Laituri saunamökille

5 kommenttia

Terves, en tiedä onko tämäkään oikea osoite tälle kysymykselle, mutta tässä se nyt on.



Olen ajatellut laittaa n.8-10m pikän laiturin mökille ja tutkaillut noita valmislaiturimarkkinoita ja tarjontahan tuntuu olevan laidasta laitaan, mutta on kyllä hinnatkin melko korkeita. Onko kenelläkään ehdottaa koetusti toimivaa valmisratkaisua tai valmistusohjeita itsetehdylle. Juhannuksena olisi tarkoitus sisäänajaa sauna ja pulahtaa ekakerran!

  
  • Ei ole, kun oma laituri on 4 m pitkä pohjaan tuettu systeemi. Kaipaat kai ponttonia?



    Mutta olisiko hyvä ajatus mennä laiturikauppaan tutkailemaan laiturin rakenteita ja sitten laskea, kannattaisiko tehdä itse vastaava? Samoin jossain venesatamissa ja uimarannoilla on hyviä malleja nähtävissä.

      
  • Pitäis saada lissää tietoa, että kukaan osaisi antaa neuvoja. Esim. matalaan hiekkarantaan uimalaituriksi sopisi kevyt pukeilla seisova laituri joka nostetaan talveksi pois. Mutapohjaan voisi juntata tolppia kannattelemaan laiturin kantta keskeltä ja päähän ponttoonit. jne.

      
  • Ajattelin raportoida teille miten laituriprojekti päättyi. Ostin 15m laiturin, jossa pääty on 3,5mx2,1m ja "kulkusilta" 13mx1,2m. Laituri tuli tontille toimitettuna ainoastaan pottoonien kiinnitys ja elementtien yhteenkiinnitys ja laiturin ankkurointi jäivät itselle. Ponttooneina laiturissa on päistä umpeen hitsatut gorrukoidut putket.



    Laiturin mukana tuli myös tilauksesta putket 4 kpl ankkurointiin, mutta mietin jotta milläs pirulla ne saa upotettua hiekka/savi pohjaan, kunnes löysin ratkaisun. En yleensä mainosta, mutta nyt on pakko, on nimittäin niin yliveto arkkurointimenetelmä, että oksat pois, eli kyseessä on ruuviperustukset. Ne on vähän kuin putket, joiden päässä on jääkairan terä, eli rautakanki yläosassa olevaan reikään ja eikun kairaamaan. Kairasin 4 kpl tuolle kokonaisuudelle ja näkyy pysyvän kuin tauti. Kairaussyvyys on noin 0,8m. löydät kyseiset putket googlettamalla edellämainitulla termillä. Voin suositella lämpimästi. Nyt pistän samoilla ankkureilla, grillikatoksen, terassit ja portaat.

      
  • Taidan arvata, että tarkoitat tätä Ortkiven tuotetta?



    http://www.ortkivi.fi/



    Jos täällä estoitta kehuskellaan autoja merkeillä ja malleilla, niin mikä vaiva on laittaa tällaisen rakennusteknisen tuotteen valmistajakin esille?



    Muutenhan autokeskustelutkin kulkisivat linjalla "mun auto (sellainen punainen, 4:t renkaat) on varmasti parempi kuin se sinun (musta, ok siinäkin 4:t renkaat alla, mutta huonommin laitettuna)" tai jotakin? :wink:

      
  • Kuten sanoin minä pyrin olemaan mainostamatta, kyse ei ole vaivan näön puutteesta, koska arvatenkin omaan jo sen tiedon, mutta kyllä tuo on se nimenomainen tuote. Suosittelen edelleenkin :wink:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit