Laajakaistayhteydet kalliita Suomessa

67 kommenttia
2
  • Suunta oikea, mutta olemme todella jäljessä jos verrataan tarjontaa monen muun maan kanssa. Tukholmassa on tuhansia käyttäjiä joilla on 10mbit 45 e/kk. Tämä mahdollistaa jo laajan tarjonnan erilaisia palveluita, tv/radiolähetyksiä y.m. Kun sitten Suomessa jonkun vuoden päästä näemme vastaanlaisia liittymiä, Ruotsalaisilla yrityksillä on monen vuoden kokemus tarjota kuluttajille palveluita netin välityksellä. Tämä tulee vaikeuttamaan suomalaisten yritysten kilpailukykyä tulevaisuudessa.

    Sitäpaitsi 256 tai 512kbit ei todellakaan ole mikään laajakaista. Voisin väittää että synkrooninen 1mbitin linja ja siitä ylöspäin on "laajakaista".

    [durandal muokkasi tätä viestiä 09.08.2004 klo 18:46]
      
  • Saunalahden luotettavuudesta voin sanoa, että itselläni ei ole kertaakaan 3kk aikana ollut yhteys poikki Turussa. Tai jos on ollut poikki niin itse en ole konetta silloin käyttänyt. Ja hintojen puolesta se on aika paljon halvempi kuin esim. Sonera.

    Pari esimerkki hintaa saunaverkon alueella

    -2 M/768 kbit/s: 44 e/kk
    - Full Rate (max. 8 M/1 Mbit/s): 58 e/kk

    1.9.2004 alkaen

      
  • Tänään kolahti luukusta kirje operaattorilla jossa ilmoitettiin, että nopeus tuplautuu (1Mb->2Mb) ja hinta pysyy entisellään (49,90€/kk). Mielestäni hinnat alkavat olla suhteellisen asiallisella tasolla ottaen huomioon että asun täällä susirajan lähettyvillä.

      
  • Toiset pääsee halvalla ja toisella on törkeät hinnat! :frowning:

      
  • Vielä kerran haluan tuoda esiin, että keskustelu laajakaistasta pyörii liikaa noiden muutaman suuren operaattorin ympärillä (Sonera, Saunalahti, elisa jne).

    Kerros- ja rivitaloissa on mahdollista tehdä muitakin ratkaisuja joilla päästään paljon alle isojen operaattoreiden hintojen. Perustakaa taloyhtiön oma kimppa. Ostakaa ADSL-modeemi ja HPNA-kytkin. Hankkikaa pelkkä yhteys joltain palveluntarjoajalta. Lisätietoja löytyy laittamalla hakusanaksi esim. Nettimaunula tai HomePNA. Omakotitaloihin kimppaa ei valitettavasti voi toteuttaa, ellei sitten jotain langatonta jakoa, mutta se edellyttää kohtalaisen hyvää naapurisopua...

      
  • Lainaus:
    11.08.2004 klo 09:09 Jeppe Niilonpoika kirjoitti
    Vielä kerran haluan tuoda esiin, että keskustelu laajakaistasta pyörii liikaa noiden muutaman suuren operaattorin ympärillä (Sonera, Saunalahti, elisa jne).

    Kerros- ja rivitaloissa on mahdollista tehdä muitakin ratkaisuja joilla päästään paljon alle isojen operaattoreiden hintojen. Perustakaa taloyhtiön oma kimppa. Ostakaa ADSL-modeemi ja HPNA-kytkin. Hankkikaa pelkkä yhteys joltain palveluntarjoajalta. Lisätietoja löytyy laittamalla hakusanaksi esim. Nettimaunula tai HomePNA. Omakotitaloihin kimppaa ei valitettavasti voi toteuttaa, ellei sitten jotain langatonta jakoa, mutta se edellyttää kohtalaisen hyvää naapurisopua...


    Se pyörii suurten operaattoreiden (jos nyt esim. saunalahti ja htv welho lasketaan suuriksi), koska suurin osa laajakaistan käyttäjistä on ko-yhtiöiden asiakkaita ja nämä yhtiöt myös hyvin pitkälti vaikuttavat hintakehitykseen. Jos yksi suuri tiputtaa hinnat, kaikki muut seuraavat perässä (tuntuu välillä kuin laajakaistassa olisi joku hintakartelli).

    Sinulla on nyt vain yksi puute tuossa "kimppa-ideassasi", ADSL-modeemi + HomePNA yhdistelmällä ei voida saavuttaa laajakaistanopeuksia (joka on tämän viestiketjun aihe) ellei käyttäjiä ole todella vähän. Nopeat ADSL-yhteydet ovat toki edullisempia kuin ennen ja adsl-tekniikan rajat alkavat tulla vastaan. Nopein mahdollinen (ADSL-tekniikan rajoitus) yhteys on 8/1Mbit/s, joka edellyttää erinomaista piuhaa ja lyhyttä yhteyttä puhelinkeskukseen, yleensä downstreamin ollessa jotain 4-8Mbit/s. (ADSL+ tekniikalla ja tietyillä modeemeilla voidaan saavuttaa 2Mbit/s upstream.)

    Ok, rakennetaan kimppa. Otetaan esimerkiksi kahdeksan asunnon rivitaloyhtiö, jonka sopuisat naapurit päättävät toteuttaa rivitaloon laajakaistayhteyden HomePNA-tekniikalla, ja ulospäin liikennettä hoitamaan hankitaan ADSL-modeemi ja maksimissaan 8/1 yhteys hintaan 58eur/kk. Kaikki asukkaat liittyvät kimppaan, jolloin yhteyden hinnaksi tulee vain 7,25eur /kk + laitteet. ADSL:llä saavutetaan vaikkapa 6/1 nopeus tässä tapauksessa. Näin ollen jokainen saa itselleen 768/128kbit/s - kaistan, joka on jaettu tasan ja jokaisen asunnon maksiminopeus rajoitettu tähän lukemaan, jotta "himowarettajat" eivät söisi naapurin kaistaa. 768kbit/s - kaista alaspäin voitaisiin ehkä juuri ja juuri lukea laajakaistaiseksi, mutta upstream on säälittävä 128kbit/s. Omassa käytössäni pidän tällä hetkellä ehdottamana miniminä 512kbit/s upstreamia. Monet kuvittelevat, että ainoastaan "imutusnopeudella" on väliä (melkein näin onkin jos ainoa internetin käyttö on tiedostojen lataamista). Upstream on kuitenkin erittäin tärkeä kaikenlaisen interaktiivisen toiminnan, kuten verkkopelien kannalta. Tämä on vielä varsin optimitapaus, usein kimpat ovat isompia, käyttäjiä enemmän ja adsl hitaampi, jolloin saavutetaan modeemitason nopeuksia (ja alhaisia hintoja). Mielestäni ADSL sopii varsinkin suurilla nopeuksilla erittäin asymmetrisenä vain pieniin, parin huoneiston "kimppayhteyksiin". Isossa kerrostalossa taas parin huoneiston kimppayhteys on usein erittäin hankala rakentaa muulla kuin WLAN-tekniikalla, koska kallista homePNA-kytkintä ei kannata kahden talouden ostaa.

    En nyt yritä mitenkään pilkata kimppayhteyksiä, ne ovat erinomainen ratkaisu monissa tapauksissa, kun käyttäjien vaatimukset ovat tyyliin sähköpostin lukeminen ja satunnainen surffailu. Kerrostalon laajakaistayhteydeksi on ADSL-HomePNA - yhdistelmää turha haikailla, halpa se on, mutta ei laajakaista. Nopeammilla symmetrisillä (tai sanotaan, että vähemmän asymmetrisillä kuin 8/1) voitaisiin toteuttaa isojenkin talojen kimppayhteyksiä, ja näin on tehtykin. Helppoa rahansäästöä siedettävällä nopeudella saadaan jos jaetaan vaikkapa 8/1 yhteys yhden naapurin kanssa WLAN:illa. Riittävän hyvä g-tyypin WLAN-reititin maksaa alle 100eur ja siihen kortit päälle, ja yhteys vaikkapa tuon 58eur/kk. Näin ollen molemmille asunnoille tulisi 4M/512kbit/s, jolloin upstream olisi vielä riittävä useimmille. Hinnaksi tulisi 29eur/kk, saunalahden 512/512 maksaa 30 eur/kk.

      
  • Lainaus:
    11.08.2004 klo 09:56 dumo kirjoitti
    Sinulla on nyt vain yksi puute tuossa "kimppa-ideassasi", ADSL-modeemi + HomePNA yhdistelmällä ei voida saavuttaa laajakaistanopeuksia (joka on tämän viestiketjun aihe)


    No jaa, mikähän se laajakaistan määritelmä oikastaan on. Minulla tässä jaetussa yhteydessä vauhti on ollut tähän saakka aina vähintään 300-400 kbit/s. Minulle se kyllä on riittänyt ja uskoisin että riittäisi about 70 prosentille kansalaisista.

    Toki aina on niitä, joille ei kansanauto kelpaa vaan pitää olla Porsche, Siitä pitää vaan sitten pulittaa enemmän. Jaettu yhteys on mielestäni edullinen ja riittävä niille taviksille, jotka käyttävät sähköpostia ja surffailevat tavallisten asioiden perässä.

      
  • Lainaus:
    11.08.2004 klo 21:15 Jeppe Niilonpoika kirjoitti
    No jaa, mikähän se laajakaistan määritelmä oikastaan on. Minulla tässä jaetussa yhteydessä vauhti on ollut tähän saakka aina vähintään 300-400 kbit/s. Minulle se kyllä on riittänyt ja uskoisin että riittäisi about 70 prosentille kansalaisista.

    Toki aina on niitä, joille ei kansanauto kelpaa vaan pitää olla Porsche, Siitä pitää vaan sitten pulittaa enemmän. Jaettu yhteys on mielestäni edullinen ja riittävä niille taviksille, jotka käyttävät sähköpostia ja surffailevat tavallisten asioiden perässä.


    Kieltämättä laajakaistalle ei taida olla mitään tarkkaa määritelmää. Tällä hetkellä (nopeudet kuitenkin ovat jatkuvassa nousussa) 300-400kbit/s (ilmeisesti sisään päin) kyllä varmasti riittää tuolle 70% suomalaista, ehkä ylikin. En mitenkään yrittänyt sanoa että jaettu yhteys olisi huono ratkaisu; sähköpostin lukuun ja sujuvaan surffailuun riittää mainiosti jopa alle 256kbit/s yhteys, mutta en kyllä voisi mitenkään kutsua alle 256-yhteyttä laajakaistaiseksi. Tietenkin siinä on suuri harppaus kun vertaa vaikkapa modeemiin, ja on vieläpä aina päällä.

    Kyseenalaistin ainoastaan suurempien kimppayhteyksien laajakaistaisuuden, erityisesti asymmetristen yhteyksien yhteydessä. Provosoiduin ehkä hieman kun juuri näin tyttöystävän talon seinällä jonkun HomePNA-firman mainoksen, jossa puhuttiin ADSL yhteyden jakamisesta vaikkapa koko kerrostalolle ja samaan aikaan kehuttiin yhteyttä laaja-kaistaiseksi, jota se on tasan adsl-laatikolle asti :smile:. ADSL-tekniikka vain ei mielestäni ole oikein optimaalinen tuohon, mutta usein se on ainoa edullinen ratkaisu. En tiedä miten noissa yhteyksissä on hoidettu, että jokainen asunto saa aina vähintään itselleen kuuluvan osan kaistasta käyttöön, mutta eiköhän se ole hoidossa, muutenhan yksi voisi tukkia koko yhteyden.

    Jaetussa yhteydessä on myös yksi etu: Nopeampaan yhteyteen siirtyminen ei edellytä jokaisen asukkaan asiantuntemusta, kunhan laitteiston ylläpitäjä tietää mitä tekee. Näin ollen tulevaisuudessa ulospäin menevä yhteys voitaisiin vaihtaa vaikkapa kuituun. Lähinnä rajoitteeksi tulee ainakin vanhempien homePNA-laitteiden 1Mbit/s maksiminopeus, jolla tosin "taviskin" pärjää vielä muutaman vuoden.

    "Toisille ei kansanauto riitä, toiset vaativat porschen..." niin, jos molemmat ovat saatavilla. Harvoin autokaupassa joudut ostamaan porschea vain siksi, että "sinulle ei halvempaa ole saatavilla, mitäs asut omakotitalossa". Helppohan se on saada halvat yhteydet kerros/rivitaloon, mutta omakotitalossa tai riitaisassa asuntoyhtiössä ei päästäkään niin helpolla. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää usein enemmän tai vähemmän laajakaistaiset, nimenomaan keskustelun aiheena olevat, edelleen monelle liian kalliit yhteydet. (Itsehän olen enemmän tai vähemmän teknologiafriikki, joten osa jutuistani esimerkiksi nopeuden minimivaatimusten suhteen kannattaa jättää väliin... :smile:)

      
  • On kyllä täysin turhaa tapella siitä, mitä voi kutsua laajakaistaksi ja mitä ei. Saunalahden toimimattomuudesta sen verran, että ainakin Turun seudulla katkoja on ollut pari koko tämän vuoden aikana- viimeksi toukokuussa, kun nopeutta tuplattiin... Sen jälkeen koko kesä ollaan saatu surffailla ilman minkäänlaista katkosta / hidastelua, teoreettisia maksimikilotavurajoja kolkutellaan jatkuvasti, tosin tämä on uusi rivitalo ja keskukseen ei käsittääkseni ole pitkä matka.. Kesäksi vielä tosiaan tuplasivat kaikkien käyttäjien nopeudet maksutta, joten ei voi valittaa. Kone on 24/7 päällä mulla ja tekee kaikenlaista. Imuttaa mm. roinaa netistä...

    Tällä hetkellä se, mistä maksan on 256/256. Se on riittänyt kaikkeen, jopa gigatavujen kokoisten tiedostojen lataamiseen- itse en koe ongelmaksi laittaa roinaa lataantumaan esim. yön ajaksi, seuraavana päivänä töistä tullessani kaikki tarvitsemani on yleensä jo tullut perille. Upload nopeudet voi tietty joskus olla ongelmaisia, mutta ainakaan mulla ei ole yhdessäkään nettipelissä ollut ongelmia sen takia, että nopeutta olisi ollut liian vähän. 256 alkaa tosin olemaan siinä vaiheessa rajallinen, kun siihen liitetyt 2 konetta surffailevat molemmat ahkerasti (ja jos itse vielä lataan kamaa ja surffailen samanaikaisesti) alkaa kyllä takkuilemaan. Nyt linja on tuplattu kesäksi 512:een ja se näyttää olevan jo aika mukavasti. Linja on juuri sopivan nopea 1 koneen jatkuvaan ja 2 koneen satunnaiseen käyttöön sekä latailuun. Kokeilin myös "turbonappia" jolla saa 8 megaisen kaistan vuorokaudeksi käyttöön- ei mitään hyötyä. Ongelma tulee siinä, että muiden uploadit tai sitten palvelinten nopeus tulee vastaan, joten 8 megaisessa on kyllä sitä "turhaa nopeutta", josta maksaa..

    Itse työskentelen alalla, olen nimittäin Datanomi. Eräässä suuressa suomalaisessa alan ketjussakin olen työskennellyt jonkin aikaa.

    Perheille jotka ovat halunneet avata ADSL:n olen kyllä yleensä lähtenyt suosittelemaan 512/512:ta, koska siinä varsinkin aiemmin oli hinta/hyötysuhde varsin optimaalinen... Nyt tietysti kun mm. 512-1 ja varsinkin 1-2 megaisen välinen hintaero on niin pieni, että se houkuttelee yleensä erityisesti perheitä, joissa lapset imuttavat paljon roinaa ja nettipelit ovat osa jokapäiväistä elämää...

    Kyllä sähköpostien yms. lukuun riittää vallan mainiosti vaikka modeemikin, itse rouskutin sillä vuosikaudet kunnes ADSL tuli ratkaisevasti halvemmaksi... Tosin nykyään nettisivuston yms. ylläpitokin vaatii nopeampaa yhteyttä ja onhan netin käyttötarkoituksetkin monipuollistuneet. Siinä välimaastossa on myös tietty ISDN, mutta ADSL:n nopeus ja järkevät hinnat alkavat kyllä tappamaan viimeisiäkin ISDN yhteyksiä.

    Yksi ADSL:n ongelma on kyllä avausmaksu. Täysi avausmaksu on niin kallis (pahimmillaan jopa 150 euroa), että monet jättävät yhteyden hankkimatta. Parhaita ovatkin olleet tarjoukset, joissa on tarjottu ilmaista avausta- moni asiakas on sanonut kokevansa itse kuukausimaksun järkevän hintaiseksi, mutta avausmaksu sekä päätelaitteen nielemä investointi on saanut harkitsemaan...

    Tuosta WLAN:sta on mainittava, että omassa asunnossani 2 konetta on vetämällä piuhaa talon päästä päähän, kannettava on sitten ollut 11 megasen WLAN:n päässä. Ajatus siitä, että jakaa yhteyden WLAN:lla vaikka parin asukkaan kesken on teoriassa hyvä, mutta joskus käytännössä mahdoton toteuttaa. Jos seinissä on liikaa rautaa, se tappaa signaalin varsin tehokkaasti eikä WLAN tunnu toimivan läheskään luvatulla nopeudella.

    Hulluimmat ideat, joita muuten tuli vastaan viikottain, ovat olleet jakaa yksi ADSL kolmen omakotitalon kesken WLAN:lla. Kun olen esitelmöinyt kaikki tarvittavat laitteet ja hinnat- sekä kertonut sen, ettei signaali riitä välttämättä vieläkään, unohdetaan yleensä koko juttu. On aika suuri riski sijoittaa suuria summia palikoihin, jos takeita toimivuudesta ei ole... :confused:

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 12.08.2004 klo 00:58]
      
  • Niki Kari: "On kyllä täysin turhaa tapella siitä, mitä voi kutsua laajakaistaksi ja mitä ei. Saunalahden toimimattomuudesta sen verran, että ainakin Turun seudulla katkoja on ollut pari koko tämän vuoden aikana- viimeksi toukokuussa, kun nopeutta tuplattiin... Sen jälkeen koko kesä ollaan saatu surffailla ilman minkäänlaista katkosta..."

    Kyllä, on tosiaan aivan turha tapella. Joku raja on sentään vedettävä, ei kukaan voi pitää ISDN-nopeuksia laajakaistana. Tietoni Saunalahden yhteyden katkeilusta olen saanut Espoolaiselta tutulta, tosin vikahan voi olla missä päässä vain.

    Niki Kari: "Ongelma tulee siinä, että muiden uploadit tai sitten palvelinten nopeus tulee vastaan, joten 8 megaisessa on kyllä sitä "turhaa nopeutta", josta maksaa.."

    Puoliksi totta. Tosin vaikkapa Soneralla 2/512 ja 8/1 (teor. maksimi) hintaero on 10eur (58 ja 68eur), mutta jälkimmäinen on kuitenkin alaspäin maksimissaan 4 ja ylöspäin 2 kertaa nopeampi. Jos verkon käyttö on p2p tiedonsiirtoa (toki laillista), ei noin isosta downstreamista ole hyötyä. Osa servereistäkään ei anna kovin suurta nopeutta, mutta on nopeitakin olemassa. Itse juuri latailin töissä Britanniasta 900kB/s, ei paha. Työkäytössähän nopeuksilla onkin usein ihan todellista hyötykäyttöä.

    Niki Kari: "Itse työskentelen alalla, olen nimittäin Datanomi. Eräässä suuressa suomalaisessa alan ketjussakin olen työskennellyt jonkin aikaa."

    [OFF TOPIC]
    Et kai pyri todistelemaan asiantuntemustasi ;). No joo, itse olen vasta tekniikan ylioppilas, tulevaisuudessa dippa-inssi TKK:n tuotantotaloudesta. Tietotekniikkaa kuitenkin jossain määrin harrastanut vaahtosammuttimen kokoista lähtien, it-alan työkokemusta tämän jälkeen 5 kesältä eräästä maailman suurimmista alan yrityksistä.
    [/OFF TOPIC]

    Niki Kari: "
    Nyt tietysti kun mm. 512-1 ja varsinkin 1-2 megaisen välinen hintaero on niin pieni, että se houkuttelee yleensä erityisesti perheitä, joissa lapset imuttavat paljon roinaa ja nettipelit ovat osa jokapäiväistä elämää..."



    Tuo on oiva strategia. Juuri noin monet ajattelevat. "Voisi ottaa tuon 28eur/kk 256:n, ääh 2 eur/kk lisää, tuplasti nopeampi 512 ja hinta ei läheskään 2x" "Oikeastaan, tuo megainen onkin vain 6 eur lisää... ääh otanpa suoraan 2 megaisen, 8 euroa nyt on pikkuraha" "Nyt pistetään haisemaan, unohdetaan leluyhteydet ja otetaan 58eur maksava kasimegainen, eihän siinä ole paljon yhtään enempää hintaa kuin 2M-yhteydessä" Huomaamatta hinta on tuplaantunut ja operaattorin kassa kolisee iloisesti :).

    Niki Kari: "Tuosta WLAN:sta on mainittava, että omassa asunnossani 2 konetta on vetämällä piuhaa talon päästä päähän, kannettava on sitten ollut 11 megasen WLAN:n päässä. Ajatus siitä, että jakaa yhteyden WLAN:lla vaikka parin asukkaan kesken on teoriassa hyvä, mutta joskus käytännössä mahdoton toteuttaa. Jos seinissä on liikaa rautaa, se tappaa signaalin varsin tehokkaasti eikä WLAN tunnu toimivan läheskään luvatulla nopeudella.

    Hulluimmat ideat, joita muuten tuli vastaan viikottain, ovat olleet jakaa yksi ADSL kolmen omakotitalon kesken WLAN:lla. Kun olen esitelmöinyt kaikki tarvittavat laitteet ja hinnat- sekä kertonut sen, ettei signaali riitä välttämättä vieläkään, unohdetaan yleensä koko juttu. On aika suuri riski sijoittaa suuria summia palikoihin, jos takeita toimivuudesta ei ole... :/ "



    Meillä on n. 160m2 yksitasoisessa talossa aivan talon toisessa päädyssä g-tyypin wlan-reititin, varsin huonolla paikalla mutta kun muutkin laitteet (kytkin, adsl-modeemi) sattuvat olemaan samalla seinällä. Yhteys toimii vielä toisessa päässä taloa b-tyypin laitteella (ei toistaiseksi ole g-kortteja käytettävissä) täydellä nopeudella, tosin signaali ei ole kovin vahva. Ulkona toimii myös joka puolella taloa. Parempi antenni voisi auttaa tietenkin, puhumattakaan fiksummasta laitteen sijainnista. Useimpiin huoneisiin on vedetty ethernet-piuhat (on muuten helvetillistä työtä asentaa itse jälkikäteen), joissa pidetään pöytäkoneita (4) ja kannettavia (2) käytetään wlanin yli.

    Kieltämättä asuntojen väliseen yhteyden jakoon wlan on usein ongelmallinen. 3 omakotitalon yhteyden saisi jaettua wlanilla vain, jos lähettimen paikka on hyvä, samoin vastaanottimet, seinät eivät ole metristä teräsbetonia, talojen etäisyys ei ole liian suuri yms. Wlan-laitteet eivät mikään valtava investointi tänä päivänä ole, mutta turha niitä on ostaa verkonpainoksi. Ulkoantennilla saadaan (eivät mitään ilmaisia) isompiakin alueita katetuksi. Tuollaisessa tapauksessa kannattaisi mahdollisuuksien mukaan lainata laitteet vaikkapa tuttavalta ja kokeilla onko ideassa mitään järkeä.

    Itse yllätyin paljon, kun tyttöystäväni entisessä asunnossa kerrostalossa kannettavani kytkeytyi jonkin naapurin (täysin suojaamattomaan) wlan yhteyteen signaalin tasona Excellent, ja tiedän varmasti että yhteyden omistaja ei ole kukaan seinänaapureista (kivitalo). Ilmeisesti laite on tehokas ja lähellä ikkunaa. Täytyy muistaa, että WLAN on osaamattoman käsissä ilmeinen tietoturvariski, varsinkin juuri kerrostalossa. Salasanasuojaus on ehdoton, itse laittaisin vielä ainakin 64bit WEP-salauksen, joka tosin heikentää hieman suorituskykyä. Itselläni on käytössä 128bit WEP (tukiasema tukisi 256bit), MAC-filtteröinti ja rautapalomuuri, pitäisi olla suht turvallinen varsinkin jos käyttää vielä VPN-tunnelointia :).

    [dumo muokkasi tätä viestiä 12.08.2004 klo 10:19]
      
  • No töissä käytettäessä joidenkin ulkomaisten palvelimien nopeudet kyllä ovat ulospäin sen verran mukavia, että parhaimmillaan olen päässyt samoihin lukemiin kanssasi- joskus jopa kovempiin. P2P liikenteessä (tottakai laillisessa, enimmäkseen tulee ladattua yksityisten kuvaamia autovideoita yms. sekä vanhoja televisiossa pyörineitä sarjoja- joita ei mistään oikein saa) ei yli 1 megaisella tee oikeastaan mitään- koska keneltäkään ei yleensä tule täydellä nopeudella (ja yleensä samasta osoitteesta tavaraa hakee joku muukin). Usein myös palvelut ovat rajoittaneet palvelimiensa nopeutta per käyttäjä ja lisämaksusta käyttöön saa nopeampaa kaistaa... Tarkoitan erityisesti suuria palveluita, jotka tarjoavat on mm. ohjelmia, pelidemoja ja muita kookkaita tiedostoja.

    OT:sta; Tottakai täytyy kertoa vähän taustastaan. Jos nyt saa mainita niin olen työskennellyt PC Superstoressa niin myynnin kuin huollonkin puolella ja nykyään Nokialla... Ensimmäinen tietokone oli muuten vuoden 1989 IBM PS2 jossa huikea 80386 prosessori, olisiko ollut 20mt kiintolevy ja 2 mt muistia... Eipä tuolloin paljoa verkoista tiedetty, siitä alettiin vasta kiinnostumaan... Päättötyöt olen tehnyt verkkotekniikasta sekä tietokoneiden historiasta :wink: Noniin, ehkä perustason ammattitaito on joltain osin todistettu, ehkä saan luvan siis jatkaa... :D

    Tottakai kannattaa yrittää saada asiakas ottamaan mahdollisimman nopeaa yhteyttä, koska "eihän hintaero ole lainkaan paha"... Tosiasiassa myyjällä on kyllä oma lehmä ojassa, sillä liikkeen saama provisio avauksista on suoraan verrannollinen siihen, millaisen kaistan asiakas ottaa... Ei siis kannata uskoa kaikkea, mutta lähtökohta on kyllä se, että kuunnellaan asiakkaan tarpeet ja yritetään tarjota tarkoitukseen mahdollisimman hyvin sopivaa pakettia, että liikkeestä lähtee tyytyväinen asiakas. Varsinkin murrosikäiset lapset ovat kyllä niin suuria verkkopelien kuluttajia, että valinnan tekevät yleensä lapset, eihän aikuiset asiasta välttämättä edes mitään tiedä. Lapset sanovat mitä tarvitsevat (yleensä nopeamman puoleista kaistaa...) ja visa vinkuu...

    Meillä on 116m2 tiilistä kasattu rivitaloasunto b-tyypin peruslaitteilla. Rautaa ei seinissä pahemmin ole, sillä asunnon sisäseinät on pitkälti lastulevyä ja puuta. Tottakai asuntojen väliset seinät sitten ovat astetta kovempaa tavaraa, mutta signaali toimii niin sisätiloissa kuin pihallakin miltei täysillä. Omassa tapauksessani on siis vain pöytäkoneessa oleva WLAN kortti pienellä antennilla sekä kannettavassa PCMCIA kortti (ad-hoc)- eli tukiasema puuttuu kokonaan välistä- mutta signaali on silti jatkuvasti vähintään 88% vahvuinen. 2 pöytäkonetta varten en ole lähtenyt repimään paikkoja auki- niinkuin sanoit, jälkikäteen asennetut kaapelit ovat todella ärsyttäviä toteuttaa. Päätysin yksinkertaiseen ratkaisuun ja vedin räikeän punaiset kaapelit kylmästi listoihin pultattuna. Sitten vähän huonekaluja yms. eteen niin hyvä tulee eikä kukaan huomaa... Pidempiä/tehokkaampia antenneja ei missään nimessä kannata WLAN:n kylkeen kyllä hankkia, sillä hinta pelkälle antennille oli lähes 100 euroa (eli hirveän hintaisia). Omakotitalojen kanssa ikkunoista pitäisi näkyä mielellään suoraan toisen talon ikkunaan, jolla kaikissa taloissa olisi tukiasemat jotka jatkaisivat signaalin itse koneessa olevaan korttiin. Ulkoantenneita kyllä tarjottiin vaihtoehtona, muttei uskallettu edes arvailla, kuinka paljon sellaiset tulisivat maksamaan- mikään korttelin pikkuliike kun ei niitä hyllytavarana säilytä ja varsinkin antenniteknologiassa on hirveät hinnat (puhumattakaan alan laadukkaimmista Cisco Systemsin vehkeistä, joissa pelkkä nimi maksaa moninkertaisesti, eli niin paljon, ettei niihin ole varaa kenelläkään... (WLAN tekniikan edullisuudesta kun puhutaan, on todettava, että halpoja ovat vain "leluvehkeet". Oikeasti tehokkaat, kaapeliratkaisut täysin korvaavat ratkaisut ovat vieläkin aivan liian kalliita...)

    WLAN on tietoturvariski myös osaavissa käsissä, sillä suuri osa ammattilaisista vähätteli vielä hetki sitten tietoturvariskejä (minäkin kuuluin tähän joukkoon). Oli vähän hällä väliä fiilis "mitäpä haittaa tuosta nyt olisi"- eihän ihmiset opi ennen kuin kolahtaa omalle kohdalle, pankeille tai vastaaville... Jonkunhan on näytettävä tietä. Eräs tuttavakin tuossa kyseli, että mitä se tarkoittaa, kun hän oli kannettavan kanssa kaupungin keskustassa ja joissain paikoissa saattoi olla useampi suojaamaton verkko- johon pääsi tuosta vaan sisään. En tiedä kovin paljoa rautapalomuurin toimintaperiaatteista, mutta uskon, ettei se ratkaise koko ongelmaa. Itse en kotona pahemmin salauksia käytä, koska varsinkin D-linkin leluvehkeillä se tappaa suorituskyvyn aika mallikkaasti, vaikkei data kyllä muutenkaan nopeasti siirry.

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 12.08.2004 klo 15:46]
      
  • Ei hyvää päivää. Ei muka tee mitään yli 1mbitin yhteydellä koska muitten uploadi on niin heikko. Joo no, juuri sen vuoksi koska yhteydet suomessa ovat surkeat ja perustuu usein ADSL tekniikkaan. Muissa pohjoismaissa on satojatuhansia joilla on synkrooninen 10mbit-100mbit linja.

    Alkaa jo muuten kuulostaa näiltä tunnetuilta väitteiltä "Maailman markkinoilla on tilaa ehkä 5 tietokoneelle" tai "640kb pitäisi riittää jokaiselle". Thomas Watson IBM ja Bill Gates.

    Toistaiseksi, ei tiedä mistä jää paitsi ennenkuin on kokeillut. Varmasti kun nyt alalla olettekin näköjään työskennelleet ja opiskelleet, mitä palveluita parempi yhteys mahdollistaisi? Kaikki dvd-streamit y.m. mitä jo kokeillaan Ruotsissa.

    Ennakoin, tai unelmoin, että tulevaisuudessa kaikki uudet leffat & musiikki saa ladattua netistä kuukausihintaan ihan laillisesti, vähän samalla tavalla kuin Canal+ ja muut maksukanavat. Oletan, että jos maksaisin 50 euroa/kk tällaisesta palvelusta, saisi levy-yhtiöt ja elokuvastudiot enemmän rahaa, kuin mitä tällä hetkellä ostan musiikkia ja käyn elokuvissa.
    Tätähän ajatusta sivuaa muutama palvelu jenkeissä, siellä saa kuukausihintaan vuokrata niin monta elokuvaa kuin haluaa.

      
  • Lainaus:
    13.08.2004 klo 21:00 durandal kirjoitti
    Ei hyvää päivää. Ei muka tee mitään yli 1mbitin yhteydellä koska muitten uploadi on niin heikko. Joo no, juuri sen vuoksi koska yhteydet suomessa ovat surkeat ja perustuu usein ADSL tekniikkaan. Muissa pohjoismaissa on satojatuhansia joilla on synkrooninen 10mbit-100mbit linja.

    Alkaa jo muuten kuulostaa näiltä tunnetuilta väitteiltä "Maailman markkinoilla on tilaa ehkä 5 tietokoneelle" tai "640kb pitäisi riittää jokaiselle". Thomas Watson IBM ja Bill Gates.

    Toistaiseksi, ei tiedä mistä jää paitsi ennenkuin on kokeillut. Varmasti kun nyt alalla olettekin näköjään työskennelleet ja opiskelleet, mitä palveluita parempi yhteys mahdollistaisi? Kaikki dvd-streamit y.m. mitä jo kokeillaan Ruotsissa.


    Olen ehdottomasti samaa mieltä. Voidaan ehkä sanoa, että: Kaikki eivät tällä hetkellä osaa kaivata yli 1Mb/s yhteyksiä, ja monilla ei olekaan muuta käyttöä tietokoneella kuin spostin luku. Itsekin olen aikaisemmissa viesteissä painottanut ADSL:n yhtä heikkoutta, voimakasta asymmetrisyyttä nopeammilla yhteysnopeuksilla, 2/1 voisi olla järkevä suhde, mutta 8/1 menee upstreami liian pieneksi kyllä. Lisäksi 8Mb/s maksiminopeus ei riitä enää kovin pitkälle tulevaisuuteen. Tietotekniikka kehittyy huimaa vauhtia ja onkin yksi ala jolla on edetty nopeammin kuin aiemmin uskottiin, kun taas lentäviä autoja moottoriteille odotetaan yhä... Otetaan esimerkiksi seuraava: Tilasin 3v sitten työpaikalle kevyehkön serverin 16000 dollarilla. 2x 1Ghz Xeon, 2GB virheenkorjaavaa muistia, 2x 10000rpm SCSI hotswap-levyt (36,7GB). Nyt tuo vastaa suorituskyvyltään nopeaa pöytäkonetta, joka ei taatusti maksa 16000 dollaria. (Nojoo, onhan palvelin aivan eri asia).

    Yksi laajakaistayhteyksien leviämistä rajoittava tekijä on juuri dvd-streamin ja vastaavien laajakaistaa vaatievien palveluiden puute, jonka takia yhteyksiä ei muka tarvita. Toisaalta laajakaistaa (siis ihan oikeaa laajakaistaa) vaativia palveluita ei kannata käyttäjien puutteessa avata. Nooh, eiköhän tästä tilanne korjaannu suht nopeasti ja testiviritelmät saavat todellista käyttöä. Ihan off-topiccina, itse en pidä keskiverto dvd-kuvaa mitenkään täydellisenä ja nytkin dvd-stream vaatisi lähemmäs 10Mb/s yhteyden. 8/1 adsl voisi riittää jos bittivirta pysyisi jatkuvasti alle yhteyden maksiminopeuden.

      
  • Kun täällä näköjään listaillaan näitä hintoja....
    itsellä on Elisan 512/512 (uudet nopeudet). Maksan 19,5 EUR/kk.


    Nimittäin työnantaja maksaa puolet... (oikea kk hinta tietenkin sama kuin muillakin... 39 ekee)

      
  • Vaikka viestiketju on vanha, niin korjataan pari asiavirhettä.

    Laajakaistan (toivottavasti päivittyvä) nykyinen määritelmä
    löytyy www.laajakaistainfo.fi -osoitteesta.
    Täällä nopeudeksi on annettu 256 kbit/s.

    Toisekseen, kesällä lomailun yhteydessä tutkin Ranskan ja
    Saksan laajakaista-mainoksia käydessäni kyseisissä maissa.
    Saksasta sai mm. 3 megaisen yhteyden kotiin noin 7 euroa kuussa. Miinuksena sitten 5 gigan rajoituksella, sisältäen kummatkin suunnat.

    Megaisen yhteyden saikin sitten kiinteällä 16 euron kuukausihinnalla, ulos tosin 512 tai 256, riippuen operaattorista.
    Ranskassa mainostivat TV:ssä jopa noin 14 euron hintaan vastaavaa.

    Normaali kuluttajille ei mainoisettu edes alan lehdissä yli 8:n megan yhteyksiä. Ne siis käytännössä ovat vain alueelllisia, kuten Oulun 10Mb:n VDSL-yhteydet. Ei niitä joka kotiin saa... :cry:

    Ja minä en ole vieläkään valmistunut Datanomiksi, jos tittelit
    tekisivät ammattilaisen, mutta olen ollut vuosia laajakaista- operaattorina... :tongue:


    [Ahmed Ahne muokkasi tätä viestiä 21.09.2004 klo 02:03]
      
  • Se on oikein, että Tekniikanmaailman keskustelufoorumista löytyy kaikkein kokeneimmat ja koulutetuimmat IT-gurut! Niin, tietokoneethan keksi herra Gates samaan aikaan W3.0:n kanssa vuonna 89, ennen sitä maa oli autio ja tyhjä... ;-)

    Laajakaistan määritelmästä ei ole päästy sopuun, seuraava löytyy ITU-T:n sivuilta
    "Recommendation I.113 of the ITU Standardization Sector (ITU-T) defines broadband as a transmission capacity that is faster than primary rate ISDN, at 1.5 or 2.0 Mbit/s. However, this definition is not strictly followed. The OECD considers broadband to correspond to transmission speeds equal to or greater than 256 kbit/s."

    Italiassa kaupataan verkkopalvelua, jossa 90e/kk saa TVkanavat, ilmaiset kansalliset puhelut (myös lankaverkkoon) ja 8Mbps datayhteyden.
    http://www.fastweb.it
    Saksa jo mainittiinkin, Belgiassa yhteydet ovat kohtalaiset
    3.3M/192K, 40e.

      
  • Mul ei nyt tulis asennus eikä muitakaan maksuja. Mut 30€ kuukaudessa on aika paljon. 20€ olisi sopiva... mitä halvempi sen parempi tietty! Eikö ole 30:sta eurosta halvempia? :smile:

      
  • Kyllä niitä laajakaistoja täällä suomessakin halvalla saa, ainakin alueellisesti. Multi.fi tarjoaa omassa verkossaan ainoastaan yhtä yhteysvaihtoehtoa, joka on 8mb Full-rate ADSL. Tästä joutuu pulittamaan kuukaudessa 42 euroa. Mielestäni tämä on kyllä jo erittäin halpa, itsekkin olen tuon yhteyden hommannut.

      
  • Kuitenkin käy kateeksi ruotsalaisia, siellä on nopeat ja halvat netit. Vai mitä sanotte esim. tästä?

    http://www.bostream.com/controller.php?action=scream

      
  • Ei ne välttämättä ole kalliita. Parin vuoden kädenväännön jälkeen saimme taloyhtiöömme taloverkon. Kuukausi maksu on 7 EUROA. Näistä nopeuksista sen verran, etten paljoakaan ymmärrä näistä biteistä ja hiteistä mutta paperilla asian näyttää 2M/512kbit/s ja minulle tuntuu riittävän tämä nopeus hyvin vaikka taidankin sen jakaa muiden kanssa ? Viisaat kertokoon lisää ! :wink: :grin:

      
  • Kaverini asuu niin syrjäseudulla kuin olla ja voi niin silti kuukaudessa maksaa vain 26 euroa! :open_mouth:

      
  • Yhteysnopeudet nousevat. Finnet-ryhmä, jonka palveluksessa itsekin työskentelen, aloittaa 16 megaisen yhteyden jakelun.

    Hinnoista en osaa sanoa vielä mitään tarkkaa, liittymiä alamme kauppaamaan tämän kuun lopussa ja jouluun mennessä kaistan pitäisi olla täydessä käytössä. Perinteiset päätelaitteethan eivät pysty yli 8 megaa siirtämään, joten vanhalla boksilla ei pysty tuota nopeutta hyödyntämään...

      
  • Lainaus:
    10.11.2004 klo 13:14 Tuomas kirjoitti
    Kaverini asuu niin syrjäseudulla kuin olla ja voi niin silti kuukaudessa maksaa vain 26 euroa! :open_mouth:


    Ota huomioon, että tällä kaverilla on myös lankaliittymä yms. Finnetiltä. Keskittämisestä saa sitten alennuksia (mm. lankaliittymän kk-maksusta -3 euroa sekä laajakaistan perusmaksuista myös alennusta varsin reippaasti)

    Tuohan on vain 256 eli ei mikään kovin nopea yhteys... Taivassaloa en nyt ihan tuppukylänä pitäisi, kun sinne edes sen kaistan saa. Kaikkialle ei vieläkään saa kuin maksimissaan ISDN:n...

    EDIT: Niin, ja 16 megaisen hinta hulppeat 74 euroa /kk. Valitettavasti ulospäin nopeus on se perinteinen ykkönen... :confused:

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 21.11.2004 klo 03:45]
      
  • Lainaus:
    16.11.2004 klo 03:40 Niki Kari kirjoitti
    [



    Tuohan on vain 256 eli ei mikään kovin nopea yhteys... Taivassaloa en nyt ihan tuppukylänä pitäisi, kun sinne edes sen kaistan saa. Kaikkialle ei vieläkään saa kuin maksimissaan ISDN:n...

    Mielestäni se on silti aika halpa. Muilla tietääkseni maksaa siellä päin aika paljon enemmän. Taivassaloa kutsutaan nimillä "käpykylä" ja "tuppukylä". Aika harvat tuntee paikkaa nimeltä Taivassalo, Turkuukin on matkaa erään kaverini luota 70km Taivasalosta.

      
  • Maksan Tukholmassa 10Mb:n yhteydestä 300 SEK kuukaudessa. Saman operaattorin kautta lankapuhelimen kuukausimaksu on n. 30% Telian maksua halvempi, samoin puhelumaksut. Suomeen puhun Skypen kautta netissä "ilmaiseksi".

      
  • Durandal kirjoitti: "No ei kyllä todellakaan ole urbaani legenda. Jos nyt asut jossain jumalan selän takana, niin tietenkin maksaa. Tukholmassa näin:

    BBB LAN: 10mbit, 399kr/kk
    BBB VDSL: 24mbit 449kr/kk
    BBB LAN: 100mbit 399+275kr/kk
    BoStream VDSL: 26mbit 398kr/kk"

    Mulla on 10mbit/10mbit ja 36 euroa kuussa. Avausmaksua ei ollut ollenkaan. Asun Oulussa, kerrostalossa ja liittymä on DNA:n/OPOY:n Baana Taloyhtiö. Onko tosiaan niin, että Oulussa on ainoana kaupunkina Suomessa tarjolla kymppimegaisia yhteyksiä?

    Hirveitä summia tuntuvat ihmiset kyllä maksavan jostain 1M/512kbs-yhteyksistä. Varsinkin kun pelkkään netissä surffailuun riittää ihan hyvin vanha kunnon modeemi. Eikä tule varmaan missään enää maksamaan yli 30 euroa kuussa. Tietenkin laajakaista on ehdoton jos meinaa "imuttaa" musiikkia tms. Tuolla 10/10-megaisella siirtonopeudet pyörii siellä 600-900 kt/s tietämillä. Joskus tuli jonkun aikaa 9.5 mb/s, vaikkei pitäisi olla edes mahdollista.

      
  • Lainaus:
    06.08.2004 klo 10:42 SixPack kirjoitti
    Saksassa laajakaistayhteys maksaa paikkakunnasta ja operaattorista riippuen € 2,50 - 12,-/kk. Tuo n. € 3,-/kk on kaupunkialueilla. Samoja vanhoja kuparilankoja pitkin nekin kulkevat kuin meillä Suomessa, jostain syystä Suomessa rahastetaan surutta.

    1 €urolla, saat pysäköidä Milanon keskustassa 1½ tuntia.
    Frankfurtissa tunnin. Brysselin keskusta on paikoin ilmainen.
    Helsingissä saat keskustassa seistä eurolla 10 min.

    Parturi maksaa Milanossa € 6,- miesten leikkaus. Dusseldorff € 8,- .
    Helsinki-Espoo-Kirkkonummi 20-23 €.

    Tätä rataa voisi jatkaa eri alueilta sivukaupalla esimerkkejä

    Voisi aiheellisesti kysyä mikä maksaa meillä?


    Minulla on 1Mb/sek. Mutta onko se todellinen nopeus? 1 bitti on 8 tavua, jolloin jaan 1Mb:n 8:lla = 125 Kb! Todellinen nettonopeus onkin 125 Kb. Korjatkaa jos olen väärässä.

      
  • Lainaus:
    06.08.2004 klo 10:42 SixPack kirjoitti
    Saksassa laajakaistayhteys maksaa paikkakunnasta ja operaattorista riippuen € 2,50 - 12,-/kk. Tuo n. € 3,-/kk on kaupunkialueilla. Samoja vanhoja kuparilankoja pitkin nekin kulkevat kuin meillä Suomessa, jostain syystä Suomessa rahastetaan surutta.

    1 €urolla, saat pysäköidä Milanon keskustassa 1½ tuntia.
    Frankfurtissa tunnin. Brysselin keskusta on paikoin ilmainen.
    Helsingissä saat keskustassa seistä eurolla 10 min.

    Parturi maksaa Milanossa € 6,- miesten leikkaus. Dusseldorff € 8,- .
    Helsinki-Espoo-Kirkkonummi 20-23 €.

    Tätä rataa voisi jatkaa eri alueilta sivukaupalla esimerkkejä

    Voisi aiheellisesti kysyä mikä maksaa meillä?


    Joo... muutetaan noille halvoille paikkakunnille vaan... :grin:

      
  • Lainaus:
    10.12.2004 klo 16:42 SixPack kirjoitti
    Minulla on 1Mb/sek. Mutta onko se todellinen nopeus? 1 bitti on 8 tavua, jolloin jaan 1Mb:n 8:lla = 125 Kb! Todellinen nettonopeus onkin 125 Kb. Korjatkaa jos olen väärässä.


    Melkein mutta ei ihan. Eikös:

    1 tavu = 8 bittiä?

    Eli:
    1Mb = 125 Kt/s
    512Kb/s = 64Kt/s
    256Kb/s = 32Kt/s
    56Kb/s = 7 kt/s...

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 04.01.2005 klo 13:46]
      
  • Meillä maksaa 512-nopeuksinen 26 euroa kuukaudessa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit