Pitkäaikaiset tilaajat

21 kommenttia

Minusta on hieman kummallista, että pitkäaikaisia lehden tilaajia, "vakioasiakkaita", ei huomioida oikeastaan millään tavalla.

Kestotilaaja saa ostaa sen veitsisarjan parin kympin "alennuksella", on lehteä tilannut sitten vuoden tai 40 vuotta. Työpaikallakin saa jonkilaisia huomionosoituksia tasavuosista. Ilmeisesti näillä lehtien toimituksilla tai lehtitaloilla, ei ole mitään sellaista tietoa asiakkaistaan, mitä ei tarvita markkinointiin.



Itseäni ei niinkään huomionosoitukset kiinnosta, mutta tulipa tämmöinen asia mieleen, kun puhelinmyyjä on yrittänyt kaupata Teniikan Maailmaa kolme kertaa, erilaisilla alennuksilla, viimeksi kuluneen vuoden aikana. Minulle tämä lehti on tullut yli 20 vuotta.



Meinaan vain, että uusi asiakas saa säästötarjouksia, mutta vanhoja uskollisia asiakkaita ei huomioida mitenkään, vaikka he uskoakseni ovat lehden kivijalka.

  
  • Näin on muidenkin lehtien kohdalla. Ehkäpä julkaisijat ajattelevat, että kyllä nuo tyhmät tilaa, kun ovat aiemminkin tilanneet. Houkutellaan uusia tilaajia,

      
  • Mulle on tullut TM noin 20 vuotta. Olen aina ottanut kestotilaustarjouksen vuodeksi, joskus kahdeksi, riippuen hinnasta. Lopettanut sen heti siihen vuoden päähän. Kun tilausjakso on päättynyt, olen kytännyt uutta tarjousta. Olen aina saanut noin 40% edullisemmn kun jatkava kestotilaaja. Lisäksi erilaisia palkintoja ja muita lehtiä. Tilausjaksojen välissä saattaa tulla lehden - kahden katkos, mutta se ei enää nykyään haittaa, koska kestotilaaja saa luettua ne nettitunnuksilla.

      
  • Minä lopetin vuodenvaihteessa 40 vuotta kestäneen tilausjakson.

    Nyt ostan irtonumeron iPadiini jos lehdessä on jotakin mielenkiintoista ja jota tulee ehkä luettua myöhemminkin, kuten ostin numeron 4, jossa oli talviauton valinta. Hinta 6,99€.

    Nyt odottelen seuraavaa mielenkiintoista TM-numeroa, toivottavasti sellainen tulee vielä ennen syksyä. :smile:

      
  • Samoilla linjoilla ollaan. Lapsesta asti olen lehteä lukenut ja useita vuosikertoja on jemmassa aina 80-luvulta saakka. Lehti on tullut lähes jatkuvasti tilattuna.

    Nykyään lehden laatu on myös laskenut, sillä paperi on heikompaa ja ohuempaa laatua. Esim. sivut saattavat olla yhteen liimattuna jo valmiiksi ja repeää jo ensimmäisellä lukukerralla. Joskus postiluukusta tulee valmiiksi "rypistynyt" ja repeillyt lehti. Puhelinmyyjät tekee olemattomia lupauksia joista kukaan ei ota sitten vastuuta...(koskee nykyään kaikkia lehti&#228:wink:.

    Pitäisiköhän siirtyä minunkin tuohon iPadiin...

      
  • Edellä kirjoitaneiden linjoilla olen minäkin. Vuosikymmeniä olen TM:n kestotilaaja ollut. Tuntuu siltä, kuin olisimme sen kuuluisan "Bostonin matriisi-sovelluksen lypsylehmät-lohkoon" kuuluvia tilaajia.

    Tämä hinta-laatusuhde on asia, jota TM:n pitäisi kovin pohtia. Kuten eräässä toisessa kohdassa kirjoitin, TM:n pitäisi artikkeleissaan entistä enemmän miettiä lukijoitaan ja ehkäpä jalkautuakin tilaajiensa joukkoon aidosti. Muistaakseni yli 20 vuotta sitten he tekivät jotain tällaista. Tuosta operaatiosta sain osallistumiseni palkkioksi hyvälaatuiset kumikengät (taisivat olla Nokialaiset viel&#228:wink:.

      
  • Melkein joutais itekin lopettamaan about 20v jatkuneen kestotilauksen.

      
  • Asiaa tutkittuani, edellinen lasku on maksettu tammikuussa, joten liki vuoden se lehti tulee vaikka sen nyt lopettaisikin.

      
  • Tilauksen päättämistä olen minäkin suunnitellut yli 30 vuoden kestotilauksen jälkeen; pitäisi tuollaisen ajan jälkeen tulla jo yksi vuosikerta ilmaiseksi.

      
  • Olen tilannut muutaman kuukauden tarjouspätkissä, kun kerta siten edukkaimmin saa. Tarjotaan jopa tilaajalahjoja, joka tosin viime kerralla oli niin surkea paristoilla toimiva "työvalo", että ehdottelin tuollaisten lahjojen korvaamista vaikka saman arvoisella yhdellä laadukkaalla irtoruuvikärjellä.



    Saa nähdä tuleeko tilausta enää uusittua. Alkaa kyllästyttää, kun yli puolet lehdestä on rehellisiä mainoksia ja kohta loputkin jutuiksi naamioituja mainoksia. Lisäksi ihan joka numeroa ei tointaisi täyttää puhelin- ja kamerajutuilla, vaikka ne toimittajia kiinnostavatkin.



    Kaipaamaan jäisin lähinnä koeajoja kulutusmittauksineen, kestotestejä ja varsinkin vanhaa paperista autokuvastoa, jota tosin ei vuosiin ole enää saanut muutoinkaan.

      
  • Samaa mieltä täälläkin ollaan ilmeisesti enemmistön kanssa. Seuraavaa laskua tuskin enää 15 vuoden jälkeen maksan. Autojen kulutuksia ei enää mitata ja artikkelit ovat kuin mainoksia.



    Viimeisimmässä numerossa on käsittämättömät 14 sivua maastopyörävertailua! Ihan hyvä sinänsä, mutta aihe taas ei juuri kiinnosta.

      
  • Maastopyörävertailua oli vain 13 sivua, välissähän oli yksi sivu pelkkää mainosta. Mutta kivahan toimittajien on käydä "työmatkalla" firman piikkiin pois Suomen pakkasista.. ja jossain välissä ehdittiin käydä tekemässä myös juttu etätyöstä ulkomailla. No, työryhmä näyttää sentään olleen toinen (kaikkien on päästävä matkalle, siis työmatkalle). Oliko kumpikaan näistä jutuista sitten sen arvoinen, että jos olisi kysytty lupaa näiden juttujen tekemiseen laajalta kestotilaajien joukolta, niin lupa olisi myönnetty?



    Jotenkin tuntuu, että lehden jutuista on tullut vuosien varrella pikkuhiljaa jotenkin kevyempiä ja halvemmalla toteutettuja. Ei kai tuo tilauksen hintakaan ole vuosien varrella silti laskenut. Ja ennen tuli oikein ihmeteltyä sitä, ettei lehdestä löydy kirjoitusvirheitä. Nykyisin niitä on eli oikoluvun teko ei liene enää ihmisen vastuulla.



    Lehden tilaus jatkuu silti kohdallani kestotilauksena ainakin niin kauan, kun saan sen vähennyksiin ammattiini liittyvänä kirjallisuutena. Joskus aiemmin tuli kyllä kikkailtua niiden tarjouspätkien kanssa...

      
  • Olen tilannut TM:n jo vuodesta 1968, jolloin vuosikerrasta muistaakseni piti maksaa ihan 27 mk. Jokainen numero on edelleen tallessa varaston hyllyssä. Ehdotin jo vuosia sitten TM:n toimitukselle, että olisi mukava, jos joka kymmenes vuosikerta olisi ilmainen. Minkäänlaista palautetta en kirjeeseeni saanut. Kestotilaajana ei todellakaan voi hyödyntää etuja, jota auliisti jaellaan uusille tilaajille. Välillä tosin oli jakso, jolloin tilausmaksusta sai sitä suuremman alennuksen, mitä pitempään oli lehteä tilannut, mutta sekin poistui vähin äänin.

    Minulla alkaa kohta varastotila täyttyä, joten olisi mukava saada kaikki vanhat vuosikerrat DVD-levylle. Onhan se mielenkiintoista lukea juttuja tekniikan kehityksestä vuosien takaa, kun jotain nelilaskintakin ihasteltiin, ja hieman monipuolisempi funktiolaskin maksoi lähes henkilöauton hinnan.

      
  • Olen samaa mieltä jiipeen kanssa ne vanhatkin lehdet olisi kiva saada dvd:nä, varsinkin kun vanhimmat olen jo tilan puutteen vuoksi pistänyt kiertämään. Muistelin tossa itsekin tota prosentin alennusta per tilausvuosi, joka joskus 80-luvun alkupuolella oli luvattu ja taisivat ensin pysäyttää sen 10 prosenttiin ja lopettaa sitten kokonaan (vedoten kaikkeen uuteen etuun, jotka olisivat tuota 10 %:n arvoa suurempi). Mitäkohän kuluttajaviranomaiset sanoisivat, jos jostain vielä löytyisivät ne vanhat tilausehdot?



    Muitten lehtien kohdalla käytän tota tarjousten perässä tilaamista, mutta jotenkin ton TM:n pitkään tilanneena en ole tilaustani viitsinyt pätkiä - Olen samaa mieltä muiden pitkään tilanneiden kanssa, että jotenkin pitäisi meitä huomioida paremmin - saattaa siis olla katkolla minunkin tilaukseni ensi vuonna.

      
  • Kun soittaa vuodenvaihteessa asiakaspalveluun ja kertoo kuinka kauan olen ollut TM:n asiakas, niin siellä ei edes voida asiaa tarkentaa, koska lehti vaihtaa omistajaa usein ja asiakastiedot eivät siirry uuden omistajan tietoon.



    Lisäksi asiakaspalvelun naiset ovat täysin sopimattomia asiakaspalveluun.

      
  • Minulla on tallessa TM:n muutaman viime vuoden vuosikerrat. Onko jollain tarvetta noille lehdille?

      
  • Minulla oli vielä viime syksynä kaikki TM:n numerot lehdestä 11/67 lähtien.

    Kun niitä ei kukaan halunnut, heitin ne lehtikeräykseen asunnon vaihdon yhteydessä.

    Minusta TM on hyvä lehti, mutta kestotilaustani en enää uusi.

      
  • Nytpä tuli päätettyä, jo 70-luvun lopussa alkaneen lähes tauotta kestänyt tilaus. Syy on, se että noin pitkää tilausta ei ole huomioitu mitenkään.

      
  • Syy on, se että noin pitkää tilausta ei ole huomioitu mitenkään.




    Nokitan tällä: http://www.otavamedia.fi/web/kampanja/etuasiakas/tm



    Toisaalta minulle tärkeintä on tietää esimerkiksi että auto jolle luvataan maantiekulutukseksi 4,7 litraa bensaa kuluttaakin oikeasti 5,7 litraa.



      
  • Sama täällä, pitkään on tilattu. Katsoin nopeasti 6kk kestotilauksen hintakehitystä, eli näin:



    Syksy 2005 6kk €44,00

    Kevät 2008 6kk €60,20

    Kevät 2012 6kk €81,60



    Eli 7 vuodessa hinta noussut 85,5% (yleinen hintakehitys + 13%)ja viime 4 vuodessa 35,5% (yleinen hintakehitys 4,6%). Hurjat prosentit TM:llä!



    Ne kestotilaajan edut, joku hassu lahjalehti, esim. Anna :open_mouth: , Miesten Maailma ja Rakennusmaailma + vanhat lehdet netissä.



    Niin ja juttujen taso, viime numero esim. oli 'Linnunpönttöjen Rakentajan Erikoisnumero'. Eiköhön tämä kestotilaaminen ala riittää..

      
  • Tänään viimeksi soitti joku myyjä ja tarjosi 11 kk:n lehtiä puoleen hintaan, en siis ole kestotilaaja. Eli hyvät edut ilman kestotilausta. Jonkun helvetin aapisen ois vielä saanu kaupan päälle....sanoin ei kiitos silti. Kirjastossa tuossa vieressä voi lukea hintaan 0 euroa/vuosi.... :wave:

      
  • Kappas, tätähän on liikkeellä. Itse lopetin kestotilauksen pari viikkoa sitten. Arkistoa tulee ihan pikkuisen ikävä, mutta muuten pärjään mainiosti ilman. Kamelin selän katkaisi jatkuvasti nousevat hinnat ja se, että iPad-versiosta pitäisi maksaa täysi hinta vaikka on kestotilaaja.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit