Laajakaistayhteydet kalliita Suomessa

67 kommenttia
13»
  • Ne ovat ainakin toistaiseksi hävyttömän kalliita mutta ainakin Saunalahti tarjoaa ihan kohtuuinnalla.

      
  • Lainaus:
    04.01.2005 klo 13:38 jalkkis kirjoitti
    Lainaus:
    10.12.2004 klo 16:42 SixPack kirjoitti
    Minulla on 1Mb/sek. Mutta onko se todellinen nopeus? 1 bitti on 8 tavua, jolloin jaan 1Mb:n 8:lla = 125 Kb! Todellinen nettonopeus onkin 125 Kb. Korjatkaa jos olen väärässä.



    Melkein mutta ei ihan. Eikös:

    1 tavu = 8 bittiä?

    Eli:
    1Mb = 125 Kt/s
    512Kb/s = 64Kt/s
    256Kb/s = 32Kt/s
    56Kb/s = 7 kt/s...

    Tuosta muistuikin mieleen, että silloin kuin..?..oli modeemi 56K, näin nopeuden esim. tiedoston tai ohjelman latauksen yhteydessä. Muistan, että ne häilyivät nopeudella 2-6kt/s, jolloin 56K=7kt/s pitäisi paikkansa ja päätelmäni/laskelma on oikea.

      
  • Lainaus:
    10.01.2005 klo 20:18 SixPack kirjoitti
    Tuosta muistuikin mieleen, että silloin kuin..?..oli modeemi 56K, näin nopeuden esim. tiedoston tai ohjelman latauksen yhteydessä. Muistan, että ne häilyivät nopeudella 2-6kt/s, jolloin 56K=7kt/s pitäisi paikkansa ja päätelmäni/laskelma on oikea.


    Mutta tuo 56K tarkoittaa 56 KiloBITTIÄ, ei KiloTAVUA. 1 Kilotavu on 8 kilobittiä, joten 56Kbit modeemin TEOREETTINEN maksiminopeus on 56/8 = 7

    Minulla on muuten ATK:n Appro suoritettuna, joten tiedän kyllä mistä puhun :smile:

    [villej muokkasi tätä viestiä 11.01.2005 klo 15:46]
      
  • Englanniksi muuten Kilotavu(kt) = Kilobyte(kb). Tästä varmasti juhtuu ainakin osittain tuo sekaannus noissa Internet-nopeuksissa.

      
  • Lainaus:
    10.01.2005 klo 20:18 SixPack kirjoitti
    jolloin 56K=7kt/s pitäisi paikkansa ja päätelmäni/laskelma on oikea.

    Villej: Huomasitko jotain?

      
  • Tarkoitin lähinnä että 1mb yhteyden todellinen 'nettonopeus' on 1mb/s sillä 1mb/s = 125kt/s. :smile:
    Voi tietenkin olla hyvin mahdollista etten nyt itse ymmärrä kunnolla sinun pointtiasi. :smile:

      
  • Lainaus:
    11.01.2005 klo 20:06 villej kirjoitti
    Tarkoitin lähinnä että 1mb yhteyden todellinen 'nettonopeus' on 1mb/s sillä 1mb/s = 125kt/s. :smile:
    Voi tietenkin olla hyvin mahdollista etten nyt itse ymmärrä kunnolla sinun pointtiasi. :smile:

    Tarkoitin, että mielestäni laskit aivan oikein.
    Nettonopeus on se minkä minäkin laskin.
    Tuolla 56K=7, oli vain lyhenne, että modeemilla nettonopeus on korkeintaan 7kt:n luokkaa, ja minun 1Mb/sek on todella "vain" nettona 125kt/s, vaikka kuva ja yhteys toimii lähes kuin televisiossa nopeuden suhteen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit