Mitä auto oikeasti kestää?

1 kommentti

Aina sanotaan, että Suomessa on Euroopan vanhimpia autoja, mutta
olkaamme ylpeitä siitä, sillä miksi auto pitäisi viedä romuttamolle jo
10 vuotiaana vain sen takia että se tilastollisesti on ns "romu".
Itse olen ajanut aina 8-18 vuotiaita autoja ja ne ovat toimineet aivan
mainiosti (toki välillä remontoiden ja katsastusmiehiä kiroten). Edellinen oli astra 1,7 TD vm-94 aj. 500th, mutta en saanut sitä ajamalla loppuun. TM:ään pitäis saada testi yli 500 tuhatta ajetuista autoista.

  
  • Ei taida 500 tkm testi olla yleisteknillisen aikakausilehden budjetin ja muiden raamien puitteissa olla mahdollinen. Käyttötavat- ja olosuhteetkin vaikuttavat jo tuolla aikajaksolla merkittävästi.

    Hiljattain peräänkuulutin palstalla sellaista syytä, että Suomessa myytäisiin eurooppalaisittaisin keskimäärin isoja autoja. Hyviä pointteja vastaväitteisiin löytyi, muttei faktoja. Epäilys silti minulle jäi, että Suomessa kovasta verotuksesta huolimatta myytäisiin keskimääräistä järeämpää kalustoa, mikä selittäisi korkean henkilöautojen keski-iän. Tämä puolestaan selittäisi suuret ajokilometrit ja eräiden tahojen huolen niille.

    On turha vedota kliseeseen Suomesta ja suurista etäisyyksistä. Helsingin seudulla asuva (Nurmijärvi) ajaa työpaikkaansa (Espoo) päivittäin 50 km/suunta, koska poikittaista joukkoliikennettä ei ole. Tämä siis ruuhka-Suomessa. Pikkukaupungissa muualla Suomessa (20000 asukasta) Nurmijärveen (lentomelua lukuunottamatta) verrattavalla asuinalueella asuvalla on matkaa työpaikkaansa kaupungin keskustaan 6 km/suunta. Se siitä suurten etäisyyksien (= harvaan astutun Suomen) maasta!


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 20.05.2007 klo 04:08]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit