Sähköavusteinen fillari

6 kommenttia

Yritin löytää aiheesta keskustelua, muttei tärpännyt, no tässä olis aloitus. Tuli rakennettua kyseinen laite ja lainsäädäntö kiinostaa ko. laiteiden osalta. Monenlaista kommenttia on netistä löytynyt mutta vielä en ole jaksanut paneutua lakipykäliin, muuten kuin sen verran, että tiedän pääkohdat.

Onkohan nämä Suomen pykälät linjassa muiden EU-maiden kanssa, vai ollaanko täällä Pohjolassa taas otettu tiukempi kanta? Onhan se aivan liian hauskaa hommaa tuo sähköpyöräily, että pitäsköhän siihen keksiä joku käyttömaksu tai vero ennenkuin se ryöstäytyy käsistä.

Miten muuten nämä kilpapyöräilijät jotka harjoittelee maantiellä, saavat ajaa yli 25 km/h? Pitäskö niitten pyöriin laittaa myös sellainen toiminto, että alkaa polkimet suttaan tyhjää 25km/h:ssa:-)

  
  • Miten polkupyörän ja mopon rajaviiva olisi ollut sinun mielestäsi tarkoituksenmukaista määrittää?

      
  • Peksi10:

    Onkohan nämä Suomen pykälät linjassa muiden EU-maiden kanssa, vai ollaanko täällä Pohjolassa taas otettu tiukempi kanta?




    Ovat linjassa; ja sen linjan nimi on 2002/24/EY. Direktiivi on voimassa EU-maiden lisäksi ainakin Norjassa. Yhdysvalloissa on sitten ihan omat juttunsa; osavaltiokohtaistet säännökset vaihtelevat täyskiellosta lähes täyteen vapauteen. Muissa maissa on vaihtelevia sääntöjä, mutta usein päälinjat ovat samat kuin EU:ssa.



    EU-direktiivissä olennaista on se, että ensimmäisen luvun ensimmäisen artiklan mukaan sitä ei sovelleta:



    "h) polkimin varustettuihin ajoneuvoihin, joissa on jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 0,25 kW:n sähkökäyttöinen apumoottori, jonka tehonsyöttö pienenee asteittain ja lopulta lakkaa ajoneuvon saavuttaessa 25 km/h nopeuden tai ennemmin, jos kuljettaja lopettaa polkemisen,"



    Nämä jäävät moottorikäyttöisten kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen tyyppihyväksynnän ulkopuolella.



    Jos pyörä menee rajojen ulkopuolelle, se on sitten jonkin asteinen mopedi tai moottoripyörä, jolloin tekniset määräykset ovat aivan toista luokkaa.



    Onhan se aivan liian hauskaa hommaa tuo sähköpyöräily, että pitäsköhän siihen keksiä joku käyttömaksu tai vero ennenkuin se ryöstäytyy käsistä.




    Hauskaahan se on, mutta mitään maksuja ja veroja sille on vaikea keksiä, kun määräysten mukainen vempele on lain silmissä tuikitavallinen polkupyörä.



    Miten muuten nämä kilpapyöräilijät jotka harjoittelee maantiellä, saavat ajaa yli 25 km/h? Pitäskö niitten pyöriin laittaa myös sellainen toiminto, että alkaa polkimet suttaan tyhjää 25km/h:ssa:-)




    Johonkin se raja on pitänyt vetää. Itse sähköavusteisella pyörällä (joskin tehdasvalmisteisella) polkevana ensin manasin noita rajoja, mutta käytännössä kaupunkioloissa tuo 25 km/h on nykyisillä pyörätiejärjestelyillä jo aika kovaa.



    Maantiellä olisi tietysti kiva tuntea itsensä kilpapyöräilijäksi, mutta sitten voi hankkia kippurasarven ja lukkopolkimet ja vähän hyvää kuntoa. Tai ostaa sähköskootterin, joka on tyyppihyväksytty mopoksi.

      
  • Luulisi, että siinä on joku toleranssi tuon maksiminopeuden suhteen samoin kuin mopoissa. Erotuksena mopoihin riittää mielestäni se, että polkupyörässä on polkimet, joilla laite etenee ja nopeusrajoitus mikä on kevyenliikenteen väylillä. Voihan autoillakin ja moottoripyörilläkin ajaa yli 120km/h, mutta se on laitonta. Jos lähdetään tälle tielle niin laitetaan kaikkiin kulkuvälineisiin rajoittimet, ettei niillä pysty ajamaan yli sallitun nopeuden.

      
  • Suomen lainsäädäntö on kyllä keskimäärin erittäin hanurista kun puhutaan liikkumisesta, saatika kulkemisesta. Parempi kun pidät keksintösi omana tietonasi ja ejelet sen 120 km/h siellä jalkakäytävillä. Ai niin autojen seassahan sitä pitää polkupyörällä jäädä auton alle. Eli ei jalkakäytäville vaan ajoteille.

      
  • Olen ollut reissussa Kiinassa ja täällä näkee hyvin kevytrakenteisia sähkökulkuneuvoja. Muistuttavat polkupyörää, mutta polkimet puuttuvat.

    Kulkevat normaalisti noin 20km/h ja akuilla pääsee max. 25km. Hinta on kohtuullinen, n. 150-200EUR.

    Tällaiset olisivat oiva korvike omalle autolle työmatkaliikenteeseen ja kesällä paljon mukavampi kuin ruuhkabussi.

      
  • En ole koskaan sähköavusteista testannut, mutta on helppo uskoa, että se on varmaan kätevä. Sellaisiahan on myynnissä, mutta hinta on vähintäänkin suolainen.



    Tulee mieleen, että miksipä ei joka fillaria voisi varustaa sähköavusteella? Etupyörän tilalle uusi sähkömoottorilla varustettu etupyörä. Akun saisi runkoon polkimien yläpuolelle varmaan aika helposti ja luotettavasti kiinni. Tällaisten kokoa-itse sähköavustesarjan ei luulisi Kiinassa tehtynä kauheasti maksavan. (Paitsi tietysti suomalainen maahantuoja ottaisi tuotteesta suuremman siivun kuin Kiinalainen tekijä, mutta sehän on vaan globalisaation laki)



    Koska näitä sähkösarjoja aletaan myydä Biltemassa? Mä ostan heti kun on myytävänä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit