Uudet Mercedes E-sarja ja BMW 5-sarja, premium kingit

1091 kommenttia
1242527293037
  • "Derrick, ei kannata itkeä, yhtään ainokaista Volvoa ei löydy jenkkien IIHS Top Safety Pick Plus maailman turvallisinten autojen listalta. BMW ja Mercedes parhaita."

    1. Jos näihin "Top Safety Pick Plus" - arvosanoihin välttämättä pitää vedota niin todetaan sitten että vanha Volvo S80 on saanut tuon "Top Safety Pick Plus" - arvosanan. Ja malli C30 on saanut "Top Safety Pick" - arvosanan. C30:tä valmistettiin 2006 - 2013.

    2. On kyllä aika uskomaton täysdorka tämä WhatCar. Vaikka kahden nimimerkin voimin tälle ääliölle kerrotaan että USA:ssa on erilaiset valostandardit kuin Euroopassa, ja että tällä on suuri vaikutus näissä USA:n "Top Safety Plus Pick" - pisteytyksissä (myös pelkässä Top Safety Pickissä), niin mikään ei tunnu menevän jakeluun. Top Safety Plus Pick - merkintään vaaditaan valojen osalta Good-arvosana, ja Top Safety Pick - merkintään vaaditaan valojen osalta Good- tai Acceptable - arvosana. Arvosana "Marginal" valoista ei riitä mihinkään turvallisuuden erityismainintaan.

      
  • Onneksi asumme Euroopassa. Amerikassa kaikki on toisin . Onko muuten tuo nimimerkki äxä3 läheistä sukua whatcar:lle....

    https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/euro-ncap-julistaa-volvo-xc60-on-historian-turvallisin-auto/6650922#gs.mZYBxis

      
  • Derrick:
    "1. Volvo S80 on saanut tuon ”Top Safety Pick Plus” – arvosanan."

    Ok, Volvo S80 sai tämän arvosanan. Nyt oli kuitenkin puhe 2018 arvosanoista.

    Derrick:
    "2. Vaikka kahden nimimerkin voimin tälle ääliölle kerrotaan että USA:ssa on erilaiset valostandardit kuin Euroopassa, ja että tällä on suuri vaikutus näissä USA:n ”Top Safety Plus Pick” – pisteytyksissä"

    Kaksi nm ja sama henkilö niiden takana? Valot ovat erittäin tärkeä osa-alue turvallisuudessa ja ilmeisesti Volvo ei täytä valokriteereitä. Jos olet ostamassa uutta Volvoa, kannattaa varata budjettiin rahaa lisävaloille, nykyään voi keulalle laittaa myös parittoman määrän lamppuja.

    http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Valaistus/Lisavalot/?gclid=CjwKCAiA07PRBRBJEiwAS20SIFbzqdWX0quZGXcUly-txCCf-xh5EY193c2CtmQJS8s1uzvqKO32yBoCnZoQAvD_BwE

      
  • IIHS:n testissä Volvo S90 sai siis valoista arvosanan "marginal". (Paras arvosana on "good" ja toiseksi paras "acceptable".)

    Arvosanalla "marginal" ei saa vuoden 2018 Top Safety Pick - tunnustusta, valojen pitää olla vähintään "acceptable".

    Myös seuraavat autot ovat saaneet IIHS:n valotestissä arvosanan "marginal" tai "poor". Näihin autoihin siis pitää hakea Motonetistä lisävalot. Kiinnitystä varten ilmeisesti joutuu poraamaan puskuriin reiät.

    BMW X5: Valojen arvosana "marginal"
    BMW X3: Valojen arvosana "marginal"
    BMW X1: Valojen arvosana "marginal"

    Audi Q3: Valojen arvosana "poor" eli heikko
    Audi Q5: Valojen arvosana "marginal"
    Audi Q7: Valojen arvosana "marginal"

    VW Passat: Valojen arvosana "poor" eli heikko
    VW Golf: Valojen arvosana "poor" eli heikko
    VW Golf Sportswagon: Valojen arvosana "poor" eli heikko
    VW Golf Alltrack: Valojen arvosana "poor" eli heikko
    VW Golf GTI: Valojen arvosana "poor" eli heikko

      
  • Onneksi on IIHS ja EURO NCAP- nimittäin aika moni auto (ainakin muunmaalainen kuin kansankodin perua) olisi vielä kuten 90-luvulla tilanne oli. Katsokaa tuloksia ja huomatkaa viimeisen 10-vuoden huikea kehitys.

    Nuo IIHS tulokset ovat vissiin aiheuttaneet jonkin sortin kliimaksin Whatcarin osalta. Mutta ei kuitenkaan niiden kokonaistason osalta, vaan valojen. Vakiovalojen (ainakin USA markkinat) osalta on Volvokin sortunut alle riman, kuten muutama kymmenen muutakin Euroopan tekelettä.

    Sinun kannattaa Whatcar katsoa muutama IIHS:n video, jossa osatörmäyksien osalta näkyy edelleen Torslandan vuosikymmenien tutkimus ja autojen kolariturvallisuuden kokemus. Samat on huippupisteet kaikilla, mutta osassa on turvavöiden voimanrajoittimet jo rajoilla pelkästään tuossa nopeudessa.

    Niin ja aja varovasti pimeässä, jos sinulla ei ole kansankodin valmistetta alla, ettei katto kuoriudu hirven kanssa kohdatessa. Ja toivottavasti sinun pitkät ajovalosi ovat paremmat kuin osassa noissa USA:ssa myytävissä Eurooppalaisissa.

    Ja ethän provosoidu kun sinua provosoidaan Volvon huippuluokan passiivisen kolariturvallisuuden ja nyt jo vakiona muita paremman aktiivisen turvallisuuden osalta. Ajellaan varovasti ja ennakoiden. Ja vaihdetaan taas ajatuksia, kun ehditään!

      
  • Derrick:
    "IIHS:n testissä Volvo S90 sai siis valoista arvosanan ”marginal”. (Paras arvosana on ”good” ja toiseksi paras ”acceptable”.)"

    Eli Volvon valot ovat marginaaliset myrskylyhdyt. Toisin kuin esim. 5-sarja ja Mercedes E tässä testissä tarjoavat parhaat valot. BMW ja Audi tarjoavat lisäksi laservaloja, jotka ovat utopiaa useimmille merkeille.

      
  • Provosointi aiheuttaa aina jossain määrin myös provosoitumista kuten nähdään. Koittakaa nyt ihmeessä päästä eroon tuosta typeryydestä. Keskustelun taso menee sitä myöten alas mitä enemmän syytellään ja solvataan. Ja sitten täysin ala-arvoiset heitot kuten tämä viimeinen Derrickin möläytys kuin jonkun pervertikon fantasia jossa tapahtuma mustamaalataan ilman syytä, ei voi ymmärtää kuinka alas ihminen tunteiden palossa voikaan vajota. En viitsi toistaa tuota koska TM poistaa sen varmasti maanantaina jos ei Derrick ymmärrä itse sitä tehdä.

    Keskustellaan autoista kiihkottomasti ja keskitytään asioihin ja faktoihin ja mielipiteet ja mieltymykset olkoon kaikkien omia niistä on edelleen aivan turha kiistellä. Jokainen valitkoon autonsa mieltymystensä ja tarpeidensa mukaan siihen ei kellään ole mitään sanomista mitä kukin kohdallaan ajattelee tai valitsee.

    On täysin typerää lähteä mollaamaan toisen valintaa oli se sitten mikä hyvänsä. Kunnioitusta mukaan ollaanhan aikuisia ja järkeviä ihmisiä vaikka ei siltä aina tunnukkaan. Parannettavaa on jokaisella eikä anneta asioiden edetä siihen kuin joskus kävi, että keskusteluja piti sulkea järjettömien kommenttien takia. Kun tunteet pääsivät valloilleen ja järki katosi sen myötä tyystin. Ei toisteta samoja virheitä kuin ei oltaisi opittu mitään. Se vasta typerää onkin ettei opi omista virheistään mitään, fiksuhan ottaa onkeensa toisten tekemistä virheistä ja oppii jo niistä.

      
  • Mersun C-sarja muuten sai valoista arvosanan "poor" eli surkea IIHS:n valotestissä.

    Arvosanat olivat good - acceptable - marginal - poor. Mersun C - sarja sai tuon heikoimman arvosanan eli "poor".

    Itse en oikein sinänsä ymmärrä sitä miksi näistä jenkkien valotesteistä pitää ylipäätään keskustella, koska USA:ssa autojen valot ovat ilmeisesti erilaiset kuin Euroopassa.

    http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/mercedes-benz/c-class-4-door-sedan/2017

      
  • Jos olet ostamassa uutta Volvoa, kannattaa varata budjettiin rahaa lisävaloille, nykyään voi keulalle laittaa myös parittoman määrän lamppuja.

    Eli Volvon valot ovat marginaaliset myrskylyhdyt. Toisin kuin esim. 5-sarja ja Mercedes E tässä testissä tarjoavat parhaat valot. BMW ja Audi tarjoavat lisäksi laservaloja, jotka ovat utopiaa useimmille merkeille.

    Paljonko noin niinkuin omasta mielestäsi Jenkkilän mallien valot vaikuttavat Euroopassa autonsa ostavan budjetteihin? Tai paljonko esim. 5er:n ostajalle on iloa laservaloista, kun ei sellaisia löydy edes lisävarustelistalta. Katsotaanpa millaisia tuloksia noille Euroopan malleille on saatu.

    Vi Bilägära 13/2017 vertailussa farmarit 5er, E-Klasse ja V90. Bemarissa lisävarusteiset valot ja muissa vakiovalot. Volvo sai parhaat pisteet tässä ryhmässä.

    ViB 10/2017 vertailussa Q5, GLC ja XC60. Valoissa Audi paras, sitten Volvo ja Mersu viimeinen.

    Ja lopuksi TM:n farkkuvertailu, josta siitäkään ei löydy tukea väitteillesi

      
  • 1. Jos näihin ”Top Safety Pick Plus” – arvosanoihin välttämättä pitää vedota niin todetaan sitten että

    Aikaisemmin olet kyllä itsekin käyttänyt aivan sulavasti tuota samaa arvosanaa, mutta nyt jostain syystä näyttää kiinnostus siihen laskeneen...

      
  • Derrick:

    "Itse en oikein sinänsä ymmärrä sitä miksi näistä jenkkien valotesteistä pitää ylipäätään keskustella, koska USA:ssa autojen valot ovat ilmeisesti erilaiset kuin Euroopassa. Onko joku muuttamassa Amerikkaan vai mistä on kyse ?"

    +1 tuolle ymmärtämättömyydelle.

    Saksassa tehtyjen katsastustilastojen vast. julkaisemisen järkevyyttä Suomessa olen monesti miettinyt.

    Jos ulkomaista dataa on julkaistava, niin Ruotsin ja Norjan katsastus- sekä tiellejättämistilastot tuntuisivat jotenkin kotoisimmilta.

      
  • NHB ymmärrät varmaan mistä tämä typerä nokittelu kahden merkin välillä johtuu, WhatCar ja Derrick provosoi toinen toistaan mennen tullen. Tästä tavasta "keskustella" ei kyllä hyödy kukaan.

      
  • Sokea-Reetta: "Saksassa tehtyjen katsastustilastojen vast. julkaisemisen järkevyyttä Suomessa olen monesti miettinyt.

    Jos ulkomaista dataa on julkaistava, niin Ruotsin ja Norjan katsastus- sekä tiellejättämistilastot tuntuisivat jotenkin kotoisimmilta."

    Tuosta kommentista saat täydet pisteet. Onneksi keskusteluun osuu jotain fiksuakin tänään joutvan räksytyksen sijaan.

      
  • Tracktest, totesin vaan alunperin BMW:een ja Mercedeksen saaneen korkeimman mahdollisimman turvallisuusarvosanan IIHS:ssä jenkeissä, ei provosointia, sorry Tracktest, enkä myöskään puhu 2 merkistä vaan useammasta saksalaisesta automerkistä, Borgward ehkä täytyy kohta lisätä listaan.

      
  • "NHB ymmärrät varmaan mistä tämä typerä nokittelu kahden merkin välillä johtuu, WhatCar ja Derrick provosoi toinen toistaan mennen tullen. Tästä tavasta ”keskustella” ei kyllä hyödy kukaan."

    Eli sinun mielestäsi WhatCar on aidosti kiinnostunut eurooppalaisten autojen valoista ?

    Onko mielestäsi WhatCar aidosti kiinnostunut autojen turvallisuudesta ?

      
  • Korjataan useammasta merkistä. Vastakkainasettelu teidän kahden välillä menee paikoin överiksi.

      
  • Derrick: "Eli sinun mielestäsi WhatCar on aidosti kiinnostunut eurooppalaisten autojen valoista ?"

    En tiedä mistä kukin on aidosti kiinnostunut, mutta tiedän että molemmat kykenette keskustelemaan myös sivistyneesti. Te toki itse päätätte jatkon miten viisaaksi näette. Tämä tästä.

      
  • "Aikaisemmin olet kyllä itsekin käyttänyt aivan sulavasti tuota samaa arvosanaa, mutta nyt jostain syystä näyttää kiinnostus siihen laskeneen…"

    Viimeksi kun näistä jenkkien valoista oli puhe, niin pohdin lähinnä sitä ovatko jenkkivalot huonoja vai onko siitä kyse että IIHS:n standardit niin tiukkoja.

    Itse muistaakseni olit melko innoissasi siitä että S90 oli saanut arvosanan "marginal". Vaikka tämä arvosana "marginal" on aika yleinen IIHS:ssä. Myös arvosana "poor" on melko yleinen.

    Tässä yhteydessä postailin useita näitä Vi Bilägaren mittauksia ja valokuvioita. Ikäänkuin vertailutietona. Muistaakseni näissä Vi Bilägaren mittauksissa ei ollut suuria eroja näiden "premium" - merkkien kesken.

      
  • "En tiedä mistä kukin on aidosti kiinnostunut, mutta tiedän että molemmat kykenette keskustelemaan myös sivistyneesti. Te toki itse päätätte jatkon miten viisaaksi näette. Tämä tästä."

    Kaksi sivistynyttä keskustelijaa pystyy keskustelemaan sivistyneesti, ilmeisesti tästä oli kyse. Enkä väitä olevani mitenkään erityisen sivistynyt.

      
  • Tekniikan Maailman moderaatttori herätys! Lakaise Derrickin viesti 10.12.2017, 17:04 pois. Kiitos jo etukäteen.

      
  • Käytännön valotesti eilispäivältä mökiltä palatessa. Porokello ei varoittanut, kun pieni tokka oli menossa tien (jäinen, 0 astetta) yli, eikä vain maleksinut tiellä.

    Nastanjälkiä jäi jäätikölle pitkästi, mutta ei tullut sarvipäistä nokkakoristetta. Auton nokalla 5 luksin käyrä on noin 200 metriä vakiota kauempana ja vapaata tilaa jäi parikymmentä metriä.

    Ei tietenkään koske taajamassa liikkuvia. Vehkeet tilanteen mukaan.

      
  • 740GLE:

    Tuosta sulle ja ehkä mullekin uusi auto:

    https://tekniikanmaailma.fi/salakuvissa-audi-a6-virtaviivainen-malli-tulossa-myyntiin-vuonna-2019/

    "Audin tuttu muotokieli on muutenkin selkeästi havaittavissa naamioinnista huolimatta... Audin mukaan A6:n kehityksessä on panostettu alusta alkaen polttoaineenkulutuksen minimointiin ja aerodynaamiseen muotoiluun..."

    Tuosta toimittajan mainitsemasta virtaviivaisuudesta nyt voidaan olla montaa mieltä, joten siihen ei kannata itseään hirttää.

      
  • Tuosta toimittajan mainitsemasta virtaviivaisuudesta nyt voidaan olla montaa mieltä

    Piti oikein tarkastaa ja kyllähän tuo kabiini ja perä osuvat oikein nätisti Naca 0040:aan. Keula lähtee myös oikein mallikkaasti pystyssä ja kaastuu siitä sulavasti taaksepäin. Pyörätkin näkyvät uppoavan hyvin sileiden kylkien suojaan.

      
  • Viimeksi kun näistä jenkkien valoista oli puhe, niin pohdin lähinnä sitä ovatko jenkkivalot huonoja vai onko siitä kyse että IIHS:n standardit niin tiukkoja.

    Itse muistaakseni olit melko innoissasi siitä että S90 oli saanut arvosanan ”marginal”.

    Olet käyttänyt noita IIHS:n arvosanoja kyllä ihan oma-alotteisesti jo vuosikausia. Innostun ihan muista asioista kuin Volvon valojen arvosanoista. Poimin vain sen, mitä IIHS:n testissä todellisuudessa havaittiin autojen eroiksi. Sinuthan tuo fakta villitsi ja tutun tapasi mukaan aloit joka kerta toistuvaan tyyliisi aloit epätoivoisesti etsimään muita huonon arvosanan saaneita autoja, ikään kuin se tekisi Volvon suorituksesta jotenkin paremman.

      
  • "Sinuthan tuo fakta villitsi ja tutun tapasi mukaan aloit joka kerta toistuvaan tyyliisi aloit epätoivoisesti etsimään muita huonon arvosanan saaneita autoja, ikään kuin se tekisi Volvon suorituksesta jotenkin paremman."

    Volvo S90:n arvosana valoista oli siis "marginal". Yritin vain osoittaa sitä että "marginal" on melko yleinen arvosana valoista tuolla USA:ssa. Mikä tässä on niin epätoivoista ?

    Subaru muuten on pärjännyt kaikkein parhaiten jenkkien valotesteissä. Yhtäkään arvosanaa "marginal" ei löydy. Eikä myöskään "poor" (Volkswagen Passat ja Mercedes C -sarja).

    "Acceptable" on siis "Marginalia" parempi arvosana.

    Subaru Crosstrek: Acceptable
    Subaru Forester: Acceptable
    Subaru Impreza: Good
    Subaru Impreza Wagon: Good
    Subaru Legacy: Good
    Subaru Outback: Good
    Subaru Wrx: Good

    Eli nyt voidaan ilmeisesti lähteä julistamaan että Subarun mallistossa on paremmat valot kuin Volvon, BMW:n, Audin, Volkswagenin ja Mercedeksen mallistossa. Ainakin mitä jenkkien testeihin on uskominen. Top Safety Pick Plus - listauksessa ja Top Safety Pick - listauksessa on yhteensä kuusi Subarua.

    Mitään muuta punaista lankaa en tuosta Tuulilasin julkaisusta löydä. Minusta tämä oma suoritukseni on parempi kuin Saksan aseveliosaston, joka ainoastaan havaitsi sen seikan että Volvo S90:n arvosana valoista oli "marginal". Surkeata sekin että NHB on vajonnut kommenteissaan WhatCarin tasolle.

      
  • Volvo S90:n arvosana valoista oli siis ”marginal”. Yritin vain osoittaa sitä että ”marginal” on melko yleinen arvosana valoista tuolla USA:ssa. Mikä tässä on niin epätoivoista ?

    Selityksesi voisi mennä läpi ilman sitä kattavaa historiaa, jonka olet ihan omin kätösisi kirjoitellut. Aina kun Volvo saa kritiikkiä, vastaat siihen heittämällä lokaa saksalaisten brändien pääälle. Tuota samaa kaavaahan suurin osa avaamistasi keskusteluista noudattaa. Miksi Volvon puutteet menevät aina tunteisiisi niin syvälle, että niistä keskustelemisen sijaan yrität ohjata keskustelun muihin merkkeihin? Epätoivoisimmillaan kaivoit vertailun joltakin eksoottiselta markkina-alueelta, jossa oli vielä myynnissä Mersun vanhan korimalli, jotta sait numerot näyttämään paremmilta Volvon kannalta.

      
  • Eli olet siis NHB samaa mieltä kuin WhatCar tässä valo-asiassa (Saksan veriveli velvoittaa).

    a. Jenkkilän valotesteissä vain Volvo S90 on saanut "marginal". Muut automallit eivät ole tätä arvosanaa saaneet.

    b. Jenkkilän valotesteihin voi viitata Euroopassakin myytävinä olevien autojen osalta.

    c. Keskustelun jatkaminen on erittäin järkevää kohdissa a ja b
    mainittujen seikkojen pohjalta.

      
  • Eli olet siis NHB samaa mieltä kuin WhatCar tässä valo-asiassa (Saksan veriveli velvoittaa).

    On hämmentävää, että pystyt kirjoittamaan tuollaista potaskaa 10.12.2017 21:00 tähän ketjuun kirjoittamani viestin jälkeen. Kirjoitin myös sinulle suoran vastauksen valojen eroamisesta 17.10.2017 22:19 S/V90 -ketjussa sen jälkeen, kun aloit sönköttämään jotain omistamani Passatin valoista, vaikka et tiedä mitään omistamistani autoista ja et edes ymmärrä sitä, ettei US- ja Euro-Passateilla ole juuri mitään yhteistä.

      
  • Tällaista NHB kirjoitteli 17.10.2017.

    ”Tuossa testissä molemmat saivat saman arvosanan törmäyksenestón toiminnasta, mutta testin perusteella voisi väittää, että pimeässä Volvolla kolaroidaan useammin huonojen valojen vuoksi.”

    Eli siis Volvolla S90 (valo-arvosana ”marginal”) "kolaroidaan pimeässä useammin huonojen valojen vuoksi."

    Myös esimerkiksi BMW X5 ja Audi Q7 saivat valoistaan arvosanan ”marginal”. Jos vertaan näitä kahta autoa autoihin jotka ovat saaneet saaneet valoistaan arvosanan ”good”, niin
    silloin voin kai hyvällä omallatunnolla väittää että ”pimeässä BMW X5:llä ja Audi Q7:lla kolaroidaan useammin huonojen valojen vuoksi.”

      
  • Oletko eri mieltä tuon IIHS:n törmäystestin tuloksista vai mitä yrität todistella?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit