Katastrofi Etelä-Atlantilla

2 kommenttia

Todella järkyttävä ja uskomaton tapahtuma. Luettuani raportin tuntuu onnettomuus tapahtuneen käsittämättömän helposti ja nopeasti. Siis tuolla korkeusissa lentämisessä onkin aika pienet toleranssit.



Voisiko joku valaista tuota lentofysiikkaa hiukan enemmän?

  
  • Kyllä hakkeri saattoikin ohjata, mutta toisaalta pienempiä lentolaitteilta on tippunut paljonkin lentäjän kadotettua asennontajunsa lennettyään pilveen.



    Otetaanpa esimerkki: Seisot matkustajakoneen käytävällä. Kone voi kaartaa jyrkästikkin, etkä huomaa sitä muusta kuin horisontti kallistuu ja painut tiukemmin lattiaa vasten. Samoin et välttämättä huomaa tuossa tilanteessa nokankaan nousua, jos se tapahtuu sen verran hitaasti, että G-voima ei paina sinua tiukasti lattiaa vasten. Vaikka kone on tosi jyrkässä kulmassa, sen nopeus hidastuu sitä tahtia että matkustamossa tuntuu siltä kuin oltaisiin vaaka-asennossa. Tuosta ei olekkaan pitkää aikaa sakkaukseen.



    Kun kyseessä oli kuitenkin matkustajalentokone hyvin koulutettuine lentäjineen, joiden takuulla pitäisi osata lukea mittareita, asia kyllä ihmetyttää.

      
  • ”Useimmat näistä järjestelmistä ovat huonosti paikattuja ja osa toimii vielä vanhoilla käyttöjärjestelmillä, kuten Windows 95:llä ja dos:lla”,




    Onko etu vai haitta? Aika hyvin on toiminut, sillä Dosista on aikaa jo kohta 20 vuotta kun niitä oli kotikoneissakaan. Se oli sitä aikaa kun meikäläistäkin tuo tietotekniikka vielä kiinnosti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit