Autovalmistajien tyhmyydellä ei ole rajoja

695 kommenttia
1568101124
  • NHB:

    Jos energia on tuotettu puhtaasti uusiutuvasti, ei sillä oikein ole päästöjä.

    Mihin perustat väitteen "sähköautot tulevat nyt lujaa?"

      
  • NHB:
    Mihin perustat väitteen ”sähköautot tulevat nyt lujaa?”
    

    Siihen, että valmistajat läpi alan investoivat tällä hetkellä raskaasti sähköautoihin.

      
  • No enpä ole kummosia rahamääriä nähnyt itse valmistajien niihin investoivan, muutamat miljardit ei paljon paina jos Mersun diesel-koneen suunnitteluun meni yli 10 miljardia.

    Samalla valmistajat panostaa myös vety- ja metaaniautoihin, joten vaikka "ne tulevat lujaa", ne kuitenkin lähinnä pelaa tällä hetkellä catch up roolia jopa bensa-autoja vastaan. Tässä valossa on vaikea nähdä miksi erityisesti edes pitäisi nostaa yksittäin esiin sähköautot, koska valmistajat panostaa kaikennäkösiin asioihin jatkuvasti.

      
  • Tuosta kupongista taas näkee että jopa Opel joka oli lähinnä konkurssikelponen pystyi käyttämään 4 miljardia euroa pelkkiin perustason fossiilimoottoreihin

    https://www.autocar.co.uk/car-news/paris-motor-show/vauxhall-reveals-more-efficient-20-litre-diesel-engine

    Kaikki mediassa olevat sähköautopanostukset on olleet luokkaa miljoonasta sataan miljoonaan, niillä ei vielä tehdä yhtikäs mitään, lähinnä valmistajat kokeilevat kepillä jäätä josko muut keksisi heille sähköauton heidän puolestaan, ja että lähteekö nämä vetämään.

      
  • No enpä ole kummosia rahamääriä nähnyt itse valmistajien niihin investoivan, muutamat miljardit ei paljon paina jos Mersun diesel-koneen suunnitteluun meni yli 10 miljardia.
    

    Jossitteletko Daimlerin mahdollisilla panostuksilla vai onko sinulla esittää joku todellinen esimerkki? Ainaki seuraava Mersun dieselmoottoriperhe sai 2,6 miljardin budjetin.

    https://www.reuters.com/article/us-daimler-diesel/daimler-to-invest-2-9-billion-for-next-generation-diesel-engine-idUSKCN0VK1CC

    Samalla valmistajat panostaa myös vety- ja metaaniautoihin, joten vaikka ”ne tulevat lujaa”, ne kuitenkin lähinnä pelaa tällä hetkellä catch up roolia jopa bensa-autoja vastaan. Tässä valossa on vaikea nähdä miksi erityisesti edes pitäisi nostaa yksittäin esiin sähköautot, koska valmistajat panostaa kaikennäkösiin asioihin jatkuvasti.
    

    Valmistajat panostavat moniin asioihin, mutta sähköautojen trendi on jyrkästi nouseva. Tämän kortin taakse todella panostetaan.

    Tuosta kupongista taas näkee että jopa Opel joka oli lähinnä konkurssikelponen pystyi käyttämään 4 miljardia euroa pelkkiin perustason fossiilimoottoreihin
    

    No ei kai ole ihme, että GM kehittää mottoreita?

    Kaikki mediassa olevat sähköautopanostukset on olleet luokkaa miljoonasta sataan miljoonaan, niillä ei vielä tehdä yhtikäs mitään, lähinnä valmistajat kokeilevat _kepillä jäätä_ josko muut keksisi heille sähköauton heidän puolestaan, ja että lähteekö nämä vetämään.
    

    Okei tämä selittää paljon. Pelkästään Teslan akkutehdas on 5 miljardin luokan investointyi. Kannattaa päivittää tiedot panostusten suuruusluokasta esimerkiksi alla olevasta uutisesta.

    https://www.reuters.com/article/us-autoshow-detroit-electric/global-carmakers-to-invest-at-least-90-billion-in-electric-vehicles-idUSKBN1F42NW

      
  • Näköjään Saksassa dieselhuijausautot menevät tekniseen korjaukseen, pelkät softapäivitykset eivät riitä. Tämä tosin kai oli selvää jo alunperinkin.

    http://www.tuulilasi.fi/uutiset/saksalaisille-autotehtaille-tulossa-valtava-lasku

      
  • NHB: Millä perustelet Nousevaa trendiä kun selvästikkin nämä rahasummat on hyvin pieniä eivätkä ole kasvamaan päin? Millä perustelet "tämän kortin taakse todella panostetaan?" , kun selvästikkin kaikkein vähiten vallitsevista teknologioista siihen nyt autonvalmistajat panostaa?

    Tesla ei tee voittoa ja pyörii valtion veronmaksajien rahoilla joten Tesla ei kelpaa esimerkiksi vaan perinteiset autovalmistajat.

    Reuterssin linkki kertoo että yksittäisen täyssähköauton kehittelyyn ei juurikaan jäänyt enää varoja eikä varoja niihin uhrata, koska esim. 10 miljardia jakautuu tyyliin 50:n eri automallinkesken alkaen bensaa syövistä sähkövetosista perusautoista päätyen PHEV-malleihin ja täyssähkömalleihin.

      
  • Niin ja tuosta mersusta: Se pelkkä diesel-kone oli sen 2.6 miljardia, mutta koko E-sarjan auto maksoi suunnittelultaan 10 miljardia, tämä oli TM:ssäkin mainittu.

    Siinä mielessä jos ei täyssähköauton malliin ole tätä suuruusluokkaa olevia rahamääriä upotettu, ei ne ole mitenkään silloin merkittäviä, yhden valmiin automallin kyllä konvertoit tehtaalla täyssähköiseksi sadalla miljoonallakin vaikka, mutta tällöin esim. Golf E:n tapauksessa autoon ei ole uhrattu yhtään omaa kehitystä tai tutkimusta, vaan todentotta se vain konvertoitu kiinalaisten akuilla ja alihankkijoiden sähkökoneilla. Volkkarikin odottaa että Kiinalaiset keksii ja kehittää sähköauton heille heidän puolestaan, esim. paremmat akustot, sillä aikaa konvertoidaan vain olemassaolevia automalleja olemassaolevalla tekniikalla sähkölle, mutta sitä ei tule virheellisesti kutsuttaman panostukseksi.

      
  • NHB: Millä perustelet Nousevaa trendiä kun selvästikkin nämä rahasummat on hyvin pieniä eivätkä ole kasvamaan päin? Millä perustelet ”tämän kortin taakse todella panostetaan?” , kun selvästikkin kaikkein vähiten vallitsevista teknologioista siihen nyt autonvalmistajat panostaa?
    

    No siis mitä muuta trendi voi olla kuin nouse, kun lähes nollilta on noustu jo miljardiluokkaan? Investointeja on myös lisätty parin viime vuoden aikana ja aikatauluja aikaistettu. Sähköautohan ei ol evallitseva teknologia, vaan se on nouseva teknologia. Kannattaa muistella vaikka Nokian viimeisien vuosien panostuksia puhelinten kehitykseen. Nokia panosti todella paljon enemmän kuin Apple, Samsung tai google, mutta niin vain uusi teknologia vei lopulta koko bisneksen Nokialta.

    Tesla ei tee voittoa ja pyörii valtion veronmaksajien rahoilla joten Tesla ei kelpaa esimerkiksi vaan perinteiset autovalmistajat.
    

    Tesla pyörii toistaiseksi sijoittajien, Elon Musk mukaan lukien, rahoilla. Tesla elää vaihetta, jossa tavoitellaan nopeaa kasvua ja siksi tappion tuottaminen on luonnollista, kuten markkinoiden arvostuksestakin voi päätellä.

    Reuterssin linkki kertoo että yksittäisen täyssähköauton kehittelyyn ei juurikaan jäänyt enää varoja eikä varoja niihin uhrata, koska esim. 10 miljardia jakautuu tyyliin 50:n eri automallinkesken alkaen bensaa syövistä sähkövetosista perusautoista päätyen PHEV-malleihin ja täyssähkömalleihin.
    

    Tuo Mersun 10 miljardia jakautuu kymmeneen sähköautoon ja erinäisiin hybrideihin. Polttismallien kehityshän on jo tehty, eikä hybriditekniikan asentaminen siihen paljoa vaadi.

    Niin ja tuosta mersusta: Se pelkkä diesel-kone oli sen 2.6 miljardia, mutta koko E-sarjan auto maksoi suunnittelultaan 10 miljardia, tämä oli TM:ssäkin mainittu.
    

    2,6 miljardia jakautui koko dieselmoottoriperheelle. Mersulla noita dieslelmoottoreita on aika montaa eri sorttia. Pidän todennäköisenä, että muistelemasi 10 miljardia jakautuu E-Klasselle ja kaikille siihen pohjautuville malleille, joita niitäkin on useita. Missä TM:ssä tuosta on kirjoitettu?

    Volkkarikin odottaa että Kiinalaiset keksii ja kehittää sähköauton heille heidän puolestaan, esim. paremmat akustot, sillä aikaa konvertoidaan vain olemassaolevia automalleja olemassaolevalla tekniikalla sähkölle, mutta sitä ei tule virheellisesti kutsuttaman panostukseksi.
    

    Hetkinen. Siis Volkkarillahan on 40 miljardin euron sähköautojen investointiputki, joka on alan mittavin. Volkkari on myös julkistanut kokonaisen sähköautoperheen, jolla on oma alabrändi. Miten olet onnistunut tämänkin missaamaan?

      
  • NHB:

    Se 2.6 miljardia on tasan se yksi moottori josta on eri muunnelmia, ei ole enää varsinaisesti moottoriperhettä ;)

    Millä perustelet trendin? Lähteet ja rahamääräiset panostukset pöytään ja perustelut. Pelkkä vakuuttelu "autonvalmistajat panostavat nyt erityisen aktiivisesti sähköautoihin" ei oikein riitä, kun lukuja vertaamalla ollaan päästy tulokseen että autonvalmistajat näköjään panostaa sähköautoihin rahamäärällisesti vähiten ja ovat lähinnä odottavalla kannalla.

    40 miljardista eurosta Volkkarin osalta panostuksena sähköautoihin ei ole kyllä näyttöä, joten helppohan se on missata kun ei sellasta ole edes uutisoitukkaan. Tuotejulkistus on eri asia kuin julkaisu. Volkkarin taktiikka on vain konvertoida joitain mallejaan sähköautoiksi ja ostaa akut muualta - odottavalla kannalla siis. Volkkari ei omaa omaa tuotekehitysosaastoa sähköautoille, ei akkukehitys & tutkimus, ei mitään, joten panostuksiakaan ei ole silloin olemassa. Jos volkkari investoi sähköautokonversioita tuottavaan tehtaaseen, jossa kaikki sähköauton tärkeät komponentit tulee alihankintana, se ei ole silloin vielä investointia tai panostusta sanan varsinaisessa merkityksessä. Volkkarin taktiikka elää ja kuolee sähköautotekniikan mukana - ja mahdollisesti myös menestyy jos muut keksivät sen sähköauton.

      
  • JA todettakoot siis jälleen kerran, 40 miljardia on hyvin vähän kun yhden Mersun E-sarjankin suunnitteluun uppoaa 10 miljardia diesel-moottoreineen.

    Tämä meni vielä Volkkarin julkaistussa strategiassa tehtaisiin, sähkövetosiin malleihin, PHEV-malleihin ja sähköautomalleihin, jolloin tuosta se elintärkeä siivu sähköautoihin on jälleen kerran hyvin pieni ja odottava, suurimpien panostusten saavan bensamallien jotka omaavat sähkövetoisen voimansiirron, ja ehkäpä pienen akuston.

      
  • Saanu nähdä mille asteelle saksalaiset saavat itseruoskittua itsensä monkey-bisneksensä kanssa.

    Ei nimittäin voi kuin ihmetellä kuinka tuollaisen lähihistorian omaavan kansakunnan insinöörit/tutkijat/ekonomit keksivät edistää autojensa myyntiä tutkimuksella, jossa laitetaan apinoita kaasukammioon katsomaan piirrettyjä.

      
  • Sivuavasti kaasusta tuli mieleen että VAG:lla on erityisen vahva panostus näihin kaasuautoihin, tarkemmin sanottuna metaaniautoihin kun joka mallista on myös metaanimalli, sen lisäksi Audistakin on, ja Skodastakin Phaetonia lukuunottamatta missä Octavia G-tec on noussut suomen suosituimmaksi kaasuautoksi, ja Seateista melkein joka mallista on metaanimalli. VAG-komppania sai jo kunniaa Suomessa kahteen kertaan metaaniautomallistostaan.

    Että vaikka samalla se tehtailee näitä sähköautohehkutusilmotuksia sijottajille ja hyväuskoisille kuluttajille tarkoin valittuine sanamuotoineen "sähköistytettyine malleineen ja panostuksineen" - oikeaa työtä se tekee sitten metaanimallien kanssa joita voi mennä samointein ostamaan kaupasta. Hupaisa aisan perspektiivi sanoisin.

      
  • "Polttismallien kehityshän on jo tehty, eikä hybriditekniikan asentaminen siihen paljoa vaadi. "

    Sitten kannattaisi varmaan mennä jonnekkin autotekniikan kurssille jos on tuota mieltä. Pelkkä bensa-priuskin on tyyliin 80% tekniikaltaan eriävä vastaavaan bensa-avensikseen verrattuna samalla koneella ja manuaalivaihteistolla. Vaikka autossa ei olisi edes latausmahdollisuutta niin rahaa ja resursseja palaa todella paljon sähkömallin kehittelyyn ja suunnitteluun ja tuotantoon.

      
  • Se 2.6 miljardia on tasan se yksi moottori josta on eri muunnelmia, ei ole enää varsinaisesti moottoriperhettä
    

    Toistensa muunnelmia ne moottoriiperheen moottorit ovat aina olleet. Joskus kivikaudella tuo ol sylinterinmittojen muuttelemista, mutta nykyisin homma on lähes aina ahtamisen muutoksia ja sylinterien määrän vaihtelua. Se kalllein kehityksen kohde eli palotapahtuma ja sylinterin mekaniikka siirtyy mallista toiseen.

    Millä perustelet trendin? Lähteet ja rahamääräiset panostukset pöytään ja perustelut. Pelkkä vakuuttelu ”autonvalmistajat panostavat nyt erityisen aktiivisesti sähköautoihin” ei oikein riitä, kun lukuja vertaamalla ollaan päästy tulokseen että autonvalmistajat näköjään panostaa sähköautoihin rahamäärällisesti vähiten ja ovat lähinnä odottavalla kannalla.
    

    Niin mehän emme ole nähneet sinulta yhtään lukua lähteineen. Muistelet vain jotain tarinaansa muuttavaa 10 miljardia, mutta et suostunut kertomaan lähdettäsi, vaikka pyysin jo kertaalleen sitä. Itse en edelleenkään oikein luota muistiisi, koska Daimlerin henkilöautojen tuotekehitysbudjetti on ollut E-Klassen esittelyä edeltävinä vuosina 4 miljardin luokkaa. Jos tuon E-Klassen kehittäminen olisi maksanut tuon verran, niin nykyisillä mallien elinkaarilla Daimler pystyisi suunnitelemaan vain kaksi tai kolme tuon hintaista Mersua, mutta todellisuudessa malleja on kymmeniä. Jokin ei nyt täsmää.

    Tässä lähteitä:
    Ford Motor Co (F.N) will significantly increase its planned investments in electric vehicles to $11 billion by 2022 and have 40 hybrid and fully electric vehicles in its model lineup, Chairman Bill Ford said on Sunday at the Detroit auto show.
    https://www.reuters.com/article/us-autoshow-detroit-ford-motor/ford-plans-11-billion-investment-40-electrified-vehicles-by-2022-idUSKBN1F30YZ

    Mercedes Speeds Up EV Plans, 10 Electric Models To Hit The Roads By 2022
    https://www.carscoops.com/2017/03/mercedes-speeds-up-ev-plans-10-electric/

    General Motors to ramp up electric vehicle plans, 20 new models planned over next 6 years
    https://www.cnbc.com/2017/10/02/gm-to-ramp-up-electric-vehicle-plans-with-20-models-over-next-6-years.html

    Toyota Is Finally Getting Serious About Electric
    http://fortune.com/2016/11/30/toyota-president-electric-cars/

    40 miljardista eurosta Volkkarin osalta panostuksena sähköautoihin ei ole kyllä näyttöä, joten helppohan se on missata kun ei sellasta ole edes uutisoitukkaan. Tuotejulkistus on eri asia kuin julkaisu. Volkkarin taktiikka on vain konvertoida joitain mallejaan sähköautoiksi ja ostaa akut muualta – odottavalla kannalla siis. Volkkari ei omaa omaa tuotekehitysosaastoa sähköautoille, ei akkukehitys & tutkimus, ei mitään, joten panostuksiakaan ei ole silloin olemassa.
    

    Olihan tuosta kirjoitettu jo linkittämässäni Reutersin uutisessakin. Tässä toinen linkki: https://www.marketwatch.com/story/vw-to-invest-about-40-billion-in-electric-cars-2017-11-17

    Tuo on siis noin puolet viiden vuoden investointisuunnitelmasta ja asettaa puheesi lukujen vertaamisesta oikeaan valoon. Tuossa kappaleessa oikeastaan kaikki kirjoittamasi on täysin vastakkaista todellisuuden. Tuon ison investoinnin sähköautoihin lisäksi VW 50 miljardia euroa akkujen tuotantoon:

    https://electrek.co/2017/09/11/vw-massive-billion-investment-in-electric-cars-and-batteries/

    
    JA todettakoot siis jälleen kerran, 40 miljardia on hyvin vähän kun yhden Mersun E-sarjankin suunnitteluun uppoaa 10 miljardia diesel-moottoreineen.
    

    Todettakoon myös, että 40 miljardia on enemmän kuin Mersun viimeisimmän kymmenen vuoden yhteenlaskettu tuotekehitysbudjetti. Luvut voit varmaankin tarkastaa Daimlerin vuosikertomuksista ihan itsekin ilman linkittämistä.

      
  • Sitten kannattaisi varmaan mennä jonnekkin autotekniikan kurssille jos on tuota mieltä. Pelkkä bensa-priuskin on tyyliin 80% tekniikaltaan eriävä vastaavaan bensa-avensikseen verrattuna samalla koneella ja manuaalivaihteistolla. Vaikka autossa ei olisi edes latausmahdollisuutta niin rahaa ja resursseja palaa todella paljon sähkömallin kehittelyyn ja suunnitteluun ja tuotantoon.
    

    Prius onkin tehty alusta alkaen puhtaasti omana mallinaan ja omalla tekniikalla, jota on sitten alettu myöhemmin jakamaan muihinkin malleihin. Nämä eurooppalaisten hybridit taasen omaavat paljon samaa perusbensamallien kanssa. Kun se hybridivoimalinja jaetaan monien mallien kanssa, niin ei siitä mitään massiivista kehitystyätö mallia kohti synny.

      
  • Luulisi saksalaisilla olevan nuo kaasukammioissa suoritettavat tutkimukset vielä sen verran verissä, että niitä vältettäisiin viimeiseen asti.

    Näköjään "old habits die hard" pitää edelleen paikkansa.

    "Sivuavasti kaasusta tuli mieleen että VAG:lla on erityisen vahva panostus näihin kaasuautoihin..."

    Vahva yritys, ei niin vahva panostus...

      
  • NHB:

    Niin, eurooppalaiset sähkövetoiset omaavat yhtä paljon yhteistä bensamallien kanssa kuin Prius Avensiksen, kaikki on täysin eri moottorikonfiguraatioista lähtien, ja autoon on lisätty sähkömoottori, akusto jne tykötarpeet. Vain jättämällä akusto, sähkömoottorin suunnittelu, sähkökomponenttien sijoiittelu ja suunnittelu pois ottaisi suunnittelukustannukset pois tässä tapauksessa. Ei ne voi Tojotaltakaan ostaa sitä tekniikkaa tai lisensoida.

    TM-lehti on edelleen se lähde. Mieti nyt itsekkin jos pelkkä mersun moottori on 3 miljardia niin vielä pitäisi saaha se loppuosuus autoa. ;-)

    Fordin 11 miljardista ei jäänyt sähköautojen kehittelyyn enää mitään kun se jaetaan 40 automallin kesken. Pelkät moottoritkin maksaa jo nykyään miljardeja, joten Fordilla ei panostuksia aiheeseen ole, korkeintaan jotain yksinkertasia sähköautokonrversioita kuten volkkarilla ja odottavat että kiinalaiset keksivät heille paremmat akut.

    "VW announces massive $84 billion investment in electric cars and batteries"

    Tämä on lähdeviittausvirhe, linkissä sanottiin että "Volkswagen AG plans to invest around $40 billion over the next five years to develop electric vehicles, self-driving cars and Uber-like mobility app services in the clearest sign yet that auto makers are betting the future of their industry on the new technology."

    Eli 40 miljardia jakautuu robottiautoille, liikenteen digitalisaatioille ja sähköautoille, linkki alkuperäseen tiedotteeseen puuttuu kokonaan, pelkästään jos tuo 40 miljardia jaetaan kolmeen osaan, niin sähköauotille jäävä osuus on vaatimattomat 13 miljardia, niillä saat yhden tai kaksi täyssähköautoa 2025 mennessä mutta se ei ole mikään uutinen kun Volkkarilla on jo mallistossa sähköautoja.

      
  • Ja tämän lisäksi oli vielä jotain perustelun yrityksiä että 40 miljardia on sijotettu VAG-komppanialla akkujen TUOTANTOON, mutta sinulle on jo sanottu että tuotanto on eri asia kuin tutkimus & kehitys, ne tuotetut akut voivat mennä vaikka bensa-mallien käynnistysakuiksi, sähkövetoisten korkeajänniteakuiksi ja PHEV-mallien akuiksi, ja tämän lisäksi vielä esim. 48v akustoiksi sähköturboja, sähkökallistuksenvaimentimia ja sähköiskareita varten, joten jos tuo 40 miljardia jaetaan tasapuolisesti, tulee siitä erittäin vaatimaton 10 miljardin osuus sähköautojen akustojen TUOTANTOON, mikä taas ei kehitä eikä edistä sähköautojen vallankumousta lainkaan, he vain tuottavat pariin tulevaan hassuun nykyisen teknologian sähköautomalliin akustonsa. Akkukehityslaboratoriot, innovaatiot ja läpimurrot tapahtuvat muualla.

    Kovin on vaatimaton ilmotusten valossa VAG:n sähköautostrategia mutta se on nykyajalle tyypillinen, kun ei ole varoja omia akkututkimuslaboratorioita perustaa ja palkata tiedemiehiä.

      
  • Niin, eurooppalaiset sähkövetoiset omaavat yhtä paljon yhteistä bensamallien kanssa kuin Prius Avensiksen, kaikki on täysin eri moottorikonfiguraatioista lähtien, ja autoon on lisätty sähkömoottori, akusto jne tykötarpeet. 
    

    Et kai nyt ihan tosissasi tuollaista ehdottele? Eurooppalaisissa hybrideissä kori, moottori, vaihteisto ja kaikki muukin komponentit pohjaavat vahvasti bensamallin vastaaviin rautoihin tai ovat jopa täysin samoja. Toyotalla taasen Prius on rakennettu täysin eri osista kuin Ave alkaen eri pohjalevystä ja jopa moottorin työkierto on eri. Pellit, renkaat ja melkien kaikki on eri kamaa.

    TM-lehti on edelleen se lähde. Mieti nyt itsekkin jos pelkkä mersun moottori on 3 miljardia niin vielä pitäisi saaha se loppuosuus autoa.
    

    Ja paljasta jo viimein lehden numero tai artikkeli, jossa tuosta on kirjoitettu. Kun ottaa huomioon tarinasi muuttumisen ja tuon lehden numeron piilottelun, niin homma haisee aika pahasti. Kyllä minä jo mietinkin noita lukujasi ja ne eivät vain täsmää Daimlerin tuotekehityspudjetin kanssa laisinkaan.

    Fordin 11 miljardista ei jäänyt sähköautojen kehittelyyn enää mitään kun se jaetaan 40 automallin kesken.
    

    Sulla on jännä tapa jyvittää dieselmoottorin kehityskulutu yhdelle mallille, mutta sähköautojen kanssa yllättäen muistatki jakaa miljardit kymmenien mallien kanssa.

    Ja tämän lisäksi oli vielä jotain perustelun yrityksiä että 40 miljardia on sijotettu VAG-komppanialla akkujen TUOTANTOON, mutta sinulle on jo sanottu että tuotanto on eri asia kuin tutkimus & kehitys,
    
    Kovin on vaatimaton ilmotusten valossa VAG:n sähköautostrategia mutta se on nykyajalle tyypillinen, kun ei ole varoja omia akkututkimuslaboratorioita perustaa ja palkata tiedemiehiä.
    

    Itseluottamus on kyllä hyvä asia, mutta kannattaisi edes vähän ottaa asioista selvää, ennen kuin alkaa jankaamaan viestistä toiseen omia mutuilujaan faktoina. Jälleen kerran kirjoitit sitä itseään.

    Matthias Müller, CEO of Volkswagen, presented a 5-year investment plan approved by the VW supervisory board. Of the €72 billion ($85 billion) investment, roughly half will be used to develop new technology, like long-lasting batteries, self-driving cars and mobility services.

    https://global.handelsblatt.com/mobility/volkswagens-race-with-tesla-854538

    Tämä VW:n investointi on alan suurin. Aika naurettavaa vähätellä tuollaista. Kun tuon kuitenkin joternkin saat pyöriteltyä mitättömäksi, niin ole hyvä ja esittele yksikin isompi investointiohjelma. Ei pitäisi olla vaikeaa löytää mitätöntä suurempaa.

      
  • NHB:

    Ei luulisi olevan vaikea asia ymmärtää että ihan eurooppalaistenkin hybridien tapauksessa suunnittelukustannukset on paljon suuremmat kuin vastaavan bensamallin, Se koko sähkövoimalinja on pitänyt jostain keksiä ensin, asentaa autoon ja testata, sen lisäksi on edelleenkin perusteetonta väittää että bensakoneet on samoja, kun moottorinohjaukset on pitänyt säätää kokonaan uudelleen ja testata nekin - ja taas palaa rahaa. Sama pätee niihin vaihteistoihin ja sähkötekniikan yhteensovittamiseen.

    Etkö sinä hyväksy ja ymämrrä että Mersun dieselkoneen kehittely maksoi 3 miljardia, ja vielä pitäisi saaha loppuosuus autoa? Johan minä sanoin 2 kertaa, TM:n artikkeli E-sarjasta. Jos et lue TM:ää niin mitä teet tällä foorumilla? Itsekkin mainitsit jo monta kertaa sanan E-klasse - outo homma. Tässä vaiheessa kun jätit suoraan kysymykseen vastaamatta, niin homma haisee sinun kantiltasi, koska pyydettyä selvitystä ei tullut, että jos e-sarjan moottori maksaa 3 miljardia ja vielä pitäisi suunnitella loppuosuuskin autoa, niin paljonko maksaisi e-sarjan suunnittelu kaikenkaikkiaan? Heitä nyt edes raaka-arvio. Joka tapauksessa vaikka tuohon heitettääisiin vaan toinen mokoma lisää, lopputuloksen ollessa 6 miljardia sisältäen jopa vaihteiston täysin ilmaseksi, niin näitä lukuja peilaten sähköautojen panostukset eivät valmistajilla ole kovinkaan ihmeellisiä.

    Nyt sinä yrität tarkota taas jotain linkkiä, mutta et Volkkarin virallista lehtistötiedotetta vaan näitä tahalteen väärinymmärrettyjä lehtdistöviestejä, jos haluat puhua VW:n investoinneista, linkkaa sitten niihin.

    Noh jokatapauksessa tuonkin linkin laskutoimitus on seuraava:

    72 jaettuna kahdella on 36 miljardia. Pitkäikäiset akut (eihän näillä mitään tee kun nyt jo akut kestävät vähintään 10 vuotta mikä riittää, eikä ole edes tiedossa että kuinka pitkään sähköautojen akustot kestävät, voi mennä kymmeniäkin vuosia), uutta teknologiaa, itsenäisiä autoja ja liikenteen digitalisaatio, eli 36 miljardia jaetaankin nyt peräti neljään osaan, mikä tekee erittäin vaatimattomat 9 miljardia per auto - sillä saat ehkä yhden uuden sähkömallin tai 2, kuten Volkkarin I.D:n kaksi aloitusmallia. "alan suurin panostus" ei nyt oikein siis pidä millään muotoa paikkansa, kun et edes mainitse että mitä sillä tarkotat ja mitä alaa tarkalleen. Joka tapauksessa myös itse jo ilmotit että TEslan tehdas maksoi 5 miljardia, mikä tarkoittaa sitä että Volkkarin akkutehdas plus yksi uusi itsetuotettu malli akustoineen mahtuu 9 miljardin budjettiin - tuskin sähköautojen "kovaa tuleminen" ;-)

      
  • Ja niin, ihan sen on totta että Volkkarilla ei ole omaa akkukehitys ja tutkimuslaitosta, eikä se noihin budjetteihin mahtuisikaan, se on autoalan tunnustettu fakta Suomen sähköautoprofessoreita myöten että he ovat nyt Europassa odottavalla kannalla ja odottavat Kiinan keksivän heille paremmat akut, joten panotsukset esim. Volkkarilla on vain konvertoida perusmallejaan sähkölle, se että yrität lakaista asian maton alle niinkin tietellisin argumentein kuin "jälleen kirjoitit vain sitä itteeän" -kertoo lähinnä sinusta enemmän ja siitä itestäs, ei totuudesta. ;-)

      
  • Ei luulisi olevan vaikea asia ymmärtää että ihan eurooppalaistenkin hybridien tapauksessa suunnittelukustannukset on paljon suuremmat kuin vastaavan bensamallin, Se koko sähkövoimalinja on pitänyt jostain keksiä ensin, asentaa autoon ja testata, sen lisäksi on edelleenkin perusteetonta väittää että bensakoneet on samoja, kun moottorinohjaukset on pitänyt säätää kokonaan uudelleen ja testata nekin – ja taas palaa rahaa. Sama pätee niihin vaihteistoihin ja sähkötekniikan yhteensovittamiseen.
    

    Nyt siirtelet maalia. Vertasit Avensikseen ja Priukseen noita eurooppalaisia. Tottakai kaikki muutokset maksavat, mutta on ainoastaan epä-älyllistä väittää moottorin ohjauksen muutosten olevan yhtä kallista kuin totaalisen eri moottorin, joka toimi jopa eri työkierrolla, kehittäminen. Samoin vaihteistoonkin tarvitsee kehittää jotain muutoksia, mutta ei sekän ole edes saman suuruusluokan operaatio kuin täysin eri periaatteella toimivan vaihteen keksminen ja kehittäminen. Keveimmillään näissä eurohybrideissä tuo on vain vaihteistovalmistajalta vaihteiston hybridivariaation tilaaminen.

    Etkö sinä hyväksy ja ymämrrä että Mersun dieselkoneen kehittely maksoi 3 miljardia, ja vielä pitäisi saaha loppuosuus autoa? Johan minä sanoin 2 kertaa, TM:n artikkeli E-sarjasta. Jos et lue TM:ää niin mitä teet tällä foorumilla? Itsekkin mainitsit jo monta kertaa sanan E-klasse – outo homma. Tässä vaiheessa kun jätit suoraan kysymykseen vastaamatta, niin homma haisee sinun kantiltasi, koska pyydettyä selvitystä ei tullut, että jos e-sarjan moottori maksaa 3 miljardia ja vielä pitäisi suunnitella loppuosuuskin autoa, niin paljonko maksaisi e-sarjan suunnittelu kaikenkaikkiaan? Heitä nyt edes raaka-arvio. 
    

    Luen kyllä TM:ää ja nytkin tarkistin nykyisen E-Klassen jutut Kohta täällä, Ajettua, Koeajo ja Isot farmarit -jutut. Yhdestäkään noista en löytänyt vahvistusta muuttuvalle tarinanllesi. Tämä viimeisin käänne, jossa laitat vastuun viitteesi etsimisestä minulle, on jo aika naurettavaa argumentointia. Jos sinulla on lähde tiedollesi, niin ilmoita se, mistä TM:stä tuo tieto löytyy, mutta jos taasen vedit hatusta koko luvun, niin älä viitsi esiintyä TM:n nimissä.

    Tuon 3 miljardia otit linkistäni, jossa puhuttiin seuraavan sukupolven dieselmoottoriperheen kehityksestä. Nykyisen E-Klassen OM 654 kehittäminen maksoi 2 miljardia. Tuo summa jakautuu noin 15 eri automallin kanssa ja samalla myös 6 sylinteriseen dieseliin. Tuosta ei paljoa jää yhtä automallia kohti.

    Mitä tulee arvioihin, niin nykypäivänä täysin uuden mallin kehittäminen on jossakin tuolla 5-10 miljardin luokassa. Se siis sisältää uuden pohjalevyn, moottorin, vaihteiston ja muotoilun. Siinä mielessä 10 miljardiasi voi olla oikeassa suuruusluokassa, mutta jos tuon kaiken jyvittää E-Klasselle, niin silloin moni muu malli syntyy lähes ilmaiseksi. Osaat kyllä laskea tämän noille sähköautoille, mutta dieselin tapauksessa näköjään laskutikku alkaa jumittelemaan. Muista se, että 2010-luvun alkupuoliskolla Mersun tuotekehityspudjetti on ollut 4 miljardin luokkaa. Sillä ei kovin montaaa tuollaista 10 miljardin satsausta tehdä mallien elinkaaren aikana.

    Noh jokatapauksessa tuonkin linkin laskutoimitus on seuraava:
    

    Laskutoimitus on omasi ja pidän älyllisesti epärehellisenä laskea jonkin Uberin kanssa kilpailevan applikaation luomisen laskemista saman suuruiseksi kuin akkujen kehittäminen.

    Olipa jyvitys mitä tahansa, niin väitteesi ei vain pidä paikkaansa. No se ei näy sinua tuttuun tyyliin haittaavan, vaan muutat väitettäsi ja jatkat vain mustan selittämistä valkoiseksi.

    Ja niin, ihan sen on totta että Volkkarilla ei ole omaa akkukehitys ja tutkimuslaitosta, eikä se noihin budjetteihin mahtuisikaan, se on autoalan tunnustettu fakta Suomen sähköautoprofessoreita myöten että he ovat nyt Europassa odottavalla kannalla ja odottavat Kiinan keksivän heille paremmat akut, joten panotsukset esim. Volkkarilla on vain konvertoida perusmallejaan sähkölle, se että yrität lakaista asian maton alle niinkin tietellisin argumentein kuin ”jälleen kirjoitit vain sitä itteeän” -kertoo lähinnä sinusta enemmän ja siitä itestäs, ei totuudesta.
    

    Toisin kuin sinä, minä esitän lähteeni. Sinun lähteet ovat luokkaa ' joku TM en nyt muista mikä' ja tässä haet auktoriteettia oikein puhumalla Suomen sähköautoprofessorien äänellä. Tunnustat faktoja heidän nimissään.

    Itse haastoin sinut jo esittämään yksikin massiivisempi investointisuunnitelma, mutta siihenhän sinä et pystynyt vastaamaan millään muulla kuin tuollaisella diippadaapalla. Ei pitäisi olla vaikeata esittää mitätöntä suurempaa, jos vain se arvio mitättömyydestä meni oikein...

      
  • Saksalaisten vimma kaasukammiotutkimuksiin ei sitten rajoittunut pelkkiin apinoihin.

      
  • Kovin on vaatimaton ilmotusten valossa VAG:n sähköautostrategia mutta se on nykyajalle tyypillinen, kun ei ole varoja omia akkututkimuslaboratorioita perustaa ja palkata tiedemiehiä.
    
    Ja niin, ihan sen on totta että Volkkarilla ei ole omaa akkukehitys ja tutkimuslaitosta, eikä se noihin budjetteihin mahtuisikaan, se on autoalan tunnustettu fakta Suomen sähköautoprofessoreita myöten...
    

    Sillä välin kun sinä kuumeisesti yrität etsiä sitä TM:n juttua, mistä vihdoin saataisin koko ajan elävät miljardisi varmistettua, minä käyn läpi päivän valeuutiset.

    Die Entwicklung, Beschaffung und Qualitätssicherung aller Batteriezellen und -module für den Konzern wurde im Center of Excellence in Salzgitter gebündelt. Dort baut die Marke Volkswagen auch eine erste Pilotfertigung auf.

    https://www.n-tv.de/wirtschaft/wirtschaft_der_boersen_tag/Volkswagen-wirbt-Daimler-Batteriespezialisten-ab-article20191076.html

    Hassu uutinen, koska professoritkin tietävät, ettei tuollaista kehityskeskusta ole.

    Tämä pilailu on viety niinkin pitkälle, että netti on täynnä valetyöpaikkailmoituksia. Ja kuka vielä sanoo, ettei saksalaisilla ole huumorintajua!

    Für den Bereich Entwicklung Batteriezelle suchen wir Mitarbeiter/-innen für folgende Aufgaben:

    Entwicklung Zellkomponenten
    Entwicklung von Aktivmaterialien, Additiven und Rezepturen für Anode und Kathode, Separatorentwicklung, Entwicklung von Elektrolyten

    Entwicklung Zelle Auslegung und Balancierung der Elektroden, mechanische, elektrische und thermische Auslegung der Zelle, Konstruktion und Simulation der Batteriezelle

    Analytik von Zellen und Zellkomponenten Chemische und physikalische Charakterisierung von Zellen und Zellkomponenten

    Musterbau und Erprobung von Zellen Fertigung von Elektroden, Halb- und Vollzellen, elektrische Charakterisierung an Komponenten und Zellen, Test- und Prüfstandsmanagement für elektrische Tests, Umwelt- und Sicherheitstests

    https://www.stepstone.de/stellenangebote--Mitarbeiter-in-fuer-die-Entwicklung-im-Center-of-Excellence-Batteriezelle-am-Standort-Salzgitter-Salzgitter-Volkswagen-AG--4719606-inline.html

    Ihan aidon näköinen ilmoitus, mutta onneksi professoritkin tietävät tuon olevan vain vedätystä.

    eli 36 miljardia jaetaankin nyt peräti neljään osaan, mikä tekee erittäin vaatimattomat 9 miljardia per auto – sillä saat ehkä yhden uuden sähkömallin tai 2, kuten Volkkarin I.D:n kaksi aloitusmallia. 
    

    Kuvailehan noin niinkuin omin sanoin, kuinka hyvin arviosi osui kohdilleen?

    Dabei geht Volkswagen davon aus, dass im Jahr 2025 bereits etwa jedes vierte neue Fahrzeug des Konzerns – und damit je nach Marktentwicklung bis zu drei Millionen Einheiten jährlich – rein Batterie-elektrisch angetrieben sein könnte. Im Detail werden die Konzernmarken insgesamt 50 rein elektrische Fahrzeuge und 30 Plug-in-Hybride anbieten.

    https://www.electrive.net/2017/09/11/vw-startet-elektro-offensive-30-stromer-bis-2025/

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit