Sähköinen lehti

14 kommenttia

Siirsin Talviautokeskustelusta yhden rönsyn tänne.



NHB:

No voihan tuonkin talvitestin jo lukea pdf muodossa lehden sivulta.... eihän sillä koko lehdellä tee mitään...sitten kun saapuu




Se on kyllä totta, ettei lehdelle tee mitään. Lehden sisältämä informaatio on se hyödyllinen asia. Itse lehti on vain jätettä.



Nasse:

Lehti on luxusta! Vaikka kuinka nettiä plärään, niin lehden lukeminen on sitä todellista "premiumia"! Lukihäiriöiset tehköön mitä tykkää, mutta lehti kulkee ainakin minulla mukana joka paikkaan, etkä tarvitse muuta kuin luet! Lomalla luen lehtiä, mutta tietokonetta vain harvoin. Luxusta!




NHB:

Itse näen asian juuri toisinpäin. Esimerkiksi pidemmällä työmatkalla on luksusta avata läppäri ja saada eteensä lähes rajaton kirjasto. Aika kuluu näin nopeasti pidemmälläkin matkalla. Samassa kompaktissa paketissa kulkevat lehdet, kirjat, videot ja työkalut. Lomamatkoilla se on myös katevä väline tarpeellisen tiedon hakemiseen.




Itse en TM:n kaltaisessa tapauksessa halua luopua paperiversiosta. Muutaman vuoden jälkeen postissa tulleesta cd-levystä tulee merkityksetön, koska tietokoneet ei kuitenkaan sitä osaa lukea. Katsokaa vaikka ajassa taaksepäin. Jo 90-luvun alun tallenteet ovat roskakoritavaraa.



Arkistossani on kuitenkin käyttökelpoisia TM:n lehtia enemmän tai vähemmän täydellisinä vuosikertoina vuodesta -63 alkaen. Niistä en luovu kovin herkästi.



Paperilehdestä toki tulee jätettä, mutta ei nettilehtikään tyhjällä pyöri. Sähköä sen lukemiseen kuluu aika tavalla, jos 700000 lukijaa sitä paperiversion sijaan käyttäisi. Faktaa ei minulla aiheesta ole, mutta sellaisenkin tuloksen jossain näin, että sähköinen lehti kuormittaa ympäristöä paperilehteä enemmän. Saa tarkentaa, jos parempaa tietoa on.

  
  • Herbert:

    Paperilehdestä toki tulee jätettä, mutta ei nettilehtikään tyhjällä pyöri. Sähköä sen lukemiseen kuluu aika tavalla, jos 700000 lukijaa sitä paperiversion sijaan käyttäisi. Faktaa ei minulla aiheesta ole, mutta sellaisenkin tuloksen jossain näin, että sähköinen lehti kuormittaa ympäristöä paperilehteä enemmän. Saa tarkentaa, jos parempaa tietoa on.


    Olit varmaan lukenut tämän hesarin artikkelin:

    http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lehti+on+nettiä+ekologisempi/1135257024501



    Niin kuin artikkelista käy ilmi, ei ympäristön kuormitusvertailu ihan helppoa ole.

      
  • Herbert:

    Itse en TM:n kaltaisessa tapauksessa halua luopua paperiversiosta. Muutaman vuoden jälkeen postissa tulleesta cd-levystä tulee merkityksetön, koska tietokoneet ei kuitenkaan sitä osaa lukea. Katsokaa vaikka ajassa taaksepäin. Jo 90-luvun alun tallenteet ovat roskakoritavaraa.

    Arkistossani on kuitenkin käyttökelpoisia TM:n lehtia enemmän tai vähemmän täydellisinä vuosikertoina vuodesta -63 alkaen. Niistä en luovu kovin herkästi.




    Miksi vanhoja dokumentteja ei voisi lukea tänäkin päivänä? PDF on peräisin tuolta 90-luvun alusta, jpeg-pakattuja kuvia muistan availleeni tuolloinkin ja tekstitiedostotkin aukeavat ilman ongelmia. Postissa tullut tallennusfirmaatti on merkityksetön. Tiedostot siirretään kuitenkin talteen johonkin verkkoaseman tapaiseen. Postissa tulleista cd-levyistä tulee tämän jälkeen muutenkin tarpeettomia.



    Itse en voisi kuvitellakaan säilyttäväni puolen vuosisadan lehtikokoelmaa paperilla. Digitaalisena tuo onnistuisi helpommin.

      
  • Koska jo c-kasettien tai LP-levyjen käyttäminen alkaa olla hankalaa kelanauhurista puhumattakaan. Tietokonepuolella 3,5" korput on samassa tilanteessa, vanhemmista lerpuista puhumattakaan. Arkisto pitäisi siis päivittää jatkuvasti. Voihan noin tehdä, mutta käytänössä se olisi hankalaa. Onhan minulla AutoCAD11-versio korpuilla DOS-pohjaisena, mutta en minä ainakaan niitä saa enää pyörimään, vaikka ohjelma olisi ihan hyvä kotikäytössä.

      
  • LP-levy, C-kasetti, korppu, CD, DVD ja muistitikku ovat kaikki vain siirtomedioita. Ei kai dataa ole tarkoituskaan arkistoida niissä. Data luetaan sieltä ja siirretään turvaan johonkin luotettavampaan ja kapasiteetiltaan suurempaan muistiin. Ota tiedostot talteen tietokoneellesi, josta se varmuuskopioidaan automaattisesti, langattomasti ja huomaamatta verkkoasemaan. Kun vain valitsee toimivan järjestelmän, niin päivittämiseen kuluu minimaalisen vähän aikaa.



    Minulla on yli 20 vuotta vanhoja CD-levyjä, eikä niiden kuuntelussa ole pienintäkään ongelmaa. Jos haluaisin varmuuskopioida ne, niin sekin onnistuisi hyvin helposti.

      
  • Mihin aikanaan siirsit LP-levyjen ja kelanauhurin musiikin? Kyllä ne minulla olivat ja ovat edelleen arkisto. Harmi vain, että toimivaa levysoitinta ei enää ole. Enkä osta vanhojen levyjen takia. Kelanauhuria ei taida edes saada ainakaan kovin helpolla.

      
  • Miksi koko ajan jankutat tuota samaa asiaa? Mitä tekemistä sillä on tämän kanssa? Meinaatko tallentaa digilehdet LP-levylle vai mikä tässä on ongelma?



    Mitä tulee noihin vanhoihin äänitteisiin, niin ei niiden digitoimisessa ole kyllä mitään ongelmaa. Itselläni ei ole ollut koskaan tuohon tarvetta, koska muut ovat tehneet sen puolestani jo valmiiksi.

      
  • Miten LP-levyjen käyttäminen (= kuuntelu) on hankalaa ja miksi LP-levyjen sisältö pitäisi siirtää? Niin vanhat kuin uudetkin vinyylit soivat upeasti kunnon soittimella. Ja uusia albumeita tunnutaan julkaistavan yhä enemmän myös vinyyleinä. Vinyylien fiilis näyttävine kansitaiteineen on omaa luokkaansa verrattuna CD-levyihin ja puhumattakaan pelkistä koneelle tallennetuista tiedostoista, jollaisia en vielä ensimmäistäkään musiikkikokoelmaani kelpuuttanut.



    Ja mielestäni kukin lukekoon lehtensä haluamallaan tavalla - sähköisenä tai paperiversiona. Mutta siitäkin on näköjään kinattava. No, nämä keskustelupalstathan tietysti ovat makukysymyksistä (auton ulkonäkö jne.) kiistelevien taivas. Kinattavaa riittää.

      
  • Herbert:

    Mihin aikanaan siirsit LP-levyjen ja kelanauhurin musiikin? Kyllä ne minulla olivat ja ovat edelleen arkisto. Harmi vain, että toimivaa levysoitinta ei enää ole. Enkä osta vanhojen levyjen takia. Kelanauhuria ei taida edes saada ainakaan kovin helpolla.


    Kyllä kelanauhureita saa käytettynä.

    Esim. http://www.classicaudio.fi/fi/index.php?page=kelanauhurit

      
  • Suur kiitokset TM:lle kestotilaajille lähettämästä DVD-levystä jossa edellisen vuoden TM:ät on luettavissa näköislehtenä ja hakutoiminnolla. Säilytän paperilehdetkin, mutta helpompi on etsiä joku tietty artikkeli DVD-levylä.

      
  • NHB:

    Miksi koko ajan jankutat tuota samaa asiaa?




    Kysymys vanhojen tietojen siirtämisestä nykyajan laitteiden ymmärtävään muotoon on jankuttamista? No olkoon, mutta tietenkään talviautokeskustelussa sähköisessä muodossa olevan lehden toistuva kehuminen ei sitä tietenkään ole.

      
  • Herbert:


    Kysymys vanhojen tietojen siirtämisestä nykyajan laitteiden ymmärtävään muotoon on jankuttamista? No olkoon, mutta tietenkään talviautokeskustelussa sähköisessä muodossa olevan lehden toistuva kehuminen ei sitä tietenkään ole.




    Et näytä reagoivan mitenkään keskusteluun. Toistelet vain kuinka c-kasetille sopivaa aukkoa ei tietokoneestasi löydy. Toistelet tuota, vaikka nykyisin dataa ei arkistoida siirtoon ja jakeluun tarkoitetuissa tallennusvälineissä. Tämän vuoksi näiden tallennusvälineiden vanheneminen ei vaikuta datan käyttöön. Se on tallessa jossakin varmemmassa ja kätevämmässä sijainnissa. Etkö näe mitään pointtia tuossa vai mikset sitä millään tavalla noteeraa?

      
  • En reagoi? Kysyin, oletko siirtänyt vanhat tallenteet nykyajan laitteiden edellyttämään muotoon. Ilmeisesti et ole.



    Minulla tallennusvälineiden vanheneminen vaikuttaa, kuten näköjään sinullakin. Yhtään 90-luvun puolivälin tai sitä vanhempaa sähköistä tiedostoa ei minulla ole enää käyttökelpoisessa muodossa. En usko olevani poikkeus tässä suhteessa. Varmaan joku nörtti nuo olisi osannut päivittää aina uuteen järjestelmään sopivaksi, mutta hankalaksi tuollainen jatkuva päivittäminen arkisessa elämässä menisi.



    Sinä tietysti saat olla eri mieltä, joten mitäpä tästä tämän enempää.

      
  • Herbert:

    En reagoi? Kysyin, oletko siirtänyt vanhat tallenteet nykyajan laitteiden edellyttämään muotoon. Ilmeisesti et ole.




    Vanhoja valokuvanegatiiveja olen siirtänyt digitaaliseen muotoon. Samoin jotakin vanhoja lappuja. Äänitteissä tuohon ei ole ollut tarvetta, koska tuon työn on tehnyt joku toinen puolestani.



    Minulla tallennusvälineiden vanheneminen vaikuttaa, kuten näköjään sinullakin. Yhtään 90-luvun puolivälin tai sitä vanhempaa sähköistä tiedostoa ei minulla ole enää käyttökelpoisessa muodossa. En usko olevani poikkeus tässä suhteessa. Varmaan joku nörtti nuo olisi osannut päivittää aina uuteen järjestelmään sopivaksi, mutta hankalaksi tuollainen jatkuva päivittäminen arkisessa elämässä menisi.




    Minulla on 90-luvun puolivälin tiedostoja tallessa käyttökelpoisina, eivätkä ne ole vaatineet mitään erityistä päivitystä. Miksi niitä pitäisi päivittää? 90-luvun lopun tiedostoja onkin sitten jo tuhansittain. Itselläni tiedostojen ikärajaa rajoittaa lähinnä se, etten aikaisemmin ole tuottanut tai kerännyt yhtään säilyttämisen arvoista tiedostoa.



    Miten voi olla mahdollista, että maailma pyörii nykyisin bittien varassa, jos paperi on se kätevin tapa säilöä tietoa?

      
  • On se sääli kun tällä iPadilla ei kestotilaaja voi katsoa näitä TM:n videoita:

    https://tekniikanmaailma.fi/autot/salakuvat-ja-videot/Videot/



    Lähetetty iPadilla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit