Toisinaan törmään, koko ikäni TM:aa lukeneena, erikoisiin juttuihin tai testeihin. Viimeisimpänä Rakennusmaailma lehden 5E/09 numeron ilmalämpöpumppuvertailu.
Vertailuun oli otettu mukaan kuusi laitetta: Hitachi, Electrolux, Daikin, Haier, Zibro ja Midea.
Sinänsä mielenkiintoinen ja aina ajankohtainen asia. Ihmetystä herättää vain vertailuun otetut merkit. Olemme ok-talossamme käyttäneet loppuun yhden hyvän laitteen vajaassa kuudessa vuodessa ympärivuotista käyttöä ja viime vuonna jouduimme hankkimaan uuden. Erittäin tarkan seulomisen aikana törmäsin näistä merkeistä yhteen. Yhteen!
Hitachi oli mukana tutkaillessamme laitteita. Kaikki muut vertailun laitteet on nyt kaivettu jostain todella pitkävartisella haavilla. Minkä ihmeen vuoksi. Missä olivat mm. Mitsubishi, Sanyo ja Panasonic jotka olisivat aivan oikeasti kiinnostavia laitteita ja kaikkien suomalaisten saatavilla kun käy alan liikkeessä tai naputtaa Googleen "ilmalämpöpumppu". Hakemattakin tulee mieleen ns. tilattu vertailu jossa voittaja on tiedossa jo päivää ennen aloittamista.
Tällaisenaan tämä juttu on täysin arvoton. Täysin!
Ilmalämpöpumput ovat olleet itselläkin ajankohtaisia kuluneena vuonna, ja totta tosiaan: eihän noita vertailussa olleita merkkejä normikaupoista tahdo löytää. Lämpöpumppumyynnin alaa vähän tuntuu vetävän koijariuteen tuo ultimaattumimarkkinointi.
Selvää tuotetietoutta ei kaikkialla saa ja ainakin osa tapaamistani myyjistä ei oikein tunnu olevan täysin sydämin myymiensä tuotteiden takana. Parissa liikkeessä kaupattiin tarpeisiini sopivana kesällä yhtä merkkiä ja syksymmällä toista.
Voi olla, että tuotteet ovat kesän yli muuttuneetkin, mutta vähän kävi mielessä vaihtoehto siitä, että kesällä ei kaikkia koneita oltu saatu myytyä varastoista ja nyt syksyllä kaupataan innolla varaston loppuja.
Tosi kumma ettei juuri Panasonikkia ollut mukana ,sehän on kai yksi eniten myytyjä?Ja käsittääkseni yksi parhaista,asentamissani ei ole toistaiseksi vikoja ollut,vanhin on jo yli 15 vuotta.
Testin tuloksista näkyykin selvästi että joukossa on "onnenongintamerkkejä" jotka häviävät markkinoilta kuin kus lumeen kun ostajat alkaa kysellä takuun perään