ajonvakautusjärjestelmä, kylkimyyryt ovat muisto vain. Napista pois päältä, mutta eipä ole tarvetta poistaa ainakaan kovin usein. On toki tilanteita aniharvoin kun näin käy. Ajonvakautusjärtelmällä varustettua autoa ei saa ojaan kuin suoraan ajamalla. En kaipaa näitä muisteloita. Harrasteautolla on sitten asia erikseen silloin mennään eikä meinata.

    Vierastin aikoinani tätä järjestelmää ja ajatustakin siitä, mutta kun esimmäisen kerran totesin järjestelmän pätevyyden ei paluuta ollut entiseen. Niin pätevä on ajonvakautusjärjestelmä ja sekin kehittyy askel kerrallaan pätevämmäksi. 740 GLE osannee selittää tämänkin asian niin, että kaikki ymmärtävät. 740 GLE on palstan järkevin ja asiallisin keskustelija meillä muilla on paljon opittavaa tästä ja tietoa tulee aiheesta kuin aiheesta. Vähättelyä ei kuulu vaikka on asioita joista muut eivät tiedä juuri mitään pätemistä ei ole eikä tarvetta siihen kun itsetunto on kohdallaan.

      
  • Sähkömoottori teho : 68hv

    Kai nyt tajuat, että Bemun sähkömoottori on naurettavan pieni teholtaan, eikä ole mikään ihme, että tehokkaammat sähkömoottorit ovat etevämpiä polttoaineen kulutuksessa.

      
  • Kai se sitten siitä johtuu en oikein ole näihin hybridin saloihin perehtynyt, mutta kai sellainen vielä itsellenikin autoksi valikoituu. Sähkömoottorin merkitys korostuu, mutta miksi BMW on tässä tapauksessa niin heikolla sähkömoottorin teholla mukana? Kyseessä on kuitenkin X5 mutta löytyyhän niitä vaihtoehtoja missä voima ei lopu ja kai tämä X5 hybridi myös täydentyy tulevaisuudessa riittävän tehokkailla sähkömoottoreilla. Olen tottunut siihen että BMW:ssä on aina riittävästi voimaa vääntöä ja tehoa.

      
  • Sähkömoottorin pieni teho näkyy suoraan siinä, kuinka hyvin voimalinja pystyy käyttämään jarrutusenergiaa hyväkseen. BMW:n tuotokset ovat aika heikolla jäällä tässä suhteessa ja sitä varmaankin myös koeajokulutukset heijastelevat.

      
  • Onnistumisesta ei kai voi puhua tässä, mutta tulevaisuudessa BMW korjaa tilanteen. Uuttahan tämä on vielä kaikille valmistajille. Tekniikka onneksi kehittyy ja akkuteknologia myös kuten uutisista saamme lukea.

    Onhan tuossa verrokin sähkömoottorissa tuplasti enemmän tehoa joten selittynee tosiaan sillä. Paino askarruttaa edelleen Audi painaa 215 kiloa enemmän kuin BMW mutta se ei vaikuta. Ei täsmää ei sitten millään.

      
  • Tulevaisuudesta voi esittää vain arvailuja, mutta tällä hetkellä BMW ei esitä mitään erityistä tällä alalla.

    Tehokkaampi sähkömoottori pystyy myös hyödyntämään jarrutusenergiaa paremmin.

      
  • Painon puolesta kyllä joten tehokkaampaa sähkömoottoria on tulossa aivan varmasti vielä. Ei tämä kilpailu pääty koskaan, kun saksalaisista autonvalmistajista on kyse. Nyt on pakko lyödä keskustelu pakettiin.

      
  • Alunperinkään ei olisi kannattanut lähteä lähteä haastamaan, koska jokainen tietää, etteivät ne kolme kirjainta ole pysyneet mukana kehityksessä tässä suhteessa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit