Ongelmia kannettavan kanssa

2 kommenttia


Terve!

Minulla on reilut pari vuotta vanha kannettava tietokone Hewlett Packard Omnibook XE 3. Ilmeni tuossa äskettäin sellainen ongelma että näyttö menee yhtäkkiä himmeäksi, melkein mustaksi kesken käytön. Eli näyttö menee ikäänkuin samaan tilaan kuin suljettaessa tietokoneen kansi. Mistähän tällainen johtuu? Olen yrittänyt päivittää näytönohjaimen ajureita ja muutakin mutta mikään ei tunnu auttavan.

Nyt olis hyvät neuvot kalliit sillä ei tuota konetta pysty tuossa kunnossa käyttämään ollenkaan kun ei näytöstä saa mitään selvää.

  
  • Taitaa olla huollon paikka, ellei nyt kyseessä ole joku käyttöjärjestelmän sekoilu. Yksi syy voi olla hajoamassa oleva näytön taustavalo, niiden elinikä on varsin rajallinen (tosin kuluminen näkyy yleensä näytön himmenemisenä vähitellen). Toinen syy voisi olla "keskusyksiköstä" näytölle menevä littana piuha, joka joutuu rasitukseen aina kun näyttö avataan ja suljetaan (itseltäni hajosi 9210 tuon takia). Tietenkin syy voi olla kosketushäiriö - joku liitin heiluu.

    Tässä nyt oli muutama potentiaalinen ehdokas, syy voi olla muuallakin.

    Edit: Ai niin, vika voi olla myös siinä napissa mikä sammuttaa näytön kun se suljetaan. Töki kytkintä vaikkapa kynällä jolloin voit nähdä vaikuttaako se (en tiedä tuon systeemin toteutuksesta tuossa kannettavassa).

    [dumo muokkasi tätä viestiä 22.09.2004 klo 22:36]
      
  • Itselläni on samanlainen kone 15" näytöllä ja vikakin on samantapainen, eli lämmettyään kuva häviää. Vika on näyttöpaneelin alapuolella olevassa invertterissä. Olen pärjännyt toistaiseksi ottamalla näytön muovisen kehikon pois ja invertteri ei lämpene niin paljon. Tietääkseni HP:ltä ei kyseistä osaa saa erikseen ostaa. (En kyllä ole asiasta aivan varma).

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit