Alfa Romeo 2.2 JTS

2 kommenttia

Tulipa koeajettua uusi Alfa. Bensamoottorilla ja manuaalivaihtein.

Hieno auto ja ehdottoman hyvännäköinen. Luonnossa vaikuttavampi kuin kuvissa.


KOKEMUKSIA
+ Hienosti toimiva moottori. Tehoa ja vääntöä aivan alhaalta. Kiertää iloisesti ja herkästi.
+ Mainio alusta. Moottorin kanssa parasta autossa
+ Ergonomia kunnossa sisälläkin (varauksin)
+ Ominaisuuksiin nähden kohtuullinen hankintahinta
+ Kaunis ja hyväntuntuinen viimeistely

KOHENNETTAVAA
- bensan kulutus tasanopeudellakin vaikutti suurelta
- ohjaus vetelee kiihdytyksissä jonkin verran (kitkat)
- ei automaattia saatavana. 6-v. manuaali pilaa auton.
- kytkin irrottaa tosi alhaalta
- Bose-soitin kuulostaa tukkoisalta. Ei hifiä.
- Istuimet ahtaat, erityisesti sivusuunnassa. Joku sanoo urheilulliset.
- viiksissä omalaatuinen käyttölogiikka. Pahempiakin toki on.
- farkun peräkontti vaatii käyttäjältä asennetta
- Alfatex-verhoilu on kuin tarranauhalla istuisi ja tuoksuu oudolle.

Kokonaisuutena Alfa on hieno auto. Siitä tulee hyvälle mielelle. Valitettavasti itse en oikein mahdu sen ohjaamoon (istuin). Lisäksi hallintalaitteiden pienet omalaatuisuudet ärsyttävät rahtusen. Kuitenkin aikaisemmin koeajamaani Mersun C-sarjalaiseen verrattuna Alfa on valovuoden edellä, oikeastaan kaikilla mittareilla. Tällaisen voisi harkita ostavansa. Tosin oman Volvon puikoissa ajaminen on helpompaa.

[PropJock muokkasi tätä viestiä 04.01.2007 klo 12:55]
  
  • Hyvä Propjock.

    Aloitit sitten oman aiheen. Ilmeisesti 159 on tuo auto jota ajoit.

    Tässä minun kokemukseni, jotka ovat liiankin yhdenmukaisia....


    Alfa 159 3.2 Q4 -bensajäähdytteinen?

    Olisi oiekastaan aika vaihtaa vanha auto uuteen. Kävin koeajolla hieman räväkämmällä 4-vetoisella farmarilla. Tehoa 260 hv.6v-man.

    KOKEMUKSIA
    + vääntöä riittää, kun kierroksia yli 2500
    + tehoa enemmän kuin riittävästi Suomen laillisille rajoituksille
    + jämäkkä ja äänetön alusta ja vielä melko mukava
    + miehekkäät moottoriäänet; pitää ajaa ikkuna auki ja saa koko nautinnon
    + hyvä kiihtyvyys 1,2 ja 3 vaihteilla
    + suuntavakaa
    + urat eivät vie mukanaan
    + monipuolinen 2 tripin ajotietokone

    KEHITTÄMISEN ARVOISTA
    -bensan kulutus 106km/h tasanopeudella 11.2 l/100 km
    -keskikulutus 13,8 l/100 km 71 km/h keskinopudella
    -mootori syö öljyä ja haisee sille tyhjäkäynnillä
    -ohjaus on jotenkin jäykkä, ohjauskorjaus vaatii aina vastakorjauksen
    -ykkösvaihteella rajoitin katkaisee liian äkkiä; hyvä kiihtyvyys katkeaa, kun kierrokset putoaa alle 4000 rpm vaihdossa 2:lle
    -vaihdevipu jotenkin epämääräinen (kuten Fiat 127....)
    - kytkimen liikerata outo ja irrottaa todella alhaalla
    -tuuli suhisee etulasissa jo alle motarinopeuksilla
    - kitkarenkaiden melua ei saa peittoon edes radiolla
    -radion soundit tukkoiset (Bose) ja bassot löysät
    -radion voimakkuus ei säädy ajomelun mukaan
    - istuimisssa ei ole etureunan säätöä; reisituki puutteellinen
    - valoviiksi ja vakionopeusviiksi samanlaiset ja päällekkäin; tahattomasti tulee sammutettua ajovalot kun pitäisi irrottaa vakionopeussäädin
    - ahdas takapenkki; jo 177 cm kuskin penkin taakse ei mahdu jalkoja
    -voimasiirrosta kuuluu hiljaa ajettaessa ulinoita


    Jos olisi rahoja viiteen tai kuuteen autoon niin voisihan yksi niistä olla tällainenkin, mutta omalla rahalla bensat ja huollot maksavana taidan vielä harkita hetken.


    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Ostin käytetyn 159 Alfan Berlinan nelivedolla 3.2 litran kutosella ja manuaalilla.
    Autoilukokemusta on yhdestä hybridi Peugetista kuudesta Bemarista ja viidestä Alfasta.

    KOKEMUKSIA

    • lämpimän koneen tyhjäkäynti on kuin silkkiä
    • vääntöä välillä 2000 - 6500 rpm mukavasti
    • pehmeäkäyntinen kone,hyökkää silti mukavasti
    • aivan minimaalinen öljynkulutus, 0,1 litraa tuhannella kilometrilla
    • tehoa juuri ja juuri riittävästi Suomen ja euroopan teille
    • nasevat moottoriäänet yli 4000 jengalla
    • hyvä kiihtyvyys jokaisella vaihteella
    • melko jämäkkä ja äänetön alusta mutta hieman turhan mukava mutkateille ja radalle, alustaremontti tarvitaan
    • Brembon jarrut
    • suuntavakaa
    • urat eivät vie mukanaan
    • riittävän tarkka ohjaus, muttei tartte korjailla kokoajan
    • bosen stereot on todella hyväsoundiset, mutta vaatii perusteellisen säätämisen että soundimaailma on hyvä
    • nätti mukava ja hyväntuntuinen viimeistely
    • 159:n kori on kahteen kertaan galvanoitu, ei ruostu

    KEHITTÄMISEN ARVOISTA
    -bensan kulutus 125km/h tasanopeudella 8,5 l/100 km
    -keskikulutus 11,8 l/100 km 60 km/h keskinopeudella
    -ykkösvaihteella rajoitin katkaisee hieman liian aikaisin; kiihtyvyys jää tauolla, kun kierrokset putoaa 2000 rpm vaihdossa 2:lle
    -vaihteensiirto ei ole kovin tarkka, vaimo aina ykköstä etsiessään osuu kolmoselle
    - istuimisssa ei ole etureunan säätöä

    Alfa on kaunis ja tyylikäs hyvän mielen auto, se tarjoaa ajamisen iloa ja menemisen meininkiä.
    Vakuutus on sikahalpa ja halvat on huollotkin ja varaosat. Bensaa kuluu kaupunkiajossa järjettömän paljon.
    Sopivan ikäisenä mitätön arvonalenema.
    Mun Alfa on mun ainoa kulkuneuvo talvella, kesäkäyttöön on
    raakavoimainen BMW.
    Mulla on myös HSL:n kausikortti niin ei tartte Alfaa herätellä
    kovilla pakkasilla ilmastoidussa hallissa :)

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit