VOLVO häntäpäässä uudessa JD laatututkimuksessa

282 kommenttia
1468910
  • 740GLE:

    Mikä se minun esittämäni kysymys oli mihin viittaat aikaisemmassa kirjoituksessasi:

    ”Koska asiasta joudut kysymään…”

      
  • Sokea-Reetta:"Daimleria omistavaa vm2020 MB-nelosdieselin kuskia voi haitata, jos autonvalmistaja maksattaa AMG/G500 sakkonsa vähäpäästöisillä volyymimalleilla ja/tai osakkeenomistajilla."

    Voi haitata, voi olla haittaamatta. Kummankaan kannalta eivät antamasi speksit riitä täsmävastaukseen. Kummallakin on myös muita vaihtoehtoja, ellei DAI tunnu kilpailukykyiseltä, joten en näe, missä on ongelma?

    Omalta kannalta jätän tulevaisuudesta väittelemisen niille, jotka sen arvelevat tietävänsä. Itse elän preesensissä, enkä osallistu myöskään sijoituskeskusteluissa tulevaisuudesta väittelyyn yksittäisten yritysten osalta. Mitä tuosta väittelemään, kun Jokainen voi ostaa haluamansa laput, ja hetken kuluttua, vaikka jo viiden vuoden jälkeen salkkuraportti kertoo miten kävi.

    Vastaatko nyt kysymykseeni tuossa yllä?

      
  • 740GLE:

    Eihän tuo ollut mikään kysymys, vaan toteamus. Tuppaan päättää kysymyslauseet ?-merkkiin, jolloin ei tarvitse arvuutella lausetyyppiä.

    "Omalta kannalta jätän tulevaisuudesta väittelemisen niille, jotka sen arvelevat tietävänsä. Itse elän preesensissä, enkä osallistu myöskään sijoituskeskusteluissa tulevaisuudesta väittelyyn yksittäisten yritysten osalta."

    Ennustaminen on vaikeaa, etenkin tulevaisuuden... Nuo nykyhetkessä menneisyydestä repostelevat "tietäjät" vasta hauskoja onkin. Ensin ollaan rapeat 2 vuotta kusi sukassa ja sitten kaivetaan jokin menneisyyden linkki esille. Asiasta kysyttäessä realisoimattomat osakkeet ovat sitten loppujen lopuksi tuottaneet voittoa maksamattomien osinkojen muodossa. On luojan lykky, että on rahastoja olemassa. Ei tarvitse ihmisten miettiä, että tuliko sinne viivan alle plussaa, vaikka itse viiva on vielä piirtämättä.

    Ja sitten esittämääsi kysymykseen.

    Väännetääs tuota logiikkaa vähän toisin päin, niin ehkä hoksaat sen sumeuden:

    Oletko koskaan Mersua tankatessa miettinyt tuon tiedon vaikutusta siihen, että kuinka paljon kuluu vuositasolla vähemmän rahaa Mersun tankkaamiseen?

    Tietohan oli siis se, että ahtaampi S90 kuluttaa enemmän kuin tilavampi Mersusi.

    Ihan vinkiksi, että minä tiedän tarkan vastauksen, vaikka en ole kertaakaan tankannut Mersuasi.

      
  • Eli taktisista syistä et juuri nyt viitsi vastata. Minusta nämä ovat edelleenkin viime vuosikymmenen lukemia, ja vielä pääomakuluiltaan kalliilla autolla, jos sitä ajoit takaa:

    www.spritmonitor.de/de/uebersicht/51-Volvo/1553-S90.html?fueltype=1&powerunit=2

    Myynneilläni en pääse elvistelemään, koska strategiassani myynti on yleensä virheen myöntämistä, joko omani tai yrityksen johdon.

      
  • 740GLE:

    "Eli taktisista syistä et juuri nyt viitsi vastata."

    Esitin kysymyksen sinulle, joten oletusarvoisesti kuvittelen sinun myös siihen vastaavan.

      
  • Onko sulla kaikki hyvin siellä kotona tai missä ikinä kirjoitteletkin?

      
  • "Tässä kun on päästy vanhojen kaivelun makuun, niin osa porukasta vajosi tuttuun tapaansa asiattomuuksiin, kun povasin, että Volvon brändiin hyvin tehokkaat mallit eivät sovi eikä mitään saksalaisten suorituiskykyisimpien mallien haastajia Volvolta nähdä. Näin kävikin ja Kiinasta alkaa kohta tulemaan Volvoa muistuttavia Polestareja."

    Minkä takia kirjoittelet taas (Saksan nero) NHB täyttä paskaa (full skit) ?

    Mistä tiedät sen että Polestar 2, Polestar 3 ja Polestar 4 muistuttavat Volvoa ?

    Onko tieto peräisin kenties kristallipallosta ?

      
  • Minkä takia kirjoittelet taas (Saksan nero) NHB täyttä paskaa (full skit) ? Mistä tiedät sen että Polestar 2, Polestar 3 ja Polestar 4 muistuttavat Volvoa ?Onko tieto peräisin kenties kristallipallosta ?

    Ja mikähän tuossa oli paskaa? Oletan, että koska tuo Polestar 1 on kokolailla suoraan kierrätetty wanha Volvon muotoilututkielma, niin seuraavatkin mallit noudattavat samoja linjoja. Oletko sitä mieltä, että tulevat Polestarit eivät omaa mitään sukunäköä tuohon Geelyn toiseen brändiin?

      
  • Melko vähän tällä Polestar 1:llä on tekemistä tavallisten autojen kanssa. Autossa on kaksi sähkömoottoria taka-akselilla ja kahden litran bensamoottori. Lisäksi siinä on hiilikuitukori, jolla painoa on säästetty 230 kg. Jarrut ovat japanilaisen Akebonon.

    Erikoisuutena on ensimmäisenä maailmassa Öhlinsin säätyvä alusta jossa elektonisesti mitataan jousien venttiilejä 500 kertaa sekunnissa.

    "Polestar 1 bygger på Volvos SPA-plattform som också ligger till grund för 90-modellerna. Men faktum är att uppemot hälften av arkitekturen har arbetats om med delar som är unika för Polestar. En nyhet är till exempel det adaptiva chassit från Öhlins som kallas Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi) och som Polestar 1 blir först i världen med. Systemet är elektroniskt styrt och kan anpassa stötdämparnas ventiler upp till 400–500 gånger per sekund. Föraren kan välja karaktär på dämpningen, från sport till komfort."

      
  • Vastaa kysymykseeni. Kun osaat heristää sormea, niin kai osaat perustella huutosi. Mitä paskaa viestissäni oli?

    Totta hemmetissä kalliin Polestarin tarvitsee teknisistä yksityikohdistaan erota Volvosta, joka on puhdas perhautobrändi, mutta ehkä hieman yllättäen Geely päätti kierrättää muotoilua todella suoraan vuosien takaa. Uskon tämän valitun linjan jatkuvat seuraavissakin malleissa, eikä se sitä tarkoita, että autojen pitäisi olla täsmälleen saman muotoisia kuin joku Volvon brändillä muutävä malli on, vaan puhun muotokielesti yleisemmin.

    Hienoa joka tapauksessa, että Polestarin 1:n hintaisessa autossa on jarrut ja iskarit.

      
  • Autonvalmistajat vastustavat näitä EU:n vaatimuksia ilmeisesti koska ovat kykenemättömiä tällaiseen päästöjen alentamiseen.

    Kun jaetaan Volvon vuoden 2021 päästötaso 73,1 g/km vuoden 2021 tavoitetasolla 103,5 g/km, voidaan havaita että Volvo on jo vuonna 2021 vuoden 2030 päästötasossa (ero prosenteissa on tuo 30 prosenttia).

    Jos Volvo kykenee alittamaan tuon tason reilulla marginaalilla, niin ei se muillekaan valmistajille teknisesti olisi mikään ongelma. Kysymys ei ole kykenemättömyydestä vaan rahasta. Päästönormissa hyvin alhaisia tuloksia antavia malleja pitää upottaa paljon mallistoon, jotta keksikulutus alkaa lähetelemään 3 litraa 95:sta - varsinkin kookkaita premiumeja valmistettaessa. Uusien mallien ja uuden tekniikan kehittäminen maksaa ja tuotot eivät ole samaa luokkaa kuin tuttuun tekniikkaan nojaavissa suuripäästöisissä mutta hyväkatteisissa tehokkaissa polttomoottorimalleissa.

    Mielenkiintoista kyllä nähdä se, että minkä kanin Volvokin nykäisee hatusta noihin lukuihin päästäkseen, kun uuden WLTP-mittausnormin pitäisi nostaa plugareiden lukemia tuntuvasti. Volvon nykyiset plugarit ovat poikkeuksetta siellä vertailun janoisessa päässä, joten paljon pitää muuttua.

      
  • "Vastaa kysymykseeni. Kun osaat heristää sormea, niin kai osaat perustella huutosi. Mitä paskaa viestissäni oli?

    Totta hemmetissä kalliin Polestarin tarvitsee teknisistä yksityikohdistaan erota Volvosta, joka on puhdas perhautobrändi, mutta ehkä hieman yllättäen Geely päätti kierrättää muotoilua todella suoraan vuosien takaa. Uskon tämän valitun linjan jatkuvat seuraavissakin malleissa, eikä se sitä tarkoita, että autojen pitäisi olla täsmälleen saman muotoisia kuin joku Volvon brändillä muutävä malli on, vaan puhun muotokielesti yleisemmin.

    Hienoa joka tapauksessa, että Polestarin 1:n hintaisessa autossa on jarrut ja iskarit."

    Oletit että Polestar 2, Polestar 3 ja Polestar 4 muistuttavat Volvoja. Mihin tämä olettamus perustuu ? Kun näistä autoista ei ole mitään tietoja.

    Polestar 1:tä valmistetaan vain 500 kpl vuodessa, se on ihan yksi lysti miltä Polestar 1 näyttää.

      
  • Ilmoitetut Co2 - päästöt/todelliset päästöt (AMS 20/2017).

    BMW 252 hp: 46/175 Takavetoinen sedan
    MB 286 hp: 57/189 Takavetoinen sedan
    Volvo V90: 46/209 Nelivetoinen farmari

    209 Co2 - grammaa toki on paljon mutta nelivetoisuus, farmarikori ja korkea teho 407 hp vaikuttavat päästölukemiin.

    Vuonna 2018 Volvo esittelee kolmisylinterisen lataushybridin, joka tehoiltaan vastaa 4- tai kuusisylinterisiä autoja. Vaihteisto on kaksoiskytkinvaihteisto. Tämä tuo lataushybridit halpoihinkin malleihin.

    2019 tulevat kevythybridit. Nimenomaan kevythybridit ovat niitä paljon myyviä malleja.

    Kun noita autojen päästöjä on etukäteen pyritty arvioimaan, niin tuskin näitä ennustuksia ihan suoraan on hatusta vedetty, vaan arvioinnin pohjana ovat tarkat tiedot esimerkiksi moottorivalikoiman muuttumisesta. Tuskin konsulttiyhtiö jättää yhtäkään asiaan vaikuttavaa seikkaa ottamatta huomioon, tosin en voi varmuudella sanoa onko päästöjen laskentatavan muuttuminen otettu huomioon.

    Volvon 2021 päästövaatimuus on 103,5 g/km, kun taas esimerkiksi BMW:n tavoite on 100,3 g/km.

      
  • Oletit että Polestar 2, Polestar 3 ja Polestar 4 muistuttavat Volvoja. Mihin tämä olettamus perustuu ? Kun näistä autoista ei ole mitään tietoja. Polestar 1:tä valmistetaan vain 500 kpl vuodessa, se on ihan yksi lysti miltä Polestar 1 näyttää.

    Itse pidän kyllä hyvin erikoisena, jos Polestarin ykköstä seuraavat mallit hylkäävät ensimmäisen mallin Volvolta perityn muotokielen. Aika tavallistahan allalla on, että brändin malleilla on yhteinen muotokieli läpi malliston.

    Sinä ilmeisesti ole täysin toista mieltä. Lupaan palata tähän siinä vaiheessa, kun kiinalaiset esittelevät lisää Polestareja. Voi tosiaan olla, että arvioni paljastuu paskapuheeksi, mutta toistaiseksi pidän todennäköisempänä sitä, että tuo kunnia lankeaa räksytyksellesi - perinteitä kunnioittaen.

    Kun noita autojen päästöjä on etukäteen pyritty arvioimaan, niin tuskin näitä ennustuksia ihan suoraan on hatusta vedetty, vaan arvioinnin pohjana ovat tarkat tiedot esimerkiksi moottorivalikoiman muuttumisesta. Tuskin konsulttiyhtiö jättää yhtäkään asiaan vaikuttavaa seikkaa ottamatta huomioon, tosin en voi varmuudella sanoa onko päästöjen laskentatavan muuttuminen otettu huomioon.

    Eivät valmistajat jaa noita tietojaan kaiken maailman konsulenteille. Esimerkiksi BMW avasi vasta pari päivää sitten sähköautokarttaansa, eikä senkään perusteella kovin tarkkoja arvioita voi tehdä. Itse olen sitä mieltä, että gramman kymmenykset arvioissa lähinnä huvittavat, mutta eipä tässä enää montaa vuotta tarvitse odottaa, niin toteutumat ovat selvillä.

      
  • Nämä kaiken maailman konsulentit ovat oiva kuvaus tahosta mitä Derrick hurskaasti hehkuttaa. Volvon hehkutus lähti liikkeelle julistuksesta alasajaa polttomoottorit, tämähän on todellisuudessa kuin veteen piirretty viiva kukaan ei tiedä 2021 mihin se tarkalleen vedettiiin siis puhdas arvio siitä mitä tulee tapahtumaan. Ennustukset ovat yhtä tyhjän kanssa, aika näyttää kuka todellisuudessa onnistuu päästötavoiteissaan parhaiten. Saksalaiset vasta availevat sähköautokarttojaan kuten NHB osuvasti toteaa.

      
  • Jälkijunassa Volvoon verrattuna joka tapauksessa.

    Tracktest:
    tämähän on todellisuudessa kuin veteen piirretty viiva kukaan ei tiedä 2021 mihin se tarkalleen vedettiiin siis puhdas arvio siitä mitä tulee tapahtumaan. Ennustukset ovat yhtä tyhjän kanssa

    Pistätkö vähän lauseenrakennetta kuntoon, niin ehkä tuo avautuu. Tarvittaessa voit selventää muutenkin.

      
  • Tavoilleen uskollisena Kumppani takertuu sanaan tai sanapariin, että kokonaisuus lauseenrakenteesta ja itse asiasta hämärtyisi tyystin. Sarkasmia et ymmärrä lainkaan. Ennusteet ovat ennusteita ja polttomoottorien alasajosta lähti konsulenttien Volvo hehkutus lentoon, mutta kuten totesin aika näyttää onnistuuko kukaan yllättämään vai meneekö kaikki kuten tähänkin asti. Saivarteluun en lähde mukaan, Kumppani voi harrastella asian kanssa miten tahtoo ja kuinka parhaaksi näkee.

      
  • Jokavuotisen päästötutkimuksen mukaan esimerkiksi VW ja BMW eivät ehdi riittävän ajoissa saamaan matalapäästöisiä autoja markkinoille jotta päästöraja alittuisi.

    "Two German carmakers – Volkswagen and BMW – as well as Hyundai-Kia, Peugeot-Citroen, Fiat Chrysler and Ford are likely to miss their targets. Many of their alternative vehicles will not reach the market in time to make an effect on emission levels before 2021. They risk penalties of €95 for each gram of CO₂ above the limit, multiplied by the number of cars they sell in 2020. On current performance, the fines can reach or rise above the €1bn mark for some carmakers."

      
  • Psyko-blogi Vesa Nevalainen:
    "Sarkasmia viljelevä ihminen loukkaa muita kansalaisia tahattomasti ja säännönmukaisesti. Hän tekee elämästään vaikeaa. Miksi ihmeessä? Eikö asiat voisi kertoa suoraan ja kaartelematta, miksi suotta väännellä sanoja ja lauseita? Toisaalta, miksi ihmiskunta halusi mennä kuuhun? Because it’s there."

    "Sarkasmi on paitsi huumoria, myös elämänasenne, josta on hyvin vaikea päästä eroon. Ilman sarkasmia sarkastinen ihminen saattaa kokea elämän turhana ja maailman kelvottomana paikkana. Hän voi menettää ruokahalunsa ja elämänhimonsa."

      
  • Derrick tässä on kyse tulevaisuudensuunitelmista ja saksalaisten autonvalmistajien osalta suunnitelmat ovat vasta avautumassa.

      
  • Quu ihmisillä on monenlaisia ongelmia, mutta kun ei tee asioista itselleen ylitsepääsemättömiä niin on paljon helpompaa. Ei täällä kukaan sarkasmia liiaksi käytä ja itse käytän sitä aniharvoin jotta siitä syytellä pitäisi.

      
  • Sokea-Reetta kysyi ensin: "Hieno homma, oletko koskaan Mersua tankatessa miettinyt tuon tiedon vaikutusta siihen, että kuinka paljon kuluu vuositasolla enemmän rahaa Mersun tankkaamiseen?"

    Ylläolevaa en ymmärtänyt. Tähän uudempaan kysymykseesi sen sijaan osaan vastata kohtuullisella tarkkuudella:

    Sokea-Reetta: "Oletko koskaan Mersua tankatessa miettinyt tuon tiedon vaikutusta siihen, että kuinka paljon kuluu vuositasolla vähemmän rahaa Mersun tankkaamiseen?"

    Vähän reilu litran ero vanhan Mersun 5.3 lukemaan toisi minun ajoillani noin 350 litran eron vuodessa.

    Mutta eipä lipsauteta katsetta pallosta: kulutuslaskelman tavoite ei ollut perustella minkään auton hankintaa, vaan ainoastaan osoittaa aukko Derrickin teoriassa Volvon etumatkasta päästölukemissa.

      
  • 740GLE:

    Oletko koskaan Mersua tankatessa miettinyt tuon tiedon vaikutusta siihen, että kuinka paljon kuluu vuositasolla rahaa Mersun tankkaamiseen?

    Tietohan oli siis se, että ahtaampi S90 kuluttaa enemmän kuin tilavampi Mersusi.

      
  • tracktest
    Sarkasmia et ymmärrä lainkaan.

    Sitä kun kolmea lajia: hyvää, huonoa ja sellaista, jota ei voi havaita edes. Arvaa mihin osuit...

      
  • Sokea-Reetta: "Tietohan oli siis se, että ahtaampi S90 kuluttaa enemmän kuin tilavampi Mersusi."

    Tilava Volvo sen sijaan kuluttaa suunnilleen saman. Jotain on sentään ennallaan, eli V90 kirjauksia on sedaneita enemmän, ja isommasta otannasta löytyy myös siistimpiä kulutuslukemia.

      
  • "Nämä kaiken maailman konsulentit ovat oiva kuvaus tahosta mitä Derrick hurskaasti hehkuttaa."

    Eli mielestäsi Lontoossa pääkonttoriaan pitävä PA Consulting, jonka liikevaihto on 391 miljoonaa puntaa ja jolla on 2657 työntekijää, on jotenkin epäluotettava taho ?

      
  • "Mutta eipä lipsauteta katsetta pallosta: kulutuslaskelman tavoite ei ollut perustella minkään auton hankintaa, vaan ainoastaan osoittaa aukko Derrickin teoriassa Volvon etumatkasta päästölukemissa."

    Ei ole kysymys mistään Derrickin teoriasta. PA Consultingin tutkimuksen tulos on julkaistu muun muassa 22.9.2017 ilmestyneessä Financial Timesissä. Veikkaan että näistä "Saksan tietäjistä" TM:n palstalla kukaan ei ole edes perehtynyt tähän tutkimukseen, vaan sitä yritetään vähätellä kaiken maailman omasta päästä keksityillä jutuilla.

    http://www.paconsulting.com/newsroom/expert-quotes/financial-times-vw-bmw-and-fiat-face-big-fines-over-co2-targets-22-september-2017/

      
  • Ei suinkaan omasta päästä, vaan neljättä vuotta olen käyttänyt käytännön kenttäkokeisiin. Huomaan kyllä sinun puhuvan mieluummin ennusteesta vuosien päähän,kun minä taas puhun nykytilanteesta.

    Mutta eipä hätäillä, havaintojeni varmistamiseksi käynnistin juuri seuraavan satasen referenssimittauksen. Sen valmistuessa meillä on todennäköisesti myös parempaa tietoa vuoden 2020 autoista, joita voidaan taas verrata mielenkiinnolla saman entistä vanhemman autoni toteutumaan. Luotan siihen, että silloin tulee olemaan tarjolla nykyistä taloudellisempia tilavia autoja, ja tilantarpeenikin saattaa olla vähäisempi?

    Joskus lukemat muuttuvat uudelleen mitattaessa, mutta 740 GLE:n satasen milestonet menivät lähes tasatahtiin, vaikka kolmas satatuhatta kilometriä menikin hieman aiempia pienemmällä keskikulutuksella. Liekö renkaat ja voiteluaineet parantuneet, vai kuski rauhoittunut? Kokonaisuutena Seittenneliskanttisen ensimmäisten 300.000 km keskikulutus jäi muuten alle tunnetulle kulutusseurantasivustolle kirjattujen uusien bensamoottoristen (Vee)Ysikymppisten keskikulutuksen.

      
  • "Ei suinkaan omasta päästä, vaan neljättä vuotta olen käyttänyt käytännön kenttäkokeisiin. Huomaan kyllä sinun puhuvan mieluummin ennusteesta vuosien päähän,kun minä taas puhun nykytilanteesta."

    PA Consultingin tutkimus on laaja, koko Euroopan autoteollisuutta koskeva selvitys autoteollisuuden päästöistä. Vaikea tällaista selvitystyötä on riitauttaa pelkästään sillä perusteella että se jonkun omasta mielestä epäluotettava.

    Vuodet 2016 ja 2018 ainakin ovat "nykyhetkeä."

    Volvon päästöt vuonna 2016 olivat 119,2 g/km. Vuodelle 2018 on päästötasoksi arvioitu 110 g/km.

    Daimlerin päästöt vuonna 2016 olivat 124,7 g/km. Vuodelle 2018 on päästötasoksi arvioitu 117,2 g/km.

    BMW:n päästöt olivat vuonna 2016 121,4 g/km. Vuodelle 2018 on arvioitu päästötasoksi 119,30 g/km.

    Vuoden 2016 päästölukemat perustuvat toteutuneeseen tietoon (based on actual data until 2016 (ICCT).

    http://www.prnewswire.co.uk/news-releases/car-makers-continue-to-play-co2-emissions-catch-up-according-to-pa-consulting-group-analysis-646808753.html

      
    1. Tässä esimerkiksi Toyotan päästöt 2011 - 2021. Ei varmaankaan mitään hatusta vedettyjä lukuja.

    Toyota 126,4 116,8 108,3 105,5 91,7 83,5

    1. Tässä kilpailijan VW-konsernin vastaavat luvut. Tässä tosin ilmeisesti kaikki VW:n neljä automerkkiä mukana.

    Volkswagen 135,4 128,9 121,5 120,0 115,7 100,3

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit