Helikopterit

10 kommenttia

Hei. Lelukaupoissa on monensorttisia kauko-ohjattavia sähkömoottorisia helikoptereita. Isoimmissa on oikean näköiset säätyväkulmaiset roottorinlavat.



Miksi on niin, että leluhelikopteria voi oppia aika helpostikin lennättämään, mutta oikealla tonninpainoisella lentäminen on hirmu vaikeaa?



Kaipa oikeassakin helikopterissa on ohjausautomatiikkaa, kuten leluissa täytynee olla... Mikä on oikean kopterin ja leluvehkeen olennainen ero?

  
  • Duodaduoda,



    olisiko hinta olennainen ero?



    Viisikymmengrammainen leluhelikopteri maksaa noin satasen euroja. Taskulaskimen mukaan tonninpainoinen helikopteri maksaisi kaksi miljoonaa euroa, jos olisi samanhintainen. No ei se niin kallis liene.



    Kyllä: ero on hinta, leluhelikopteri on selvästi kalliimpi.



    mot

      
  • mikapee:

    Duodaduoda,

    olisiko hinta olennainen ero?

    Viisikymmengrammainen leluhelikopteri maksaa noin satasen euroja. Taskulaskimen mukaan tonninpainoinen helikopteri maksaisi kaksi miljoonaa euroa, jos olisi samanhintainen. No ei se niin kallis liene.

    Kyllä: ero on hinta, leluhelikopteri on selvästi kalliimpi.

    mot




    Halvinmmat lentävät lelut on alle 20€?

    Painosta ei tietoa, mutta kait yleensä kokonaishinta ratkaisee, siis ei hinta-/painosuhde? :flower:

      
  • Metsähaka:

    Halvinmmat lentävät lelut on alle 20€?
    Painosta ei tietoa, mutta kait yleensä kokonaishinta ratkaisee, siis ei hinta-/painosuhde? :flower:




    Jos näin olisi, päätelmä tarkoittaisi, että lisähinnalla hommasta tulee vaikeampaa. Aloittajan mielestä lelulla lentäminen on helpompaa.

      
  • Alle kouluikäinen lapsi ajaa hienosti leluautolla, mutta ei se sitä tarkoita, että hän pystyisi ajamaan liikenteessä oikealla autolla.

      
  • NHB:

    Alle kouluikäinen lapsi ajaa hienosti leluautolla, mutta ei se sitä tarkoita, että hän pystyisi ajamaan liikenteessä oikealla autolla.




    Helikopterin ilmassapitäminen on kuulemma vaikeaa, ei juututa siihen että pitäisi osata ilmailusäännöt ja vielä suunnistaa. Ihan teknisesti vaan.



      
  • Mitä nyt lelukopteria olen kokeillut, niin kyllä se opetellessa monta kertaa maahan tippuu. Oikealla kopterilla lentäessä yksikin kerta on liikaa.

      
  • NHB:

    Mitä nyt lelukopteria olen kokeillut, niin kyllä se opetellessa monta kertaa maahan tippuu. Oikealla kopterilla lentäessä yksikin kerta on liikaa.




    Joo, ne 20e kiinalaiset on aika vaikeita. Kysymys onkin, onko satasen tai viidensadan euron lelukopterin lennättäminen helpompaa kuin oikean? Eihän oikealla pääse lentämään kuin vasta sellaisen kuivaharjoittelun jälkeen ettei kopteri tipu, mutta onko se silloinkin vielä vaikeampaa kuin lelukopterin ilmassapito?

      
  • NHB:

    Mitä nyt lelukopteria olen kokeillut, niin kyllä se opetellessa monta kertaa maahan tippuu. Oikealla kopterilla lentäessä yksikin kerta on liikaa.




    Kopterin lentäminen on melko mutkikas tekninen suoritus, koska peruskopterissa ei ole ihmeemmin elämää helpottavaa automatiikkaa.



    Helikopterissa on ohjaimia ns. riittävästi. Toisella kädellä käytetään asento-ohjainta, joka säätää roottorin lapakulmia eri kohdassa kierrosta. Kun asento-ohjainta käännetään vaikkapa vasemmalla, oikean puolen lapakulmia jyrkennetään ja vasemman puolen loivennetaan, jolloin kopteri kallistuu vasemmalle.



    Toisella kädellä käytetään noususauvaa ja kaasua. Noususauva vaikuttaa roottorin lapakulmiin yleensä. Jos sauvaa nostetaan, roottorin lapakulmia jyrkennetään, jolloin nostovoima kasvaa. Saman kahvan ympärillä on moottoripyörätyyppinen kaasu, jolla säädetään moottorin tehoa.



    Jaloilla säädetään pyrstöroottorin lapakulmia ja sitä kautta helikopterin pyörimisliikettä pystyakselin ympäri. Pyrstöroottorin kierrosluku on kiinteässä suhteessa roottorin kierroslukuun.



    Ja kaikki vaikuttaa kaikkeen iloisesti. Lapakulmien kasvattaminen tai kaasun lisääminen kasvattavat roottorin vastusta, jolloin pyrstöroottorilla pitää korjata kääntymistaipumus. Paikalla leijuessa ja eteenpäin lennettäessä kopteri käyttäytyy eri tavoin, koska jos sillä on vauhtia, eteenpäin kulkevat lavat kohtaavat ilman suuremmalla nopeudella (suurempi nostovoima) kuin taaksepäin menevät, jne.



    Lentokoneella on yksinkertaisimmillaan neljä vapausastetta (kaasu, sivuperäsin, korkeusperäsin, siivekkeet), ja periaatteessa hyvin käyttäytyvä kone oikaisee itsensä omituisistakin lentotiloista itsekseen. Lisäksi kytkentä eri ohjainten välillä on aika paljon pienempi.



    Helikopterilla on vähintään viisi vapausastetta (noususauva, kaasu, kaksi suuntaa asento-ohjaimella, pyrstöroottori), eikä vehje pysy pystyssä ilman aktiivista ohjaamista.



    Ja autossahan noita vapausasteita on vain kaksi: kaasu/jarru sekä sivusuuntainen ohjaus.

      
  • mikapee:

    Duodaduoda,

    olisiko hinta olennainen ero?

    Viisikymmengrammainen leluhelikopteri maksaa noin satasen euroja. Taskulaskimen mukaan tonninpainoinen helikopteri maksaisi kaksi miljoonaa euroa, jos olisi samanhintainen. No ei se niin kallis liene.

    Kyllä: ero on hinta, leluhelikopteri on selvästi kalliimpi.

    mot




    Eksyinpä nyt sattumalta tällaiseen vanhaan keskusteluun. Katsotaanpa vielä tätä hintakysymystä. Pieni lelukopteri irtoaa varmasti alta satasen. Sen sijaan tyhjäpainoltaan tonnin painava oikea helikopteri on uushankintahinnaltaan aivan poskettoman kallis vehje. Tässä esimerkkejä:



    Eurocopter AS350 B3 ~1,75m€, tyhjäpaino 1174 kg

    Eurocopter AS355 NP ~3,0m€, tyhjäpaino 1305 kg

    Eurocopter EC135 yli ~4,0m€, tyhjäpaino 1455 kg



    Tässä myynnissä vuoden 2001 EC135, hintapyyntö 4,0 miljoonaa dollaria:



    http://www.controller.com/listingsdetail/aircraft-for-sale/EUROCOPTER-EC-135T1/2001-EUROCOPTER-EC-135T1/1163083.htm?



    Kyseinen malli on poliisin ja pelastuspalvelujen vakiokauraa. Suomessakin tuttu näky, mm. pelastushelikopterit Ilmari ja Sepe sekä Turun ja Helsingin Medihelit.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit