Antennit

11 kommenttia

Onnistuneesti olemme nyt sitten ulkona mitä televisionkatseluun tulee.
Nimittäin kaikki ne jotka syystä tai toisesta joutuvat käyttämään tilapäistä kevyehköä antennivarustusta. Kuten työmaaparakit sekä asunto eli matkailuvaunut ja autot yms. Digitalisoinnin yhteydessä on annettu ohjeeksi että on varauduttava jopa 10m korkuiseen antennimastoon jonka käy asentamassa ja säätämässä asiantunteva antenniliike. Luulenpa että jää asentamatta jos tarve on vain muutaman yön tai vaikkapa viikon.
Analogisella yhteydellä saattoi esim. uutiset tai jokin muu puheohjelma tulla kuultavaksi vaikka kuva oli kohinainen. Nytpä ei tule minkäänlaista pihinää jollei yhteys, eli vastaanotto ole "täydellinen"

Kiitos siitä. On hyvä syy opetella tulemaan toimeen ilman.

Tapani

  
  • Olen täysin samaa mieltä, itsellä aiemmin näkyi maikkari ja nelonenkin hyvin. Näkyi vielä syyskuun ensimmäisen viikon, sen jälkeen molemmat hävisivät jostain syystä. Joudun nyt asentamaan uuden kattoantennin vahvistimineen josko sekään auttaa. Digitalta kyllä myönnettiin, että lähetystehoissa on eroja Yleen verrattuna. Tuntuu että niitä sopivasti nyt on pudotettu ilmaiskanavilla kun maikkarin maksukanavien signaali on kuitenkin riittävä. Kun on kyseessä kaupallinen toiminta B-nipussa, olisiko kyseessä eräänlainen pieni hiostus maksukanavien suuntaan. Saas nähdä koska maikkari ja nelonen ilmoittavat muuttavansa kaiken ohjelmatarjontansa maksulliseksi. On tämä digitouhu suurta kusetusta kuluttajien suuntaan. Näyttää siltä että tv:n katselu kallistuu huomattavasti kun kakkua jakamaan pyrkivät nämä kaupalliset yhtiöt. Kuluttajalle ei vaihtehtoja juuri jää, Itse en aio mennä tähän täkyyn, ennemmin sanon tv-lupani irti, kyllä sitä ilmankin tulee toimeen. Tämä on itselleni ainoastaan periaatekysymys.

    [MMS muokkasi tätä viestiä 01.10.2007 klo 10:34]
      
  • Ei taida olla ihan noinkaan. Digikuva näkyy heikomassa kentässä kuin analoginen. Itsellä oli tilanne, että analogiset kanavat näkyivät tosi heikosti vaikka oli erilliset antennivahvistimetkin. Aina eivät kaikki kanavat näkyneet ollenkaan, jotain epämääräistä suttua vain. Nyt digiaikana signaalien tasot ja voimakkuudet hipovat 100 % samalla antennilla ja kuva näkyy ilman ongelmia.

      
  • [quote title="01.10.2007 klo 18:18 Rape kirjoitti"]
    Ei taida olla ihan noinkaan. Digikuva näkyy heikomassa kentässä kuin analoginen. Itsellä oli tilanne, että analogiset kanavat näkyivät tosi heikosti vaikka oli erilliset antennivahvistimetkin. Aina eivät kaikki kanavat näkyneet ollenkaan, jotain epämääräistä suttua vain. Nyt digiaikana signaalien tasot ja voimakkuudet hipovat 100 % samalla antennilla ja kuva näkyy ilman ongelmia.


    Kyllä ennen digiaikaa analogiset näkyi ihan hyvin. Kun digiin siirryttiin niin digi näkyi tosiaan vain syyskuun ekan viikon hyvin. Eli jotain on muuttunut, laiteasennuksia en ole muuttanut. Mikä sitten selittää sen, että nämä maksukanavien singnaalit ovat säilyneet ennallaan. Siis B-nipun ilmaiskanavat ovat hävinneet. Olen sitä mieltä,että lähetyspäässä on jotain muutettu.

      
  • Tuli vielä mieleen tuo laatu ja juuri tarkistin boxin mittareista. Mainoskananavilla meillä on hieman parempi laatu mittareiden mukaan kuin Ylen kanavilla. Molemmissa ryhmissä signaalin voimakkuus on 99-100%, laatu on Ylen kanavilla 92-94%, mutta MTV3, Nelonen yms. laatu on 97-98%. Maksukanavia ei minulla ole. Olen Tampereen Teiskon maston näkyvyysalueella. Ja analogiset eivät tahtoneet varsinkaan kesällä näkyä ollenkaan ykköstä lukuunottamatta.

    Digi voi näkyä heikommin, kuin analoginen, jos analogista on katsottu alilähettimen kautta ja tuo lähetin ei lähetä digisignaalia. Sitten tietysti antennin pitää olla sopiva, mutta jos olet nähnyt kaikki analogiset kanavat, niin siinä tuskin on vikaa. Mutta, onko käytössäsi antennivahvistinta, joka olisi liian kapeakaistainen. Sellaisia ei juurikaan taida enää olla käytössä, mutta tuli sekin mieleen.

    Katseletko digiboxin, vai digitelevision kautta (TV sisäisellä digivirittimellä)? Kuten TM-testeistä olemme saaneet lukea, yleensä digiboxien virittimet ovat herkempiä kuin digitelevisioiden. poikkeuksiakin on.

    Mitäs jos kokeilisit, ellet sitä jo ole tehnyt, suorittaa kanavahaun uudelleen. Ainakin JIM on muuttanut eri kanavanumerolle. Tosin ei tietääkseni MTV3 tai Nelonen. Digilaitteesta riippuu, miten se osaa käsitellä muuttuvat kanavanumerot. Meillä toinen boxi tekee sen niin, että katsoja ei huomaa mitään, toinen lisää uuden kanavan listan hännille, mutta jättää sen vanhankin (näkymättömän) listalla. Jotkut boxit sitten eivät tee mitään, ellei kanavahakua tee uudestaan.

    [Rape muokkasi tätä viestiä 01.10.2007 klo 19:19]
      
  • Itseasiassa olen Porvoon lähistöllä, ja signaali on tullut Espoon lähettimestä, joten matkaakin on. Se tässä ihmetyttää, kun digilähetykset alkoivat, niin ei ollut mitään ongelmia vastaanotossa. Vaan alkoivat vasta noin viikon päästä lähetysten alkamisesta. Minulla on ollut käytössä sisävahvistin 20db teholla ja antenni on digisopiva. Todennäköisesti joudun hankkimaan Triaxin unix 100el antennin mastovahvistimineen ja virtalähteineen. Signaalivoimakkuudet olivat alussa n. 70-80 % eli riittävät. Piuhaliitokset olen myös tarkistanut ja ne ovat kunnossa. Olen myös kokeillut kanavien uudellenhakua ja ns. ensiasennus toiminnetta, ei ole auttanut. Digitalta annettiin kyllä tivaamisen jälkeen ymmärtää että lähetysteho eroja on Yleen verrattuna, eivät vaan halunneet mitenkään tarkentaa. Myös olen kokeillut Pernajan linkkiä, mielestäni on vielä heikompi. Molemmat asemat menee osittain päällekkäin täällä. Olen myös ajatellut lähistöllä kulkevaa 400kw voimalinjan vaikutusta, en kyllä usko että se vaikuttaa. Se ihmetyttää että nämä maksukanavien sgnaalit ovat riittäviä ainoastaan ilmaiskanavat maikkari ja nelonen puuttuvat.

      
  • Jäi vielä kiinnostamaan, mitä tapahtuu kun näitä ilmaismainoskanavia yrität katsoa. Tuleeko ilmoitus, että ei signaalia, tai vastaava? Mitä signaalimittarit näyttävät? Eikö näy milloinkaan?

    Sitten ihan uteliasuuttani, minkämerrkisellä/mallisella boxilla tai digitv:llä katselet?

    Hieman otti silmään, mainintasi "kun digilähetykset alkoivat". Tarkoittanet, kun analogiset lähetykset loppuivat (antenniverkossa). Nimittäin onhan digilähetyksiä tullut jo vuosia. Pari vuotta on meillä katseltu ja ennen sitä lähetyksiä oli jo useita vuosia.

      
  • Jep, sori tarkoitin tietenkin kun analogiset loppui. Boxini on perusboxi, Matsui, Matdvbt1207e tyyppinen. Itseasiassa kytketty kakkostelkkariin rfmodulaattorin kanssa. Johtunee siitä, että minulla on kytketty valokuitukaapeli taloon, eli jatkossa tv-lähetykset tulevat sitäkautta. Kuitu vaatii kuitenkin kaapeliboxin ja en siitä syystä viitsi hankkia arvokkaampaa antenniboxia. Tosiaan kaikki niput näkyi syyskuun ekan viikon hyvin, jonka jälkeen pois putosivat B-nipun ilmaiskanavat. Muut näkyvät edelleen hyvin.Tekstitykset ovat myös toimineet moitteetta. Ostin juuri edellämainitsemani antennin vahvistimineen saa sitten nähdä tuleeko parannusta.

    PS. boxi ilmoittaa yksiselitteisesti, että "ei signaalia" esim Ylen sigaalit ovat 95%

    [MMS muokkasi tätä viestiä 03.10.2007 klo 20:56]
      
  • Katsoin Digitv:n sivuilta näkyvyysalueita. Riipuen tarkemmasta asuinpaikastasi, voi Espoo huonosti näkyä. Huomasin, etä Porvoossakin on oma täytelähetin, asutko riittävän lähellä sitä? Pernajaa sanoit jo kokeilleesi.

      
  • Porvoon lähetin ei yllä meille asti valitettavasti. Sen kantama on melko pieni. Kokeilen tässä lähipäivinä uuden antennin asennusta, josko toimisi. Sijaintimme on ehkä vähän hankalasti juuri asemien raja-alueella, joten voipi olla ongelmia. Myöskään tälle alueelle ei olla suunnittelemassa täytelähettimiä ainakaan vielä.

      
  • Tulipa vielä mieleeni, MMS kirjoitit: "Tosiaan kaikki niput näkyi syyskuun ekan viikon hyvin, jonka jälkeen pois putosivat B-nipun ilmaiskanavat." Onko tuo ymmärrettävä, että vain ilmaiset kanavat B-nipusta tipahtivat pois, mutta maksulliset B-nipun kanavat näkyisivät? Sehän ei liene mahdollista, kaikki kun kumminkin samassa nipiussa tulevat. Tarkoittanet, että koko B-nippu tipahti pois, myös maksuliset (jos sinulla niitä on)?

      
  • Tosiaan vain ilmaiskanavilla boxi ilmoitti "ei signaalia" maksupuolella signaali tuli ja ne olivat riittävät. Kun boxissa ei ole kortinlukumahdollisuutta, niin ilmoitus kanavilla oli "salattu kanava" Olen sitä mieltä edelleen että lähetyspuolella oli tehty jotain. Digitalta kyllä epäsuorasti myönnettiin että lähetystehoissa on eroja esim Ylen kanaviin nähden. Tietenkin täytyy ottaa huomioon kanavien lähetystaajuudet jotka myös vaikuttavat. No niin, asensin edellämainitun antennin ja siihen mastovahvistimen sekä virtalähteen sisätiloihin. Homma näyttää nyt hyvältä kaikki kanavat näyttää maksimitilaa. Mutta kun alussa homma toimi vanhemmallakin antennijärjestelmällä hyvin, niin vähän ihmetyttää edelleen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit