PC:n lämpötila

3 kommenttia

Olen yrittänyt tutkia emolevyn ja cpun lämpötilaa mm. Sandralla ja PC Wizardilla mutta toinen ei näytä yhtään lämpötilaa ja toinen väittää että cpun tuuletin ei toimi ja että emon lämpötila olisi 77 C ! Olen tarkistanut että ainakin cpun tuuletin toimii moitteetta (on vielä uusi). Ja tuo emon 77C tuntuu aika lailla korkealta, varsinkin kun avaa kotelon niin ei siellä mitenkään kovin kuuma ole.

Eli onko kellään tajua, voiko kone olla oikeasti liian kuuma ?

Kokoonpano AMD 3200+, 1Gb ja ATI 9800 Pro. Ja kaikki tuulettimet toimivat eli virtalähde (12cm), kotelotuuletin (8 cm), näytönohjain sekä cpu.

Lisäksi olen mitannut ulos puhalletun ilman lämpötilaa virtalähteen kohdalta kotelon ulkopuolelta ja se on noin 38 C (voisi vielä hieman nousta jos pitäisi todella kauan mittaria paikallaan). Näkemyksiä ?

  
  • 77C on käytännössä mahdoton lukema pystyssä pysyvälle koneelle. Itse olen joskus saanut lukemat lähelle tuota (n. 70C) kun nostettu CPU:n voltit ja kellotaajuus tappiin (mobileXP 2400+ @ "4000+") perustasoisella ilmajäähdytyksellä, jolloin kokoonpano oli kaikkea muuta kuin vakaa. Normaali "idle-lämpö" tuolle 3200+ prosessorille on yleisimmin siinä 40-55C ja kuormitettuna sitten 10C enemmän (näin siis vakiojäähdytyksellä ja kellottamattomalla prossulla).

    99% todennäköisyydellä ohjelma siis näyttää väärin. Et kertonut tarpeeksi tarkkoja tietoja kokoonpanostasi, lähinnä emolevyn valmistaja ja malli kiinnostaisi. Varmimmin antureiden oikeasti antamat lämpötilat voi useissa emolevyissä tarkistaa biosista.

      
  • Kommenttina vaan, että ainakin Sandra näytti joskus vanhan 233MMX kannettavan kanssa jotain 74 astetta ja pysyi hyvin pystyssä... Veikkaanpa, ettei tuo sandra osaa kovin hyvin tulkita noita lämpötiloja...

      
  • Dumo, emolevy Asus A7N8X-LA (tuo LA on HP:n oma lisäys).

    Miten katson biosista lämmöt ?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit