Mystiset DVD:t

2 kommenttia

Ongelmani ovat toimimattomat arkisto-DVD:t.

Miten tähän on päädytty?

Olen polttanut pääasiassa kuvia arkistoitavaksi ensin aikanaan CD-levyille ja viime vuodesta lähtien myös DVD-levyille.
Koneeni on Targa 64 bittisellä Athlonilla ja muistia on 1 GT, poltto-ohjlema on ollut Roxion 6 Creator classic. Polttavana asemana koneessa oli BTC:n laite ja toisena Toshiban lukeva asema. Olen polttanut levyt aina kerralla täyteen, en ole tehnyt koneella muuta polton aikana, enkä ole käyttänyt huippunopeutta poltettaessa. Polton jälkeen olen tarkistanut levyt aina toisessa asemassa avaamalla sieltä satunnaisesti muutamia kuvia. Mediat ovat olleet pääosin TDK:n yksittäispakattuja DVD-R levyjä, jotka olen hankkinut yleensä Citymarketista. Olen myös käyttänyt Maxellin ja Sonyn aihioita ja vielä muutaman kappaleen Lidlistä ostettuja Octron-merkkisiä tuotteita. Kaikki ovat olleet yksittäispakattuja ja omissa koteloissaan olen myös levyt säilönyt normaalissa huonetilassa.

Pari kuukautta sitten löysin pari toimimatonta levyä, levyt eivät auenneet kummassakaan asemassa. Photoshop kertoi, että "levyä ei ole alustettu taikka se käyttää Windowsille tuntematonta formaattia". Pian näitä levyjä löytyi enemmänkin, mutta ihan satunnaisesti, ne eivät olleet peräkkäin poltettuja, eivätkä kaikki samaa merkkiä. Millään ilveellä en niitä saanut omassa koneessani toimimaan. Hankin uuden polttavan asemankin ( LG GSA 4163B ), mutta mitään apua sekään ei tilanteeseen tuonut. Vaihdoin aseman myös eri väyliin, ostettaessa ne olivat olleet samassa väylässä ja pidin huolta että SL/M asetukset olivat oikein.
Levyjä silmämääräisesti tarkasteltaessa niissä ei näkynyt mitään värimuutoksia taikka muuta vastaavaa. Ne vain eivät toimineet.

Sitten seuraa erikoinen vaihe. Otin mukaani yhden levyn tulostusfirmaan ja siellä Macin G5 luki levyä kuin ei mitään. Kylmä hiki väistyi otsaltani, kun tiesin, että ainakin tällä tavalla datan saan pelastettua. Tarkistuksessa levyjä löytyi sitten pitkälle yli kaksikymmentä, joten taas tuli lisää synkkiä pilviä horisonttiin. Ostin vielä yhden uusen aseman Benq DW 1640:n, jonka ainakin piti lukea hyvin ja kirjoittaa vielä paremmin. Ei muutosta.

Reilu viikko sitten löysin uuden ratkaisumallin: Roxion Creator classicin Disc info näytti että levyillä on jotakin, ja sillä pystyin kopioimaan Datatrackin kovalevylle ISO-muodossa. Kun sitten poltan sen takaisin DVD:lle, niin tiedostot ovat taas käytettävissä!
Tämä on hyvä asia.

Mutta ongelmani ei ole ratkennut. Mikä on syynä siihen, että levyt pilaantuvat puolessa vuodessa? Mitä voin tehdä ettei niin jatkossa tapahtuisi? ( Nyt käytän Neroa, Benqin polttavaa ja Verbatimin aihioita ).

Eilen viimeksi huomasin, että DVD, joka tähän asti oli toiminut moitteetta, ei enää avautunut.

Jouni Saaristo

  
  • Siitä kun kirjoitit ongelmastasi, on jo aikaa. Ehkä olet jo löytänyt selityksesnkin. Jos et tässä pari arvausta.

    Olet siis vaihtanut asemankin. Oletkos päivittänyt näiden asemien firmwaret? Tosin en usko että siitä on kiinni, mutta onhan siihenkin pienet mahdollisuudet.

    DVD-levyt eivät ole läheskään 100% varma tallennusmedia. Joka poltossa tulee enemmän tai vähemmän virheitä. Yleensä niin vähän että niistä ei ole haittaa. Mutta kun levy vanhenee, asema vanhenee, niin sitten jo voikin olla lukuongelma. Tai ongelma voi tulla esiin toisella asemalla luettaessa. Hieman hitaamman kuin levyn maksiminopeuden käyttö poltossa voi parantaa laatua.

    CD-levyt ovat varmempi media kuin DVD-levyt.

      
  • Itsepoltetun DVD-levyn eliniästä olin minäkin huolissani kun kysyin asiaa tuolla DVD-aiheisella palstalla. Ei kovin monia kommentteja ole tullut joten pitäisikö siitä päätellä että kovin monet eivät tallenna esim. elokuvia DVD:lle tai sitten ongelmia ei ole ollut??

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit