USB2.0 muistitikut

10 kommenttia

TERVE !

Voisiko joku kertoa lyhyesti USB2.0-muistitikun toiminnasta.
Olisi tarkoitus tallentaa vakokuvia (dioja) muistitikulle. Voiko kuvia poistaa ja nimetä jälkikäteen. Kaikki aiheeseen liittyvät vinkit ovat terve
tulleita...

  
  • USB-muistitikku näkyy tavallisena kansiona, joten siellä olevia tiedostoja (esim. valokuvia) voit käsitellä ihan samalla tavalla kuin kovalevyllä olevia (tuhota, muuttaa, vaihtaa nimeä jne...).
    Vai oliko tämä vedätys....

      
  • Kiitos peksak !

    Tämä ei todellakaan ollut vedätys, sillä olen nyt eläkkeelle päästyäni
    yrittäny oppia näitä atk-taitoja. Ts olen aloittelija ja ehkä ikäni puolesta
    "hieman" hidasoppinen. Olisi kiva saada nettiosoitteita joista voisi hakea
    helppotajuista tietoa ATK. ja oheislaitteiden tietoa

      
  • Hitaudesta on vain hyötyä, minun mielestä.
    Kirjastoista löytyy monia atk-alan peruskirjoja, niitä kannattaa lukea ja selailla.
    Yksittäisen asian selvittämiseen wikipedia on hyvä, wikipedia on Internetissä toimiva tietosanakirja. Google on taas hakukone, jos googleen laittaa hakusanoiksi "wikipedia usb muistitikku" niin parin mainoksen alle tulee suora linkki ko. artikkeliin. Usein wikipedian artikkelit ovat teknis-voittoisia, ts. loppukäyttäjän näkökulma on hieman vajaa. Näitä wikipedioita on useilla kielillä (jos hakusanana on Suomen kielinen sana niin linkki tulee Suomenkieliseen artikkeliin), ja tietenkin wikipedian tietoihin tulee suhtautua kriittisesti, mutta yleensä tekniset aiheet ovat ok.
    Ja kun atk-asiat kiinnostavat niin kannattaa harkita Applen tietokonetta (tuotenimiä mm; iMac ja MacBook), ne ovat paljon mukavampia ja helpompia käyttää kuin windows-koneet, vai onko jo Mac käytössä?

      
  • Jep, kaveri edellä kertoi jo kaiken oleellisen. Esim Mikrbitti-lehti on mielestäni melko hyvä aloittelijalle. Siinä esitellään viimeisimmpiä alan kehitysnäkymiä, laitteita ja ohjelmistoja Tosin lähinnä Windows koneille. Tilaajat voivat myös ladata sieltä erilaisia ohjelmistoja ja pelejä. Tosin varttuneempia käyttäjiä pelit ei varmaan kiinnosta. Mac-koneista senverran, että aiemmin niihin saatavat ohjelmat ja pelit olivat suppeammat valikoimiltaan. Itsellänikin on Mac-koneita, mutta koska Windows on hallitsee markkinoita, niin käytännön syistä käytän pääasiallisesti sitä.

    PS. Mahdollisesti Mac on nykyään hyvinkin yhteensopiva Windowsin kanssa, mutta täytyy myöntää, että en ole kovin aktiivisesti seurannut Mac-kehitystä. Eläkkeellä tahtoo vähän niinkuin laiskistua, heh

    [MMS muokkasi tätä viestiä 13.11.2007 klo 12:32]
      
  • TERVEHDYS Peksak JA MMS !!!

    Olen vilpittömästi iloinen että olette vastanneet viestiini. Olen nyt 63v
    "fossili" ja eäkkeellä (nyt kuukauden). Tallensin tänään diakuvia 30-
    vuotta sitten otetuista kuvista, joissa poikani ovat 6- ja 1-vuotiaat.
    Tallennus tapahtui Hkin "pääpostin" tiloissa olevassa Kirjaston K10
    skannerilaitteilla, joka lienee niin laadukas ettei sellaista ole varaa hankkia kotiin. Sori Te "nuoret" (omien poikien opastus), " katso faija
    painat näin ja näin........................................ näetkö kuinka homma toimii!!!!!!!!!. En halua loukata ketään ja siksi olen iloinen jos jakstte
    opastaa meitä "fossiileja". Toivon ettei tämä mene liian "herkäksi".
    Luulen että meillä "vanhuksilla" olisi viisauksia teidän elämäänne.
    TESTATKAA.....!!!!!!!!!!!!

    Terveisin Martti A

      
  • Juu, testattu on yli 20 vuotta kuvien tekemistä skannereilla. Lähinnä graafisen teollisuuden puitteissa. Nykyään skannaan Agfan Duoscan skannerilla, tosin liitäntä tietsikkaan toimii pelkästään Scsi liitännän kautta. Kuvia käsittelen Photoshop- ohjelmalla, ja tallennan joko Fotostation ohjelmalla tai sitten ilmaisohjelmalla Picasa. Fotostation on siitä kiva, että voi kuvien tiedot, aihe, paikka ja henkilöt naputella kuvakohtaisesti. Voi niinkuin jatkaa uraa näin eläkkeelläkin. Ongelmia on vain tämän Scsi- väylän liittäminen läppäriin, vanhemman läppärin sain liitettyä Pcmcia korttipaikkaan, mutta uudemmassa on Express card paikka, eli Suomesta on vähän konstikasta löytää sovitinta tähän tai mahdollisesti sitten Usb paikkaan. Mielenkiintoista kuitenkin.

      
  • Pidänpä tarkan ikäni 'salaisuutena', mutta kerron sen verran että tietokoneita olen käyttänyt 70-luvulta lähtien.
    Kun usein puhutaan tietotekniikan nopeasta kehittymisestä, niin siinä on paljon harhaa. Perusasiat eivät hetkessä muutu, mutta sitten on niitä nopeasti muuttuvia: valikoissa asiat ja sanat muuttuvat, värit näytössä jne - siis toisarvoiset asiat. Eritoten tässä on kunnostautunut Microsoft, mutta tuotteiden asemasta päätellen sillä on kansan syvä hyväksyntä.
    Sitten on lisäksi se että tulee uusia termejä, joita sitten nuoremmat viljelevät hanakasti, mutta usein vailla sen suurempaa tietoa asiasta. Ja nuoret oppivat nopeasti ja näppärästi liikkumaan valikoissa, jotkut pitävät sitä asioiden hallintana, vaikkei taustalla olisikaan ollenkaan syvällisempää tietoa.
    Vanhempien (tai oikeammin kaikkien) pitäisi vain uskaltaa kysyä uusien asioiden todellinen olemus, eikä pelätä leimautumista tyhmäksi tms.

      
  • Perushan on tieto, ja sen muokkaus eri tarkoituksia varten. Sehän on kaiken alku, ja säilynyt alusta asti muuttumattomana. Koneiden käyttöjärjestelmät ja ohjelmistot sekä tallennuskapasiteetit muuttuvat koko ajan. Järjestelmillä ei sinänsä väliä, vaan mitä kukin käyttäjä kokee itselleen mielekkääksi omien tarpeidensa mukaan. Nykyään näitä valmiita sovelluksia on pilvin pimein, eli tavallinen käyttäjä harvemmin viitsii opetella varsinaista ohjelmointia. Ohjelmistojen ja käyttiksien asentaminen koneelle on arkipäivää tavallisellekkin käyttäjälle nykyään.

      
  • Jos ongelmia on ja haluaa niihin ratkaisuja, niin eri palstat, jopa Suomi24, on atk-asioissa ihan kohtuullinen! Ilmeisesti atk ei kiinnosta muuta kuin siihen vakavasti suhtautuneita! Oma tuntumani, voin olla väärässäkin!

      
  • Laittakaa viestejä ylimmaiseen juttuun! :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit