Kompakti digikamera haussa...

13 kommenttia

Nyt olisi haku päällä mukana helposti kulkevaan eli kompaktiin mutta silti hyvään jollei jopa erinomaiseen kuvanlaatuun kykenevään digitaalikameraan...
Kokemusta lähinnä Canon-merkistä.
Hinnalla ei ole suurta merkitystä kunhan se on alle 500€ - mitä enemmän sitä perempi :wink:
Itse olen miettinyt Canon IXUS 900 Ti:tä mutta siinä kun ei ole kuvanvakainta niin sepä ei sitten minulle kelpaakaan.
Vaatimuslistaan lisättäköön, että kamerassa pitää olla myös optinen kuvanvakain.
Ehdotuksia?!?

  
  • Yksi ominaisuus, joka on yllättävän harvassa kamerassa, on 28mm laajakulma (kinokoon mitassa sanottuna tuo 28mm).
    Mielestäni 28mm laajakulma on usein tarpeen, monet kamerat alkavat (vasta) 35 mm:stä.
    Panasonic:lla on muutamia 28mm-malleja, esim fx01, jonka tämänpäivän hinta taitaa olla alle 300€:n ja kuvainvakain on mukana.

      
  • Nyt jos ostaisin kompaktikokoisen pokkarin niin se olisi ilman muuta Fuji F30. Tyrkytän tätä kohteliaasti vaikka tässä ei olekaan kuvanvakainta. Siksi että parempaakaan en ole vielä törmännyt.

    Kuvanvakaaja on toki kiva, mutta Fujin suuri käyttökelpoinen herkkyys ajaa mielestäni saman asian (ja toimii myös liikkuvilla kohteilla). Vanhemmalla F11:lla saa nimittäin kelvollisia kuvia vielä ISO800:lla, F30 on kuulemma vielä parempi tässä suhteessa, jopa ISO1600 tuottaa kuvaa joka ei ole aivan järkyttävää katseltavaa (Toisin kuin monissa muissa pokkareissa).

    Suuren herkkyyden ja pienen kohinan merkityksen tajuaa viimeistään silloin, kun yrittää kuvata kameralla, joka kohisee liikaa jo ISO200:lla. Iso herkkyys myös tuo mukavasti lisämetrejä salaman kantamaan.

    Kamera sai erinomaisen "Highly Recommended" suosituksen harrastajien suosimalta digital photgraphy reviewiltä. Vain 12 kameraa on saanut tämän suosituksen vuonna 2006 ja niistä on kompaktikokoisia 2. Fuji sai optiikasta ja kuvanlaadusta paremmat arvosanat. Tuo toinen kamera on Canon SD700 IS Digital ELPH. Tosin canonin kuva näyttäisi kohisevan jo ISO 400 asetuksella likipitäen saman verran kuin Fuji ISO 1600:lla! Katso kohinavertailua :
    http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page6.asp

    Pixmaniasta tuota näyttää saavan huippuedulliseen 286 egen hintaan. Vielä heinäkuussa vempain maksoi lähes kaikkialla noin 400 euroa.

    Uutuus on ehditty jo palkitakin :
    TIPA 2006, Vuoden paras digitaalikompaktikamera
    DIMA 2006, Vuoden innovaatinen digitaalituote

    Jos kuvaat paljon sisätiloissa kannattaa kuitenkin harkita muita vaihtoehtoja Fujin laajakulmapää kun päättyy jo kinokokoa vastaten 36 milliin (36-108 mm) joten kovin laajoja kuvakulmia tuolla ei kennolle pyydystetä.
    Ja jos se kuvanvakain on aivan must, niin etsi käsiisi tuo ylempänä mainitsemani Canon. Siinä se on tehokas ja toimiva.

    [Engineeri muokkasi tätä viestiä 24.11.2006 klo 03:44]
      
  • Olen kuullut niin pelottavia juttuja tuosta Fujista sekä käyttäjiltä että valtuutetuilta myyjiltä, että siihen en ropojani sijoita.
    Kuulemma täysin arvaamaton ja epätasainen/epävarma kamera. Kun samasta kohteesta otetaan kaksi kuvaa niin toinen voi olla täydellinen onnistuminen ja toinen voi olla täysin sinisävyinen! Ei näin...

    Tässä lähinnä ajattelemani vaihtoehdot:

    Panasonic DMC-FX07 -TAI- Canon Digital Ixus 850IS

    Molemmat mahtuvat kirkkaasti budjettiinkin...
    Canon tosin pakkaa olemaan sellainen firma, että kun ostaa tänään ns. huippu Canonin niin huomenna esitellään jo entistä parempi ja saman hintainen malli - ärsyttävää.

      
  • Tosi vaikeata!! Kohtalaisen hyvän A4-kokoisen paino-originaalin olen onnistut saamaan mm. 4 megapikselin Nikon-taskukameralle (Coolpix 4600). Ei tosin vedä vertoja hyvin onnistuneille 60-lukuisen Asahi Pentax Spotmaticin väripositiivi- eikä negavedoksille, mutta aivan käyttökelpoisia kumminkin. Kuvanvakain on hyvä juttu ja n.800 ISOn käyttökelpoiinen herkkyys+laajakulma tärkeitä kotikäytössäkin, mutta tuossa halvassa Nikonisa viehättää mm. suhteellisen hyvä valkotasopaino- ym valotusautomatiiikka. Surkea tarrkennuksen säätö + käsisäätömahdollisuuksien & terävyysalueen hallintamahdolliuuksien puute harmittaa, siksi hankintalistalla onkin SLR-digijärjestelmä. En muuten hylkää tuota nelikymppistä Asahia vieläkään, tekee hyvää jälkeä värinegalle perhejuhlien ym. ikuistuksessa edelleenkin kunnon varsisalaman kanssa.

      
  • Itse en jaksa mitään tiiliskiven kokoista järkkäriä mukana kantaa... Nykyinen PowerShot S1 IS on jo turhan iso tunkea taskuun kun lähtee ulos.
    Parhaat kuvat kun saisi aina silloin kun kamera EI ole mukana ja järkkäri kulkisi mukanani todella harvoin kun ei niitä saa mihinkään mahtumaan.

      
  • Itse ostin juuri Panasonicin DMC-TZ1. Aivan mahtava kamera! Optinen Zoom 10-kertainen, löytyy kuvanvakaajat ym. On toki vähän isompi, kuin edellä ehdotetut, mutta minä ainakin henkilökohtaisesti pidän siitä, että on vähän isompi. On helpompi kuvata ja käyttää.

      
  • Tutkaileppa Olympus MJU740

    Siinä on kuvanvakain ja kompaktin kokoinen kamera on lisäksi roiskeveden kestävä ja varustettu 5x zoomilla

    Itse olen harkinnut nykyisen Canonin Ixus 500 vaihtoa tuohon Olympukseen. Taisi muuten olla testivoittajakin jossain lehdessä aikaisempi MJU700 malli.

      
  • Itselläni on Canon Ixus 700 kamera. Kyllä Canonissa löytyy kuvanvakaaja ainakin mallissa Ixus 800 IS. Se on optinen, jotkut kamerat käyttävät digitaalista vakaajaa. Pidän myös optista etsintä tarpeellisena. Pokkari testi löytyy joulukuun Mikro Bitti lehdestä. Itse en ole vielä huomannut kuvanvakaajan puutetta suurena miinuksena. Ehkä helpottaa liikkuvan kohteen kuvausta. Hyvinä puolina pidän kameran kokoa, viitsii pitää mukana, kun mahtuu rintataskuun. Entinen EOS-järkkäri on jäänyt käytännössä virattomaksi.

      
  • Tuo Olympushan vaikutti myös (ainakin netissä) ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta... Vaikeaksi menee.
    Nyt sitten taistellaan jo kolmen kesken Canon - Panasonic/Lumix - Olympus...
    Mistä näistäkin tietää mihin kannattaa rahansa sijoittaa?!?
    Kaikki eri valmistajien tasavahvat ja parhaat pokkarit kun eivät ikinä ole samassa vertailussa vaan ne on ripoteltu erilleen toisistaan, jotta kaikki varmasti myisivät edes jonkin verraan...

    Tästä kompaktin digipokkarin etsinnästä näyttää muodostuvan todellinen mission impossible!

    [911 muokkasi tätä viestiä 23.12.2006 klo 00:36]
      
  • Joko löysit Jouluksi itsellesi uuden kameran? Minä Löysin: Canon IXUS 850 IS kuvanvakaimella ja digitaalisella makro-toiminnolla.
    Stockalla oli Joulutarjous 500MB kortin ja Canon-nahkalaukun kanssa jotain 430€??.
    Berliinin KaDeWe:ssä marraskuun lopulla k.o.tuote oli loppuunmyyty suuren kysynnän takia.
    Täytyy ostaa isompi SD-kortti....

      
  • Jees...
    Hankin Olympus mju 750 (hopea) + Olympus nahkakotelo&rannehihna&vara-akku + 1 GB xD muistikortti = 397€ posteineen.
    Päädyin Olympukseen kun kokeilin IXUS 850is:ää kameraliikkeessä enkä oikein vakuuttunut... Jotenkin kuva meni kovin äkkiä kohisevaksi :frowning: Ei ollut mielestäni oikein totuttua (olen omistanut ixus 400 & powershot s1 is - varsin hyviä olivat molemmat) Canon-laatua. Lisäksi mm. Olympuksen 5x optinen zoom nosti pisteitä.

      
  • Hei. Ulkolaisissa vertailutesteissä on hyvin pärjännyt Ricoh Caplio R5 7milj pixelin digikamera , jonka zoom lähtee 28mm laajakulmasta ja venyy 7.1 kertaiseksi ja vakaajakin löytyy..Kamera on varsin litteä ja painaa 165grammaa. Tällä hetkellä itse ottaisin tämän , jos entisiä ei olisi riesaksi asti , Ricoheitakin pari filmiversiota , nekin olivat ihan fiksuja aikanaan. Valitettavasti tällä hetkellä ei ole maahantuojaa , mutta verkkokauoistahan saa mitä vaan ja takuutkin toimii. Cyberfoton hinta on veroineen 409 Euroa.

      
  • Jos kuvanvakaaja ei ole aivan must, niin otsikon kamera täyttää kovimmatkin vaatimukset. 8 mio pikkelsiä, tarkka 28/2.4 aito laajakulma.Testitulokset löytyy vaikkapa www.dpreview.com"ista.
    Hintaluokka EUR 440, leicatyyppinen 21/28 mm lisäetsin huikeat 150.Paketti jossa em. lisäksi 21 mm laajislisäke ym. hiluja jotain EUR 750 www.foto-koch.de, esimerkiksi.Kameran heikkous on pienestä kennosta johtuva kohina >800 asa. Hommaa voi korjata monopodilla ja/tai taskujalustalla.

    Ricohin vanha kinaripokkari on tämän kameran taustalla, niitä(kin) herkkuja löytyy ainakin saksalaisista tosimiesten kaupoista neljänpuolensadan kantturoissa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit