Mac vrt. Windows

73 kommenttia
«13

Eli: kuinka paljon mac poikkeaa windowsista ja oppiiko käytön parissa viikossa niinkuin Applen sivuilla väitetään, toimivatko tulostimet ym. oheislaitteet.

  
  • Astuin mac-maailmaan viime kesänä ja voin suositella muillekin vanhoillisille ihmisille.



    Jos 80+ mummoni aloittaisi tutustumisen tietokoneisiin macilla, pitäisi hän todennäköisesti PC:tä jonain neuvostoliitosta periytyneenä muinaisjäänteenä.



    Mac on helppokäyttöinen ja ainakin minulla on toiminut moitteetta mokkuloita myöten.

      
  • Itse siirryin nelisen vuotta sitten Macciin. Tein sen hallitusti siten, että hommasin ensin Macin pöydälle, ja päätin pitää Winukkaa rinnalla backuppina varmuuden varalta. Siinä kävi niin, etten tainnut tarvita kertaakaan koko winukkaa. Kuukauden kuluttua möin pois. Oppiminen taisi kestää pikemminkin kolme päivää. Nykyään jos joutuu harvoin tekemisiin winukan kanssa, niin muistaa aika nopeasti miksi hakeuduin siitä eroon. Veri nimittäin kiehahtaa sen tekeleen kanssa ainakin meikäläisellä hyvin nopeasti. Voisi sanoa näin, että tietokone muuttui harrastusvälineestä käyttöesineeksi käyttisvaihdoksen myötä. Loputon säätäminen ja päivittäminen loppui siihen paikkaan. Mielestäni koko Windows on verrattavissa valtavaan tietokonevirukseen.

      
  • mac on hyvä ja toimiva käyttöjärjestelmä, 'tiedostonhallinta' toimii hieman erilailla kuin windows maailmassa, joten aloittelijoille esim. fileiden kopiointi ja siirtely tuottanee hankaluuksia, myös itunes toimii erilailla kuin windows media player. ohjelmia macille on lähes yhtä hyvin kuin pc maailmaan, kaikki perus ohjelmat voi imuroida macciin ilmaiseksikin joten esim iwork ei ole välttämättömyys.

    Macin tietokoneet ovat integraatiossa pc:tä valovuoden edellä, kaikki toimii ja liitäntälaitteiden kanssa (esim. tulostimet) ei ole macillä odotettavissa ongelmia. (esim. vista ja win7 hp:n tulostinajurit laserjettien kanssa vähintäänkin ontuu).

    ei windows silti huono käyttöjärjestelmä ole, se on monille tuttu ja turvallinen valinta, jos haluaa pelehtiä virusturvien ja laiteajureiden kanssa :smile:

      
  • Jos verrataan PC:n käyttöjärjestelmiä käytettävyydessä puhelimien vastaaviin niin Windows on kuten Nokia ja Macin järjestelmä kuten iPhone.

      
  • Mäkki = vähän ominaisuuksia isolla rahalla - no kukin menee tyylillään. Yritäppä pelata sillä mäkillä jotain. Iphonesta puheen ollen siinä värkissä ei ole edes flashtukea :/

      
  • Minä pelaan Macilläni ihan niitä samoja Windows-pelejä kuin sinäkin, lydenski. Itselläni on GTX 285 -näyttis ja neliydinprossu sekä Windows 7. Kannattaisi päivittää tietonsa ennen kuin päästelee henkisiä ilmavaivojaan julki.



    Itselläni on Mac Pro -koneessani sekä OS X, W7 että Ubuntu. Tosin Winkkari vain pelejä varten, kun ei sillä tee mitään muuten.

      
  • :lol: veijo veijo... Jouduit sinäkin siis myöntämään, että ei siitä mäkin käyttöjärjestelmästä ole mihinkään, kun kerta hienon Win7 olet mäkillesi asentanut. Kerro taas minulle mitä en pysty tällä Win7 tekemään, minkä sinä teet sillä mäkin käyttiksellä?



    Miten tuo rautapuolen päivitys mäkeissä? Itse ostin toissa viikolla uuden näyttiksen (Radeon HD 5870 Matrix) ja neliydinprossussakin vielä tehoa piisaa...



    Sano mitä sanot, mutta rahat menee hukkaan jos omppuun sijoittaa!

      
  • Heti kun Windows 7:ssa on Core Audio -rajapinta, siirryn täysin Win-käyttäjäksi (Logic Pro). Tienaan sen avulla mukavasti. Minulla ei ole muutamasta satasesta kiinni, mutta ymmärrän hyvin niitä, joilla on.



    Jos pelaisin pelkästään, en omistaisi Maccia laisinkaan. Siitä ei ole epäilystäkään. Windows on minulle pelialusta. Mac OS X työalusta. Ei siinä sen kummempaa. Poimin molempien parhaat puolet.

      
  • Löytyykö täältä näitä Windows mainosmiehiä? Jos et ole yhtiön leivissä, niin kannattaa käydä lääkärin tarkistuksessa ennen kuin rupeaa muita mollaamaan!

      
  • Itse siirryin Macin käyttäjäksi kolmisen vuotta sitten ja olen erittäin tyytyväinen. Itse koneen käyttämisessä on aika vähän eroja ja ne vähäisetkin oppii kyllä muutamasta käyttökerrasta. Pääosa eroista on helpotuksia ja yksinkertaistuksia.



    Jos käytät konetta nettisurffailuun, sähköpostien lukemiseen, kuvien hallinnoimiseen ja tavallisten toimistosovellusten käyttöön, on Mac minusta parempi vaihtoehto. Perustan tämän siihen, että järjestelmä tuntuu olevan huomattavasti vakaampi, eli kone ei juutu, ohjelmat eivät sulkeudu yhtäkkiä tms. kai koskaan. Tai minulla ei ole koskaan vielä niin käynyt. Toimisto-ohjelmien suhteen OpenOffice toimii aivan samalla tavalla kuin Windowsissakin - toki voi Maciin ostaa Microsoftin Office -paketin, jos on kiintynyt siihen, että namiskuukkelit ovat juuri tietynnäköisiä.



    Aika moni on tuttavapiirissäni siirtynyt Macin käyttäjäksi muutaman viime vuoden aikana ja kaikki tuntuvat olevan hyvin tyytyväisiä.

      
  • Meillä on perheessä Macceja, Windowseja ja Linuxeja. Ensimmäisen iBookin osti tytär Berliinistä kuusi vuotta sitten, ja sen jälkeen niitä on ostettu sieltä täältä, yksi Yhdysvalloista. Viimeisin ostos on 17 tuuman MacBook Pro. Itselläni ei ole omaa Maccia, mutta käytän silloin tällöin muiden koneita, joten olen perehtynyt niihin. Youtubessa on vieläkin ensimmäisellä Macilla tehty video, jonka latasin nettiin Berliinissä tammikuussa 2008.



    Parasta Macissa on mielestäni se, että siinä ei tarvita raskasta virustorjuntaohjelmaa, joka Windows-koneessa hidastaa käyttöä ja aiheuttaa turhia kuluja. Mac yllättää positiivisesti jo ensimmäisen kerran käynnistettäessä. Tietokone toivottaa uuden omistajan tervetulleeksi ja nappaa jopa kuvan hänestä. Uusi Windows-läppäri ei ole tällainen. Sen kanssa saa tapella (ainakin viimeksi tammikuussa kävi näin) aamuun asti, kun koneen ottaa illalla ensimmäisen kerran käyttöön. Kone vuoroin päivittyy ja vuoroin jumittuu, ja omistajan pitää alkaa vinguttaa luottokorttiaan saadakseen mukana tulevat ohjelmien kokeiluversiot pysyvästi toimimaan. No, kyllähän useimmat Windows-koneet tuntevat, joten eipä niistä tämän enempää.



    Mutta on Macissa huonojakin puolia. Koneet ovat kalliita, ja eräät mallit ovat olleet teknisesti heikkoja. Esimerkiksi tyttäreni ensimmäinen iBook kirjaimellisesti kärähti alle viisi vuotta vanhana (emolevyllä paloi jokin komponentti), ja nyt kone on osina romulaatikossa. Jo ennen lopullista hajoamistaan koneeseen oli pitänyt uusia kovalevy. Tonnin hintainen kone saisi mielestäni kestää kauemmin kuin viisi vuotta. Valkoisissa iBookeissa on ollut pahoja laatuongelmia ympäri maailmaa. Emolevyistä on eräs komponentti irronnut tinauksesta, ja koneita on jouduttu käyttämään niin, että ne on puristettu ruuvipuristimella pöytään kiinni, jolloin litistyvä kuori painaa komponenttia kiinni. Joku on pannut emolevyn uuniin, jolloin tinauksen hiusmurtumat ovat sulaneet umpeen. Ja tällaista on tapahtunut koneille, joista takuuaika on juuri mennyt umpeen.



    Jos tietokone on kallis, ja sitä mainostetaan korkealaatuisena, sen pitäisi kestää vähintään se aika, minkä tietokoneet keskimäärin kestävät. Mielellään kauemminkin.



    "Maccismi" ei ehkä ole niinkään järkiasia vaan tunneasia. Mac tietokoneet ovat ulkonäöltään tyylikkäämpiä kuin useimmat Windows-koneet - mutta tämä on tietysti makuasia.



    Jos vähän laajennetaan vertailua, niin Linux on mielestäni aliarvostettu käyttöjärjestelmä. Tavalliselle perussurfarille se riittää jo aivan hyvin, ja se jos mikä on selkeä ja helppo käyttää, vaikka sitä vielä vaivaa vanhoilta ajoilta periytyvä vaikean käyttöjärjestelmän maine. Asensin uusimpaan läppäriini toiseksi käyttöjärjestelmäksi Ubuntun, ja nykyisin läppärin Windows-puolta ei tule enää juuri käytettyä. Windowsin käyttäminen on kuin vetäisi raskasta kivirekeä, kun sitä vertaa nopeaan Ubuntuun. Eron huomaa hyvin samassa koneessa. Ubuntulla katselee jo Youtube-videota siinä vaiheessa, kun Windows ja sen oheisohjelmat vasta ovat käynnistymässä. Jos en erityisesti tarvitse jotain vain Windowsissa toimivaa ohjelmaa, käytän Ubuntua.

      
  • Hiljainen, nopea ja mukava. Siinä syyt miksi pidän Applen koneista(autoissa samat ominaisuudet on myös valintaperuste), käytössä MacMini+Applen langattomat näppis ja hiiri television toimiessa näyttönä. Matkoilla/mökillä on käytössä MacBook Pro, mahtava laite, jos yrittää kuunnella onko kone päällä niin kuulee oman veren kohinan :smile:

      
  • Onneksi olen päässyt tutustumaan Applen Maailmaan tuttavien kautta. Windowsin lataukset ja jatkuvat ongelmat ovat muutaman vuoden päästä historiaa, kun kaikki käyttävät Maciä. Iphone ja ipad ovat aivan ylivoimaisia vempeleitä Nokian y.m. laitteiden rinnalla. Uskon, että puhelimissakin parin vuoden päästä kaikilla on kosketus näyttö ja isolla osalla iphone. Taidankin mennä lähiaikoina uusimaan tuon vanhan PC:n applen laitteeseen. Suosituksia?

      
  • Windows 7 on todella hieno käyttöjärjestelmä, josta en keksi yhtään huonoa sanottavaa - keksittekö te? Eli applepojat ja muut applelasit silmillä maailmaa katsovat, kokeilkaa vaihteeksi PC:tä ja Windows 7.



    Mitä tulee nimimerkin Vackraste kommenttiin hiljaisuudesta, ovat uudet kokeilemani pc:t aivan yhtä hiljaisia kuin mäkit. Mäkkien hiljaisuus voi johtua osakseen siitä, että niissä käytetään vanhempaa rautaa, mikä ei ole niin tehokasta. Kun tehoa on vähemmän, myös lämpöä on vähemmän, joten tuulettimet voidaan säätää pyörimään pienemmillä kierroksilla.



    Ja loppuun todettakoon vielä mäkkien omistajille, että sen mackannettavan sisällä on siis todellakin aivan samoja komponentteja kuin PC:ssä. Ero on vain siinä, että komponentit ovat mäkeissä yleensä hieman vanhempaa tekniikkaa kuin PC:ssä. Myös kotelo koneen ympärillä on valkoinen, kun PC:ssä näkee yleensä mustan/harmaan kotelon. Myös mäkeissä käytettävän käyttöjärjestelmän pystyy asentamaan PC:lle jos niin haluaa.







      
  • lydenski:

    Windows 7 on todella hieno käyttöjärjestelmä, josta en keksi yhtään huonoa sanottavaa - keksittekö te? Eli applepojat ja muut applelasit silmillä maailmaa katsovat, kokeilkaa vaihteeksi PC:tä ja Windows 7.




    Kokeilin vaihtaa selaimeen oletuhakukonetta. Homman tapahtui jonku nettipalvelun kautta! Palveluun oli ekalla yrittämisellä vieläpä tukossa... Siis onko noin yksinkertainen homma tosiaan voitu tehdä noin hankalaksi? Motivaatio jatkaa tutustumista Seiskaan loppui siihen. Toivottavasti tuo on vain joku järjetön lipsahdus. Vielä parempaa olisi, jos hakukoneen voisi vaihtaa jotenkin kätevämminkin.






    Mitä tulee nimimerkin Vackraste kommenttiin hiljaisuudesta, ovat uudet kokeilemani pc:t aivan yhtä hiljaisia kuin mäkit. Mäkkien hiljaisuus voi johtua osakseen siitä, että niissä käytetään vanhempaa rautaa, mikä ei ole niin tehokasta. Kun tehoa on vähemmän, myös lämpöä on vähemmän, joten tuulettimet voidaan säätää pyörimään pienemmillä kierroksilla.




    Mua ei kiinnosta enää pätkääkään raudan ominaisuudet. Käytön sulavuus on ainoa juttu minkä mukaan arvostelen koneiden "tehokkuuden". Kirjoittelen tätäkin viestiä pari vuotta vanhalla MacBookilla. Kaikki toimii edelleenkin yhtä sulavasti kuin uutena. Oikeastaan olen erittäin tyytyväinen siitä, ettei tämän Macin kanssa tarvitse uhrata yhtään ajatusta raudalle. Mulle on aivan sama vaikka rauta olisi 20 vuotta vanhaa, kunhan kone vain toimii sulavasti.






    Ja loppuun todettakoon vielä mäkkien omistajille, että sen mackannettavan sisällä on siis todellakin aivan samoja komponentteja kuin PC:ssä. Ero on vain siinä, että komponentit ovat mäkeissä yleensä hieman vanhempaa tekniikkaa kuin PC:ssä. Myös kotelo koneen ympärillä on valkoinen, kun PC:ssä näkee yleensä mustan/harmaan kotelon. Myös mäkeissä käytettävän käyttöjärjestelmän pystyy asentamaan PC:lle jos niin haluaa.




    Mahtaakohan OSX toimia ongelmitta johonkin Aceriin asennettuna? Ainakaan kunnollista ohjauslevyä en ole nähnyt missään muussa kuin Macissä. Pelkästään jo se on minulle vahva syy olla vaihtamatta merkkiä.

      
  • Itse ainakin käytän Firefoxia 7 kanssa, joten en osaa vastata explorerin oletushakukoneen vaihtamisesta mitään. Ainakin Firefox asentui 7 oletusselaimeksi todella helposti.



    Tämä onkin yleinen vastaus mäkkipojilta "Mua ei kiinnosta enää pätkääkään raudan ominaisuudet. Käytön sulavuus on ainoa juttu minkä mukaan arvostelen koneiden "tehokkuuden". Minua kiinnostaa ainakin helvetin paljon miten tehokasta rautaa koneen sisällä on, koska muuten sillä koneella ei voi esim. pelata kunnon pelejä tai suorittaa muita raskaita sovelluksia - kyllähän tätä nettiä tietysti selaa jollain pentium 2 prossullakin.



    Älä nyt väitä että sinä et käytä kunnollista hiirtä koneella ollessasi? Kuka semmoisella kosketuslevyllä jaksaa kikkailla, ja kyllä, olen kokeillut mäkin sekä acerin kosketuslevyjä ja molemmilla on todella rasittava tehdä yhtään pidempään mitään juttuja tietokoneella.

      
  • NHB:

    Kokeilin vaihtaa selaimeen oletuhakukonetta. Homman tapahtui jonku nettipalvelun kautta! Palveluun oli ekalla yrittämisellä vieläpä tukossa... Siis onko noin yksinkertainen homma tosiaan voitu tehdä noin hankalaksi? Motivaatio jatkaa tutustumista Seiskaan loppui siihen. Toivottavasti tuo on vain joku järjetön lipsahdus. Vielä parempaa olisi, jos hakukoneen voisi vaihtaa jotenkin kätevämminkin.




    En tiedä miten, mutta jollain tavalla onnistuit nyt tekemään yksinkertaisesta asiasta todella vaikean.




    Mahtaakohan OSX toimia ongelmitta johonkin Aceriin asennettuna? Ainakaan kunnollista ohjauslevyä en ole nähnyt missään muussa kuin Macissä. Pelkästään jo se on minulle vahva syy olla vaihtamatta merkkiä.




    Lenovossa on tappihiiri, joka on minun mielestä parempi käyttää kuin yksikään kosketuslevy. Silti en näe mitään järkeä olla käyttämättä ulkoista hiirtä, jos kone makaa pöydällä.

      
  • lydenski:


    Tämä onkin yleinen vastaus mäkkipojilta "Mua ei kiinnosta enää pätkääkään raudan ominaisuudet. Käytön sulavuus on ainoa juttu minkä mukaan arvostelen koneiden "tehokkuuden". Minua kiinnostaa ainakin helvetin paljon miten tehokasta rautaa koneen sisällä on, koska muuten sillä koneella ei voi esim. pelata kunnon pelejä tai suorittaa muita raskaita sovelluksia - kyllähän tätä nettiä tietysti selaa jollain pentium 2 prossullakin.




    Moni asia on muuttunut nyt Macin kanssa niiden 17 vuoden jälkeen, joiden aikana tietokoneeni oli DOS tai Windows perustalla. Silloin olin tietoinen eri komponenttien hertseista ja megoista. Seurasin tarkkaan komponenttitarjontaa ja tein harkittuja valintoja konetta kasatessa. Siitä huolimatta koneet eivät koskaan toimineet yhtä hyvin kuin tämä sokkona netistä tilattu Mac.



    Tärkeintä minulle on se, että peruskäyttö on sulavaa. Kone käynnistäminen ja sammuttaminen eivät vaadi odottelua, käyttämäni ohjelmat käynnistyvät nopeasti ja niiden käyttettävyys on kunnossa. Samaan liittyy ohjelmien ja lisälaitteiden helppo asentaminen, päivittäminen ja poistaminen.



    Raakaa laskentatehoa en kovin paljon tarvitse. Pelit kiinnostivat viimeksi 90-luvulla. Jos kone jaksa soittaa ja tusinan verran raitoja musiikinteko-ohjelmassa ja CAD jaksaa pyöritellä sulavasti koneiden malleja, niin se riittää minulle. WIndowskoneiden jälkeen olen hyvin iloinen siitä, että kaikki tuo onnistuu kaksi vuotta vanhalla konellani aivan yhtä hyvin kuin uutena. Käyttäjärjestelmän päivitykset tai uudet versiot eivät nekään lannista konetta. Sama pätee myös virus- ja tietoturvaohjelmiin.





    Älä nyt väitä että sinä et käytä kunnollista hiirtä koneella ollessasi? Kuka semmoisella kosketuslevyllä jaksaa kikkailla, ja kyllä, olen kokeillut mäkin sekä acerin kosketuslevyjä ja molemmilla on todella rasittava tehdä yhtään pidempään mitään juttuja tietokoneella.




    Jossain hommmissa hiiri on paikallaan, mutta suurimman osan hommista hoidan mieluimmin Macin levyllä. Multi-touch-ohjauslevy tarjoaa paljon sellaista, mihin hiiri ei pysty. Esim netin selaaminen ja dokumenttien lukeminen on levyllä paljon kätevämpää. Samoin dokumenttien luominen on levyn kanssa helpompaa, koska käsi pysyy lähempänä näppäimistöä. Reissuun en myöskään halua ottaa mukaan ylimääräistä hiirtä turhaan salkkua täyttämään. Siinä toimiva ohjauslevy on pop. Acerin levystä ei voi puhua samassa yhteydessä Macin nykyisen levyn kanssa. Perinteisiä levyjä pidän enemmänkin hätävarana.

      
  • juuso01:


    En tiedä miten, mutta jollain tavalla onnistuit nyt tekemään yksinkertaisesta asiasta todella vaikean.


    Toivottavasti tuohon tosiaan on olemassa joku näppärämpi tapa. Itse tein sen näin tools -> internet options -> search settings -> find more providers -> http://www.ieaddons.com/fi/searchproviders



    Macissa sama ketju on paljon lyheympi ja homman osaa tehdä ensimmäiselläkin kerralla ilman hapuilua. Toisaalta tarvettakaan tuolle ei ole, koska google on jo oletuksena eikä umpisurkean pingin kanssa tarvitse temppuilla. Ja nyt puhun itsestäni. Joku toinen voi tehdä saman paljon kätevämmin, mutta itse en ensimmäisellä kertaa parempaan pystynyt. Miten sinä tekisit saman?



    Lenovossa on tappihiiri, joka on minun mielestä parempi käyttää kuin yksikään kosketuslevy. Silti en näe mitään järkeä olla käyttämättä ulkoista hiirtä, jos kone makaa pöydällä.




    Iso osa mun käytöstä on erilaisten dokumenttien katselua ja netin selailua. Ulkoinen hiiri jää tuossa käytössä kakkoseksi Macin levylle. Vieritykset, zoomaukset ja monet muut toiminnot ovat levyllä paljon kätevämpiä tehdä. Hiirtä käytän taas silloin, jos tarvitsee tehdä jotain tosi tarkkaa osoittamista tai maalata ja siirtää taulukoissa paljon asioita.



    Toinen juttu on tietenkin tuo, etten kotona käytä konetta juuri koskaan pyödällä. Siitä saan tarpeekseni jo työpaikalla.



      
  • "Tärkeintä minulle on se, että peruskäyttö on sulavaa. Kone käynnistäminen ja sammuttaminen eivät vaadi odottelua, käyttämäni ohjelmat käynnistyvät nopeasti ja niiden käyttettävyys on kunnossa." --> kaikki nämä asiat toteutuvat nykyisellä PC:lläni.



    Ja se kosketuslevy ei todellakaan päihitä kunnollista hiirtä, väittipä vaikka itse Jobs niin.



    Eli laittakaa jo nyt niitä oikeita perusteluja miksi pitää ostaa mäkki? Virusjutut ym. ovat täysin mäkin propagandaa - minulla ei ole ollut 3 vuoteen yhtään virusta PC:llä. Jo tämä applen mainoslause "pc virukset eivät tartu mäkkiin" on naurettava. Myöskään mäkkivirukset eivät tartu PC:een?! Riippuu varmaan miten ne on koodattu... Ja taas applepoikia viedään kun pässiä narussa :lol: ja Jobs käärii hirmuiset rahat taskuihinsa. Kyllä ihmisiä on helppo nykyään kusta silmään.

      
  • En oikein tiedä mistä alkaisin...



    Minulla on vuodesta 1995 lähtien ollut Mac ja kertaakaan koko aikana minulla ei ole ollut koneessa virustartuntaa. Enkä käytä mitään muuta viirusturvaa kuin oma maalaisjärki. Ympärillä on kyllä ihan riittävästi noita saastuneita Windows-koneita.



    Se mistä maksan on käytön helppous ja kokonaisuus. Sitä on vaikea ymmärtää jollei ole kokeillut konetta. Käyttöjärjestelmä ja mukana tulevat ohjelmat on optimoitu raudalle ja saavat raudasta kaiken tehon ulos, eikä tarvitse mitään virustorjuntaohjelmia pyörittää taustalla resursseja syömässä.

    Macin mukana tulevat ohjelmat jo itsessään on useamman sadan euron arvoiset, vastaavat Windows koneisiin maksavat ja osaa ei edes rahalla pysty hankkimaan.



    Tarvittaessa Mac koneessa pyörii myös Windows joko yksin, tai virtuaalikoneessa yhtä aikaa Mac OS X;n kanssa.



    Ihmettelen kun kuulen että tuttavani on asentaneet Windowsin uusiksi koska kone on alkanut tökkimään ja hidastelemaan.

    En ole koskaan joutunut asentamaan Mac koneeseeni käyttöjärjestelmää tuon syyn vuoksi, ainoat asennukset olen tehnyt kun päivitin käyttöjärjestelmää.



    Mitä tulee koneen hintaa näistä Mac koneista saa käytettynäkin kunnon hinnan. Katso vaikka Hopeisen omenan myyntipalstalta, siellä näet mitä vanhoistakin koneista maksetaan. :smile:

      
  • Nämä nyt on niitä väittelyjä, missä ei KOSKAAN löydy voittajaa. Macit ovat kaikin puolin todella hyviä koneita. Nykyään rauta on ajanmukaista, ja se on kääritty todella viimeisteltyyn pakettiin. Myös käyttöjärjestelmältään Mac on mielestäni PC:tä edellä. Varsinaisia heikkouksia Applen tietokoneista on minun mielestäni vaikea löytää. Perusteellisesta suunnittelusta joutuu tosin myös maksamaan.



    Itse olen tykästynyt Windowsiin, enkä siitä ole todennäköisesti pois vaihtamassa. Suurin syy on hyvä ohjelma- ja laitteistotuki. Kaikki vaan yksinkertaisesti toimii. Niinkuin ylempänä todettiin, niin Gatesin tuotteen saa myös Maciin, mutta sitten saa latoa vielä hiukan ylimääräistä jo valmiiksi hintavan ostoksen päälle.



    PC-puolella tarjonta on kirjavaa, eikä kaikki tuotteet tosiaan ole lähelläkään Applen vastaavia ominaisuuksiltaan. Valinnanvara on kuitenkin minun mielestä plussaa, sillä jokaiselle löytyy sopiva kone. Tosin jos lähtee hakemaan Applen koneille tasavertaisia kilpailijoita, niin myös PC:stä saa pulittaa sievän summan riihikuivaa.



    Apple löysi pitkän pimeydessä vaeltamisen jälkeen oman markkinarakonsa, ja on hyödyntänyt sen todella hyvin. Vertailu premium-autoihin on mielestäni varsin osuva. Pellin alla on periaatteessa samaa tavaraa kuin kaikilla muillakin, mutta kaikki on viimeisen päälle hiottua mukavan käyttökokemuksen tarjoamiseksi.



      
  • Itse siirryin iMac käyttäjäksi helmikuussa. En voi käsittää miksi ihmeessä olen hukanut aikaani niin kivikautiseen järjestelmään kuin Windows 7.



    Macin käytön voi perustella sillä että homma toimii. Logiikan opettelun jälkeen (30 min?) homma on sillä selvä. Jotkut toiminnot ovat niin yksinkertaistettuja että ihmettelee miksi näin ei ole aina ollut.



    Toinen asia on tuo integraatio. Meilien tms lisäksi muistilaput, valokuvat, videot, musiikki tms on aina synkissä haluamallasi tavalla esim puhelimeesi eikä tarvitse asennella mitään synkronointisoftaa koska kaikki menee itunesin kautta. Valmiit ohjelmistot kuten iphoto kasvontunnistuksineen tai helppo imovie ja iweb ovat todella hyviä softia. Samat, esim kasvotunnistuksen kuva-asetukset siirtyvät iPhoneen, yllättäen :smile:



    Troijalaisia on minulla ollut lähes jokaisessa win koneessani, jos vähänkään hellitän virustorjuntaa. Vaihtoehtona on jatkuva ruksutus ja resurssien syönti, johon "hienon raudan" tehot sitten uppoavatkin. Muutenkin Windowskoneeni ovat poikkeuksetta alkaneet hyytyä ajan mittaan. Käynnistys alkaa kestää, kovalevyn nopeus ohjelmia avattaessa tms lisääntyy aina kun ohjelmisto on palasina. Surkea homma.



    Ainoat asiat jossa Windows/PC on selkeästi parempi, on pelaaminen ja kokonaishinta. Pelaamisen voi tosiaan hoitaa asentamalla ikkunan rinalle, mutta tehot eivät maceissa yllä uusimpien PC koneiden tasolle. Itse asensin kokeilumielessä windowsin ja pyöräytin Crysis peliä täysillä asetuksilla (iMac 27" i5). Tehot uusissa maceissa riittänevät ensihätään, uusimpia tehopelejä lukuunottamatta.



    Never windows again.

      
  • lydenski:


    Mitä tulee nimimerkin Vackraste kommenttiin hiljaisuudesta, ovat uudet kokeilemani pc:t aivan yhtä hiljaisia kuin mäkit. Mäkkien hiljaisuus voi johtua osakseen siitä pälä pälä...




    En ymmärrä tietokoneista paljoakaan ja kommentit perustuvat vain ja ainoastaan kokemuksiin. Töissä saan nauttia pc:n jumituksista ja päivityksistä ihan tarpeeksi ja tiedän niiden koneiden olevan kalliimpia kuin nämä omat "fanipojan" lelut. Se käytettävyys lydenski, se käytettävyys, minua ei kiinosta mikään raudan 'xyz'. Turhaa väittelyähän tämä on, tehkää mitä haluatte.

      
  • lydenski:


    Älä nyt väitä että sinä et käytä kunnollista hiirtä koneella ollessasi? Kuka semmoisella kosketuslevyllä jaksaa kikkailla, ja kyllä, olen kokeillut mäkin sekä acerin kosketuslevyjä ja molemmilla on todella rasittava tehdä yhtään pidempään mitään juttuja tietokoneella.




    Kummasti ne erilliset hiiret vaan jää pölyyntymään kun on hieman enemmän kuin kokeillut mac pro:n kosketuslevyä. Hiiri on lopulta melko kömpelö perusfanipojan käytössä. Käsittämätöntä.

      
  • Bugracer:



    Ainoat asiat jossa Windows/PC on selkeästi parempi, on pelaaminen ja kokonaishinta. Pelaamisen voi tosiaan hoitaa asentamalla ikkunan rinalle, mutta tehot eivät maceissa yllä uusimpien PC koneiden tasolle. Itse asensin kokeilumielessä windowsin ja pyöräytin Crysis peliä täysillä asetuksilla (iMac 27" i5). Tehot uusissa maceissa riittänevät ensihätään, uusimpia tehopelejä lukuunottamatta.

    Never windows again.




    Näissä "fanipoikien" koneissa on varmasti jotain mitä ei voi tehdä tai on huonompi kuin pc, omaaan käyttööni en ole vielä parempaa löytänyt kun olen nk. aikamies eli en pelaa yms. koneella ollenkaan. Kyllä minulle pc:kin kelpaisi ihan hyvin jos sellainen käypäinen joskus tulee markkinoille alle Macin hinnan. Tämä alumiini unibody on varsin tukevan tuntuinen käteen, voi ottaa kulmasta kiinni ilman muovinrutinoita kun nostaa koneen sylistä pöydälle. Pääasia on että jokaiselle on jotakin markkinoilla.

      
  • Väitteleminen siitä, onko Windows vai Mac parempi, on vähän kuin väittelemistä siitä, onko kaurapuuro vai ruispuuro parempaa. Ajanvietteen kannalta tietysti voi kiistellä mistä tahansa.



    Yritän suhtautua tietokoneisiin laitteina, joilla tehdään asioita. Ja nämä asiat ovat se varsinainen syy istua pöntön tai lituskan vieressä - ei se itse vekotin. No uutena laitekin tietysti tarjoaa vähän aikaa hupia, mutta pian hupi jää taka-alalle, kun varsinaiset asiat alkavat taas kiinnostaa. Sellaiset asiat kuin vaikka tämä kirjoittamiseni tässä ja nyt.



    Käytän kaikkia kolmea pääjärjestelmää tilanteen mukaan. Tällä hetkellä istun sellaisen koneen vieressä, jossa hurisee Ubuntu Linux 8.10. Huoneen toisessa päässä rouskuttelee Windows XP parhaillaan videota Youtubeen ladattavaksi. Lattialla patjan päällä makaa matkoilla käytetty HP:n DM1 miniläppäri sisuksissaan Windows 7 ja Unbuntu 10.4. Ainoa Mac huoneessa on vanha 12 tuuman ibook G4, joka makaa osina laatikossa eikä sieltä enää ilmeisesti koskaan palaa elävien kirjoihin (ellen saa siihen jostakin halvalla joulukuussa 2003 valmistettuun versioon sopivaa emolevyä ). Ei tässä huoneessa, mutta perheenjäsenillä muualla on lisäksi kaksi Macbookia (toinen USA-malli) sekä 17 tuuman alumiininen MacBook Pro.



    Panematta ohjelmia millään tavalla paremmuusjärjestykseen useimmiten tulee nykyisin käynnistettyä Ubuntu. Se käynnistyy nopeimmin ja sen käyttäminen on nopeinta ja selkeintä ja yksinkertaisinta. Läppärin mukana tullut Windows 7 tuntuu jotenkin mahdottomalta järjestelmältä. Aivan tavallisia perusohjelmiakin pitää etsimällä etsiä. Ja mikähän siinä on, että Windowsin WordPad on kuin OMC:n perämoottorit silloin kuin OMC oli vielä olemassa. Jokainen versio on edeltäjätään huonompi. Ilmeisesti näin halutaan pakottaa ihmiset varsinaisen Wordin ostajiksi.



    Mac on järjestelmistä hienostunein. Se on hienojen naisten ja tyttöjen ohjelma. Meidänkin sukuumme ensimmäinen Mac tuli Sinkkuelämää TV-sarjan innoittamana. Tytär osti iBook läppärin Berliinistä. Sen jälkeen niitä alkoi tulla enemmänkin.



    Windows on arkinen työjuhta. Se on kuin kaiken kansan Toyota, jollakin uudempi, jollakin vanhempi, jollakin huonompi, jollakin parempi. Windowsia on pakko käyttää, vaikka siitä ei pitäisikään, jos aikoo tehdä tiettyjä hommia eikä jaksa uhrata aikaansa ja rahaansa yrittämällä tehdä samat asiat Macilla. Linuxilla niitä tuskin edes pystyy tekemään.



    Linux on yksinkertainen sievä lelu, jolla pystyy tekemään perusasiat vaivattomasti, mutta erikoishommissa se kannattaa unohtaa. Serveripuolella Linux on tietysti muutakin kuin lelu, mutta käsitellään nyt asiaa tavallisen mattimeikäläisen näkökulmasta.



    Windowsia käytän ennen kaikkea videon ja äänen ja kuvien käsittelyyn. Linuxia käytän tavallisessa nettisurffailussa ja yksinkertaisemmissa kuvanmuokkauksissa. Äänikin ehkä periaatteessa onnistuisi, mutta jostakin syystä monet asiat äänen kansa eivät kuitenkaan onnistu. Ja tämä on juuri Linuxin heikkouksia. Kaikki tietokoneen ominaisuudet eivät aina toimi. Joissakin koneissa ehkä toimivat, mutta joissakin eivät. En ole esimerkiksi onnistunut vielä tähän mennessä nauhoittamaan ääntä netistä, vaikka sen pitäisi olla mahdollista. Windowsilla nauhoitus on pikkujuttu, kun on sopiva ohjelma (jota ei tietenkään Linuxiin saa).



    Macciin on saatavina melko hyvin ohjelmia, mutta esimerkiksi videon käsittelyssä paljon kehuttu Final Cut Pro on mielestäni kömpelömpi kuin jotkut halvemmat Windowsiin saatavat ohjelmat, esim. Sony Vegas. Linuxilla taas ei kannata videon käsittelyä edes harkita, vaikka erilaisia ohjelmia onkin olemassa. Ohjelmat ovat yhtä riesaa. Ei löydy kodekkeja, ohjelmat kaatuvat jne. Meni kuukausia ennen kuin sain tehtyä ensimmäisen Youtube-videon Linuxilla, koska oli päättänyt, että teen edes yhden sillä.



    Windowsin huonoimpana puolena pidän viruksia ja virustorjuntaohjelman tarvetta. Ja käänteisesti ajatellen tämä asia on juuri Macin ja Linuxin suurin vahvuus. Macin huonoimpana puolena pidän tietysti hintaa. Kaikki maksaa paljon. Ja Linuxin huonoimpana puolena pidän hyvien ohjelmien vähäisyyttä ja ohjelmien epämääräistä laatua. Linux itse on hyvä, mutta kaatuilevat ohjelmat pilaavat sen mainetta.



    Windowsin paras puoli on tietysti runsas ohjelmatarjonta ja laitteiden yhteensopivuus. Ja Windows-koneen saa melko halvalla. Macin parhaita puolia on tyylikkyys ja hienostunut yksilöllinen imago sekä turvallisuus ja mahdollisuus käyttää ilman maksullista virustorjuntaohjelmaa. Ja Linuxin hyviä puolia on nopeus, yksinkertaisuus, selkeys ja helppokäyttöisyys (kunhan ei mennä konepellin alle) ja tietynlainen älymystö- tai vaihtoehtoimago.



    Windows on koko kansan junttikone, Mac on nuorten älykkäiden naisten ja taiteilijoiden kone, ja Linux on nörttien tai sellaisiksi itseään luulevien kone.



    Windows 7 ja Ubuntu samassa koneessa - nopeustesti...



    https://www.youtube.com/watch?v=LcA5RrkQjhk

      
  • lydenski:


    Ja se kosketuslevy ei todellakaan päihitä kunnollista hiirtä, väittipä vaikka itse Jobs niin.




    Maci levy on monissa asioissa selvästi hiitä parempi. Esimmerkiksi nyt selailen nettisivuja sohvalla maaten. Elintärkeät liu'utukset ja zoomailut tapahtuvat kuin itsestään. Samoin selaushistoriassa on todella nopeata kulkea molempiin suuntiin. Nämä jutut muodotavat jo todella ison surffailussa tarvittavista toiminnoista. Ensimmäistä kertaa tätä kokeillessani tuli mieleen, että miten joku firma voi viedä perusasiat näin paljon muiden edelle?



    Perinteiset levyt ovat täysin eri juttu kuin macien nykyinen levy. Periteiset ovat onnettoman pieniä, klikkaaminen vaatii sormien asettelun pienten nappien päälle, liu'uttaminen on hankalaa ja peruskäytön tärkeimmille toiminnoille ei ole käteviä toimintoja.

      
  • SO2001:



    Windows 7 ja Ubuntu samassa koneessa - nopeustesti...

    https://www.youtube.com/watch?v=LcA5RrkQjhk




    Toivottavasti tuossa on jonkinasteinen lavastus mukana. Jos seiska on tosiaan noin hidas, niin työkoneen käyttäminen on jatkossakin vastenmielistä.

      
  • Linuxusta kun tuli puhetta, niin jokunen vuosi sitten eksyin itsekin niiden maailmaan Susen ja Ubuntun (joku Badger oli nimeltään) muodossa. Olivat silloin hienon näköisiä ja virkistävän erilaisia Windows XP:hen nähden. Ubuntu pyöri jopa 450mhz Pentium 3:ssa kohtuu hyvin.



    Valitettavasti Linuxin ongelma oli ainakin silloin käytön suoranainen mahdottomuus, jos yritti tehdä jotain muuta kuin kirjoitella tai surffailla netissä. Ubuntussa oli näppäriä komentorivikäskyjä, joilla se päivitti itsensä ja latasi sekä asensi halutun ohjelman automaattisesti. Silloin kun moinen ohjelma vaan sattui löytymään. Perinteiseen Windows tyyliin netistä paketin ladatessa homma muuttui ihan mahdottomaksi kohellukseksi. Sai viikon selata erinäköisiä oppaita jotta sai niinkin yksinkertaisen asian kuin ohjelman asennuksen suoritettua. Laite- ja ohjelmatuki olivat niin onnettomia, että joka asian eteen sai aina taistella. Niin mielellään olisin Linuxista pitänyt, mutta lopulta väsyin ainaiseen vääntöön. Kokeneen linuxistin tämä vuodatus saa varmasti nauramaan, mutta Windowsin hellästä huomasta linuxkelkkaan hypänneelle juntille muutos oli yhtä h*******ä.



    En omaa tarpeeksi kokemusta Maceista, jotta osain sanoa niistä mitään, mutta Linuxiin verrattuna Windows oli yksinkertaisesti helpompi sekä vaivattomampi. Windowseissa on omat ongelmansa, enkä sellaista todennäköisesti käyttäisi jos parempi vaihtoehto olisi saatavilla, mutta ainakin toistaiseksi ylivoimainen laite- ja ohjelmatuki pitää minut Bill Gatesin kuristusotteessa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit