AVCHD

6 kommenttia

Olen langennut AVCHD-loveen! Haluan keskustella hyvin käytännönläheisistä ongelmista, joita muidenkin ON täytynyt kohdata.



Halusin ja osin tarvitsinkin hankkia videokameran. Juteltuani tarpeestani tuttujen video-editointia harrastavien sekä videoalan kouluttajan kanssa päädyin ostamaan Canon HF10:n. Olkoon tarpeet ja vaihtoehdot niihin yksi keskustelun haara.



TM:n 14/08 artikkelissa ja vertailussa kerrottiin hyvin kuvattujen tiedostojen varmuuskopioinnin hankaluus. Siihen tulisi saada selkeä ja toimiva ohje, jota ei Canon ohjekirjassaan, nettisivuillaan eikä Pixela ohjelmassaan Image Mixer 3 SE (versio 3.1.2) kerro. Tarve on erityisen suuri, sillä Pixelan ohjelman toimintavirhe on käytännössä tuhonnut kaikki kesäkuussa ottamani videot. Ne siirtyvät vain nykivinä palasina takaisin kameraan. Olkoon varmuuskopiointi oma keskustelun haaransa.



En ole 4 kk:ssa saanut syntymään ensimmäistäkään editoitua HD-tasoista videota, jonka voisin näyttää muualla kuin koti-PC:lläni. Kameraan siirron pitäisi onnistua ja kameran kautta voisi katsoa valikoituja pätkiä tv:n suurelta ruudulta. Mutta ei -- vain kameran muisteille tallennettuja otoksia voi editoimattomana katsoa HDMI-johdon avulla. Kuvan laatu (Sonyn) MPEG-4-virittimellisessä TV:ssä on houkuttelevaa katseltavaa. Kuva HD-televisioissa ilman tuota MPEG-4-viritintä on vain hyvä -- ei houkutteleva lainkaan. Olkoon tavat jakaa ja esittää videoita yksi keskustelun haaransa.



Olen pettynyt siihen kuinka saan tietoa sopivasta tietokoneen kokoonpanosta, joka on kelvollinen editointiin. Ensi töinä Juhannuksen viihteenä oli uuden PC:n rakentaminen, koska vanha täytti kaikki aiemmat tarpeet, mutta ei riittänyt enää HD-videokuvan editointiin HD-tarkkuudella. Rahaa on palanut kameraan, tarvikkeisiin ja PC-rakenteluun yli 2500 euroa. Tuolla summalla olisin jo ostanut ammattilaistyönäkin alkuperäiset ja lähtökohtaiset videotarpeeni!



Sopivan AVCHD-videoiden muokkaukseen sopivan ohjelman löytäminen on edelleen minulla auki. Canon-kameroiden mukana tuleva editointiohjelma on jarruttanut kuvaamista, koska varmuuskopiointi on ongelma: kaikki tärkeimmät on pidettävä kameran sisäisessä muistissa tai irrallisilla muistikorteilla. Kamerasta Pixelalla siirettyä dataa ei enää saa takaisin kameraan tai muulle tietokoneelle. Viimeinen väitteeni on aivan uskomaton, mutta siihen olen törmännyt: vanhalta koneelta ei saa luettua vanhoja tietoja uuden tietokoneen kovalevyille muutoin kuin ensin kameraan takaisin siirtäen. Sen taas estää Pixela-ohjelman toimintovirhe, johon ei ole tähän päivään mennessä tullut toimivaa korjausta. Toivon, että muut saisivat apua ja ohjeita, millä ohjelmalla saa aikaan tuloksia milläkin kameramallilla. Tämän tulee olla oma keskustelun haaransa.



Hankin eilen Pinnacle Studio Plus -ohjelman (versio 12.0.1.6173). Laatikon päällä luvataan sen toimivan AVCHD-videoiden kanssa. Ei toimi ja tukisivut kertovat että voit ladata beta-version 12.1, jonka pitäisi toimia! Siitä ja Canon-yhteensopivuudesta omassa keskusteluhaarassaan.

  
  • Tallennusmedian valinta. Minun tarvitsee kuvata tärisevässä ypmäristössä, mihin sain kaksi ohjetta:



    Kuvan vakaimen tulee olla poiskytkettävissä, koska kameran asennus jalustalle + täinä sekä kuvausalustalla että kohteen nopea vaihtuminen saattaa sekoittaa kuvanvakaimen toiminnan.



    Kovalevy voi osoittautua ajan mittaan huonoksi jos kamera kohdistuu tärinälle. Siksi nauha- tai korttitallennus voisivat olla kovalevyä turvallisempi valinta. Nauhoja asiantuntijat uumoilivat syrjäytyväksi mediaksi, joten korttitallenteiset kamerat nostivat tässä päätään nauhan yli.



    Nauhalta tietokoneelle datan siirto kameran kautta on hidasta. Käytännössä tunnun otoksen siirtoaika on tunnin luokkaa. Tämä ei liene kotikäyttäjille ongelma mutta tuotantoiminnassa selvä haitta. Korttti on nopea tietkonelle siirrossa. Kolmas ja uusin lukijahankintani ON tosinopea. MUTTA Canon HF10:ssä on sisäinen muisti, josta datan siirto kortille on uskomattiman hidas. Tunnin otos flash-muitista kamean sisällä olevaan SDHC-kortille kestää noin 40-50 minuuttia! Älä siis osta ainakaan Canonia sisäisellä flash-muistilla vaan pelkällä korttipaikalla, mikä on myös halvempi tuote.



    Jasu53

    Olen langennut AVCHD-loveen! Haluan keskustella hyvin käytännönläheisistä ongelmista, joita muidenkin ON täytynyt kohdata.



    Halusin ja osin tarvitsinkin hankkia videokameran. Juteltuani tarpeestani tuttujen video-editointia harrastavien sekä videoalan kouluttajan kanssa päädyin ostamaan Canon HF10:n. Olkoon tarpeet ja vaihtoehdot niihin yksi keskustelun haara.

      
  • Varmuuskopioinnin idea on minusta kahtalainen: Totaalituhosta toipuminen ja / tai alkuperäisdatan uuteen työstökertaan ottaminen, kun itsellä ovat taidot kasvaneet tai syntyy uusi koostamisidea.



    Olin itse kokeilemalla oppinut saman kuin mistä TM kertoi: ota muistikortista kokonaisuutena varmuuskopio kortinlukijan avulla -- ei kameran omaa siirto- ja varmuuskopiointiohjelmistoa käyttäen. Silloin sinulla on mahdollisuus vielä siirtää ne kortinlukijaa käyttäen takaisin kortille. Kortilta taas voit siirtää ne uudelle kovalevylle, toiselle tietokoneelle tai lukea tieto uuteen, paremmaksi havaitsemaasi editointiohjelmaan.



    Koska ensimmäisenä käyttökuukautenani siirsin kameran ja editointohjelman ohjeiden mukaisesti datan USB-kaapelilla PC:lle, niin nyt en saa niitä enää käyttööni uudelle tietokoneelleni enkä Canonin mukana tulleen ohjelmiston toimintavirheen takia enää takaisin kameraan virheettöminä. Odotan Pixelalta ohjelmistokorjausta, mutta kolmessa kuukaudessa sitä ei ainakaan ole tullut...





    Jasu53:

    Olen langennut AVCHD-loveen! Haluan keskustella hyvin käytännönläheisistä ongelmista, joita muidenkin ON täytynyt kohdata.

    TM:n 14/08 artikkelissa ja vertailussa kerrottiin hyvin kuvattujen tiedostojen varmuuskopioinnin hankaluus. Siihen tulisi saada selkeä ja toimiva ohje, jota ei Canon ohjekirjassaan, nettisivuillaan eikä Pixela ohjelmassaan Image Mixer 3 SE (versio 3.1.2) kerro. Tarve on erityisen suuri, sillä Pixelan ohjelman toimintavirhe on käytännössä tuhonnut kaikki kesäkuussa ottamani videot. Ne siirtyvät vain nykivinä palasina takaisin kameraan. Olkoon varmuuskopiointi oma keskustelun haaransa.


      
  • Olen tavannut YHDEN AVCHD-harrastajan joka on löytänyt oman tapansa tehdä, muokata ja esittää videoitaan. Hänellä on Samsung-kamera, jossa on oma sisäinen editointitoimintonsa, jolla hän voi pätkiä tarpeettoman kuva-aineiston pois. Tämän hän tallentaa ja siirtää sen USB-kaapelin kautta ulkoiselle kovalevylle. Esitys käy niin, että hän menee kyläpaikkaan ulkoisen kovalevyn ja kameran kanssa. Haluamansa videon hän siirtää kameraan ja liittää kameran joko analogisesti tai digitaalisesti televisioon. Hyvää tässä on se, että kaikki tv:t kelpaavat katselumediaksi.



    Teen tässä väitteen, jonak toivon jonkun kumoavana: Canon HF10:llä vastaavaa ei voi tehdä. Siinä ei ole sisäistä editointimahdollisuutta. Mukana tuleva editointiohjelma ei salli tietokoneella muokatun aineiston virheetöntä siirtoa takaisin kameraan.



    Yksinkertaisin mutta kallis tapa on tallentaa otokset muistikortille, joka toimii sitten myös esityksen lähdemateriaalina. Minulla on tarve editoida sitä ennen esitystä, mutta siinä en ole onnistunut kuin omalla PC:llä.



    Jostain syystä en saa toiminaan DVD-tallennusta Pixelan Image Mixer 3 SE -ohjelmalla. Asiaa en ole tarkemmin tutkinut kuin että laite kyllä tallentaa Neroa käyttäen. Blue Ray -tekniikkaa en ole hankkinut.



    MPEG-nimisiä tiedostoja saan Caonin Pixela Image Mixer 3 SE -ohjelmalla, mutta niiden laatu ei houkuta. Ne ovat katsottavissa Windows Media Player -ohjelmalla.



    Jasu53:

    Olen langennut AVCHD-loveen! Haluan keskustella hyvin käytännönläheisistä ongelmista, joita muidenkin ON täytynyt kohdata.

    En ole 4 kk:ssa saanut syntymään ensimmäistäkään editoitua HD-tasoista videota, jonka voisin näyttää muualla kuin koti-PC:lläni. Kameraan siirron pitäisi onnistua ja kameran kautta voisi katsoa valikoituja pätkiä tv:n suurelta ruudulta. Mutta ei -- vain kameran muisteille tallennettuja otoksia voi editoimattomana katsoa HDMI-johdon avulla. Kuvan laatu (Sonyn) MPEG-4-virittimellisessä TV:ssä on houkuttelevaa katseltavaa. Kuva HD-televisioissa ilman tuota MPEG-4-viritintä on vain hyvä -- ei houkutteleva lainkaan. Olkoon tavat jakaa ja esittää videoita yksi keskustelun haaransa.


      
  • Olkaa hyvä ja kertokaa mikä AVCHD-kameramalli teillä on ja mitä ohjelmistoa käytätte!



    Minun oma tarpeeni on löytää Canon HF10:lle toimiva ja minun tarpeisiini sopiva ohjelma. Olen aidosti pulassa, koska en saa kameran oheisohjelmistoilla editoitua materiaalia takaisin kameraan tai muulle medialle, josta sen voisin näyttää. Pixelan tuote ei suostu esimerkiksi kirjoittamaan dataa kortille.



    Tein uuden tietokoneeni kahdella eri kovalevyllä. Pixelaa en ole saanut toimimaan ongelmitta niin, että ohjelma ja data ovat eri fyysisillä kovalevyillä.



    Sain uuden Pinnacle Studio Plus -ohjelman (12.0.1.6173) lukemaan kortilta datat, mutta niiden siirto editointiin ei onnistu: "Ativate MPEG-4 Encoding/Decoding" on herja ja sen linkit johtavat sivuille, joista on ilmoitus "The page cannot be opened". Sama homma kun menee ohjelmistosivuille http://unlock.pinnacle.com/premiumcontent, josta videoiden editointiin saatava lisäosa ehkä onnistuessaan löytyisi.



    Minusta on erittäin paha juttu, että ohjelmistopakkauksessa sanotaan AVCHD-yhteensopivuus, mutta sitten nettisivuilla kerrotaan vasta seuraavan betan toimivan (12.1 beta).



    Onko KENELLÄKÄÄN jokin ohjelmisto, jolla Canon HF10:n tiedostoja voi editoida?



    Jasu53:

    Olen langennut AVCHD-loveen! Haluan keskustella hyvin käytännönläheisistä ongelmista, joita muidenkin ON täytynyt kohdata.

    Sopivan AVCHD-videoiden muokkaukseen sopivan ohjelman löytäminen on edelleen minulla auki. Canon-kameroiden mukana tuleva editointiohjelma on jarruttanut kuvaamista, koska varmuuskopiointi on ongelma: kaikki tärkeimmät on pidettävä kameran sisäisessä muistissa tai irrallisilla muistikorteilla. Kamerasta Pixelalla siirettyä dataa ei enää saa takaisin kameraan tai muulle tietokoneelle. Viimeinen väitteeni on aivan uskomaton, mutta siihen olen törmännyt: vanhalta koneelta ei saa luettua vanhoja tietoja uuden tietokoneen kovalevyille muutoin kuin ensin kameraan takaisin siirtäen. Sen taas estää Pixela-ohjelman toimintovirhe, johon ei ole tähän päivään mennessä tullut toimivaa korjausta. Toivon, että muut saisivat apua ja ohjeita, millä ohjelmalla saa aikaan tuloksia milläkin kameramallilla. Tämän tulee olla oma keskustelun haaransa.

    Hankin eilen Pinnacle Studio Plus -ohjelman (versio 12.0.1.6173). Laatikon päällä luvataan sen toimivan AVCHD-videoiden kanssa. Ei toimi ja tukisivut kertovat että voit ladata beta-version 12.1, jonka pitäisi toimia! Siitä ja Canon-yhteensopivuudesta omassa keskusteluhaarassaan.


      
  • Olen langennut AVCHD-loveen! Haluan keskustella hyvin käytännönläheisistä ongelmista, joita muidenkin ON täytynyt kohdata.



    Tuohan ei ole vissiin premiumauto? :wink:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit