VOLVO häntäpäässä uudessa JD laatututkimuksessa

264 kommenttia
«13456789

Kauppalehti kirjoittaa tutkimuksesta, siis "selvitys perustuu 80.000 autoilijan vastauksiin, jotka ovat käyttaneet vuosimallin 2017 autoaan kolmen kuukauden ajan."

Mietin tätä Volvon heikkoa laatua, onko kyse siitä, että uusia malleja on tuotu liian nopealla aikataululla, halvat komponentit valittu alihankkijoilta, hinnalla vain kilpaillaan kun ei ole riittävää imagoa, kiinalainen valmistus, vai mitä? Joka tapauksessa ei hyvältä näytä Volvolle tämä tutkimus:

Ongelmia per 100 autoa:

  1. Kia 72
  2. Genesis 77
  3. Porsche 78
  4. Ford 86
  5. BMW 88
  6. Chevrolet 88
  7. Hyundai 88
  8. Lincoln 92
  9. Nissan 93
  10. Volkswagen 93
    .....
    ...
  11. Volvo 134
  12. Jaguar 148
  13. Fiat 163

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/jd-power-tama-automerkki-on-laatukuningas/qeuE7vSc?ref=iltalehti:4e92&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal&_ga=2.222980315.1163417113.1498131774-1986113280.1472992265

  
  • eiks nää Volvo ketjut jo ala riittää , miten ihmeessä jostain Volvosta voi riittää näin paljon juttua?

      
  • Ja tämän varsin kyseenalaisen tutkimuksen vuoksi huolta pitäisi "Kiinalaisen" Volvon lisäksi kantaa myös "Intialaisesta" Jaguaarista. Kyseenalaisen siksi, että käyttäjiltä kyselypohjaisia "tutkimuksia" voi epäillä kaikkein eniten. Mutta jokin osa on varmasti totta. Volvo ja Jaguar ovat tuoneet uusia malleja esillä ja mitä ilmeisimmin oikeita vikoja on niissä ollut muita enemmän.

      
  • Onhan tuo surkuhupaisaa, että kiinalainen Volvo putoaa laadussa Jaguarin kaveriksi kuopan pohjalle. On siellä silti Fiat vielä se kaikkein surkein, että ei nyt ihan se huonoin mahdollinen. Paljon on näitä vähän ajettuja Volvo S/V 90:siä myynnissä joten olisiko tämä "laatu" tullut jo tutuksi fanattisimille auton ostajille? Laaduttomuudesta on ollut juttua toisessa ketjussa, mutta fanaatikoille tuo on ollut vain kateellisten trollausta vaillla totuuspohjaa. Tutkitusti asia on nyt selvitetty joten puheet trollauksesta voitte vihdoin unohtaa.

      
  • Volvo V60, käyttöönottovuosi 2011:
    Hylkäysprosentti: 4,4 %
    Hylkäyksen yleisimmät syyt:
    Renkaat ja vanteet
    Käyttöjarru
    Etuakselisto

    BMW 5, käyttöönottovuosi 2011:
    Hylkäysprosentti: 11,2 %
    Hylkäyksen yleisimmät syyt:
    Etuakselisto
    Jousitus ja iskunvaimennus
    Käyttöjarru

      
  • Koska olen Suomen valtakunnan virallinen Volvo-provokaattori, niin jätin tarkoituksellisesti mainitsematta sen että saksalainen automerkki Audi sai suunnilleen samat vikapisteet kuin Volvo tuossa JD Powerin tutkimuksessa (Volvo 134 vikaa per sata autoa ja Audi 115 vikaa per sata autoa).

    Kiitos muuten tracktest siitä että puhuit taas tuosta kiinalaisuudesta, tällaista kommenttia odotinkin kiihoittuneena.

      
  • Tökerö kopionimimerkki ja trollaus, olisit pitäytynyt omassa nimimerkissäsi. Volvo-Made by Sweden valmistuttaja, Made in valmistaja. Volvo käyttää mainoksissaan tätä ensimmäistä, en ymmärrä mikä tekee kiinalaisuudesta kielteisen fanaatikkojen silmissä jota ei saisi mainita, mutta näin se vaan näyttää aina menevän kerta toisensa jälkeen. Volvon henkilöautotuotannon omistaja on vuodesta 2010 ollut kiinalainen Geely ei sitä fanaattisten mielensäpahoittajien tarinointi muuksi muuta.

      
  • Kas vain. Väärä lopputulos ja palstan virallinen trolli sekosi täysin. Kun näissä tutkimustuloksissa oli toinen järjestys, niin keskustelu oli kiihkeää. Noista ajoita on muuttunut paljon. Hyundailta on noussut hienosti kärkeen. Toyota on luisunut Volvon kanssa peräpäätä kohti. VW ja BMW ovat kirineet kovasti. Porsche on vuodesta toiseen kärkipäässä.

      
  • Jos 0-90 vrk vanhojen autojen laatututkimuksessa Volvolle vähän turpiin tulikin, niin 3-vuotiaiden sarjassa Volvoissa ongelmia vähän alle keskiarvon.

    http://www.autonews.com/article/20170222/OEM01/170229953/lexus-porsche-rank-as-most-dependable-brands-j.d.-power-says?X-IgnoreUserAgent=1

      
  • Ongelmasi tulivat kyllä selväksi jo ensimmäisestä viestistäsikin, mutta kiitos nyt kuitenkin tuosta toisesta sairauskuvauksestasi.

      
  • Olenko sanonut jotakin väärin ?

      
  • Kun täällä esimerkiksi WhatCar, NHB ja tracktest niin kovasti vannovat tämän tutkimuksen oikeellisuuteen (ja jopa hieman ilakoivat) niin todetaan nyt sitten se että laadukkain premium-sedan luokassaan oli Lincoln Continental, joka sai täydet viisi tähteä yleisessä laadussa. Ainoastaan kahden tähden autoja olivat Volvo S90 ja Mercedes-Benz E-sarja, jotka siis olivat häntäpäässä.

    Kaikkihan tämän lopputuloksen ilmeisesti allekirjoittavat, vai mitä.

      
  • Myös TM on noteerannut tämän tuoreen JD-laatututkimuksen:
    https://tekniikanmaailma.fi/autot/tarkkaan-seurattu-vertailu-usassa-uusien-autojen-laadukkain-kia/

    http://teknikensvarld.se/kia-toppar-kvalitetsindex-volvo-aterigen-i-botten-493911/

    Eli häntäkolmikko Fiat sekä Jaguar & VOLVO. Siis tutkimus perustuu 80.000 autoilijan vastauksiin, jotka ovat käyttaneet vuosimallin 2017 autoaan min. kolmen kuukauden ajan.”

    Näitä ongelmia on raportoitu jo viime vuonna xc90:n osalta, oli huonoa maalipintaa ja korisovitukset eivät olleet paikallaan. Täytyy katsoa jos tuo linkki löytyisi.

    Volvon kannattaisi nyt panostaa laatuun, jotta jatkossakin asiakkaita löytyisi. Veikkaan, että kyse VOLVOn heikossa laadussa on siinä että uusia malleja on tuotu vauhdilla ja laatuun ei ole panostettu. Kyseessä siis pieni kyläpaja ja rajoitetut resurssit.

      
  • Harrastan premiumautoja - netissä.

      
  • WhatCar ja kumppanit varmaankin allekirjoittavat senkin faktan että omassa luokassaan Mercedes C-sarja on ainoastaan kahden tähden auto ja Volvo S60 on kolmen tähden auto.

    Lopuksi pieni vihje. Jos tällaiseen tutkimukseen viittaa, niin siihen ehkä kannattaisi ensin perehtyä automalleittain.

      
  • "Siis tutkimus perustuu 80.000 autoilijan vastauksiin, jotka ovat käyttaneet vuosimallin 2017 autoaan min. kolmen kuukauden ajan.”

    The J.D. Power U.S. Initial Quality StudySM (IQS) examines issues experienced within the first 90 days of new-vehicle ownership.

      
  • Vuoden 2017 Britannian JD Power luotettavuustutkimus. Volvo ja Kia ykkösenä luotettavuudessa ja BMW viimeisenä eli hännänhuippuna. Siinä missä Volvossa on 83 vikaa per sata autoa niin BMW:ssä on 198 vikaa per sata autoa. Onko BMW:n luotettavuus todellakin niin surkeata että vikoja on 2,4 kertaa enemmän kuin Kiassa ja Volvossa ?

    Taidankin vääntää tästä asiasta kokonaan erillisen keskusteluketjun.

    http://www.jdpower.com/press-releases/2017-uk-vehicle-dependability-study

      
  • No näitä tutkimuksiahan riittää. Viimeksi oli Kauppalehdessä luotettavuustutkimus, jossa pärjäsi huonosti MB GLC, Volvo XC90 ja Tesla. etenkään MB:n ja Volvon viat ei kuulosta hyvältä. Mutta toisaalta, en ole yllättynyt. Valitettavasti uskon, että tekniikan lisääntyessä (kuten hybridit) viatkin lisääntyy uusissa malleissa.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tuore-listaus-tassa-luotettavimmat-ja-vikaherkimmat-uudet-autot/6p3KaegM

      
  • Ei hybridissä ole hybriditekniikasta johtuvia vikoja.
    Toyota Prius tyyppiviat
    Katsastuksessa havaittuja vikoja
    —Toyota Prius AKatsastuksen tilastossa vain vuosimallit 2008 ja 2009, ei selviä vikakohteita
    —Jarrulevyt kuluvat nopeasti automaattivaihteistosta johtuen TÜV
    —Jarrulevyt ruosteessa, jarrupalat kuluneet epätasaisesti, valovikoja GTÜ
    —Erittäin vähän vikoja TÜV, GTÜ, DEKRA
    Käyttäjien ilmoittamia vikoja
    —Kaikkiaan vain neljä vikailmoitusta, joista kaksi koski jarrujen kirskumista ADAC
    —Vähän vikoja, mutta kaksi uutta takaisinkutsua vikamahdollisuuden vuoksi, vesipumppu (2010) ja ohjaus (2011) Autobild
    —Autobild lehden 100 000 kilometrin kestotestissä havaittiin vajausta ilmastointilaitteen kylmäaineessa sekä lieviä ruostevaurioita – siinä kaikki Autobild

      
  • Juu, ei ole hybridistä johtuvia vikoja ollut XC90:ssä, muita kylläkin. Yksi elektroniikkamuuduli on vaihdettu ja päivityksiä tehty useammankin kerran. Mekaanisia vikoja kolisevat iskunvaimentimet. Kerrn on hinuri tilattu mutta kaveri sai resetoimalla auton käyntiin. Eli pajalla käyntien määrässä Volvoni on ollut "huonoin" autoni tähän mennessä joten allekirjoitan Kauppalehden uutisen.

      
  • "Ei hybridissä ole hybriditekniikasta johtuvia vikoja.
    —Jarrulevyt ruosteessa"

    Säästääkö hybriditekniikka jarruja vai eikö säästä?

      
  • "Mercedes C-sarja on ainoastaan kahden tähden auto"

    Kahdeksan. Kaksi nokalla, kolmas ratissa ja neljäs takaluukussa. loput pyörännavoissa.

      
  • 740 GLE:
    ”Ei hybridissä ole hybriditekniikasta johtuvia vikoja.
    —Jarrulevyt ruosteessa”
    
    Säästääkö hybriditekniikka jarruja vai eikö säästä? 

    Ruostuminen ja kuluminen ovat eri asioita. Arvatenkin Priuksessa on hyvin pieneksi mitoitetut jarrut, jotka kestävät huonosti baanalla suurista nopeuksista tehtyjä jarrutuksia, mutta kaupungissa taasen olisi tarvetta silloin tällöin jarruttaa ruosteet pois.

    Kuka muuten keksii, että miksi automaattivaihteisto kuluttaisi jarruja?

      
  • Oma kokemus hybridin jarruista.
    Autona Auris TS Hybrid.
    Autossa on melko pieni moottorijarrutustuntuma esim. dieseliin verrattuna. Moottorijarrutus kerää energiaa talteen ja niin tekee myös jarrutus jarrupolkimesta. Käyttöjarru ottaa kiinni vasta kuitenkin painettaessa jarrua syvemmälle ja kovemmin / nopeammin. Eli rauhallisessa normiliikenteessä jarrut eivät kulu käytännössä ollenkaan. Omalla autolla ajettu nyt 83 000 km ja tutkin jarrut renkaita vaihtaessani. Levyn reunassa ei ollut oikeastaan lainkaan sitä pientä pykälää, joka syntyy kun jarrulevyt kuluvat. Myös paloissa oli reilusti pintaa vielä.
    Jos ajotyyli on ennakoiva, voi olla, että jarrut eivät tosiaan kulu juuri lainkaan. Käyttöjarrun rakenteelle ja toteutukselle tämä asettaa tietysti vaatimuksia, jotta varsinkin takajarrut eivät jumiudu käytön puutteessa. Ainakin ns. isommassa huollossa Toyotalla jarrujen tarkastus ja herkistys kuuluu huolto-ohjelmaan. Huollon kokonaishinta töineen ja kaikkine nesteineen ja suodattimineen oli viimeksi 353,- euroa. En osaa sanoa, paljonko ko. jarrutoimenpide hintaan vaikuttaa.
    Mutta vaikuttaa se ainakin minulla sen, että ei niitä paloja ja levyjä tarvitse alvariinsa olla vaihtamassa.

      
  • Volvon meluisuudesta sen verran, että tuore Tuulilasi kommentoi asiaa XC40-mallin koeajossa näin:

    "Hieman karheammalla asfaltilla rengasmelu kuului yllättävän selvästi ohjaamoon. Myös dieselin rahinat kantautuvat sisälle, mutta näin on myös luokkaa isommissa Volvoissa."

    TM 22/17: " Dieselin ääni saisi olla aavistuksen vaimeampi"

    Totesin itse saman kun koeajoin XC60, eli yllättävän meluisa Volvo on hintaansa nähden. Mietin myös, että mikä ero tällä 40/60 -mallilla on? Sisätilat, tavaratila, moottorit, varustus, ym. käytännössä identtiset.

      
  • NHB: "Kuka muuten keksii, että miksi automaattivaihteisto kuluttaisi jarruja?"

    Vanhoissa automaateissa epätarkempi moottorijarrutus ja kaiken kitkan hyödyntävässä ajotavassa epätarkemman kääntymisen vuoksi useammin tapahtuva ajonhallinnan puuttumiskynnyksen ylittyminen? Arvioin silti nämä tekijät niin pieniksi, että kuljettaja vaikuttanee jarrujen kulumiseen enemmän kuin vaihteisto?

    Mitä syitä sinulla oli mielessä, vai oliko ideana se, ettei niitä syitä ole?

      
  • Tanelikko: "Omalla autolla ajettu nyt 83 000 km ja tutkin jarrut renkaita vaihtaessani. Levyn reunassa ei ollut oikeastaan lainkaan sitä pientä pykälää, joka syntyy kun jarrulevyt kuluvat."

    Sinulla on edellytykset ajaa minua pidemmälle samoilla levyillä. Mittasin jo keväällä renkaita vaihtaessani, että levyt ja palat ovat menossa vaihtoon 170.000 km huollossa.

    En päässyt aivan sinne saakka, vaan kulumisvaroitus tuli jo pari tuhatta km aiemmin. Kuluneen levyn "olkapää" nirhaisi hälyttimen johdon poikki palan ulkopuolelta, vaikka palaa olikin vielä kohtuudella jäljellä. Hyvin mitoitettu varoitin, koska varoitus ei siis tullut kuluneesta palasta, vaan syvälle jo alarajalleen kuluneen levyn vuoksi. Autona automaattivaihteinen tonnikeiju.

    Itsellä jarrujen herkistys on huolloista riippumatta jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä tehtävä toimenpide. Kun vanne on pois edestä, vedetään palat reilusti irti levystä ja polkaistaan takaisin muutaman kerran. Jos tuntuu liikkuvan hyvin, siinä kaikki. Muuten selvitetään, mikä jumittaa.

      
  • NHB: "Ruostuminen ja kuluminen ovat eri asioita. "

    Totta kai. Mutta kyse ei ole uudesta asiasta. Rouvan automaattivaihteiseen bensa-autoon olen vaihtanut lähes kulumattomat takalevyt niiden ruostuttua pilalle. Kevytkenkäinen kuski :)

    Pisimpään varmaan pääsisi kevytkenkäinen hybridikuski, joka muistaa ajoittain polkaista levyt kirkkaaksi, vaikka muuten ajaakin jarruja säästäen?

      
  • Derrick: "Jos automerkki Volvo noin paljon närästää"
    Jos useampi taho (autolehdet) toteaa Volvon meluisuuden, ja tavallinen koeajajakin huomaa asian, niin äänieristystä tulee parantaa rengasmelun ja dieselin suhteen.

      
  • WhatCar:
    Mietin myös, että mikä ero tällä 40/60 -mallilla on? Sisätilat, tavaratila, moottorit, varustus, ym. käytännössä identtiset.

    Tämähän on mainio uutinen kyseisestä autoluokasta kiinnostuneille.
    15t€ halvemmalla vastaava auto! Ainakin mallistojen alkaen hintoja katsomalla.

      
  • Äkkiseltään katsottuna nelivetoisuus, tehokkaampi kone, isommat tilat( tavaratila 510l vs 460,isommat tilat esim. jalkatilat takana 970mm vs 917mm) yms. on erona Xc60:ssä. Puhumattakaan sisätilan desingistä, penkeistä. Tuon voi itse punnita, että kannattaako investoida autoonsa noiden erojen takia +15k€. Maksavathan moni BMW X5:sta huimia summia, kun ”saman” saisi paljon halvempana X3:na.
    Hämmästyttävän hienon paketin Volvo on taas tehnyt kilpailijoihin nähden.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit